Hirdetés
Kezdőlap Építőipar Építőipar - MÉVSZ: Új technológiák és új alapanyagforrások nélkül jön a drágulás...
No menu items!

Építőipar – MÉVSZ: Új technológiák és új alapanyagforrások nélkül jön a drágulás és a káosz

Az alapanyagellátásban keletkezett váratlan hiány miatt, világszerte kiszolgáltatott helyzetbe kerültek az építőanyaggyártók. Ez a magyar piacon is éreztette kényszerű hatását: több területen már elkerülhetetlen volt az áremelés, egyes termékeknél pedig átmeneti hiány is előfordulhat – fejti ki Czili Aladár a Magyar Építőkémia és Vakolat Szövetség (MÉVSZ) elnöke. A szakember szerint hosszú időbe telik a kiesett kapacitások pótlása, a piaci folyamatok visszarendeződése ráadásul nem a korábbi árakon fog megtörténni.

„A koronavírus járvány kitörésével párhuzamosan, egymás után több csapás is érte 2020-ban az építőanyaggyártókat. Márciusban leégett a nélkülözhetetlen kémiai diszperziós alapanyagokat gyártó BASF ludwigshafeni vegyi üzeme, majd a számtalan termék esetében kulcsfontosságú alapanyagnak számító epoxi műgyanta kapcsán állt elő globális és tartós hiány.”

– Minden előzmény nélkül, egyik pillanatról a másikra olyan alapanyagok tűntek el a globális piacról, amelyek ráadásul nem is a végtermékekhez kellenek, hanem a végtermékekbe beépülő megkerülhetetlen  alapanyagok nélkülözhetetlen elemei – magyarázza Czili Aladár.

– A váratlan helyzet hatására olyan kaotikus helyzet alakult ki a piacon, amelyben a nemzetközi és a hazai gyártók is bármi áron új beszerzési forrás felkutatására kényszerültek. Szövetségünk ebben a helyzetben kért segítséget a kormánytól, amely a maga lehetőségei szerint minden szervezési és információszerzési támogatást meg is adott.”

A Külügyi és külgazdasági Minisztérium a konzulátusok bevonásával igyekezett feltérképezni, hogy melyik országban lehetnek olyan cégek, akik biztosítani tudják a magyar gyártók számára létfontosságú alapanyagokat, vagy legalább azok alternatíváját.

„Ez az elkötelezett támogatás hatalmas segítség volt, hiszen minden alternatív forrás felfedezése akár hosszútávú megoldást is jelenthet. Történt is egy-két ígéretes kapcsolatfelvétel, de időbe kerül az igények és a lehetőségek összeegyeztetése. Nem beszélve arról, hogy a számunkra eddig ismeretlen piacokról – például Kazahsztánból – beszerezhető alapanyagokat be is kell vizsgálni, mert a minőségből még a szükséghelyzetben sem engedhetnek a gyártók.”

A globális alapanyaghiány miatt az építőanyaggyártók, a kármentésre helyezve a hangsúlyt, kénytelenek súlyozni. Az igényekhez igazodva meghatározni azt, hogy melyik termékek előállítására helyezik a fókuszt és melyikekből csökkentik a termelést.

-nA jelenlegi válsághelyzet nemcsak arról szól, hogy kevés az alapanyag és még a szállítási határidőt sem tartja be szinte senki, hanem arról is, hogy a hiány miatt, az építőanyaggyártók minimum 20-30 százalékkal drágábban jutnak a kritikus fontosságú alapanyagokhoz. Ami a végtermékek árát is közel hasonló mértékben növeli. Ugyanakkor a drágulásban a forint jelentős gyengülésének és hektikus mozgásának is szerepe van, mert miközben 2020 elején még csak 330 forint volt egy euro, később 367-ig ment fel az árfolyam, ami ugyan mostanra visszaesett 350-re, de már idén is volt 360 forint. A kőolaj alapú építőipari alapanyagok hiánya mellett, ráadásul a termékek kiszereléséhez szükséges műanyagok, például a vödrök, fóliák, csomagolóanyagok ára is emelkedett. Ebben a helyzetben mindenképpen némi megnyugvást jelent a piacon a forint – várhatóan hosszútávú – erősödése, ami sok helyen, az áremelkedés elkerülésében is segíthet – elemez Czili Aladár.

A szövetség elnöke szerint, az alapanyagellátásban mutatkozó globális hiány miatt hosszabb távon az építőanyaggyártás teljes átstrukturálódásával is számolni kell.

„Idővel, törvényszerűen pótolni lehet a most kiesett alapanyaggyártói kapacitásokat, de ez hosszú időt vesz igénybe, miközben egyértelmű, hogy a piac visszarendeződésére már egy magasabb termék áron kerül sor. Ugyanakkor az is látszik, hogy miközben a nagy gyártók az alternatív források felkutatására fordítják az energiát, a kivitelezők is keresik azokat az új technológiákat, amelyekkel a mai hiánytermékeket, vagy legalább a most rendkívüli módon megdrágult alapanyagokat ki tudják váltani – tette hozzá a MÉVSZ elnöke.

– Az építőanyag piacon így, az alapanyaghelyzet rendeződéséig szinte naponta változik a helyzet, miközben az építkezők helyzetét a drámai szakemberhiány és az ebből fakadó jelentős munkadíj emelkedés is kedvezőtlenül befolyásolja.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Több tízezer autó forgalmi engedélye van veszélyben

A Carnotie autókezelő platform adatai szerint a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzet alatt lejáró gépjármű forgalmi engedélyek meghoszabbítását az autótulajdonosok 12,5 százaléka halogatja. Márpedig júliustól az érvényes vizsga nélkül közlekedő autók forgalmi engedélyét elveszi az igazoltató rendőr.

Hernádi Zsolt megszólalt a tankolási limit kapcsán

A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója szerint a turistaszezon beindulása, a társaság...

Egységes parkolási rendszer jöhet Budapesten

Egységes parkolási rendszert vezetne be a Fővárosi Önkormányzat. Ha a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésén támogatja, az új egységes parkolási rendszer szeptember 5-én lép életbe Budapesten.

Az OMV is korlátozza a tankolást

Gépjárművenként legfeljebb 50 liter üzemanyag tankolható hatósági áron az OMV kutakon, a kannába, hordóba tankolt üzemanyagért pedig piaci árat számítanak fel péntektől - közölte az OMV.

Hírek

Több tízezer autó forgalmi engedélye van veszélyben

A Carnotie autókezelő platform adatai szerint a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzet alatt lejáró gépjármű forgalmi engedélyek meghoszabbítását az autótulajdonosok 12,5 százaléka halogatja. Márpedig júliustól az érvényes vizsga nélkül közlekedő autók forgalmi engedélyét elveszi az igazoltató rendőr.

Hernádi Zsolt megszólalt a tankolási limit kapcsán

A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója szerint a turistaszezon beindulása, a társaság...

Egységes parkolási rendszer jöhet Budapesten

Egységes parkolási rendszert vezetne be a Fővárosi Önkormányzat. Ha a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésén támogatja, az új egységes parkolási rendszer szeptember 5-én lép életbe Budapesten.

Az OMV is korlátozza a tankolást

Gépjárművenként legfeljebb 50 liter üzemanyag tankolható hatósági áron az OMV kutakon, a kannába, hordóba tankolt üzemanyagért pedig piaci árat számítanak fel péntektől - közölte az OMV.

Újabb 2200 járatot törölt a Lufthansa

A Lufthansa újabb 2200 járatot törölt, miután a koronavírus-fertőzések növekedése súlyosbította a létszámhiányt, tovább fokozva ezzel az európai utazási káoszt a kritikus nyári vakációs időszak kezdetén.

Számlálóbiztosokat keres a Központi Statisztikai Hivatal

Országosan mintegy 28 ezer számlálóbiztos részvételére lesz szükség az októberben kezdődő népszámlálás lebonyolításához. A Központi Statisztikai Hivatal a települési, illetve a fővárosban a kerületi önkormányzatok jegyzőivel közösen elindította a számlálóbiztosok toborzását.

Szigorított a Mol: legfeljebb 50 liter üzemanyag tankolható

A vásárlók kiszolgálásának biztosításával és a töltőállomások zavartalan működésével indokolja a Mol, hogy péntektől normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 liter üzemanyagot lehet egyszerre tankolni az eddigi 100 liter helyett.

Belassult a Netflix, ami majdnem 500 ember állásába kerül

A Netflix újabb létszámleépítést jelentett be, mivel lassuló növekedéssel és megnövekedett versennyel küzd.

Gazdaság

Tovább zuhan a kriptovaluták királya

Az értékéből rohamosan vesztő bitcoin árfolyama valószínűleg 13 ezer dollárig fog lezuhanni, ami közel 40 százalékos csökkenést jelent a jelenlegi szinthez képest - állítja egy amerikai pénzügyi szakértő.

Újabb sokmilliós bírságot kapott a Raiffeisen Bank

A Magyar Nemzeti Bank 34 millió forint bírságot szabott ki a Raiffeisen Bankra, mivel az az elmúlt bő egy évben két hiánypótlási felszólítás ellenére...

MNB: új lendületre kapott a digitalizáció a pénzügyi szektorban

A járvány után újabb lendületre kapott a pénzügyi szektor digitális átalakítása: a banki termékek egyre szélesebb köre elérhető digitális módon, és az ügyfelek több mint 80 százaléka használ már digitális banki csatornákat - ismertette Szombati Anikó, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója a jegybank 2022-es FinTech és digitalizációs jelentését.

Allianz Biztosító – 61 milliós bírság

A Magyar Nemzeti Bank 35 millió forint felügyeleti és 26 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Allianz Biztosítóra.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom