Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Drágább lesz az új autó
No menu items!

Drágább lesz az új autó

A koronavírus átmenetileg a világ autóiparát is lélegeztetőgépre tette azzal, hogy a járvány kitörése óta drasztikusan visszaesett az új autók értékesítése. De a gyárak újraindultak és a piac csak ideig óráig teremti meg az alku lehetőségét, mert a hosszútávú tendenciák az áremelkedés irányába mutatnak – fejti ki Dr. Madácsi Roland az Autovista Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

– Milyen visszaesést tapasztaltak a nemzetközi és a hazai autópiacon a legutóbbi mérhető időpontig?

– A teljes újautó piaca idén áprilisban közel 50 %-os (47,7 %), míg ebből a személygépkocsi piac 50,3 %-os visszaesést könyvelhet el az eladásokban a tavaly áprilishoz képest. Az eddigi éves változás (január-április) az előző év hasonló időszakához képest -17,6, illetve -16,7 % volt.

Az európai piacon hasonlóan drasztikus trendek figyelhetőek meg. A koronavírus által jobban érintett Nyugat-Európai országokban rendre nagyobb visszaeséseket könyvelhettek el. Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban 80 % fölötti csökkenést tapasztalhattak meg a kereskedők. Franciaországban 88,8 %, Spanyolországban és Olaszországban 96,5, illetve 97,6 %-os volt a visszaesés áprilisban!

A használtautó piacok látogatottságában nagyobb a visszaesés Magyarországon. 80-85 %-a az autót keresőknek eltűnt a piacokról hirtelen megváltozott pénzügyi, gazdasági helyzetnek és a szigorú kormányzati intézkedéseknek köszönhetően.

A piaci kínálati árak esetében nincs komoly változás a válságot megelőző időszakhoz képest:

– Az elmúlt időszakig mérhető számokat nézve a meghajtást tekintve milyen átalakuláson ment át az autók iránti kereslet?

– A Diesel motorral szerelt modellek folyamatosan tért vesztettek a Diesel-gate botrány óta, de ez a tendencia már megállt. Részarányában a piac ugyan már stabilizálódott, de ennek megfelelően a folyamat nyertesei a benzimotoros, illetve benzines hibrid meghajtású gépkocsik. Ez utóbbiak közé nem ideértve a mild hybrid verziókat, melyek hamarosan teljesen kiszorítják a tisztán benzines, illetve dízel motorokat.

Madácsi Roland: a benzinmeghajtás a dízelbotrány nyertese

Ezzel szemben az elektromos autók eladása évről-évre két számjegyű százalékos növekedést produkál, azonban a teljes piachoz képest még nagyon alacsony szinten mozog. Bár a villanyos autók térnyeréséért a nagy tömeggyártók is sokat tesznek (nem elhanyagolható módon az EU környezetvédelmi szigorításai miatt, vagyis kényszerből), a nagyobb volumenű terjedésüket a megfelelő mennyiségű akkumulátor előállítása korlátozza gyártás oldalról. Vevői oldalról a nagyobb hatótávolságokat biztosító akkumulátorok magas ára, illetve azok töltésével kapcsolatos problémák, elsősorban a töltés ideje, illetve a töltő infrastruktúra korlátozza.

Hozzátesszük, hogy hazánkban jelenleg kifutott az állami ösztönző a vásárlásukra, ráadásul az eddig ingyenes közterületi tölthetőség is megszűnt az elmúlt hetekben. Az újonnan bevezetett 1 kWh-ra vetített enegriadíj pedig jóval magasabb a háztartási elektromos energia áránál. A 350 kW-os villámtöltést biztosító Ionity kúton a háztartási 37,54 Ft/kWh-hoz képest 280 Ft-ot kérnek 1 kWh töltésért. Egy 64 kWh kapacitással rendelkező elektromos autó teljes feltöltése otthon 2400, a Mobiliti töltőin 5100, az Elmü-Émász töltőin 6300, míg az Ionity esetén 18000 Ft. A jelenlegi bezinárakkal kalkulálva ez 2,1; 4,4; 5,4, illetve 15,5 literes fogyasztásnak felelnének meg.

– Mi várható a válságból való kilábalás után? Az alacsony dízelár és a kevesebb elkölthető pénz például lassíthatja-e az elektromos, vagy az egyéb alternatív (pl. hybrid) autók iránti keresletet?

– Az elektromos modellek eladását némileg visszavetheti a jelenlegi gazdasági környezet, illetve válság, de az az autógyártók nyilatkozataiból is látszik, hogy elkötelezettek az elektromos autók jövőjét illetően. Természetesen az árszint még mindig korlátot jelent a gyors elterjedésben.

A hibrid autók mellé pedig egyre kevésbé kell majd odabiggyeszteni az “alternatív” előtagot, hiszen a szigorodó környezetvédelmi normák miatt már nem sokáig láthatunk nagy számban eladott tisztán benzines, illetve dízel gépkocsikat a katalógusok és konfigurátorok oldalain. Itt inkább a hibridizáció foka az, ami a vásárló preferenciák között előtérbe fog kerülni: Plug-in Hybrid, Full Hybrid, Mild-Hybrid, Micro-Hybrid.

– Mennyire esett vissza a flottavásárlás iránti kereslet és mikorra, milyen szinten stabilizálódhat ez a piac?

A flottapiac hasonlóan szerepelt az elmúlt hónapban az eladásokat tekintve, mint a magán szektor. Úgy tűnik, hogy a kilábalás kezdeti szakaszában az előző válsághoz hasonlatosan a flottapiac erősödése lesz tapasztalható, míg a magánszemélyek kivárhatnak a vásárlással. A forint gyengülése az új áraknál is változásokat okozott sok importőr esetében. Ez mindenképpen negatív hatással van az új autó vásárlásra. Emiatt kezdetekben a fiatal használt autók felé fordulhatnak az ügyfelek, amíg azok elérhetőek lesznek pl. az autókölcsönzők flottái révén.

– Mikorra és milyen szinten stabilizálódhat a teljes piac nemzetközileg és Magyarországon?

– Hazánkban a jelenlegi recesszió egyetlen „szerencséje”, hogy volt egy válság 12 évvel ezelőtt. Ami más jellegű volt, sokkal drasztikusabban érintette a járműpiacot. Az a válság a járműkereskedők összetételében is jelentős változásokat generált. Rengeteg kereskedés megszűnt, jellemzően a tőkeerős vállalkozások maradtak életben. A cégek tanultak az akkori eseményekből és emiatt hatékonyan kezelik a jelenlegi válságot a károk minimalizálására való törekvésükkel. A legfontosabb hogy egyik piaci szereplő részéről sincs pánik!

A kereskedések kinyitnak, az árak nem fognak változni szignifikánsan. Talán a kezdeti szakaszban a kereslet felfutása elején a kínálat és tényleges eladási árak közötti olló fog kinyilni egy kicsit jobban. Magyarán az alku összege emelkedhet. De ez is országrésztől illetve kereskedéstől függ majd. Már most sok márkakereskedésből kapunk információkat, hogy a magánvásárlók “bepróbálkoznak” egy nagyobb árengedmény elérésével, de amennyiben a kereskedés tőkeerős, nem enged a megszokott alku mértékéből. Ilyen formán a hazai használt piac esetében a válság kezdeti szakaszában becsült borúlátó jóslatokkal ellentétben nem lesz akkora visszaesés a mennyiségeket és árszinteket tekintve.

Nemzetközi szinten vannak eltérések. A vírustól legjobban szenvedő országoknál (Olaszország, Franciaország, Spanyolország) várható jelentősebb visszaesés illetve a helyi kormányzati lépések függvényében egy viszonylag lassabb stabilizáció várható.

– Hosszabb távon, figyelembe véve a kereslet visszaesését az egyik oldalon, a forint mélyrepülését a másikon, drágul, vagy olcsóbb lesz az új autó?

– Az új autó drágább lesz. Komoly áremelés hatása már tapasztalható. Ez egyrészt a forint mélyrepülése, de ismét megemlítve a szigorú környezetvédelmi normákat teljesítendő új fejlesztések költségének áthárítását. Komoly akciózás egyelőre nem tapasztalható.

Az importőrök esetében is felmerül a kérdés a kormányzati akciótervek, támogatások esetleges bevezetéséről.

Az átlagos új ár változás 2020 március-május eleje között ott, ahol volt áremelés 4,1% volt a személygépkocsiknál, míg 4,4% a kishaszonjárműveknél ott. A legmagasabb átlagos emelés 9,5% volt.

– Milyen változást hozhat a koronavírus a használt autó piacon? Többen fordulnak oda új autó vásárlás helyet, vagy nem?

– Egyértelműen többen fognak a használt autók felé fordulni, amíg lesz elegendő minőségű és mennyiségű utánpótlás. Ennek okán egyáltalán nem várható a használt árak drasztikus csökkenése. Nyilván nem minden márka modell, szegmens viselkedik majd hasonlóan. A kezdeti időszakban előnyben lesznek a mindennapokban jobban használható gépkocsik. A luxus autókat tekintve nem várható komoly elmozdulás semmilyen irányban. A válság önmagában egy jelentős keresletcsökkenéssel járt, azonban a válságkezelő intézkedések enyhítése illetve eltörlése után a kérdés a közösségi közlekedés kontra autóhasználat kérdése az egészségbiztonság tükrében. Amíg nem lesz nagy mennyiségben elérhető hatásos vakcina a virus ellen, addig az egyéni közlekedést biztosan sokan előnybe fogják helyezni a tömegközlekedéssel szemben. Ez ellen hathat a home office nagyobb arányú beépülése a mindennapokba. Egyes felmérések azt mutatják, hogy az otthon végzett munka hatékonyabb az irodainál, természetesen normál körülmények között, amikor a család kisebb tagjai az óvodában ügyesednek, vagy az iskola padjait koptatják és nem a szülők idegeit. Ezt felismerve a cégek is ebbe az irányba mozdulhatnak el, ha ezt a munkafolyamatok lehetővé teszik. Mindez így keresletnövekedést válthat ki az autópiacon, aminek áremelő hatása van.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Németország – Mérsékelten növekvő pályán

A vártnál kevésbé javult szeptemberben az ifo németországi üzleti hangulatindexe. A vállalkozások szerint a gazdaság mérsékelten növekvő pályára állt, miután az eső hat hónapban komoly visszaesést okozott a koronavírus-járvány.

Csatornás csalók csengetnek Budapesten

Újra a régi, álcsatornás trükkel próbálkoznak csalók Budapesten: csatornatisztítási ajánlattal házalnak, és a szolgáltatásért pénzt kérnek - közölte a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM).

Csak 19 óra egy év a pokoli bolygón – kőhajításra a Földtől

Az első ultraforró Neptunusz-szerű bolygót fedezte fel egy nemzetközi csillagászokból álló kutatócsoport - számolt be a Nature Astronomy című folyóirat.

Brexit. Frankfurtba helyezi londoni vagyonát a JPMorgan

A Brexit miatt a JPMorgan Chase mintegy 200 milliárd eurónyi vagyonát helyezi át Londonból Frankfurtba.

Hírek

Csatornás csalók csengetnek Budapesten

Újra a régi, álcsatornás trükkel próbálkoznak csalók Budapesten: csatornatisztítási ajánlattal házalnak, és a szolgáltatásért pénzt kérnek - közölte a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM).

GINApp. Minden pályázatról értesít a PM új mobilalkalmazása

A vállalkozások gyorsan és egyszerűen értesülhetnek az aktuális pályázatokról a Pénzügyminisztérium első mobilalkalmazása, a GINApp használatával - jelentette be a pénzügyminiszter.

Kalifornia: nem a kipufogófüstre, hibridet sem lehet venni 2035-től

Kaliforniában 2035-ig megszüntetik a benzinnel működő, a dízel, valamint a hibrid gépjárművek forgalmazását - jelentette be Gavin Newsom, az Egyesült Államok nyugati parti államának kormányzója, aki rendeletet is aláírt erről.

Fekete medve ölt meg egy kanadai nőt

Egy medve Kanadában oltotta ki egy emberi életét. Fekete medve ölt meg egy 44 éves nőt a kanadai Saskatchewan tartományban, lakott vidékektől távol eső nyaralójuk közelében, az áldozat éppen telefonon beszélt az édesapjával.

Font milliókat gyűjtött az egészségügynek, film készül a százéves katonáról

Film készül Sir Tom Moore-ról, a brit hadsereg százéves veteránjáról, aki tavasszal csaknem 33 millió fontot gyűjtött a brit állami egészségügyi szolgálat (NHS) számára az új koronavírus okozta járvány elleni küzdelem segítésére.

Hálapénz. Felfüggesztett börtönt kapott egy szülészorvos

Első fokon felfüggesztett börtönbüntetésre ítélt a bíróság egy szülész-nőgyógyászt, aki öt páciensétől pénzt kért - és egyes esetekben kapott is - a társadalombiztosítás által finanszírozott beavatkozásokért.

Kispest. A csaló a bankba is elkísérte az idős asszonyt

Elfogott a rendőrség egy nőt és egy férfit, akik mintegy ötmillió forint értékben ékszereket és pénzt csaltak ki idősektől úgy, hogy a sértettek rokonának adták ki magukat - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság.

Űrszemét veszélyeztette a Nemzetközi Űrállomást

Űrtörmelék miatt kellett módosítani a Nemzetközi Űrállomás (ISS) pályáját, a kényszerű manőver idejére a legénység űrkapszulába szállt - közölte az amerikai űrhivatal.

Károlyi László a Magyar-Francia Kereskedelmi és Iparkamara új elnöke

A Magyar-Francia Kereskedelmi és Iparkamara (MFKI) Igazgatótanácsa egyhangúlag megválasztotta a Kamara új elnökének Károlyi Lászlót.

Sószórási kartell – Bíróság: minden vádlott bűnös

Valamennyi vádlottat bűnösnek talált, és hét cég tizenegy képviselőjére együttesen csaknem 25 millió forint pénzbüntetést szabott ki a Pesti Központi Kerületi Bíróság a sószórási kartell ügyben. Az ítélet ellen három napon belül lehet fellebbezni.

Operatív törzs: rövidült a hatósági karantén ideje

A külföldről Magyarországra érkezőkre a korábbi 14 napos helyett 10 napos karantén vár - mondta a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős operatív törzs ügyeleti központjának vezetőhelyettese.

Európai Szuperkupa – lezárások Budapesten

A csütörtöki Európai Szuperkupa labdarúgó-mérkőzés miatt péntekig forgalomkorlátozásokra kell számítani Budapest V., VII., VIII. és XIV. kerületében - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság.

Gazdaság

Brexit. Frankfurtba helyezi londoni vagyonát a JPMorgan

A Brexit miatt a JPMorgan Chase mintegy 200 milliárd eurónyi vagyonát helyezi át Londonból Frankfurtba.

Izer Norbert: fehéredés nélkül nincs adócsökkentés

Az adócsökkentések forrását a magyar gazdaság fehéredése jelenti, amely a GDP 1,5-2,0 százalékát kitevő többletbevételt eredményezett - mondta a Pénzügyminisztérium (PM) adóügyekért felelős államtitkára a Nézőpont Intézet online konferenciáján.

Nem küldött SZÉP-kártyákat az MKB – négymilliós bírság

Száz ügyfélnek nem, vagy a főkártya lejáratát követően késedelmesen küldte ki az új SZÉP-kártyát az MKB Bank, ezért a Magyar Nemzeti Bank négymillió forint bírságot szabott ki a pénzintézetre.

Londoni elemzők: az MNB érzékennyé vált a forintgyengülésre

Londoni pénzügyi elemzők szerint valószínűleg a továbbiakban sem kerül napirendre a Magyar Nemzeti Bank alapkamatának csökkentése, mivel a jegybankot a gazdasági visszaesés ellenére érezhetően aggasztja a forintgyengülés és a magas infláció.

Kamatdöntés – MNB: az inflációs cél és a vásárlóérték őrzése a legfontosabb

Az inflációs cél teljesülését tekinti a legfontosabbnak a Magyar Nemzeti Bank, hogy fenntartsa az árstabilitást és javítsa a jövedelmek vásárlóértékét - mondta a jegybank alelnöke a kamatdöntő ülés után.

Számvevőszéki elemzés: a járvány költségvetési folyamatai

Nemcsak a lakosságot és a vállalkozásokat, hanem a költségvetést is "brutális" nyomás alá helyezte a koronavírus-járvány: a magyar költségvetés mintegy 1720 milliárd forintot fordított a járvány gazdasági és társadalmi következményeinek enyhítésére - derül ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) legfrissebb elemzéséből.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom