A moratórium meghatározó célja és a bankszektor alapvető feladata az, hogy célzott és hatékony segítséget nyújtson kifejezetten a rászorulóknak. Ezen a célon túlmutató programot a bankszövetség a továbbiakban szakmailag nem támogathat, hiszen nem indokolható a bankszektor extra költségviselése olyan ügyfelek után, akik megfelelő jövedelemmel vagy elegendő tartalékkal rendelkeznek vállalt kötelezettségeik teljesítéséhez – közölte a Magyar Bankszövetség az éves rendes testületi üléséről készített beszámolójában.
A vírushelyzet okozta lakossági és vállalati nehézségek áthidalását a Magyarországon alkalmazott hiteltörlesztési moratórium Európában az ügyfelek számára legkedvezőbben segítette – húzták alá.
A magyar bankszektor bizonyította, hogy jelentős munkatöbbletet és plusz költségeket is vállalva, a legnagyobb kihívások mellett is ügyfelei rendelkezésére áll – jegyezték meg.
Tavaly a vállalati hitelállomány folyósítás 6 százalékkal nőtt az előző évhez képest, ezzel párhuzamosan a bankszektor kifejlesztette és bevezette a kormányzati családtámogatási programokat – tették hozzá megemlítve, hogy előrejelzések szerint a hiteltörlesztési moratóriumok összesített, várható költsége meghaladja a 400 milliárd forintot.
Megemlítették azt is, hogy a következő időkben nőni fog az elektronikus pénzforgalom, ami a gazdaság fehéredését, így az adóbevétel növekedését, valamint a készpénz használathoz kapcsolódó költségek csökkenését hozza magával. A papíralapú ügyintézés, és a vele járó adminisztráció csökkenőben van, új munkaerő-alkalmazási formák, új típusú munkahelyek jelennek meg – tették hozzá.
A járvány miatti nehézségek a bankszövetség szerint ugyanakkor pozitív hatást is eredményeztek, így például a digitális átállást a bankok felgyorsították. “Ezen a téren néhány hónap alatt egy évtizedet léptünk előre, ami a gazdaság minden területére hatást gyakorol” – hívták fel a figyelmet.
A bankszövetség felhívta a figyelmet arra, hogy az elektronikus bankolás terén a csalási kísérletek száma megnövekedett, új kibercsalási típusok jelennek meg. Hozzátették: a csalások ellen csak széleskörű összefogással, az informatikai és a pénzügyi területek szakmai együttműködésével, valamint az ügyfelek pénzügyi ismereteinek elmélyítésével lehet védekezni.
Az összefoglalóban arra is kitértek: a globális viszonyrendszerek átalakulóban vannak, és e folyamatban az érdekkülönbségek felszínre kerülnek, gyakran kiéleződnek. Utaltak arra, hogy a magyar bankszektor eszköztára érdemben segíti a magyar külgazdasági aktivitást ebben az összetett és változékony időszakban.
A járvány hatásairól szólva megjegyezték: Magyarországon a harmadik hullám okozta a legnagyobb egészségügyi kihívást, a hatékony oltási program ugyanakkor elősegíti a gazdaság minél gyorsabb újraindítását. A gazdaság újrarendeződése 2021-ben jól érzékelhetően megkezdődött – fűzték hozzá.