Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Az Alitalia hosszú haldokolása és az ITA Airways nehéz születése
No menu items!

Az Alitalia hosszú haldokolása és az ITA Airways nehéz születése

A céget alapító olasz gazdasági minisztérium a kezdetektől magánosítani akarja az ITA-t, amire az uniós jog is kötelezi. Illusztráció: Bigstock

A sokáig a csőd szélén táncoló Alitalia a Covid-járványt az állami mentőmellények ellenére sem élte túl. Az olasz kormány 2021-ben új nemzeti légitársaság alapított. Az ITA most privatizáció előtt áll. A Lufthansa és egy befektetési alap ajánlatott tett, egy további érdeklődik. Ha az eladás nem sikerül, az ITA az Alitalia sorsára juthat.

Ugyanaz, mégis más

Az ITA Airways az alapításakor 1 euróért vette meg az Alitalia flottáját, leszállási jogait az itáliai reptereken, valamint szoftvereit és adatbázisait. A csomag magában foglalta a repülőgéplízing- és beszállítói szerződéseket, valamint a 10.500 Alitalia-dolgozó többségének átvételét, igaz, új munkaszerződéssekkel.

A piaci versenyt felügyelő EU megtiltotta a jogfolytonosságot, ezért a nagy múltú előd nevéért és weblapja címéért valós összeget, 90 millió eurót kellett fizetnie az új légitársaságnak. Nem lett az ITA része az Alitalia földi kiszolgáló cége (amit a Swissport vett meg), a karbantartó vállalata (önálló lett), a szardíniai regionális légitársasága (amit a spanyol fapados, a Volotea vett meg), valamint az Alitalia önálló cégként működő törzsutas programja. Sőt a már értkesített jegyeit sem vette át az ITA.

Giovanni Fiori

A 90 millió + 1 euró is sok volt. A csomag értéke negatív” – véli a vezető olasz napilap, a Corriere della sera számára nyilatkozó légiközlekedési professzor, Giovanni Fiori. A lízingszerződéseket előnytelennek tartja, a leszállási jogokat a Fiumicinón pedig értéktelennek. A római reptér kapacitásának nagy része az Alitalia eltűnésével felszabadult és egyébként sincs slot-hiány – magyarázza. Csak a Linate, Milánó városi repterének slotjait tartja értékesnek, és elsősorban ezzel magyarázza a Lufthansa vételi ajánlatát.

Érdeklődőből nincs hiány

A céget alapító olasz gazdasági minisztérium a kezdetektől magánosítani akarja az ITA-t, amire az uniós jog is kötelezi. Az április elején indult eljárásban eddig két ajánlat érkezett: az Air France-KLM-ben is részesedéssel rendelkező befektetési alapé, a Certaresé és a Lufthansáé az MSC-vel, a genovai központú, de Svájcban bejegyzett tengerhajózási céggel közösen. Piaci pletykán szerint 1-1,5 milliárd eurót kínálnak. Fiori szerint ez nem mond ellen annak, hogy az ITA Alitaliától átvett vagyontárgyai értéktelenek. „Egy új, kintlévőségek nélküli társaságban, amely születése körülményeinél fogva piacvezető Itáliában, van fantázia” – magyarázza.

Az olasz állam mégis rá fog fizetni. A nemzeti légitársaság évtizedek óta sokba kerül. Az Alitalia sok milliárdnyi támogatást és hitelt, az ITA pedig tavalyi megalakulásakor 400 millió euró indulótőkét, majd 2021-re 720 millió, 2022-re pedig 250 millió működési támogatást kapott.

Az idő sürget

Hiába az összesen 1,37 milliárdos dotáció másfél év alatt, sikertelen privatizáció esetén az ITA csődbe fog kerülni a sok bizonytalanságot hozó ősz során: új járvány, elszabaduló kerozinárak és az energiaszűkösség miatti légiutazási korlátozások. A gazdasági minisztérium az ITA 2022-es működési támogatását 85 százalékkal alacsonyabb kerozinár mellett kalkulálta. A tárca Corrierének név nélkül megszólaló illetékese szerint ősztől a Covid és az energetikai korlátozások is nélkül is 3-4 millió euró lesz az ITA napi működési vesztesége, az év végéig pedig 750 millió a cashflow igénye. „Ha a mostani privatizáció sikertelen, ősszel, rosszabb piaci viszonyok között, szinte biztos nem lesz vevő” – osztja meg a minisztérium félelmeit.

Sokak szerint hiba egy nemzeti légitársaságra pénzt költeni. Az olasz piac olyan fontos és nagy, hogy a magánszereplők néhány hét alatt betöltenék a piaci űrt. Azonban a Covid után gyökeresen átalakuló turizmusban, ami az olasz GDP 15 százalékát adja, nélkülözhetetlen egy kormányzati idegenforgalmi stratégia, ami nemzeti légitársaság nélkül nem lehet teljes – hangzik az ellenvélemény.

Lufthansa-MSC vs. Air France-KLM

John Strickland

John Strickland, a brit agytröszt, a JLS Consulting igazgatója szerint az ITA jövője a Lufthansa-MSC szövetségben a legbiztosabb. „Hiába a pénz és az elhatározások, a politika képtelen volt az Alitalia megmentésére. Miért tudná utódját felszálló pályára állítani?” – teszi fel a kötői kérdést a Corrierében. Szerinte a Lufthansa a kontinens legnagyobb és egyik legsikeresebb légitársaságaként kész stratégiával és kompetens szakemberekkel készül az ITA átvételére.

Strickland szkeptikusabb az Air France-KLM-ben és a Deltában is érdekelt Certares ajánlatát illetően. Elméletben, tulajdonosi átfedéssel a Deltán keresztül terjeszkedhetne az amerikai piacon, európai desztinációit pedig összefésülhetné az Air France-KLM-mel. De a gyakorlatban a francia-holland-duó 2019-es 25 százalékos részesedésszerzése az Alitaliában nem váltotta be a reményeket. „Ahogy az Alitalia nem találta meg a helyét a már jól összeforrott Air France-KLM-szövetségben, úgy várhatóan az ITA is fölösleges harmadik lenne” – prognosztizálja Strickland.

Az ITA lehet az első hosszú távú fapados

Egy másik amerikai befektetési alap, az Indigo Partners is érdeklődik, de még nem nyújtott be pályázatot. A Wizz Air mellett féltucatnyi légitársaságban rendelkezik számottevő részesedéssel az amerikai kontinensen. Kivétel nélkül sikeresek, de szinte mind fapados. Strickland, a brit agytröszt igazgatója szerint a fapados modell konfliktushoz vezetne az ITA-t nemzeti légitársaságként kezelő olasz kormánnyal és az állam dotálta Alitalia nagyvonalú juttatásaihoz szokott dolgozókkal is.

Savanthi Syth

A svájci elemzőcég, a Raymond James & Associati légiközlekedési szakértője, Savanthi Syth biztos benne, hogy az Indigo a low cost egy új irányába vinné az ITA-t: a világ első hosszú távú desztinációkat kínáló fapados társasága lenne. Ezt kiegészítendő Európában a WizzAirrel együttműködve alakítaná át az ITA hálózatát a közös tulajdonos. „Ez teljes stratégia- és nagyrészt utazóközönség-váltás lenne” – hívja fel a figyelmet a további kockázatokra.

A privatizációnak nincs alternatívája

Az ITA egyedül nem lesz érdemi piaci szereplő Itálián kívül. Ahogy az Alitalia, úgy az új társaság is a túlérésért fog küzdeni és az állam zsebén fog lógni” – vázolja fel a sikertelen privatizáció következményét Strickland. Európában az olcsó fapadosokkal, a hosszú távú desztinációkon pedig a szoros együttműködéseknek köszönhetően rengeteg desztinációt és jó átszállási kapcsolatokat kínáló tökerős óriásokkal kellene versenyeznie. „Hiába a tagja az ITA és az Air France-KLM is a SkyTeam szövetségnek, ha a francia-holland-duó nem szerez érdekeltséget az olasz társaságban, konkurensként fog rá tekinteni. A német Lufthansa és az olasz MSC most induló együttműködése pedig előrevetíti, hogy terjeszkedni akarnak az olasz légiközlekedésben. Ha nem az ITA-val, akkor a rovására” – vázolja fel Syth a szintén borús kilátásait a magánosítás elmaradása esetére.

Petrus Szabolcs

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Beleremegett a forint a Barátság kőolajvezeték leállásába

Gyengült kedden a forint a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon arra a hírre, hogy leállt a szállítás a Barátság kőolajvezetéken.

Transznyefty: a szankciók miatt Oroszországból Magyarország felé is leállt az olaj

Az Ukrajnán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba irányuló orosz nyersolaj áramlása a múlt héten leállt, miután a szankciók megakadályozták a tranzitdíj megfizetését - közölte a Transznyefty orosz csővezeték-üzemeltető.

1901 óta a legszárazabb hét hónapon vagyunk túl

1901 óta a legszárazabb hét hónapon van túl Magyarország, az átlagos csapadékmennyiség csaknem fele hiányzik - közölte az Országos Vízügyi Felügyelőség (OVF).

Az üzemanyagkáosz miatt megugrott a villanyautók iránti kereslet

Több mint 20 százalékkal nőtt a kereslet a villanyautókra egy hét alatt - közölte a Használtautó.hu portál.

Hírek

Beleremegett a forint a Barátság kőolajvezeték leállásába

Gyengült kedden a forint a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon arra a hírre, hogy leállt a szállítás a Barátság kőolajvezetéken.

1901 óta a legszárazabb hét hónapon vagyunk túl

1901 óta a legszárazabb hét hónapon van túl Magyarország, az átlagos csapadékmennyiség csaknem fele hiányzik - közölte az Országos Vízügyi Felügyelőség (OVF).

Az oroszok is el akarják kerülni a zaporizzsjai atomkatasztrófát

Oroszország bejelentette, hogy kész nemzetközi megfigyelőket fogadni az ukrajnai Zaporizzsjai atomerőműben, amelynek biztonsága kétséges, miután a múlt héten támadás érte.

Titokzatos űreszközt lőtt fel Kína

Miközben növekszenek a feszültségek Kína, az Egyesült Államok és Tajvan között, egy kínai hordozórakéta nemrég ismeretlen céllal pályára állított egy titkos űreszközt - írta a Futura francia hírportál.  

Gyengült a forint kedd reggelre

Gyengült kissé a forint kedd reggelre a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben: 0,1 százalékkal az euró és 0,2 százalékkal a dollár és a svájci frank ellenében.

Viharok és villámárvizek Amerikában – már több száz járatot töröltek

Az Egyesült Államokban hétfőn is több száz légijáratot töröltek, és számos útvonalon jelentősek a késések elsősorban az ország keleti és középső részét sújtó viharok miatt.

Megvan a világ TOP 10 városának listája. Budapest a legrosszabbak között sem szerepel

Az Economist Intelligence Unit (EIU) közzétette a Global Liveability Index rangsorát, amely a világ 10 legjobb és 10 legrosszabb helyét mutatja be 2022-ben. Az index 172 várost értékelt öt kategóriában: kultúra, egészségügy, oktatás, infrastruktúra és szórakozás.

Kína nem áll le a hadgyakorlatokkal. A tajvani képviselet vezetője válaszolt AzÜzletnek

A kínai hadsereg hétfőn újabb hadgyakorlatokat jelentett be a Tajvan körüli tengereken és légtérben, tiltakozásul Nancy Pelosi amerikai házelnök múlt heti tajpeji látogatása ellen.

Gazdaság

Az MNB zöld átállást vár el a bankoktól – határidőre

A jegybank megújította zöld ajánlását, amelyben elvárják, hogy a hazai hitelintézetek 2025-ig álljanak át a zöld működésre.

Újra összeért az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

A várakozásoknak megfelelően az előző hetinél 100 bázisponttal magasabb, 10,75 százalékkos kamattal hirdette meg az egyhetes jegybanki betétet csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.

MNB-alelnök: a rezsicsökkentés módosítása tovább emeli az inflációt

A 100 bázispontos kamatemeléssel a monetáris politika célja továbbra is az, hogy fellépjen a másodkörös inflációs hatások elkerülése érdekében, illetve elősegítse az inflációs cél elérését - jelentette ki Virág Barnabás, a jegybank alelnöke.

Újabb 1 százalékponttal emelte az alapkamatot az MNB

Keddi ülésén 100 bázisponttal 10,75 százalékra emelte a jegybanki alapkamatot a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom