Hirdetés
Kezdőlap Autóipar A VW Kelet-Közép-Európába tart - a megaberuházásra Győr az esélyes?

A VW Kelet-Közép-Európába tart – a megaberuházásra Győr az esélyes?

A VW-csoport új gyárat épít Kelet-Közép-Európában. A beruházás helye még nyitott. Győr jó eséllyel indul. Versenyben vannak a bolgárok, a csehek, a lengyelek és a románok is, 4-5 ezer munkahely a tét.

Elektromobilitás és hatékonyságnövelés

A világ legnagyobb autógyártója, a VW-csoport a névadó mellett 10 másik márkát, köztük az Audit, a Škodát, a Seatot és a Porschét tömöríti. A napokban fogadták el a konszern 2023-ig tartó stratégiáját.  44 milliárd euró értékben tervez beruházást. A középpontban az elektro-mobilitás és a hatékonyságnövelés állnak.

Presztízskérdés, hogy a jövőt szimbolizáló e-autók Németországban fognak készülni. A döntésnek örül a német politika és a szakszervezetek is. Hosszú távon is biztosítva látják a hazai munkahelyeket. Ennek ellentmondani látszik, hogy az e-autók gyártása kevésbé munkaerő igényes.

Amihez ma 200 ember kell, ahhoz a jövőben 75 is elegendő lesz. Körülbelül 25 munkahely ugyan létrejön az akkumulátorok gyártásával összefüggésben, de 100 ember így is fölöslegessé válik. A cégvezetés azonban 2028-ig tartó foglalkoztatási garanciát adott németországi munkavállalóinak. Ezért lehetnek nyugodtak a szakszervezetek.

A Škoda Kodiaq készül a Kvasiny gyárban Forrás: azuzlet.hu
A Škoda Kodiaq készül a Kvasiny gyárban

Emdenben és Hannoverben, ahol a jövőben az e-autók készülnek, most Passatok gördülnek le a szalagról. Gyártásuk a csehországi Kvasinybe kerül át. Így jelenik meg a gyakorlatban a stratégia második pillére, a hatékonyságnövelés. A hasonló modellek gyártásának összekapcsolásával 30%-os megtakarítást remélnek. Kvasinyben együtt fog készülni a Passat az azonos kategóriájú Škoda Superbbel. Jelenleg az utóbbi mellett a VW-csoport két SUV-ja, a Škoda Karoq és a Seat Ateca készül a cseh gyárban. Nekik költözniük kell. Itt jön a képbe Győr.

 

Nagy a verseny

Az SVU-gyár az eredeti tervek szerint zöldmezős beruházással valósulna meg egy új bulgáriai vagy romániai telephelyen. De idő közben felmerült egy meglévő telephely kibővítésének lehetősége is.

A 2022-től üzemelő, 4-5 ezer munkahelyet teremtő gyárért harc indult a VW-csoport márkái között. A VW a zöldmezős beruházást támogatja, mert így hozzá tartozna az új üzem. A Škoda egy cseh telephely, míg az Audi a Győri gyár bővítése mellett kardoskodik. Döntés még nem született – nyilatkozta a végső szót kimondó Hans Dietrich Pötsch, a VW-csoport igazgatótanácsának elnöke.

Audi: elindult Győrben az elektromos motorok sorozatgyártása – Alternativ Energia Forrás Audi: elindult Győrben az elektromos motorok sorozatgyártása – Alternativ Energia Forrás azuzlet.hu
Győrben elindult az Audi: az elektromos motorok sorozatgyártása is

A regionális összehasonlításban magas bérköltségek miatt a cseheknek vannak a legrosszabb lapjaik. Bulgáriában és Romániában a munkaerő olcsó, rossz viszont az infrastruktúra. Győr esélyeit növeli, hogy bár drágult, de még így is olcsó a munkaerő. A magyar betanított munkások a német bérek 25, a képzettek 35, a vezetők pedig 65%-át kapják. Az alacsony adóterhek, a jó közúti, vasúti és légi infrastruktúra, a képzett munkaerő, valamint a megbízható beszállítók további fontosabb, Győr mellett szóló szempontok.

A németek alul reprezentáltak a régióban

A német gyártók a magas költségek ellenére, presztízsokokból továbbra is jelentős gyártókapacitással rendelkeznek odahaza. Idén augusztusig 4,4 millió autó készült Németországban. De ez a német gyártok teljes termelésének csak kétharmada. 6,5 millió autó külföldön készül.

A KIA Szlovákiában települt le Forrás: azuzlet.hu
A KIA Szlovákiában települt le

A német gyártók a kilencvenes évek óta jelen vannak Kelet-Közép-Európában. De hiába a földrajzi közelség és a hagyományosan erős gazdasági, kulturális kapcsolatok, nem ők a térség legfontosabb autóipari szereplői. A legnagyobb gyártó ugyan a VW-csoporthoz tartozó Škoda, a cseh gyártót viszont a Hyundai, a Renault, a Fiat és a Kia követi. A VW önálló márkaként csak a hatodik.

A vállalatcsoport 12 kelet-közép-európai telephelyének nagy része a Škodához tartozik.

A németek csak az utóbbi években ismerték fel igazán a térségben rejlő lehetőségeket. Ami az USA-nak Mexikó, az lehetne Németországnak Kelet-Közép-Európa.

Egy német munkavállaló átlagosan óránként 52 eurójába kerül egy autógyártónak. Lengyelországban és Magyarországon tízbe, Romániában hatba

A régiónk mellett szóló legfontosabb érv, mondja az egyik legismertebb autóipari szakértő, Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Esseni Egyetem professzora.

Ferdinand Dudenhoeffer

Sokat nyomnak a latban a megbízható beszállítók és a jól képzett munkaerő is. Habár utóbbi toborzásában egyre nagyobbak a nehézségek. A korrupciót és a jogi, politikai bizonytalanságokat ellensúlyozzák a laza munkajogi szabályok, ill. a gyenge munkavállalói érdekképviselet – mondta Dudenhöffer a VW-beruházás kapcsán a Deutsche Wellének. További érvként hozza fel a régió egyre fizetőképesebb, akár 5 millió autó felszívására is képes keresletét.

Közép-Európa felértékelődését mutatja, hogy 2010 óta a német gyártók 9 milliárd eurót fektettek be és 14 ezer új munkahelyet hoztak létre térségünkben, 2017-ben már 6,7 millió autó hagyhatta el a gyárakat. A szám nem csak a VW új SUV-üzem miatt fog nőni. Az Audi Q7 számára bővül a cég pozsonyi gyára, és 2019-ben termelni kezd a Mercedes új üzeme is a lengyelországi Jaworban. 2016-ban a VW már nyitott új gyárat a lengyeleknél, 1 milliárd eurós beruházással, Wrzesniában.

A BMW sokáig különösen alulreprezentált volt a régióban. Csak egy üzeme volt. Az Oroszországhoz tartozó enklávéban, Kalinyingrádban az X3-as és X5-ös modellek készültek.

Magyarországon minden német gyártó jelen van

Kelet-Közép-Európai EU tagállamok

Európa keleti részének felértékelődéséből egyetlen országban sem profitálnak annyit, mint nálunk.

Győrben 25 éve alatt 9 milliárd eurót fektetett be az Audi. Jelenleg 13 ezer embernek ad munkát. A győri üzem a VW-konszern legnagyobb, folyamatosan bővülő motorgyára, ahol nem csak hagyományos, de elektromotorok is készülnek.

A 2012 óta Kecskeméten gyártó Mercedesnél júliusban tették le az 1 milliárd eurós új üzemegység alapkövét.

A BMW régiós terjeszkedésének nyertese Debrecen. A zöldmezős beruházásban, 1 milliárd euróért felépülő gyár 2023-tól fog termelni.

A német autógyártók közül Magyarországon elsőként befektető Opel szintén bővít. 2020-tól az immár a Peugeot-Citroënhez tartozó márka szentgotthárdi üzemében fogják gyártani a francia cégcsoport egyik legfontosabb motorcsaládját.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Fapados légitársaságok: mélyponton túl, kilábaláson innen

A tavalyihoz képest továbbra is rendkívül gyenge a fapados légitársaságok teljesítménye, ám a járvány miatti áprilisi mélypont óta fokozatos, határozott növekedést mutat az utasforgalmuk.

Gyengélkedik a Tesco – itthon többlépcsős leépítés jöhet

Aggasztó kép körvonalazódik a tulajdonosoknál a Tesco pénzügyi kilátásairól: a londoni központban elrendelt átvilágítás eddigi eredményei alapján mostanra biztos, hogy változik a multivállalat üzletpolitikája. Emiatt a részvényesek drasztikus lépéseket várhatnak el az áruházlánc kelet-közép-európai piacain is.

BÉT – Iránykereséssel indulhat a kereskedés

Iránykereséssel indulhat a kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén szerdán az Equilor Befektetési Zrt. junior elemzője szerint.

Új címkék a háztartási gépeken. Melyik a takarékosabb?

Lecserélik a háztartási nagygépek energiafogyasztását jelző eddigi címkéket, jövő március elseje után már csak az új jelölések lehetnek a készülékeken - hívta fel a figyelmet a MediaMarkt.

Hírek

Új címkék a háztartási gépeken. Melyik a takarékosabb?

Lecserélik a háztartási nagygépek energiafogyasztását jelző eddigi címkéket, jövő március elseje után már csak az új jelölések lehetnek a készülékeken - hívta fel a figyelmet a MediaMarkt.

Tanzánia. Újabb drágakövet talált a milliárdossá lett bányász

Miután júniusban két rekordméretű tanzanit drágakövet találva egyik napról a másikra milliárdossá vált, újabb nagyméretű, kétmillió dollárt érő tanzanitra bukkant egy tanzániai bányász.

Koronavírus – WHO: lehet, hogy soha nem lesz hatékony vakcina

A vakcinafejlesztéssel kapcsolatos nagy remények ellenére nem biztos, hogy valaha megtalálják a tökéletesen hatékony megoldást a koronavírus ellen - jelentette ki Tedrosz Adhanom Gebrejeszusz, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) főigazgatója.

Önkéntes száműzetésbe vonul a volt spanyol király

I. János Károly egykori spanyol király bejelentette, hogy elhagyja az országot, és külföldön telepedik le. Hírügynökségek pénzügyi botrányt emlegetnek a döntés hátterében.

Pandémia – A Sincshondzsi szekta felelőssége. Letartóztatás Dél-Koreában

Letartóztatták Dél-Koreában a Sincshondzsi vallási szekta alapítóját, aki úgy irányította az eseményeket, hogy az összes Covid-19 fertőzés 36 százalékát a szekta tagjai adták az országban - jelentette az Asia Today napilap.

Már működik az Egyesült Arab Emírségek első atomreaktora

Sikerrel üzembe helyezték az Egyesült Arab Emírségek első atomerőmű-reaktorát, ezzel az ország az első olyan arab állam, amely gazdasági célú nukleáris energiát állít elő.

Új vezérrel vált profilt a Škoda

A Volkswagen dél-afrikai érdekeltségének igazgatója, Thomas Schäfer veszi át a Škoda vezetését, és a tömegtermék modellekre összpontosítja a cég profilját - jelentette be a Volkswagen AG.

Koronavírus – Szlávik: amíg nincs vakcina, az eddigi módon kell védekezni

A vakcina kifejlesztéséig csak a már megszokott módon lehet védekezni a koronavírus-fertőzés ellen: maszkhasználat, kézfertőtlenítés, távolságtartás és a külföldről hazatérők ellenőrzése - mondta Szlávik János, a Dél-pesti Centrumkórház infektológiai osztályának főorvosa.

Szerdától újra olcsóbban tankolhatunk

Tovább csökken az üzemanyagok ára: a hét közepétől a benzin és a gázolaj literje is 4 forinttal kerül majd kevesebbe.

Tokió. Jövőre sem lesz nyári olimpia?!

A 2020-as Nyári Olimpia 2021-re halasztott megrendezése egyre bizonytalanabb. Milliók a világ minden tájáról, zsúfolt stadionok és tömegközlekedés – virulógiai veszélyek sokasága. COVID-védőoltás nélkül egyre bizonytalanabb, hogy Tokió megrendezheti-e a világ legrangosabb sorteseményét.

Tűzgyújtási tilalom három megyében

A szárazság miatt tűzgyújtási tilalom lesz érvényben szombattól Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád és Jász-Nagykun-Szolnok megyében - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).

Augusztustól vámmentes a kereskedelem Vietnammal

Augusztus elsején lép életbe az Európai Unió és Vietnam között létrejött kereskedelmi megállapodás, amely szinte valamennyi vámot eltörli a felek közötti áruforgalomban - közölte az Európai Bizottság.

Gazdaság

Az MNB piacot nyitna a zöld kötvényeknek

A Magyar Nemzeti Bank a bankszektorban megtett intézkedések után a tőkepiacokon is megkezdi a zöld pénzügyek meghonosításának támogatását, együttműködve a társhatóságokkal és a piaci szereplőkkel - közölte az MNB.

Biztosítás – MNB: alacsonyabb kamatplafonok jönnek

A forintalapú hagyományos élet-, nyugdíj-, egészség- és járadékbiztosítások technikai kamata 2,3 százalékról 1,8 százalékra, az euróalapú konstrukcióké 1,1-ről 0,6 százalékra csökken januártól - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Az oroszok betiltották a kriptopénzes fizetést

Vlagyimir Putyin orosz elnök aláírta a törvényt, amely megtiltja a belföldi fizetést kriptovalutával.

MNB – 25 millió forint bírság a KÖBE biztosítónak

Számos területen feltárt jogsértések miatt a Magyar Nemzeti Bank 25 millió forint bírságot szabott ki a KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesületre (KÖBE).

Megtévesztette egyes ügyfeleit – bírság a K&H Biztosítónak

Több biztosítási terület problémás állománykezelése, valamint az informatikai biztonsági és a vállalatirányítási területet érintő hiányosságok miatt a Magyar Nemzeti Bank 50 millió forint bírságot szabott ki a K&H Biztosítóra.

Újabb nyugdíjpénztárt bírságolt meg az MNB

Informatikai biztonsági, kiszervezési, számviteli és vállalatirányítási hiányosságok miatt a Magyar Nemzeti Bank 9,5 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki az MKB Nyugdíjpénztárra.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom