Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Drágább lesz az új autó

Drágább lesz az új autó

A koronavírus átmenetileg a világ autóiparát is lélegeztetőgépre tette azzal, hogy a járvány kitörése óta drasztikusan visszaesett az új autók értékesítése. De a gyárak újraindultak és a piac csak ideig óráig teremti meg az alku lehetőségét, mert a hosszútávú tendenciák az áremelkedés irányába mutatnak – fejti ki Dr. Madácsi Roland az Autovista Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

– Milyen visszaesést tapasztaltak a nemzetközi és a hazai autópiacon a legutóbbi mérhető időpontig?

– A teljes újautó piaca idén áprilisban közel 50 %-os (47,7 %), míg ebből a személygépkocsi piac 50,3 %-os visszaesést könyvelhet el az eladásokban a tavaly áprilishoz képest. Az eddigi éves változás (január-április) az előző év hasonló időszakához képest -17,6, illetve -16,7 % volt.

Az európai piacon hasonlóan drasztikus trendek figyelhetőek meg. A koronavírus által jobban érintett Nyugat-Európai országokban rendre nagyobb visszaeséseket könyvelhettek el. Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban 80 % fölötti csökkenést tapasztalhattak meg a kereskedők. Franciaországban 88,8 %, Spanyolországban és Olaszországban 96,5, illetve 97,6 %-os volt a visszaesés áprilisban!

A használtautó piacok látogatottságában nagyobb a visszaesés Magyarországon. 80-85 %-a az autót keresőknek eltűnt a piacokról hirtelen megváltozott pénzügyi, gazdasági helyzetnek és a szigorú kormányzati intézkedéseknek köszönhetően.

A piaci kínálati árak esetében nincs komoly változás a válságot megelőző időszakhoz képest:

– Az elmúlt időszakig mérhető számokat nézve a meghajtást tekintve milyen átalakuláson ment át az autók iránti kereslet?

– A Diesel motorral szerelt modellek folyamatosan tért vesztettek a Diesel-gate botrány óta, de ez a tendencia már megállt. Részarányában a piac ugyan már stabilizálódott, de ennek megfelelően a folyamat nyertesei a benzimotoros, illetve benzines hibrid meghajtású gépkocsik. Ez utóbbiak közé nem ideértve a mild hybrid verziókat, melyek hamarosan teljesen kiszorítják a tisztán benzines, illetve dízel motorokat.

Madácsi Roland: a benzinmeghajtás a dízelbotrány nyertese

Ezzel szemben az elektromos autók eladása évről-évre két számjegyű százalékos növekedést produkál, azonban a teljes piachoz képest még nagyon alacsony szinten mozog. Bár a villanyos autók térnyeréséért a nagy tömeggyártók is sokat tesznek (nem elhanyagolható módon az EU környezetvédelmi szigorításai miatt, vagyis kényszerből), a nagyobb volumenű terjedésüket a megfelelő mennyiségű akkumulátor előállítása korlátozza gyártás oldalról. Vevői oldalról a nagyobb hatótávolságokat biztosító akkumulátorok magas ára, illetve azok töltésével kapcsolatos problémák, elsősorban a töltés ideje, illetve a töltő infrastruktúra korlátozza.

Hozzátesszük, hogy hazánkban jelenleg kifutott az állami ösztönző a vásárlásukra, ráadásul az eddig ingyenes közterületi tölthetőség is megszűnt az elmúlt hetekben. Az újonnan bevezetett 1 kWh-ra vetített enegriadíj pedig jóval magasabb a háztartási elektromos energia áránál. A 350 kW-os villámtöltést biztosító Ionity kúton a háztartási 37,54 Ft/kWh-hoz képest 280 Ft-ot kérnek 1 kWh töltésért. Egy 64 kWh kapacitással rendelkező elektromos autó teljes feltöltése otthon 2400, a Mobiliti töltőin 5100, az Elmü-Émász töltőin 6300, míg az Ionity esetén 18000 Ft. A jelenlegi bezinárakkal kalkulálva ez 2,1; 4,4; 5,4, illetve 15,5 literes fogyasztásnak felelnének meg.

– Mi várható a válságból való kilábalás után? Az alacsony dízelár és a kevesebb elkölthető pénz például lassíthatja-e az elektromos, vagy az egyéb alternatív (pl. hybrid) autók iránti keresletet?

– Az elektromos modellek eladását némileg visszavetheti a jelenlegi gazdasági környezet, illetve válság, de az az autógyártók nyilatkozataiból is látszik, hogy elkötelezettek az elektromos autók jövőjét illetően. Természetesen az árszint még mindig korlátot jelent a gyors elterjedésben.

A hibrid autók mellé pedig egyre kevésbé kell majd odabiggyeszteni az “alternatív” előtagot, hiszen a szigorodó környezetvédelmi normák miatt már nem sokáig láthatunk nagy számban eladott tisztán benzines, illetve dízel gépkocsikat a katalógusok és konfigurátorok oldalain. Itt inkább a hibridizáció foka az, ami a vásárló preferenciák között előtérbe fog kerülni: Plug-in Hybrid, Full Hybrid, Mild-Hybrid, Micro-Hybrid.

– Mennyire esett vissza a flottavásárlás iránti kereslet és mikorra, milyen szinten stabilizálódhat ez a piac?

A flottapiac hasonlóan szerepelt az elmúlt hónapban az eladásokat tekintve, mint a magán szektor. Úgy tűnik, hogy a kilábalás kezdeti szakaszában az előző válsághoz hasonlatosan a flottapiac erősödése lesz tapasztalható, míg a magánszemélyek kivárhatnak a vásárlással. A forint gyengülése az új áraknál is változásokat okozott sok importőr esetében. Ez mindenképpen negatív hatással van az új autó vásárlásra. Emiatt kezdetekben a fiatal használt autók felé fordulhatnak az ügyfelek, amíg azok elérhetőek lesznek pl. az autókölcsönzők flottái révén.

– Mikorra és milyen szinten stabilizálódhat a teljes piac nemzetközileg és Magyarországon?

– Hazánkban a jelenlegi recesszió egyetlen „szerencséje”, hogy volt egy válság 12 évvel ezelőtt. Ami más jellegű volt, sokkal drasztikusabban érintette a járműpiacot. Az a válság a járműkereskedők összetételében is jelentős változásokat generált. Rengeteg kereskedés megszűnt, jellemzően a tőkeerős vállalkozások maradtak életben. A cégek tanultak az akkori eseményekből és emiatt hatékonyan kezelik a jelenlegi válságot a károk minimalizálására való törekvésükkel. A legfontosabb hogy egyik piaci szereplő részéről sincs pánik!

A kereskedések kinyitnak, az árak nem fognak változni szignifikánsan. Talán a kezdeti szakaszban a kereslet felfutása elején a kínálat és tényleges eladási árak közötti olló fog kinyilni egy kicsit jobban. Magyarán az alku összege emelkedhet. De ez is országrésztől illetve kereskedéstől függ majd. Már most sok márkakereskedésből kapunk információkat, hogy a magánvásárlók “bepróbálkoznak” egy nagyobb árengedmény elérésével, de amennyiben a kereskedés tőkeerős, nem enged a megszokott alku mértékéből. Ilyen formán a hazai használt piac esetében a válság kezdeti szakaszában becsült borúlátó jóslatokkal ellentétben nem lesz akkora visszaesés a mennyiségeket és árszinteket tekintve.

Nemzetközi szinten vannak eltérések. A vírustól legjobban szenvedő országoknál (Olaszország, Franciaország, Spanyolország) várható jelentősebb visszaesés illetve a helyi kormányzati lépések függvényében egy viszonylag lassabb stabilizáció várható.

– Hosszabb távon, figyelembe véve a kereslet visszaesését az egyik oldalon, a forint mélyrepülését a másikon, drágul, vagy olcsóbb lesz az új autó?

– Az új autó drágább lesz. Komoly áremelés hatása már tapasztalható. Ez egyrészt a forint mélyrepülése, de ismét megemlítve a szigorú környezetvédelmi normákat teljesítendő új fejlesztések költségének áthárítását. Komoly akciózás egyelőre nem tapasztalható.

Az importőrök esetében is felmerül a kérdés a kormányzati akciótervek, támogatások esetleges bevezetéséről.

Az átlagos új ár változás 2020 március-május eleje között ott, ahol volt áremelés 4,1% volt a személygépkocsiknál, míg 4,4% a kishaszonjárműveknél ott. A legmagasabb átlagos emelés 9,5% volt.

– Milyen változást hozhat a koronavírus a használt autó piacon? Többen fordulnak oda új autó vásárlás helyet, vagy nem?

– Egyértelműen többen fognak a használt autók felé fordulni, amíg lesz elegendő minőségű és mennyiségű utánpótlás. Ennek okán egyáltalán nem várható a használt árak drasztikus csökkenése. Nyilván nem minden márka modell, szegmens viselkedik majd hasonlóan. A kezdeti időszakban előnyben lesznek a mindennapokban jobban használható gépkocsik. A luxus autókat tekintve nem várható komoly elmozdulás semmilyen irányban. A válság önmagában egy jelentős keresletcsökkenéssel járt, azonban a válságkezelő intézkedések enyhítése illetve eltörlése után a kérdés a közösségi közlekedés kontra autóhasználat kérdése az egészségbiztonság tükrében. Amíg nem lesz nagy mennyiségben elérhető hatásos vakcina a virus ellen, addig az egyéni közlekedést biztosan sokan előnybe fogják helyezni a tömegközlekedéssel szemben. Ez ellen hathat a home office nagyobb arányú beépülése a mindennapokba. Egyes felmérések azt mutatják, hogy az otthon végzett munka hatékonyabb az irodainál, természetesen normál körülmények között, amikor a család kisebb tagjai az óvodában ügyesednek, vagy az iskola padjait koptatják és nem a szülők idegeit. Ezt felismerve a cégek is ebbe az irányba mozdulhatnak el, ha ezt a munkafolyamatok lehetővé teszik. Mindez így keresletnövekedést válthat ki az autópiacon, aminek áremelő hatása van.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Itália tárt karokkal vár! Utazhatnak az olaszok, várják a külföldieket

Június 3-án újraindul a turizmus Itáliában. Az ország megnyitja határait az uniós tagállamok polgárai előtt is. Ismét lehet strandolni és múzeumba menni. Kinyitnak a hotelek, éttermek és fagyizók is! Nem minden tartomány örül. Toscana is aggódik.

Tőzsde – Vegyes kezdés New Yorkban

Vegyes indexekkel indult a kereskedés pénteken az amerikai értékpapírpiacokon az előző napi veszteségek után.

Amerikai pénzosztás: rekordmértékben nőttek a keresetek

A krízishelyzetben nyújtott állami támogatásoknak köszönhetően áprilisban a valaha regisztrált legnagyobb mértékben nőttek a személyi jövedelmek az Egyesült Államokban - közölte a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai intézete.

Tömegével érkezik a hamis játék – a legtöbb csak a határig jut

Az ITM a vámhatósággal együttműködve tavaly óta csaknem 170 ezer játékot vizsgált meg a határokon, túlnyomó részüket pedig megsemmisítette. A hatóságok a járványveszély idején fokozták a belső ellenőrzéseket is - közölte a fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár.

Hírek

Balaton. Több tucatnyi gyógyszer maradványát mutatták ki

Hatvankilenc gyógyszermaradványt mutattak ki vizsgálatok a Balatonban. Mivel csekély mennyiségben vannak jelen a vízben, nem jelentenek egészségügyi kockázatot - közölte Maász Gábor, a Balatoni Limnológiai Intézet tudományos munkatársa.

Jövő júliustól tilos az egyszer használatos műanyag

2021. július 1-jével tiltják be Magyarországon az egyszer használatos műanyagokat - közölte Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Lemondott az MNB alelnöke

A Magyar Nemzeti Bank monetáris politikáért, pénzügyi stabilitásért és hitelösztönzésért felelős alelnöke, Nagy Márton - más fontos vezetői megbízatása miatt - lemondott alelnöki tisztségéről.

Pécs. Félmilliárdos áfacsalás – brazil szójával

Három férfit tartóztattak le Pécsen, mert az általuk irányított cégláncolat áfa megfizetése nélkül kereskedett szójával. A kár mintegy félmilliárd forint - közölte a NAV Dél-dunántúli Regionális Bűnügyi Igazgatósága.

Rezsiutalvány – hosszabb beváltási határidő

A pünkösdi ünnepi hétvégére való tekintettel május 31. helyett június 2-ig fogadja el a rezsiutalványokat a Magyar Posta.

Kudarcba fulladt Richard Branson rakétakilövése

Sikertelen volt a Virgin Orbit első rakétafellövési kísérlete. A brit milliárdos, Richard Branson cége újabb indítást tervez, hosszú távon pedig az a célja, hogy fizetős utasokat repít a földi légkör fölé.

KSH: negyedével csökkent a természetes fogyás

Csökkent a természetes fogyás Magyarországon az első negyedévben, miközben kétszer annyi házasságot kötöttek, mint az előző év azonos időszakában - közölte a Központi Statisztikai Hivatal.

E-matrica nélkül: több a külföldi bliccelő

A személygépjárművekre márciusban nyolcvanezer, áprilisban csaknem ötvenezer esetben szabott ki pótdíjat díjfizetés nélküli úthasználat miatt a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.

A SpaceX embert küld az űrbe, Musk mindenre gondolt

Stílusosan indulnak az űrbe a SpaceX Crew Dragon űrhajójának első asztronautái: az egyrészes, fekete-fehér színű, elegáns szkafandert viselő űrhajósok egy elektromos Teslával érkeznek szerdán a kilövőpadhoz.

Új nevet kap Csongrád megye

Trianon századik évfordulójától, június 4-étől Csongrád megye neve Csongrád-Csanád megye lesz - jelentette be Juhász Tünde kormánymegbízott Szegeden.

Szerdán tovább drágulnak az üzemanyagok

Tovább emelkedik a hét közepén az üzemanyagok ára: a benzin bruttó 7 forinttal kerül majd többe, a gázolaj pedig bruttó 6 forinttal drágul.

Lakónegyedre zuhant egy utasszállító Pakisztánban

Nem sokkal a landolás előtt lakónegyedre zuhant egy utasszállító repülőgép a pakisztáni Karacsiban. A fedélzeten legalább százan voltak, valamennyien életüket vesztették.

Gazdaság

Lemondott az MNB alelnöke

A Magyar Nemzeti Bank monetáris politikáért, pénzügyi stabilitásért és hitelösztönzésért felelős alelnöke, Nagy Márton - más fontos vezetői megbízatása miatt - lemondott alelnöki tisztségéről.

Szuperbank alakul: a Budapest Bank is csatlakozik

A Budapest Bank Zrt. (BB) csatlakozik az MTB Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. (MTB) és az MKB Bank Nyrt. (MKB) stratégiai együttműködéséhez, amelyben egy hazai tulajdonú bankcsoport létrehozásának keretrendszerét vizsgálják meg és készítik elő.

Monetáris tanács: marad az alapkamat és a kamatfolyosó

Nem változtatott a jegybanki alapkamat 0,90 százalékos szintjén és a kamatfolyosón sem a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsa kamatdöntő ülésén.

A Bankszövetség új elnöke: elkerülhető a 2008-ashoz hasonló krízis

A bankszektor elemi érdeke, hogy maximálisan támogassa ügyfeleit, valamint a Magyar Nemzeti Bankot és a kormányt annak érdekében, hogy a gazdaság működése mielőbb visszatérjen a normál kerékvágásba - mondta Jelasity Radován.

Jelasity Radován a Magyar Bankszövetség új elnöke

Jelasity Radovánt, az Erste Bank elnök-vezérigazgatóját választotta meg a Magyar Bankszövetség elnökének a szervezet tisztújító testületi ülésén.

MNB: ennél nagyobb sokkot is túlélne a bankrendszer

A mostaninál súlyosabb makrogazdasági pálya esetén is kezelhető a bakrendszer tőkeigénye, azaz a bankok többsége akkor sem szorulna tőkepótlásra - állapítja meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) májusi stabilitási jelentése.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom