Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Drágább lesz az új autó
No menu items!

Drágább lesz az új autó

A koronavírus átmenetileg a világ autóiparát is lélegeztetőgépre tette azzal, hogy a járvány kitörése óta drasztikusan visszaesett az új autók értékesítése. De a gyárak újraindultak és a piac csak ideig óráig teremti meg az alku lehetőségét, mert a hosszútávú tendenciák az áremelkedés irányába mutatnak – fejti ki Dr. Madácsi Roland az Autovista Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

– Milyen visszaesést tapasztaltak a nemzetközi és a hazai autópiacon a legutóbbi mérhető időpontig?

– A teljes újautó piaca idén áprilisban közel 50 %-os (47,7 %), míg ebből a személygépkocsi piac 50,3 %-os visszaesést könyvelhet el az eladásokban a tavaly áprilishoz képest. Az eddigi éves változás (január-április) az előző év hasonló időszakához képest -17,6, illetve -16,7 % volt.

Az európai piacon hasonlóan drasztikus trendek figyelhetőek meg. A koronavírus által jobban érintett Nyugat-Európai országokban rendre nagyobb visszaeséseket könyvelhettek el. Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban 80 % fölötti csökkenést tapasztalhattak meg a kereskedők. Franciaországban 88,8 %, Spanyolországban és Olaszországban 96,5, illetve 97,6 %-os volt a visszaesés áprilisban!

A használtautó piacok látogatottságában nagyobb a visszaesés Magyarországon. 80-85 %-a az autót keresőknek eltűnt a piacokról hirtelen megváltozott pénzügyi, gazdasági helyzetnek és a szigorú kormányzati intézkedéseknek köszönhetően.

A piaci kínálati árak esetében nincs komoly változás a válságot megelőző időszakhoz képest:

– Az elmúlt időszakig mérhető számokat nézve a meghajtást tekintve milyen átalakuláson ment át az autók iránti kereslet?

– A Diesel motorral szerelt modellek folyamatosan tért vesztettek a Diesel-gate botrány óta, de ez a tendencia már megállt. Részarányában a piac ugyan már stabilizálódott, de ennek megfelelően a folyamat nyertesei a benzimotoros, illetve benzines hibrid meghajtású gépkocsik. Ez utóbbiak közé nem ideértve a mild hybrid verziókat, melyek hamarosan teljesen kiszorítják a tisztán benzines, illetve dízel motorokat.

Madácsi Roland: a benzinmeghajtás a dízelbotrány nyertese

Ezzel szemben az elektromos autók eladása évről-évre két számjegyű százalékos növekedést produkál, azonban a teljes piachoz képest még nagyon alacsony szinten mozog. Bár a villanyos autók térnyeréséért a nagy tömeggyártók is sokat tesznek (nem elhanyagolható módon az EU környezetvédelmi szigorításai miatt, vagyis kényszerből), a nagyobb volumenű terjedésüket a megfelelő mennyiségű akkumulátor előállítása korlátozza gyártás oldalról. Vevői oldalról a nagyobb hatótávolságokat biztosító akkumulátorok magas ára, illetve azok töltésével kapcsolatos problémák, elsősorban a töltés ideje, illetve a töltő infrastruktúra korlátozza.

Hozzátesszük, hogy hazánkban jelenleg kifutott az állami ösztönző a vásárlásukra, ráadásul az eddig ingyenes közterületi tölthetőség is megszűnt az elmúlt hetekben. Az újonnan bevezetett 1 kWh-ra vetített enegriadíj pedig jóval magasabb a háztartási elektromos energia áránál. A 350 kW-os villámtöltést biztosító Ionity kúton a háztartási 37,54 Ft/kWh-hoz képest 280 Ft-ot kérnek 1 kWh töltésért. Egy 64 kWh kapacitással rendelkező elektromos autó teljes feltöltése otthon 2400, a Mobiliti töltőin 5100, az Elmü-Émász töltőin 6300, míg az Ionity esetén 18000 Ft. A jelenlegi bezinárakkal kalkulálva ez 2,1; 4,4; 5,4, illetve 15,5 literes fogyasztásnak felelnének meg.

– Mi várható a válságból való kilábalás után? Az alacsony dízelár és a kevesebb elkölthető pénz például lassíthatja-e az elektromos, vagy az egyéb alternatív (pl. hybrid) autók iránti keresletet?

– Az elektromos modellek eladását némileg visszavetheti a jelenlegi gazdasági környezet, illetve válság, de az az autógyártók nyilatkozataiból is látszik, hogy elkötelezettek az elektromos autók jövőjét illetően. Természetesen az árszint még mindig korlátot jelent a gyors elterjedésben.

A hibrid autók mellé pedig egyre kevésbé kell majd odabiggyeszteni az “alternatív” előtagot, hiszen a szigorodó környezetvédelmi normák miatt már nem sokáig láthatunk nagy számban eladott tisztán benzines, illetve dízel gépkocsikat a katalógusok és konfigurátorok oldalain. Itt inkább a hibridizáció foka az, ami a vásárló preferenciák között előtérbe fog kerülni: Plug-in Hybrid, Full Hybrid, Mild-Hybrid, Micro-Hybrid.

– Mennyire esett vissza a flottavásárlás iránti kereslet és mikorra, milyen szinten stabilizálódhat ez a piac?

A flottapiac hasonlóan szerepelt az elmúlt hónapban az eladásokat tekintve, mint a magán szektor. Úgy tűnik, hogy a kilábalás kezdeti szakaszában az előző válsághoz hasonlatosan a flottapiac erősödése lesz tapasztalható, míg a magánszemélyek kivárhatnak a vásárlással. A forint gyengülése az új áraknál is változásokat okozott sok importőr esetében. Ez mindenképpen negatív hatással van az új autó vásárlásra. Emiatt kezdetekben a fiatal használt autók felé fordulhatnak az ügyfelek, amíg azok elérhetőek lesznek pl. az autókölcsönzők flottái révén.

– Mikorra és milyen szinten stabilizálódhat a teljes piac nemzetközileg és Magyarországon?

– Hazánkban a jelenlegi recesszió egyetlen „szerencséje”, hogy volt egy válság 12 évvel ezelőtt. Ami más jellegű volt, sokkal drasztikusabban érintette a járműpiacot. Az a válság a járműkereskedők összetételében is jelentős változásokat generált. Rengeteg kereskedés megszűnt, jellemzően a tőkeerős vállalkozások maradtak életben. A cégek tanultak az akkori eseményekből és emiatt hatékonyan kezelik a jelenlegi válságot a károk minimalizálására való törekvésükkel. A legfontosabb hogy egyik piaci szereplő részéről sincs pánik!

A kereskedések kinyitnak, az árak nem fognak változni szignifikánsan. Talán a kezdeti szakaszban a kereslet felfutása elején a kínálat és tényleges eladási árak közötti olló fog kinyilni egy kicsit jobban. Magyarán az alku összege emelkedhet. De ez is országrésztől illetve kereskedéstől függ majd. Már most sok márkakereskedésből kapunk információkat, hogy a magánvásárlók “bepróbálkoznak” egy nagyobb árengedmény elérésével, de amennyiben a kereskedés tőkeerős, nem enged a megszokott alku mértékéből. Ilyen formán a hazai használt piac esetében a válság kezdeti szakaszában becsült borúlátó jóslatokkal ellentétben nem lesz akkora visszaesés a mennyiségeket és árszinteket tekintve.

Nemzetközi szinten vannak eltérések. A vírustól legjobban szenvedő országoknál (Olaszország, Franciaország, Spanyolország) várható jelentősebb visszaesés illetve a helyi kormányzati lépések függvényében egy viszonylag lassabb stabilizáció várható.

– Hosszabb távon, figyelembe véve a kereslet visszaesését az egyik oldalon, a forint mélyrepülését a másikon, drágul, vagy olcsóbb lesz az új autó?

– Az új autó drágább lesz. Komoly áremelés hatása már tapasztalható. Ez egyrészt a forint mélyrepülése, de ismét megemlítve a szigorú környezetvédelmi normákat teljesítendő új fejlesztések költségének áthárítását. Komoly akciózás egyelőre nem tapasztalható.

Az importőrök esetében is felmerül a kérdés a kormányzati akciótervek, támogatások esetleges bevezetéséről.

Az átlagos új ár változás 2020 március-május eleje között ott, ahol volt áremelés 4,1% volt a személygépkocsiknál, míg 4,4% a kishaszonjárműveknél ott. A legmagasabb átlagos emelés 9,5% volt.

– Milyen változást hozhat a koronavírus a használt autó piacon? Többen fordulnak oda új autó vásárlás helyet, vagy nem?

– Egyértelműen többen fognak a használt autók felé fordulni, amíg lesz elegendő minőségű és mennyiségű utánpótlás. Ennek okán egyáltalán nem várható a használt árak drasztikus csökkenése. Nyilván nem minden márka modell, szegmens viselkedik majd hasonlóan. A kezdeti időszakban előnyben lesznek a mindennapokban jobban használható gépkocsik. A luxus autókat tekintve nem várható komoly elmozdulás semmilyen irányban. A válság önmagában egy jelentős keresletcsökkenéssel járt, azonban a válságkezelő intézkedések enyhítése illetve eltörlése után a kérdés a közösségi közlekedés kontra autóhasználat kérdése az egészségbiztonság tükrében. Amíg nem lesz nagy mennyiségben elérhető hatásos vakcina a virus ellen, addig az egyéni közlekedést biztosan sokan előnybe fogják helyezni a tömegközlekedéssel szemben. Ez ellen hathat a home office nagyobb arányú beépülése a mindennapokba. Egyes felmérések azt mutatják, hogy az otthon végzett munka hatékonyabb az irodainál, természetesen normál körülmények között, amikor a család kisebb tagjai az óvodában ügyesednek, vagy az iskola padjait koptatják és nem a szülők idegeit. Ezt felismerve a cégek is ebbe az irányba mozdulhatnak el, ha ezt a munkafolyamatok lehetővé teszik. Mindez így keresletnövekedést válthat ki az autópiacon, aminek áremelő hatása van.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik
Hirdetés

Friss

BÉT – Eséssel indulhat a kereskedés

Eséssel indulhat a kereskedés kedden a Budapesti Értéktőzsdén az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője szerint.

Nemzetközi HRM – Tájkép csata közben

A világgazdaság fokozatosan nagyobb sebességre kapcsol. Ez azt is jelenti, hogy beindulnak az üzleti utazások, s ismét előtérbe került a nemzetközi erőforrás menedzsmenttel kapcsolatos igen sokrétű tevékenység, amely a pandémia kezdete óta Csipkerózsika álmát aludta. Dr. Gonda György Menedzserakadémiája.

Orvhalászok gereblyéztek a Tiszán

Vádemelést javasoltak a tiszai vízirendészet rendőrei két tiszaburai orvhalásszal szemben, akik januárban a tilalom ellenére kifogtak egy nagyméretű szürkeharcsát - közölte a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság.

Koronavírus. Mentők: csak a világháborúk és ’56 okozott hasonló kihívást

Csak a világháborúk és az 1956-os forradalom állította a mostani járványhoz mérhető kihívás elé a mentőszolgálatot - mondta az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója.

Hírek

Orvhalászok gereblyéztek a Tiszán

Vádemelést javasoltak a tiszai vízirendészet rendőrei két tiszaburai orvhalásszal szemben, akik januárban a tilalom ellenére kifogtak egy nagyméretű szürkeharcsát - közölte a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság.

Koronavírus. Mentők: csak a világháborúk és ’56 okozott hasonló kihívást

Csak a világháborúk és az 1956-os forradalom állította a mostani járványhoz mérhető kihívás elé a mentőszolgálatot - mondta az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója.

Tata – vádemelés. Százmilliós áfacsalás

Különösen nagy vagyoni hátrányt okozó, üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás miatt vádat emelt a Komárom-Esztergom Megyei Főügyészség egy férfival szemben. A cégvezető nem vallotta be a tatai társaságának értékesítésből eredő bevételét és csaknem százmillió forint áfát nem fizetett meg.

A britek törvénybe írják: a gerinces állatoknak érzelmeik vannak

Nagy-Britannia törvénybe foglalja, hogy képesek érzelmekre a gerincesek, "mindazok az állatok, amelyeknek gerincvelőjük van" - közölte George Eustice környezetvédelmi miniszter a Sunday Times című lappal.

Szerdától tovább nő a gázolaj ára

Szerdán a benzin ára nem változik, a gázolaj literenkénti átlagára viszont bruttó 2 forinttal emelkedik.

Darknet. Gyermekpornót terjesztő nemzetközi bűnszervezetre csaptak le magyar nyomozók

A rendőrök nyolc helyszínen csaptak le és négy, gyermekpornográf tartalmakat terjesztő bűnszervezethez tartozó embert fogtak el - közölte a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda. Elrendelték a négy gyanúsított letartóztatását.

Orosz vakcina – szlovák félrevezetés. Bocsánatkérést követelnek a Szputnyik V hírbehozása miatt

Bocsánatkérést követelt a szlovák állami gyógyszerfelügyelettől az orosz oltóanyagokat menedzselő Oroszországi Közvetlen Befektetési Alap (RFPI), amiért félrevezető értesüléseket terjesztett Covid-19 ellen kifejlesztett Szputnyik V-ről.

A WHO jóváhagyta a Sinopharm-vakcina alkalmazását

Jóváhagyta az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a kínai Sinopharm állami gyógyszergyár által a koronavírus ellen kifejlesztett vakcina vészhelyzeti alkalmazását - jelentették be Genfben, a szervezet székhelyén.

Zsaroló emailekre figyelmeztet az NNI

Kriptovalutát követelő zsaroló emailek miatt figyelmeztet Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (KR NNI).

Magyar vizsgálat. Szlovák miniszter: rendben vannak a Szputnyik V tesztjei

A szlovák egészségügyi minisztérium megkapta Magyarországtól a Szputnyik V bevizsgálásának eredményeit, az orosz koronavírus elleni oltóanyag tesztjei rendben vannak - jelentette be Vladimír Lengvarsky szlovák egészségügyi miniszter.

Meteorológus: extrém szeles viharokat okoz itthon a klímaváltozás

Fokozódó, extrém szélsebességű viharokat és ezzel együtt növekvő viharkárokat hoz a klímaváltozás Magyarországon - állapította meg Péliné Németh Csilla meteorológus a Másfélfok nevű oldalon közzétett cikkében.

Nitrogénművek Zrt.: megszüntették Bige László házi őrizetét

Megszüntette Bige László házi őrizetét a Nyíregyházi Törvényszék - tájékoztatott a vállalkozó tulajdonában álló Nitrogénművek Zrt.

Gazdaság

Belgiumból érkezett a K&H új vezérigazgatója

Guy Libot-t, a KBC Csoport korábbi pénzügyi szenior ügyvezető igazgatóját nevezték ki a K&H Csoport vezérigazgatójává. Az új vezető korábban már dolgozott négy évig a K&H-nál.

OTP: minden fontos mutatóban javultak az eredmények

Nagyon jó eredményeket ért el az OTP csoport az idei első negyedévben, sikerült megfelelnie a kihívásoknak - mondta Bencsik László vezérigazgató-helyettes a bank negyedéves eredményeit ismertető sajtóbeszélgetésen.

Az OTP már a második Szerbiában

Sikeresen zárult az OTP Bank két szerbiai leánybankjának integrációja: a Vojvođanska banka és az OTP banka Srbija egy bankként, Szerbia második legnagyobb pénzintézeteként működik tovább.

Takarékbank: a járvány után felpöröghet a személyi hitelezés

A járvány lecsengése után felpöröghet a személyi kölcsönök igénylése: a Takarékbanknál április közepéig kihelyezett ötmilliárd forintos volumen az év végére az ötszörösére ugorhat az otthonfelújítási programnak is köszönhetően - közölte a Magyar Bankholdinghoz tartozó pénzintézet.

Erste. 280 százalékkal nőtt az adózott nyereség

Jelentősen, 280 százalékkal, 3,9 milliárd forintról 15,1 milliárd forintra ugrott az Erste Bank adózás utáni nyeresége az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest - hangzott el a pénzintézet első negyedéves eredményeit bemutató online sajtótájékoztatón.

Szerződésszegés. Nem fektette be ügyfelei minden pénzét a Novis

A Novis Biztosító tavaly nyolc hónapon át a nyilvántartott ügyfélszámla-egyenlegeknél kisebb arányban fektette be szlovákiai és külföldi biztosítottai befizetéseit, ezért a Szlovák Nemzeti Bank kötelezte a társaságot, hogy ügyfelei díjait a szerződésben foglaltak szerint fektesse be - közölte a Magyar Nemzeti Bank.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom