Hirdetés
Kezdőlap Autóipar Drágább lesz az új autó
No menu items!

Drágább lesz az új autó

A koronavírus átmenetileg a világ autóiparát is lélegeztetőgépre tette azzal, hogy a járvány kitörése óta drasztikusan visszaesett az új autók értékesítése. De a gyárak újraindultak és a piac csak ideig óráig teremti meg az alku lehetőségét, mert a hosszútávú tendenciák az áremelkedés irányába mutatnak – fejti ki Dr. Madácsi Roland az Autovista Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

– Milyen visszaesést tapasztaltak a nemzetközi és a hazai autópiacon a legutóbbi mérhető időpontig?

– A teljes újautó piaca idén áprilisban közel 50 %-os (47,7 %), míg ebből a személygépkocsi piac 50,3 %-os visszaesést könyvelhet el az eladásokban a tavaly áprilishoz képest. Az eddigi éves változás (január-április) az előző év hasonló időszakához képest -17,6, illetve -16,7 % volt.

Az európai piacon hasonlóan drasztikus trendek figyelhetőek meg. A koronavírus által jobban érintett Nyugat-Európai országokban rendre nagyobb visszaeséseket könyvelhettek el. Olaszországban, Franciaországban és Spanyolországban 80 % fölötti csökkenést tapasztalhattak meg a kereskedők. Franciaországban 88,8 %, Spanyolországban és Olaszországban 96,5, illetve 97,6 %-os volt a visszaesés áprilisban!

A használtautó piacok látogatottságában nagyobb a visszaesés Magyarországon. 80-85 %-a az autót keresőknek eltűnt a piacokról hirtelen megváltozott pénzügyi, gazdasági helyzetnek és a szigorú kormányzati intézkedéseknek köszönhetően.

A piaci kínálati árak esetében nincs komoly változás a válságot megelőző időszakhoz képest:

– Az elmúlt időszakig mérhető számokat nézve a meghajtást tekintve milyen átalakuláson ment át az autók iránti kereslet?

– A Diesel motorral szerelt modellek folyamatosan tért vesztettek a Diesel-gate botrány óta, de ez a tendencia már megállt. Részarányában a piac ugyan már stabilizálódott, de ennek megfelelően a folyamat nyertesei a benzimotoros, illetve benzines hibrid meghajtású gépkocsik. Ez utóbbiak közé nem ideértve a mild hybrid verziókat, melyek hamarosan teljesen kiszorítják a tisztán benzines, illetve dízel motorokat.

Madácsi Roland: a benzinmeghajtás a dízelbotrány nyertese

Ezzel szemben az elektromos autók eladása évről-évre két számjegyű százalékos növekedést produkál, azonban a teljes piachoz képest még nagyon alacsony szinten mozog. Bár a villanyos autók térnyeréséért a nagy tömeggyártók is sokat tesznek (nem elhanyagolható módon az EU környezetvédelmi szigorításai miatt, vagyis kényszerből), a nagyobb volumenű terjedésüket a megfelelő mennyiségű akkumulátor előállítása korlátozza gyártás oldalról. Vevői oldalról a nagyobb hatótávolságokat biztosító akkumulátorok magas ára, illetve azok töltésével kapcsolatos problémák, elsősorban a töltés ideje, illetve a töltő infrastruktúra korlátozza.

Hozzátesszük, hogy hazánkban jelenleg kifutott az állami ösztönző a vásárlásukra, ráadásul az eddig ingyenes közterületi tölthetőség is megszűnt az elmúlt hetekben. Az újonnan bevezetett 1 kWh-ra vetített enegriadíj pedig jóval magasabb a háztartási elektromos energia áránál. A 350 kW-os villámtöltést biztosító Ionity kúton a háztartási 37,54 Ft/kWh-hoz képest 280 Ft-ot kérnek 1 kWh töltésért. Egy 64 kWh kapacitással rendelkező elektromos autó teljes feltöltése otthon 2400, a Mobiliti töltőin 5100, az Elmü-Émász töltőin 6300, míg az Ionity esetén 18000 Ft. A jelenlegi bezinárakkal kalkulálva ez 2,1; 4,4; 5,4, illetve 15,5 literes fogyasztásnak felelnének meg.

– Mi várható a válságból való kilábalás után? Az alacsony dízelár és a kevesebb elkölthető pénz például lassíthatja-e az elektromos, vagy az egyéb alternatív (pl. hybrid) autók iránti keresletet?

– Az elektromos modellek eladását némileg visszavetheti a jelenlegi gazdasági környezet, illetve válság, de az az autógyártók nyilatkozataiból is látszik, hogy elkötelezettek az elektromos autók jövőjét illetően. Természetesen az árszint még mindig korlátot jelent a gyors elterjedésben.

A hibrid autók mellé pedig egyre kevésbé kell majd odabiggyeszteni az “alternatív” előtagot, hiszen a szigorodó környezetvédelmi normák miatt már nem sokáig láthatunk nagy számban eladott tisztán benzines, illetve dízel gépkocsikat a katalógusok és konfigurátorok oldalain. Itt inkább a hibridizáció foka az, ami a vásárló preferenciák között előtérbe fog kerülni: Plug-in Hybrid, Full Hybrid, Mild-Hybrid, Micro-Hybrid.

– Mennyire esett vissza a flottavásárlás iránti kereslet és mikorra, milyen szinten stabilizálódhat ez a piac?

A flottapiac hasonlóan szerepelt az elmúlt hónapban az eladásokat tekintve, mint a magán szektor. Úgy tűnik, hogy a kilábalás kezdeti szakaszában az előző válsághoz hasonlatosan a flottapiac erősödése lesz tapasztalható, míg a magánszemélyek kivárhatnak a vásárlással. A forint gyengülése az új áraknál is változásokat okozott sok importőr esetében. Ez mindenképpen negatív hatással van az új autó vásárlásra. Emiatt kezdetekben a fiatal használt autók felé fordulhatnak az ügyfelek, amíg azok elérhetőek lesznek pl. az autókölcsönzők flottái révén.

– Mikorra és milyen szinten stabilizálódhat a teljes piac nemzetközileg és Magyarországon?

– Hazánkban a jelenlegi recesszió egyetlen „szerencséje”, hogy volt egy válság 12 évvel ezelőtt. Ami más jellegű volt, sokkal drasztikusabban érintette a járműpiacot. Az a válság a járműkereskedők összetételében is jelentős változásokat generált. Rengeteg kereskedés megszűnt, jellemzően a tőkeerős vállalkozások maradtak életben. A cégek tanultak az akkori eseményekből és emiatt hatékonyan kezelik a jelenlegi válságot a károk minimalizálására való törekvésükkel. A legfontosabb hogy egyik piaci szereplő részéről sincs pánik!

A kereskedések kinyitnak, az árak nem fognak változni szignifikánsan. Talán a kezdeti szakaszban a kereslet felfutása elején a kínálat és tényleges eladási árak közötti olló fog kinyilni egy kicsit jobban. Magyarán az alku összege emelkedhet. De ez is országrésztől illetve kereskedéstől függ majd. Már most sok márkakereskedésből kapunk információkat, hogy a magánvásárlók “bepróbálkoznak” egy nagyobb árengedmény elérésével, de amennyiben a kereskedés tőkeerős, nem enged a megszokott alku mértékéből. Ilyen formán a hazai használt piac esetében a válság kezdeti szakaszában becsült borúlátó jóslatokkal ellentétben nem lesz akkora visszaesés a mennyiségeket és árszinteket tekintve.

Nemzetközi szinten vannak eltérések. A vírustól legjobban szenvedő országoknál (Olaszország, Franciaország, Spanyolország) várható jelentősebb visszaesés illetve a helyi kormányzati lépések függvényében egy viszonylag lassabb stabilizáció várható.

– Hosszabb távon, figyelembe véve a kereslet visszaesését az egyik oldalon, a forint mélyrepülését a másikon, drágul, vagy olcsóbb lesz az új autó?

– Az új autó drágább lesz. Komoly áremelés hatása már tapasztalható. Ez egyrészt a forint mélyrepülése, de ismét megemlítve a szigorú környezetvédelmi normákat teljesítendő új fejlesztések költségének áthárítását. Komoly akciózás egyelőre nem tapasztalható.

Az importőrök esetében is felmerül a kérdés a kormányzati akciótervek, támogatások esetleges bevezetéséről.

Az átlagos új ár változás 2020 március-május eleje között ott, ahol volt áremelés 4,1% volt a személygépkocsiknál, míg 4,4% a kishaszonjárműveknél ott. A legmagasabb átlagos emelés 9,5% volt.

– Milyen változást hozhat a koronavírus a használt autó piacon? Többen fordulnak oda új autó vásárlás helyet, vagy nem?

– Egyértelműen többen fognak a használt autók felé fordulni, amíg lesz elegendő minőségű és mennyiségű utánpótlás. Ennek okán egyáltalán nem várható a használt árak drasztikus csökkenése. Nyilván nem minden márka modell, szegmens viselkedik majd hasonlóan. A kezdeti időszakban előnyben lesznek a mindennapokban jobban használható gépkocsik. A luxus autókat tekintve nem várható komoly elmozdulás semmilyen irányban. A válság önmagában egy jelentős keresletcsökkenéssel járt, azonban a válságkezelő intézkedések enyhítése illetve eltörlése után a kérdés a közösségi közlekedés kontra autóhasználat kérdése az egészségbiztonság tükrében. Amíg nem lesz nagy mennyiségben elérhető hatásos vakcina a virus ellen, addig az egyéni közlekedést biztosan sokan előnybe fogják helyezni a tömegközlekedéssel szemben. Ez ellen hathat a home office nagyobb arányú beépülése a mindennapokba. Egyes felmérések azt mutatják, hogy az otthon végzett munka hatékonyabb az irodainál, természetesen normál körülmények között, amikor a család kisebb tagjai az óvodában ügyesednek, vagy az iskola padjait koptatják és nem a szülők idegeit. Ezt felismerve a cégek is ebbe az irányba mozdulhatnak el, ha ezt a munkafolyamatok lehetővé teszik. Mindez így keresletnövekedést válthat ki az autópiacon, aminek áremelő hatása van.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Elfoghatták a dél-koreai kriptokirályt

Elfogtak Montenegróban egy dél-koreai férfit, akiről a rendőrség azt feltételezi, hogy a Terraform alapítója, a nemzetközileg körözött Do Kwon egykori "kriptokirály" lehet - jelentette a Vijesti.me podgoricai hírportál.

Itt a világ pénzügyi központjainak listája – Budapest már nem top 100-as

A legújabb globális befektetői felmérés szerint az intézményes piaci szereplők továbbra is New Yorkot és - valamelyes lemaradással - Londont tartják a világ két vezető pénzügyi szolgáltatási központjának. A listán Budapest négy hellyel a 101. helyre szorult vissza.

Polgári Erika a természetre alapozta az üzletét

Kevés vállalkozásnak adatik meg, hogy tulajdonosa a saját személyiségével hitelesíti termékeit. Ha valaki egy kicsit is elmélyed Polgári Erika és az általa 2011-ben alapított NaturComfort Kft. történetében, azonnal világos lesz, hogy a természet gyógyító erejében hinni több mint egy üzleti vállalkozás. Az maga az egészséges, tudatos életmód. 

Lakáshitel törlesztésére is alkalmas lehet az egészségpénztári befizetés

Lakáshitel törlesztésére is alkalmas lehet az egészségpénztári befizetés és az utána járó szja-visszatérítés, utóbbi mértéke egy házaspárnál 10 éves távlatban meghaladhatja a 2 millió forintot is - közölte a Duna House.

Hírek

Elfoghatták a dél-koreai kriptokirályt

Elfogtak Montenegróban egy dél-koreai férfit, akiről a rendőrség azt feltételezi, hogy a Terraform alapítója, a nemzetközileg körözött Do Kwon egykori "kriptokirály" lehet - jelentette a Vijesti.me podgoricai hírportál.

Látványos bolygósorakozó lesz megfigyelhető a jövő héten

Látványos együttállás, "bolygósorakozó" lesz a jövő héten: március 30-án este a Vénusz és az Uránusz alig több mint egy foknyira látszik majd egymástól az égbolton.

Az év légitársaságának választották a Wizz Airt

A Wizz Air az Air Transport Awards díjátadóján 2020 után ismét elnyerte az év légitársasága címet - közölte a cég.

Erősödött a forint szerda kora estére

Erősödött a forint a főbb devizákhoz képest szerda kora estére a reggeli szintekhez képest.

Lazítják az energiatakarékossági korlátozásokat Berlinben

Lazítják az energiaválság miatt bevezetett korlátozásokat Berlinben, így például ismét 26 Celsius-fok fölé lehet majd melegíteni az uszodák vizét - írta a Der Tagesspiegel című német lap a helyi hatóságok döntését idézve.

Emelkednek a pótdíjak a Volánbusz járatain

A Volánbusz április 1-jétől érvényes új üzletszabályzata szerint az érvénytelen jeggyel utazóknak a helyszínen 8 ezerről 12 ezer forintra emelkedik a pótdíj összege, három napon túl a pótdíj 8 ezer forint helyett 25 ezer forint lesz, 30 napon túl 12 ezerről 50 ezer forintra emelkedik - közölte a vállalat.

ENSZ: ahol van, ott is nagyon kellene spórolni a vízzel

A világnak takarékoskodnia kellene a vízzel, mégis évente egy százalékkal nő a fogyasztás. Az ENSZ friss jelentése szerint jelenleg az emberiség tíz százalékát fenyegeti a vízhiány. Még a vízben gazdag területek sem érezhetik magukat biztonságban.

Csökkent a Brent olaj ára, de itthon csak a gázolaj lesz olcsóbb péntektől

A Brent olaj árának csökkenése péntektől a hazai üzemanyagárakra is hatással lesz, de csak a gázolaj beszerzési ára csökken (bruttó 8 forinttal), a benziné változatlan marad.

Gazdaság

Lakáshitel törlesztésére is alkalmas lehet az egészségpénztári befizetés

Lakáshitel törlesztésére is alkalmas lehet az egészségpénztári befizetés és az utána járó szja-visszatérítés, utóbbi mértéke egy házaspárnál 10 éves távlatban meghaladhatja a 2 millió forintot is - közölte a Duna House.

Bérszakadék: egy fővárosi jóval több lakáshitelt vehet fel, mint egy szabolcsi

Az országon belüli bérszakadék hatalmas különbséget okoz a felvehető hitelekben. A legszegényebb megyék nettó átlagbéréből a fővárosinál 10 millió forinttal kevesebb lakáshitelre futja, egy 3 milliós személyi kölcsönnél pedig a budapesti igénylőnek akár 500 ezer forinttal kevesebbet kell visszafizetnie - derül ki a Bank360.hu számításaiból.

A legújabb bankcsődök után ismét csúcsra törhet a bitcoin

A bitcoin idén eddig közel 70%-os árfolyam-emelkedést ért el, és iparági szakértők szerint a lendület tovább tarthat: a világ legnagyobb kriptovalutája új csúcsot dönthet, sőt akár a 100 ezer dolláros álomhatárt is átütheti.

Meghosszabbította a betéti kamatsapkát a kormány

A kormány a betéti kamatsapka meghosszabbításáról döntött - közölte a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.