Kezdőlap Autóipar A VW Kelet-Közép-Európába tart - a megaberuházásra Győr az esélyes?
No menu items!

A VW Kelet-Közép-Európába tart – a megaberuházásra Győr az esélyes?

A VW-csoport új gyárat épít Kelet-Közép-Európában. A beruházás helye még nyitott. Győr jó eséllyel indul. Versenyben vannak a bolgárok, a csehek, a lengyelek és a románok is, 4-5 ezer munkahely a tét.

Elektromobilitás és hatékonyságnövelés

A világ legnagyobb autógyártója, a VW-csoport a névadó mellett 10 másik márkát, köztük az Audit, a Škodát, a Seatot és a Porschét tömöríti. A napokban fogadták el a konszern 2023-ig tartó stratégiáját.  44 milliárd euró értékben tervez beruházást. A középpontban az elektro-mobilitás és a hatékonyságnövelés állnak.

Presztízskérdés, hogy a jövőt szimbolizáló e-autók Németországban fognak készülni. A döntésnek örül a német politika és a szakszervezetek is. Hosszú távon is biztosítva látják a hazai munkahelyeket. Ennek ellentmondani látszik, hogy az e-autók gyártása kevésbé munkaerő igényes.

Amihez ma 200 ember kell, ahhoz a jövőben 75 is elegendő lesz. Körülbelül 25 munkahely ugyan létrejön az akkumulátorok gyártásával összefüggésben, de 100 ember így is fölöslegessé válik. A cégvezetés azonban 2028-ig tartó foglalkoztatási garanciát adott németországi munkavállalóinak. Ezért lehetnek nyugodtak a szakszervezetek.

A Škoda Kodiaq készül a Kvasiny gyárban Forrás: azuzlet.hu
A Škoda Kodiaq készül a Kvasiny gyárban

Emdenben és Hannoverben, ahol a jövőben az e-autók készülnek, most Passatok gördülnek le a szalagról. Gyártásuk a csehországi Kvasinybe kerül át. Így jelenik meg a gyakorlatban a stratégia második pillére, a hatékonyságnövelés. A hasonló modellek gyártásának összekapcsolásával 30%-os megtakarítást remélnek. Kvasinyben együtt fog készülni a Passat az azonos kategóriájú Škoda Superbbel. Jelenleg az utóbbi mellett a VW-csoport két SUV-ja, a Škoda Karoq és a Seat Ateca készül a cseh gyárban. Nekik költözniük kell. Itt jön a képbe Győr.

 

Nagy a verseny

Az SVU-gyár az eredeti tervek szerint zöldmezős beruházással valósulna meg egy új bulgáriai vagy romániai telephelyen. De idő közben felmerült egy meglévő telephely kibővítésének lehetősége is.

A 2022-től üzemelő, 4-5 ezer munkahelyet teremtő gyárért harc indult a VW-csoport márkái között. A VW a zöldmezős beruházást támogatja, mert így hozzá tartozna az új üzem. A Škoda egy cseh telephely, míg az Audi a Győri gyár bővítése mellett kardoskodik. Döntés még nem született – nyilatkozta a végső szót kimondó Hans Dietrich Pötsch, a VW-csoport igazgatótanácsának elnöke.

Audi: elindult Győrben az elektromos motorok sorozatgyártása – Alternativ Energia Forrás Audi: elindult Győrben az elektromos motorok sorozatgyártása – Alternativ Energia Forrás azuzlet.hu
Győrben elindult az Audi: az elektromos motorok sorozatgyártása is

A regionális összehasonlításban magas bérköltségek miatt a cseheknek vannak a legrosszabb lapjaik. Bulgáriában és Romániában a munkaerő olcsó, rossz viszont az infrastruktúra. Győr esélyeit növeli, hogy bár drágult, de még így is olcsó a munkaerő. A magyar betanított munkások a német bérek 25, a képzettek 35, a vezetők pedig 65%-át kapják. Az alacsony adóterhek, a jó közúti, vasúti és légi infrastruktúra, a képzett munkaerő, valamint a megbízható beszállítók további fontosabb, Győr mellett szóló szempontok.

A németek alul reprezentáltak a régióban

A német gyártók a magas költségek ellenére, presztízsokokból továbbra is jelentős gyártókapacitással rendelkeznek odahaza. Idén augusztusig 4,4 millió autó készült Németországban. De ez a német gyártok teljes termelésének csak kétharmada. 6,5 millió autó külföldön készül.

A KIA Szlovákiában települt le Forrás: azuzlet.hu
A KIA Szlovákiában települt le

A német gyártók a kilencvenes évek óta jelen vannak Kelet-Közép-Európában. De hiába a földrajzi közelség és a hagyományosan erős gazdasági, kulturális kapcsolatok, nem ők a térség legfontosabb autóipari szereplői. A legnagyobb gyártó ugyan a VW-csoporthoz tartozó Škoda, a cseh gyártót viszont a Hyundai, a Renault, a Fiat és a Kia követi. A VW önálló márkaként csak a hatodik.

A vállalatcsoport 12 kelet-közép-európai telephelyének nagy része a Škodához tartozik.

A németek csak az utóbbi években ismerték fel igazán a térségben rejlő lehetőségeket. Ami az USA-nak Mexikó, az lehetne Németországnak Kelet-Közép-Európa.

Egy német munkavállaló átlagosan óránként 52 eurójába kerül egy autógyártónak. Lengyelországban és Magyarországon tízbe, Romániában hatba

A régiónk mellett szóló legfontosabb érv, mondja az egyik legismertebb autóipari szakértő, Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Esseni Egyetem professzora.

Ferdinand Dudenhoeffer

Sokat nyomnak a latban a megbízható beszállítók és a jól képzett munkaerő is. Habár utóbbi toborzásában egyre nagyobbak a nehézségek. A korrupciót és a jogi, politikai bizonytalanságokat ellensúlyozzák a laza munkajogi szabályok, ill. a gyenge munkavállalói érdekképviselet – mondta Dudenhöffer a VW-beruházás kapcsán a Deutsche Wellének. További érvként hozza fel a régió egyre fizetőképesebb, akár 5 millió autó felszívására is képes keresletét.

Közép-Európa felértékelődését mutatja, hogy 2010 óta a német gyártók 9 milliárd eurót fektettek be és 14 ezer új munkahelyet hoztak létre térségünkben, 2017-ben már 6,7 millió autó hagyhatta el a gyárakat. A szám nem csak a VW új SUV-üzem miatt fog nőni. Az Audi Q7 számára bővül a cég pozsonyi gyára, és 2019-ben termelni kezd a Mercedes új üzeme is a lengyelországi Jaworban. 2016-ban a VW már nyitott új gyárat a lengyeleknél, 1 milliárd eurós beruházással, Wrzesniában.

A BMW sokáig különösen alulreprezentált volt a régióban. Csak egy üzeme volt. Az Oroszországhoz tartozó enklávéban, Kalinyingrádban az X3-as és X5-ös modellek készültek.

Magyarországon minden német gyártó jelen van

Kelet-Közép-Európai EU tagállamok

Európa keleti részének felértékelődéséből egyetlen országban sem profitálnak annyit, mint nálunk.

Győrben 25 éve alatt 9 milliárd eurót fektetett be az Audi. Jelenleg 13 ezer embernek ad munkát. A győri üzem a VW-konszern legnagyobb, folyamatosan bővülő motorgyára, ahol nem csak hagyományos, de elektromotorok is készülnek.

A 2012 óta Kecskeméten gyártó Mercedesnél júliusban tették le az 1 milliárd eurós új üzemegység alapkövét.

A BMW régiós terjeszkedésének nyertese Debrecen. A zöldmezős beruházásban, 1 milliárd euróért felépülő gyár 2023-tól fog termelni.

A német autógyártók közül Magyarországon elsőként befektető Opel szintén bővít. 2020-tól az immár a Peugeot-Citroënhez tartozó márka szentgotthárdi üzemében fogják gyártani a francia cégcsoport egyik legfontosabb motorcsaládját.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nagyot nőtt egy év alatt a kínai milliárdosok száma

Nagyot nőtt egy év alatt a kínai dollármilliárdosok száma: idén 307-tel többen vannak, mint tavaly, és így 1185-en szerepelnek a sanghaji Hurum magazin által szerdán közzétett listán, amely a leggazdagabb kínaiakat rangsorolja.

Greenpeace: Az európai repülőjáratok felét helyettesítheti a vasút!

A rövid repülőjáratok betiltását követeli a Greenpeace. A szervezet szerint a 30 legnépszerűbb, Európai Unión belüli rövidtávú járat 53 százaléka esetében létezik közvetlen vasúti összeköttetés a két helyszín között. 

Exkluzív: az USA várja a beoltott európai turistákat

Joe Biden amerikai elnök aláírta azt a rendeletet, amely november 8-tól hatályon kívül helyezi a Kínára, Indiára és Európa nagy részére vonatkozó, a koronavírus járvány okán 2020 márciusa óta érvényben lévő beutazási korlátozásokat.

A lakbérstop nem segített. Államosítás kezdődik Berlinben

Az igenek győztek a lakáskisajátítási népszavazáson a német fővárosban. E szerint az ingatlankonszernek bérlakásait köztulajdonba veszi az önkormányzat. Az államosítás a bérbeadott lakóingatlanok 15 százalékát, 243 ezer lakást érint. Berlin 29 - 36 milliárd euró  közötti kártalanítást fizet cserébe a konszerneknek.

Hírek

Magyarország étele 2022 – fókuszban a szürkemarha

A magyar szürkemarha húsa lesz a kötelező alapanyag a Magyarország étele 2022 szakácsversenyen, amely kapcsolódik a Petőfi-emlékévhez - hangzott el az eseményről tartott sajtótájékoztatón.

Éjszaka nem lesz kamionstop a hosszú hétvégén

A mindenszentekkel háromnaposra hosszabbodó hétvégén a kamionstopot az áruellátás zavartalansága érdekében szombaton és vasárnap éjjel időszakosan felfüggesztik.

Fogytán az AdBlue – korlátozást vezetett be a Mol

A tömeges felvásárlások miatt korlátozta az AdBlue értékesítését a Mol.

Költözik a Magyar Nemzeti Bank

Novembertől átmenetileg módosítják a Magyar Nemzeti Bank székhelyét, mivel a jegybank Szabadság téri székházát felújítják.

Péntektől még drágábban tankolhatunk

Péntektől tovább emelkednek a hazai üzemanyagárak: a benzin és a gázolaj literje is bruttó 5 forinttal drágul.

Moratórium – határidő. Péntekig kérhető személyesen a hosszabbítás

Vasárnapig jelentkezhetnek bankjuknál azok, akik továbbra is élnének a hitelmoratórium lehetőségével. A személyes ügyintézésre péntekig nyílik mód, a hét utolsó két napján jellemzően már csak online kérhető a hosszabbítás.

Darknetes piactérre csapott le az Europol – 144 letartóztatott

Közel százötven embert őrizetbe vettek, továbbá készpénzt, kábítószert, kriptovalutát és fegyvereket is lefoglaltak a darkneten végzett Dark HunTOR nevű művelet során - közölte az Európai Unió rendőrségi együttműködési szervezete (Europol).

Megalakult az új Bundestag – ügyvezető kormánnyal

Megalakult Berlinben az új német szövetségi parlament, és ezzel elkezdődött Angela Merkel politikai pályafutásának utolsó szakasza.

Gazdaság

Pénzmosás-gyanú. Több pénzváltó nem jelentett az MNB-nek

A pénzmosás megakadályozását célzó szabályok megsértéséért a jegybank 108,6 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki két bankra és három, az azok megbízásából tevékenykedő pénzváltó társaságra.

Moratórium – határidő. Péntekig kérhető személyesen a hosszabbítás

Vasárnapig jelentkezhetnek bankjuknál azok, akik továbbra is élnének a hitelmoratórium lehetőségével. A személyes ügyintézésre péntekig nyílik mód, a hét utolsó két napján jellemzően már csak online kérhető a hosszabbítás.

KSH: rekord közelébe nőtt a lakáshitel-állomány

A háztartási szektor részére nyújtott hiteleken belül csaknem 48 százalékot tettek ki a lakáscélú hitelek, amelyek GDP-hez viszonyított aránya az előző év végi 8,4 százalékról 8,9 százalékra nőtt - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal.

Moratórium – MNB: sokan kényelmi okból nem törlesztettek

A moratóriumban lévő ügyfelek legnagyobb hányada képes lenne fizetni tovább a hitelét, ők más okokból, például kényelmi szempontból vették igénybe a lehetőséget - mondta Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom