Hirdetés
Kezdőlap Autó Az abroncspiacon is tarolnak a kínaiak
No menu items!

Az abroncspiacon is tarolnak a kínaiak

Fotó: Freepik

Az Európai Gumiabroncs- és Gumigyártók Szövetsége (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association – ETRMA) a napokban tette közzé tagjai 2024 második negyedéves, illetve első féléves eredményeit, amelyek a másodlagos piacon eladott új abroncsok, tehát nem az autógyáraknak értékesített abroncsok adatait összesítik. A lényeg: már látszik a javulás.

„A 2023-as év negatív trendje után (8%-os csökkenés a személygépkocsi-, és 17 %-os csökkenés a teherautó-abroncs piacon) 2024 első felében összességében nőtt az értékesített mennyiség. A javulás elsősorban a négyévszakos szegmensnek köszönhető, miközben a teherautó-abroncs piac még mindig zsugorodik.

A második negyedév jobb volt, mint az első, még akkor is, ha figyelembe vesszük az inflációs és a geopolitikai összefüggéseket, amelyek a kereslet és a készletszint csökkenését eredményezték. A mezőgazdasági gumiabroncsok értékesítését az esős időjárási viszonyok ösztönözték.” – nyilatkozta Adam McCarthy, az ETRMA főtitkára.

Az ETRMA tagok értékesítési eredménye 2024 második negyedévében:

ezer darabban kifejezve 2023. II. negyedév 2024. II. negyedév 2024. II. negyedév változása 2023. II. negyedévéhez képest 2023. I. félév 2024. II. félév 2024. I. félév változása 2023. I. félévéhez képest
1. Személyautó abroncsok (összesen) 50.442 52.557 4% 106.236 108.850   2%
1/a. nyári személyautó abroncs     1%     -4%
1/b. Négyévszakos személyautó abroncs     19%     17%
1/c. Téli személyautó abroncs     3%     8%
2. Teherautó és busz abroncsok 2.575 2.537 -1% 5.583 5.301 -5%
3. Mezőgazdasági abroncsok 179 190 6% 392 402 3%
4. Motorkerékpárok és robogók 2.562 2.747 7% 6.040 6.027 0%

Import: Kína hasít, az orosz beszállítók eltűntek

Az Európába (EU-27 és az Egyesült Királyság) irányuló teljes személygépkocsi-, és könnyű tehergépkocsiabroncs-behozatal jelentősen nőtt az elmúlt évtizedben, annak ellenére, hogy 2020-ban a Covid-19 világjárvány a keresletet és a kínálatot egyaránt érintette; erőteljes visszaesés következett be. A Kínából származó olcsó gumiabroncsok részaránya a teljes importon belül a 2019-es 59%-ról 2023-ra 71,2%-ra emelkedett. A Kínából származó mennyiség több mint 10 millió darabbal nőtt 2022-ben és 2023-ban is, és 2023 végére több mint 40 millió darabbal lett több, mint 2015-ben. Az Oroszországból származó behozatal 2021-ben meghaladta a 11 millió darabot, de a szankciók miatt ez a mennyiség 2022 második felére nullára csökkent. 2024 első felében a teljes behozatal 10%-kal nőtt 2023 azonos időszakához képest, a kínai import mellett jelentős a Koreából származó mennyiség növekedése is (+11%).

A tehergépkocsi-, és autóbusz-abroncsok behozatala 2023-ban is jelentősen az átlag felett maradt, bár alacsonyabb volt a 2022-es csúcsértékeknél. Ezen termékek Európán kívülről származó importja a 2021-es 5,7 millió darabról 7,0 millió darabra ugrott 2022-ben, majd 2023-ra némileg visszaesett 6,6 millióra. Kína részesedése az import ezen szegmensében 2017-ben már meghaladta a 70%-ot, azonban a vámok 2018-as kivetése miatt 2019-re 75%-kal csökkent a behozatal volumene.

Ezt a csökkenést ellensúlyozta az egyéb forrásokból, különösen az ASEAN-országokból származó behozatal erőteljes növekedése. Thaiföld és Vietnam egymaga 3,5 millió darabot szállított 2023-ban, szemben a 2017-es mindössze 0,2 millióval. 2024 első felében a tehergépkocsi-, és autóbusz-abroncsok teljes behozatala 10,7%-kal csökkent, miközben a Kínából, Vietnamból és Egyiptomból származó mennyiség növekedett, ellensúlyozva az egyéb forrásokból, többek között Koreából és Japánból származó behozatal csökkenését.

Az európai járműhasználat továbbra is nő

A személygépkocsikkal és könnyű haszongépjárművekkel megtett kilométerek száma 2023-ban 2,1%-kal nőtt, de valamivel még mindig a járvány előtti szint alatt marad. A kisteherautók által megtett kilométerek már a járvány előtti szintek felett vannak, részben a világjárványhoz kapcsolódóan, a házhozszállítások felpörgésének köszönhetően. 2023 végére a személygépkocsik által megtett kilométerek 2%-kal maradnak a 2019-ben elért volumenek alatt, és az előrejelzések alapján várhatóan csak 2025-ben érjük el a járvány előtti szintet. A hibrid munkavégzés terjedése ellenére számos vállalat megköveteli, hogy a munkavállalók (ismét) több időt töltsenek az irodában. Továbbá úgy tűnik, hogy az autóval történő ingázás csökkenését ellensúlyozza a szabadidős utazások iránti kereslet relatív növekedése, az ezzel járó nagyobb hétvégi forgalommal.

Arccal a vasút felé

A megtett utaskilométerek alakulásából egyértelműen látszik a mobilitási minták változása, a távolsági és szabadidős utazások erőteljes fellendülése elsősorban a vasúti ágazatot segíti, míg az ingázók által jobban igénybe vett közlekedési módok sokkal lassabb növekedést mutattak az ETRMA tanulmánya szerint. A vasúti közlekedés a tömegközlekedésre való átállást ösztönző EU-s szakpolitikai kezdeményezéseknek köszönhető. (Lásd országbérlet.)

Használt abroncsok

2023-ban 4,2 millió tonna használt gumiabroncs keletkezett Európában. A személygépkocsikra és könnyű haszongépjárművekre gyártott abroncsok részesedése ebből 64%, teherautó-, és buszabroncsoké 26%, az egyéb kategória 10%-ot tesz ki. A használt személyautó abroncsok mennyisége a járvány előtti csúcs alatt maradt tavaly, de a többi kategória már elérte a járvány előtti szintet. A hulladék 93%-a a gumicsere során keletkezett. A 4,2 millió tonnából 600 ezer tonnát futóztak újra vagy hasznosítottak más módon, a maradék mennyiséget hulladékként kezelték. 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nem indulnak Ausztriába vonatok Magyarországról

Az osztrák vasúttársaság (ÖBB) már korábban közölte, hogy az előrejelzett heves esőzések miatt több vasútvonalon is szünetelhet a vonatforgalom Ausztriában.

Csúcsformában a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Az új tulajdonosok és az üzemeltető célja, hogy ezt a teljesítményt még tovább fokozzák, ennek érdekében a következő években megindulhat a reptér jelentős fejlesztése, megnyitva ezzel a még dinamikusabb növekedés előtti utat.

Létrejött a Magyar Fenntartható Befektetési és Pénzügyi Fórum

A helyzet javítása érdekében indult el szeptemberben a HuSiF. A kezdeményezés mögött nemzetközi tapasztalatokkal és zöld pénzügyi szabályozói háttérrel rendelkező szakértők állnak.

Varga Mihály: sikeres a pénzügyminiszterek budapesti tanácskozása

A második témakör Európa elöregedésének megállítása, mivel az a versenyképesség és a pénzügyi stabilitás számára egyaránt kihívást jelent. Ez a probléma kivétel nélkül minden uniós tagországot érint
Hirdetés

Hírek

Szerda reggelre erősödött a forint árfolyama

Az euró jegyzése a kedd kora esti 1,1160 dollárról 1,1158 dollárra változott.

Felébredt a forint

Erősödött a forint kedd reggel a főbb devizákkal szemben...

Devizapiac – Erősödött a forint péntek reggelre

Az euró 1,1128 dollárt ért reggel 7 órakor a csütörtök kora esti 1,1112 dollár után.

II. Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Zsidó Gasztronómiai Fesztivál

Megtekinthetik a csodálatos zsinagóga épületét és a tárlatvezetésen megismerhetik a történetét.

Indul az Azonnali Fizetési Rendszer 2.0

Minden társadalom számára fontos lehet alternatív elektronikus fizetési megoldások kidolgozása a pénzforgalmi stabilitás és a monetáris szuverenitás érdekében.

Devizapiac – Erősödött kissé a forint hétfőn

Az eurót este hat órakor 394,00 forinton jegyezték a kora reggeli 394,26 forint után, a.

Kicsit, de erősödött péntek reggelre a forint

Erősödött péntek reggelre a forint.

Great Taste Awards díjat kapott az esztergomi kávépörkölő üzem

A kávé a kőolaj után a második legtöbbet értékesített termék a világon, világszerte 2 milliárd fogyasztóval.

Gazdaság

Varga Mihály: sikeres a pénzügyminiszterek budapesti tanácskozása

A második témakör Európa elöregedésének megállítása, mivel az a versenyképesség és a pénzügyi stabilitás számára egyaránt kihívást jelent. Ez a probléma kivétel nélkül minden uniós tagországot érint

Egyhangú döntés a monetáris tanácsban augusztusban

A tanácstagok általánosan a szigorú monetáris kondíciók fenntartása, és a pénzügyi piaci stabilitás megőrzése mellett érveltek.

Hitelfelvételben Európa élmezőnyébe kerültek a magyar háztartások

A támogatott vállalati hitelek aránya a második negyedévben már csak 20 százalék volt, holott egy évvel ezelőtt még 49 százalék volt ezek aránya. Ennek tudható be az is, hogy a kkv-hitelezés visszaesett.

Rekordokat döntöget a lakossági hitelezés, csúcson a személyi kölcsön

A lakáshiteleket annak ellenére is keresik, hogy a kamatok immár második hónapja emelkednek. Júliusban már a THM-plafon sem fogta vissza a bankokat az árazásban, egy átlagos lakáshitelnél 6,81 százalékos kamatot és 7,24 százalékos THM-et mért az MNB.