Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Drágább lesz az új autó
No menu items!

Drágább lesz az új autó

A koronavírus átmenetileg a világ autóiparát is lélegeztetőgépre tette azzal, hogy a járvány kitörése óta drasztikusan visszaesett az új autók értékesítése. De a gyárak újraindultak és a piac csak ideig óráig teremti meg az alku lehetőségét, mert a hosszútávú tendenciák az áremelkedés irányába mutatnak – fejti ki Dr. Madácsi Roland az Autovista Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

– Milyen visszaesést tapasztaltak a nemzetközi és a hazai autópiacon a legutóbbi mérhető időpontig?

– A teljes újautó piaca idén áprilisban közel 50 %-os (47,7 %), míg ebből a személygépkocsi piac 50,3 %-os visszaesést könyvelhet el az eladásokban a tavaly áprilishoz képest. Az eddigi éves változás (január-április) az előző év hasonló időszakához képest -17,6, illetve -16,7 % volt.

Az európai piacon hasonlóan drasztikus trendek figyelhetőek meg. A koronavírus által jobban érintett Nyugat-Európai országokban rendre nagyobb visszaeséseket könyvelhettek el. Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban 80 % fölötti csökkenést tapasztalhattak meg a kereskedők. Franciaországban 88,8 %, Spanyolországban és Olaszországban 96,5, illetve 97,6 %-os volt a visszaesés áprilisban!

A használtautó piacok látogatottságában nagyobb a visszaesés Magyarországon. 80-85 %-a az autót keresőknek eltűnt a piacokról hirtelen megváltozott pénzügyi, gazdasági helyzetnek és a szigorú kormányzati intézkedéseknek köszönhetően.

A piaci kínálati árak esetében nincs komoly változás a válságot megelőző időszakhoz képest:

– Az elmúlt időszakig mérhető számokat nézve a meghajtást tekintve milyen átalakuláson ment át az autók iránti kereslet?

– A Diesel motorral szerelt modellek folyamatosan tért vesztettek a Diesel-gate botrány óta, de ez a tendencia már megállt. Részarányában a piac ugyan már stabilizálódott, de ennek megfelelően a folyamat nyertesei a benzimotoros, illetve benzines hibrid meghajtású gépkocsik. Ez utóbbiak közé nem ideértve a mild hybrid verziókat, melyek hamarosan teljesen kiszorítják a tisztán benzines, illetve dízel motorokat.

Madácsi Roland: a benzinmeghajtás a dízelbotrány nyertese

Ezzel szemben az elektromos autók eladása évről-évre két számjegyű százalékos növekedést produkál, azonban a teljes piachoz képest még nagyon alacsony szinten mozog. Bár a villanyos autók térnyeréséért a nagy tömeggyártók is sokat tesznek (nem elhanyagolható módon az EU környezetvédelmi szigorításai miatt, vagyis kényszerből), a nagyobb volumenű terjedésüket a megfelelő mennyiségű akkumulátor előállítása korlátozza gyártás oldalról. Vevői oldalról a nagyobb hatótávolságokat biztosító akkumulátorok magas ára, illetve azok töltésével kapcsolatos problémák, elsősorban a töltés ideje, illetve a töltő infrastruktúra korlátozza.

Hozzátesszük, hogy hazánkban jelenleg kifutott az állami ösztönző a vásárlásukra, ráadásul az eddig ingyenes közterületi tölthetőség is megszűnt az elmúlt hetekben. Az újonnan bevezetett 1 kWh-ra vetített enegriadíj pedig jóval magasabb a háztartási elektromos energia áránál. A 350 kW-os villámtöltést biztosító Ionity kúton a háztartási 37,54 Ft/kWh-hoz képest 280 Ft-ot kérnek 1 kWh töltésért. Egy 64 kWh kapacitással rendelkező elektromos autó teljes feltöltése otthon 2400, a Mobiliti töltőin 5100, az Elmü-Émász töltőin 6300, míg az Ionity esetén 18000 Ft. A jelenlegi bezinárakkal kalkulálva ez 2,1; 4,4; 5,4, illetve 15,5 literes fogyasztásnak felelnének meg.

– Mi várható a válságból való kilábalás után? Az alacsony dízelár és a kevesebb elkölthető pénz például lassíthatja-e az elektromos, vagy az egyéb alternatív (pl. hybrid) autók iránti keresletet?

– Az elektromos modellek eladását némileg visszavetheti a jelenlegi gazdasági környezet, illetve válság, de az az autógyártók nyilatkozataiból is látszik, hogy elkötelezettek az elektromos autók jövőjét illetően. Természetesen az árszint még mindig korlátot jelent a gyors elterjedésben.

A hibrid autók mellé pedig egyre kevésbé kell majd odabiggyeszteni az “alternatív” előtagot, hiszen a szigorodó környezetvédelmi normák miatt már nem sokáig láthatunk nagy számban eladott tisztán benzines, illetve dízel gépkocsikat a katalógusok és konfigurátorok oldalain. Itt inkább a hibridizáció foka az, ami a vásárló preferenciák között előtérbe fog kerülni: Plug-in Hybrid, Full Hybrid, Mild-Hybrid, Micro-Hybrid.

– Mennyire esett vissza a flottavásárlás iránti kereslet és mikorra, milyen szinten stabilizálódhat ez a piac?

A flottapiac hasonlóan szerepelt az elmúlt hónapban az eladásokat tekintve, mint a magán szektor. Úgy tűnik, hogy a kilábalás kezdeti szakaszában az előző válsághoz hasonlatosan a flottapiac erősödése lesz tapasztalható, míg a magánszemélyek kivárhatnak a vásárlással. A forint gyengülése az új áraknál is változásokat okozott sok importőr esetében. Ez mindenképpen negatív hatással van az új autó vásárlásra. Emiatt kezdetekben a fiatal használt autók felé fordulhatnak az ügyfelek, amíg azok elérhetőek lesznek pl. az autókölcsönzők flottái révén.

– Mikorra és milyen szinten stabilizálódhat a teljes piac nemzetközileg és Magyarországon?

– Hazánkban a jelenlegi recesszió egyetlen „szerencséje”, hogy volt egy válság 12 évvel ezelőtt. Ami más jellegű volt, sokkal drasztikusabban érintette a járműpiacot. Az a válság a járműkereskedők összetételében is jelentős változásokat generált. Rengeteg kereskedés megszűnt, jellemzően a tőkeerős vállalkozások maradtak életben. A cégek tanultak az akkori eseményekből és emiatt hatékonyan kezelik a jelenlegi válságot a károk minimalizálására való törekvésükkel. A legfontosabb hogy egyik piaci szereplő részéről sincs pánik!

A kereskedések kinyitnak, az árak nem fognak változni szignifikánsan. Talán a kezdeti szakaszban a kereslet felfutása elején a kínálat és tényleges eladási árak közötti olló fog kinyilni egy kicsit jobban. Magyarán az alku összege emelkedhet. De ez is országrésztől illetve kereskedéstől függ majd. Már most sok márkakereskedésből kapunk információkat, hogy a magánvásárlók “bepróbálkoznak” egy nagyobb árengedmény elérésével, de amennyiben a kereskedés tőkeerős, nem enged a megszokott alku mértékéből. Ilyen formán a hazai használt piac esetében a válság kezdeti szakaszában becsült borúlátó jóslatokkal ellentétben nem lesz akkora visszaesés a mennyiségeket és árszinteket tekintve.

Nemzetközi szinten vannak eltérések. A vírustól legjobban szenvedő országoknál (Olaszország, Franciaország, Spanyolország) várható jelentősebb visszaesés illetve a helyi kormányzati lépések függvényében egy viszonylag lassabb stabilizáció várható.

– Hosszabb távon, figyelembe véve a kereslet visszaesését az egyik oldalon, a forint mélyrepülését a másikon, drágul, vagy olcsóbb lesz az új autó?

– Az új autó drágább lesz. Komoly áremelés hatása már tapasztalható. Ez egyrészt a forint mélyrepülése, de ismét megemlítve a szigorú környezetvédelmi normákat teljesítendő új fejlesztések költségének áthárítását. Komoly akciózás egyelőre nem tapasztalható.

Az importőrök esetében is felmerül a kérdés a kormányzati akciótervek, támogatások esetleges bevezetéséről.

Az átlagos új ár változás 2020 március-május eleje között ott, ahol volt áremelés 4,1% volt a személygépkocsiknál, míg 4,4% a kishaszonjárműveknél ott. A legmagasabb átlagos emelés 9,5% volt.

– Milyen változást hozhat a koronavírus a használt autó piacon? Többen fordulnak oda új autó vásárlás helyet, vagy nem?

– Egyértelműen többen fognak a használt autók felé fordulni, amíg lesz elegendő minőségű és mennyiségű utánpótlás. Ennek okán egyáltalán nem várható a használt árak drasztikus csökkenése. Nyilván nem minden márka modell, szegmens viselkedik majd hasonlóan. A kezdeti időszakban előnyben lesznek a mindennapokban jobban használható gépkocsik. A luxus autókat tekintve nem várható komoly elmozdulás semmilyen irányban. A válság önmagában egy jelentős keresletcsökkenéssel járt, azonban a válságkezelő intézkedések enyhítése illetve eltörlése után a kérdés a közösségi közlekedés kontra autóhasználat kérdése az egészségbiztonság tükrében. Amíg nem lesz nagy mennyiségben elérhető hatásos vakcina a virus ellen, addig az egyéni közlekedést biztosan sokan előnybe fogják helyezni a tömegközlekedéssel szemben. Ez ellen hathat a home office nagyobb arányú beépülése a mindennapokba. Egyes felmérések azt mutatják, hogy az otthon végzett munka hatékonyabb az irodainál, természetesen normál körülmények között, amikor a család kisebb tagjai az óvodában ügyesednek, vagy az iskola padjait koptatják és nem a szülők idegeit. Ezt felismerve a cégek is ebbe az irányba mozdulhatnak el, ha ezt a munkafolyamatok lehetővé teszik. Mindez így keresletnövekedést válthat ki az autópiacon, aminek áremelő hatása van.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen

A visszaváltási rendszer fő célja, hogy Magyarországon is minél többen váltsák vissza az italcsomagolásukat

A munkanélküliségi ráta 4,2 százalék júniusban

A munkakeresés átlagos időtartama 10,0 hónap volt, az összes munkanélküli 35 százaléka 3 hónapnál rövidebb ideje, míg 36 százaléka legalább egy éve keresett állást.

NTAK – A Magyar Nagydíj és az Ed Sheeran-koncert mindent vitt

Mogyoródon szállt meg a legtöbb turista, csaknem 2000 vendégéjszakát töltve a három nap során.

 Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Gyenge kezdés után indexveszteséggel fejezték be a csütörtöki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok, London kivételével.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Majdnem 70 millió forint bírság a Raiffesen banknak és lízingcégének

A pénzügyi felügyelet kifogásolta, hogy a compliance (szabályozási megfelelési) terület beszámolói nem minden szempontból feleltek meg a jogszabályban elvártaknak.

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.

Hazánk az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lett

A magyarországi eredmények, amelyeket kevesebb mint két évvel a helyi iroda megalapítása után értek el, minden várakozásukat felülmúlták.