Kezdőlap Zöld üzlet Az ausztrál acélmogul, aki kizöldíti a birodalmát
No menu items!

Az ausztrál acélmogul, aki kizöldíti a birodalmát

III. Károly király mellett Andrew “Twiggy” Forrest Fotó: The Times

A Trump által gerjesztett, a vállalati környezetvédelmi kezdeményezésekkel szembeni ellencsapások közepette úgy tűnik, az ausztrál Fortescue cégbirodalom főnöke azon kevés iparmágnás közé tartozik, aki kiáll a környezetvédelem mellett.

Mióta Donald Trump beköltözött a Fehér Házba, az amerikai cégvezetők sietve dobják el a zöld kezdeményezéseket, vagy legalábbis úgy tesznek. Ahol egykor zöldmosdatással vádolták őket, ott most zöldet hallgatnak. Andrew “Twiggy” Forrest ausztrál bányászati milliárdos viszont nem ilyen szégyenlős. A férfi, aki karrierje nagy részét a bolygó egyik legszennyezőbb iparágában töltötte, 50 milliárd ausztrál dolláros (25 milliárd font) Fortescue vasércbirodalmát a zöld erények példaképévé alakítja.

Ettől az évtől kezdve a dízelüzemű bányászati teherautó-flottáját elektromos változatokra cseréli, és teherhajó flottáját szénmentes ammóniával működteti. Még saját zöld hidrogénüzemeket is épít világszerte, nap- és szélenergiát használva a gáz vízből történő előállításához – írja a The Thimes.

És nem fél kiabálni róla: “Nézzék, szerintem úgy fogják találni – és kétlem, hogy Elon Musk nem fog velem egyetérteni -, hogy a fosszilis tüzelőanyag-ágazat úgy fog kinézni, mint a begyöpösödött öregemberek, akik gallyakat és fatörzseket égetve üldögélnek. Szó szerint ez az olaj és a gáz.”

A közelmúltban héten egy reklámfogás keretében a világ első szén-dioxid-semleges, ammóniával működő hajójával hajózott fel a Temzén a Canary Wharfhoz. Nevezzük ezt zöldhajó-diplomáciának.

Egy nappal később Forrest a délnyugat-londoni Hampton Court Palace-ban, Károly király Fenntartható piacok kezdeményezésének rendezvényén, amelynek Tudor-pompájában találkoztam vele az interjú készítéséhez, a vezérigazgatók sokasága közül az élen állt.

Azt mondani, hogy Trump elkeserítette a rendezvény hangulatát, még enyhe kifejezés. A jelenlévő főnökök közül csak kevesen voltak hajlandóak beszélni a médiának, mert féltek a visszahatástól az új Amerikában, ahol a vállalatok már azt kockáztatják, hogy beperelik őket a környezetvédelmi vagy sokszínűségi politikájuk miatt.

Forrest, akit talán a Forbes magazin által 11,2 milliárd fontra becsült vagyona is segíthet, nem hajlik meg: “Hát, csak rajta!” – jelentette ki. “A részvényesi hozamok alapján mi vagyunk a legjobban teljesítő vállalat az ausztrál tőzsdén. Be akar lépni a tanúk padjára, és azt állítani, hogy nem a részvényesek érdekében cselekszem?”

Azt állítja, hogy a zöldítéssel egy vagyont takarít meg a vállalatnak, nem pedig visszatartja azt. Az ausztrál tőzsdén jegyzett, 50 milliárd ausztrál dollár piaci tőkeértékű Fortescue több millió tonna vasércet bányászik Nyugat-Ausztráliában, amelyből acélt gyártanak; Forrest 37 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik.

Arra a pénzre utalva, amelyet a Fortescue a hatalmas ásógépek, fúrók és teherautók dízelére és más üzemanyagokra költ, azt mondja: “Jelenleg évente körülbelül 1,2 milliárd dollárt füstölünk el. Füstölünk! Fel a légkörbe. A szén-dioxidon kívül ez nem térül meg.”

Ragaszkodik ahhoz, hogy a dízelen megtakarított pénzt a Fortescue-nak nem szükséges mennyiségű zöld energia előállításába tudja fektetni, és azt más vállalatoknak egészséges haszonnal el tudja adni: “Ez a gazdasági józan ész.”

“Zöldhajós diplomácia”: Andrew Forrest a múlt héten a szén-dioxid-semleges hajóval a Canary Wharfban – és alább a királlyal a Hampton Court Palace-ban a Fenntartható piacok kezdeményezésért.

Lehet, hogy Forrest az Egyesült Királyságban nem egy ismert név, de az ausztrál üzleti életben híres; egyesek még az ország Richard Bransonjának is nevezik.

A szókimondás képességével és olyan ausztrál háttértörténettel megáldva, mint a kenguruk, “tipikus ausztrál” hírében áll, aki pimasz és pattogós, hátbaveregetős jókedvű.

Valójában, bár időről időre felpörög, többnyire csendesen és megfontoltan beszél, diplomataként mérlegelve szavait, bár néha gyümölcsösebb nyelvezettel.

Gyakran ábrázolják farmerruhában – az ő tulajdonában van a Crocodile Dundee című filmben híressé vált Akubra kalapgyártó cég, valamint a robusztus ausztrál RM Williams csizmadiavállalat -, de ma egy elegánsan szabott tengerészkék öltönyt és selyemnyakkendőt visel, gondolom, Hermès, ami jól kiemeli az élénk, halványkék szemeket.

Forrest a szülei juh- és szarvasmarha-tenyésztő állomásán nőtt fel Nyugat-Ausztráliában, Pilbarában – a távoli régióban, amely ma a hatalmas vasérclelőhelyek szinonimája, és amely az ő vagyonát jelentette.

Korai tanulmányait az ausztrálok “School of the Air”-nek nevezik. “Egy 300 mérföldre lévő iskolába rádióztál be, és fél napot beszélgettél egy tanárral, 25 vagy 30 másik gyerekkel, akik 500 mérföldre voltak szétszórva.”

Elég nehéz volt bárkinek is így megtanulni, nemhogy a fiatal Forrestnek, akinek bénító dadogása miatt félt a recsegő vonal fölött pipázni.

Ezután bentlakásos iskolák következtek, köztük egy olyan, amelyet Forrest “aboriginal hostel”-nek nevezett. Ezek komornak tűnnek, de aztán Perth tekintélyes Hale Schooljában kötött ki, ahol a tanárok végre meghallgatták, ahelyett, hogy elfenekelték volna. “Felfedeztem, hogy ki vagyok, hogy tudok vezetni – iskolai prefektus, sport, tudod. Addig csak fegyelmet, fegyelmet, fegyelmet láttam.”

Energikus gyerek volt, bár vézna, ezért kapta a Twiggy becenevet: “túl sovány ahhoz, hogy “erdő” legyen, túl sovány ahhoz, hogy fa legyen”. Hajlamos volt az oldalirányú gondolkodásra, egyszer például vízzel töltötte meg a szülei cigarettásdobozát, és a fagyasztóba tette, hogy ne dohányozzanak.

Apja azt nyilatkozta, hogy a fia “hibrid életerővel” rendelkezik – mondja. “Ez az, amikor két szarvasmarhafajtát keresztezünk, hogy egy erősebb utódot hozzunk létre”.

Az egyetem után tőzsdeügynöki tevékenységet folytatott, majd 1993-ban bányászati vállalatot alapított, az Anaconda Nickel-t, hogy kihasználja a rozsdamentes acél iránti növekvő keresletet.

A vállalkozásnak 2001-ben veszekedés és majdnem összeomlás lett a vége. Partnere, a FTSE bányászati óriáscég, az Anglo American, kiszorította őt.

Nem ez volt a Forrest család első kudarca. Minderoo Station nevű kiterjedt farmjuk az 1800-as évek vége óta a család tulajdonában volt, de a szárazság és az adósságok miatt 1998-ban el kellett adniuk. Ez megalázó volt egy olyan híres család számára, amelynek úttörő őse, Sir John Forrest Nyugat-Ausztrália első miniszterelnöke volt.

Twiggy következő lépése volt az a mesterfogás, amely azt jelentette, hogy visszavásárolja Minderoo-t a családnak.

Forrest évek óta járta Kínát, és az ezredfordulóra már látta, hogy az ország gazdasági csodája még csak most kezdődik. A felhőkarcolók, gyárak és infrastruktúrák építéséhez szükséges acél előállításához egy fémre volt szükség bőségesen: vasércre.

Elkezdte vizsgálni a piacot, de végül csak akkor győzték meg arról, hogy belevágjon, amikor – mint mondja – az Anglo American egyik főnöke szembesítette vele. “Azt mondta nekem: ‘Figyelj, hol alszik egy elefánt? Ahol akar. Ez egy figyelmeztetés volt számomra, hogy ne vegyem fel a vasércipart, mert tele van óriásokkal. Nos, egy magamfajta fickónak ennyi kihívásra volt szükségem”.

Forrest visszatért szülőföldjére, Pilbarába, hogy a fém után kutasson, és egy éven belül felfedezte Ausztrália legnagyobb sziklás vasérclelőhelyét – mintegy 2,4 milliárd tonna vasércet. Nemzetközi befektetők támogatásával ellátási megállapodásokat kötött kínai kapcsolataival, 260 km hosszú vasútvonalat épített a tengerpartra, és felújított egy kikötőt, hogy kezelni tudja a hatalmas hajókat, amelyek az ércet a vevőihez szállítják.

Elmondása szerint azonban már évtizedek óta lenyűgözték az óceánok, és egyre inkább nyugtalanította, hogy az olyan ipari vállalatok tevékenysége, mint az övéhez hasonló, hogyan befolyásolja azokat.

Utasította a vezetőségét, hogy kezdje el vizsgálni, hogy átállhatna-e zöld hidrogén előállítására a bányái melletti hatalmas árapály-medencékben. De csak három évvel később, 2016-ban avatkozott közbe a sors, hogy sokkal komolyabb lépésekre sarkallja.

A nyugat-ausztráliai Kimberley régióban túrázás közben egy szurdokba zuhant, és olyan szörnyű lábsérüléseket szenvedett, hogy 18 hónapig tolószékben, majd mankóval közlekedett. Nem volt más választása, mint visszavenni a hektikus vezérigazgatói rutinból, hogy a felépülésére koncentrálhasson.

De mihez kezdjen a sok szabadidővel? Forrest felidézi, hogyan lépett közbe a családja: “Valahányszor nyaralni mentünk, mindig azon siránkoztam, hogy soha nem tudtam tanulmányozni az óceánokat és a környezetet. Így a család azt mondta: “Itt a lehetőség. Apa, tolószékben ülsz – élj ezzel a szerelemmel, amit évtizedek óta sajnálsz, hogy nem tudtál megvalósítani. ”

Ezért tengeri ökológiából doktorált, és megdöbbentette, hogy a globális felmelegedés milyen pusztítást végez. Megírta a “Solutions for a Troubled Ocean” című szakdolgozatát, és amikor már elég jól volt, elkezdte a Fortescue-t zöldebb irányba terelni.

A vállalat 6,2 milliárd dollárt különített el a zöld technológiákba történő beruházásokra, amelyek – Forrest elmondása szerint – nyolc év alatt megtérülnek a befektetőknek azáltal, hogy csökkentik az évi 200 millió tonna vasérc bányászata és szállítása során felmerülő hatalmas energiaszámlákat.

A projektek messzire nyúlnak. Az Egyesült Királyságban megvásárolta és kibővítette a híres Forma-1-es csapat, a Williams Advanced Engineering régi részlegét. A Fortescue Zero névre átkeresztelt vállalat 1000 alkalmazottat foglalkoztat az oxfordshire-i Kidlingtonban és Banburyben, akik akkumulátor-technológiákat fejlesztenek. Ezek közé tartozik az a készlet is, amelyet Forrest a bányáiban dolgozó 360 elektromos Liebherr teherautóban használ, amelyeket a bányáiban való munkavégzéshez rendelt.

“Őszintén szólva” – mondja a brit vállalkozásokról – “ők a világ legfejlettebb technológiájú vállalatai. Pomként szuper büszke lehetsz rájuk”.

Búcsúzáskor elmondom neki, hogy bűntudatom van, amiért hamarosan Skóciába repülök. A válasza robbanásszerű: “Soha ne legyen bűntudatod, nekünk, iparosoknak az a dolgunk, hogy megakadályozzuk, hogy a repülőgépek szén-dioxidot bocsássanak ki. Ugyanez a helyzet a szupermarketben is: ne legyen bűntudata, amiért műanyag csomagolású élelmiszert vásárol. Ne hagyja abba a fogyasztást, ehelyett követelje, hogy változtassanak azon, ahogyan azt, amit fogyaszt, előállítják.

“Ez a mi hibánk, nem a tiéd. Felelősségre kell vonni minket.”

AZZ

Címlapfotó: The Times

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Egyetemistáknak szóló startup programhoz csatlakozott a MÁV-csoport

Szakmai partnerként a MÁV-csoport is csatlakozott az egyetemisták startup programjához, a Hungarian Startup University Programhoz (HSUP)

Az agrárszakképzésben is kulcsfontosságú az innováció

A most átadott eszközök – köztük egy modern mezőgazdasági vontató, egy kisbusz, valamint a pék- és cukrász tanműhely – jelentős mértékben hozzájárulnak az intézmény gyakorlatorientált képzésének megerősítéséhez

Mondjon véleményt az új KRESZ-ről

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) lehetőséget fog adni mindenkinek arra, hogy megismerje az új KRESZ elkészült koncepcióját, véleményt mondjon róla, és javaslataival hozzájáruljon a közúti közlekedési szabályok kialakításához.

Pántya József: október 31-re elkészül az M30-as autópálya

A tervezett határidőre, október 31-re elkészül az M30-as autópálya lezárt részének kijavítása.
Hirdetés

Hírek

Egyetemistáknak szóló startup programhoz csatlakozott a MÁV-csoport

Szakmai partnerként a MÁV-csoport is csatlakozott az egyetemisták startup programjához, a Hungarian Startup University Programhoz (HSUP)

Mondjon véleményt az új KRESZ-ről

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) lehetőséget fog adni mindenkinek arra, hogy megismerje az új KRESZ elkészült koncepcióját, véleményt mondjon róla, és javaslataival hozzájáruljon a közúti közlekedési szabályok kialakításához.

Pántya József: október 31-re elkészül az M30-as autópálya

A tervezett határidőre, október 31-re elkészül az M30-as autópálya lezárt részének kijavítása.

Soha nem vettünk még fel annyi személyi kölcsönt, mint márciusban

Nem csökkent a lakosság hiteléhsége: személyi kölcsönből még soha nem fogyott annyi, mint márciusban, a lakáshitelek volumene a három évvel ezelőtti rekord felé közelít.

Várakozáson felüli az OTP Bank nyeresége az első negyedévben

Az OTP Bank az első negyedévben a várakozások átlagát meghaladva 188,576 milliárd forint konszolidált korrigált adózás utáni eredményt ért el, 21 százalékkal alacsonyabbat az előző év azonos időszakánál

Fedezd fel Bécs titkait egy interaktív felfedezőúton!

Bécsben egy új, "WiG City Challenge" néven futó, interaktív városi felfedezőprogram indult, amely egy applikáció segítségével vezeti át a fiatalokat a város különleges helyszínein.

Az Európai Bizottságnak baja van a magyar pénzmosási szabályokkal

A Bizottság az 5. pénzmosási irányelv helyes átültetésére szólítja fel Magyarországot

Van amiben egyszerre marasztalta el az Európai Bizottság Magyarországot és Ausztriát

Magyarország és Ausztria nemzeti jogszabályainak összhangba kell kerülnie a környezeti hatásvizsgálatról szóló EU-s irányelvvel
Hirdetés

Gazdaság

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,

Devizapiac – Erősödött kissé a forint kedd reggelre

Erősödött kissé a forint a főbb devizákkal szemben kedd reggelre az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.