Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Európai Unió. Lezárt határok - szabad mozgás?
No menu items!

Európai Unió. Lezárt határok – szabad mozgás?

Az európai országok többsége lezárta határait. Az áruellátásról, különösen a lakossági alapellátásról azonban gondoskodni kell, és persze az ipari termelés folytatását biztosító részegységek célba juttatása is kívánatos lenne. Több európai vállalat már a gyárak leállításáról döntött.

A gordiuszi csomó

A fuvarozók azt gondolták a Brexit körüli bizonytalanságok után, az EU-Nagy-Britannia megállapodásnak köszönhetően nyugalmasabb időszak köszönt az ágazatra. Tévedtek! A korona-vírus sosem látott problémákat okoz. A legtöbb európai ország a határai lezárásától reméli a járvány megállítását. Kérdés, hogy ez sikerül-e. Ami biztos, az intézkedések a fuvarozásban jelentős késésekhez vezet. Az sem kizárt, hogy sok áru egyáltalán nem érkezik meg a célállomására.

A Brenner-hágónak rendkívül nagy a forgalma alapesetben is

A tagállamok után kedd reggel az EU is lezárta küldő határait. Egyidejűleg Brüsszel és a tagállamok is biztosítani akarják a zavartalan teherfuvarozást. Ez nem csak a fogyasztók ellátáshoz elengedhetetlen. Az alkatrész- és alapanyagok szállítása nélkül megáll az ipari termelés, de még a szállítások késése is komoly fennakadásokhoz vezethet.

Az első nap után még nem dönthető el, hogy szigorúan ellenőrzött határok mellett működni fog-e az áruszállítás. Európa legnagyobb gazdaságában és ráadásul földrajzilag is a kontinens közepén fekvő Németországban nem biztatóak a jelek.

A Spiegel az érintett német tartományi rendőrségeknél érdeklődött a tapasztalatokról.

Helyzetkép a német határokról

Bajorországban, az osztrák-német határon külön sávba terelik a személy- és a teherkocsikat. Előbbieket ellenőrzik, utóbbiakat átintik, ha uniós rendszámuk van. Az autópályák határátkelőin, az A8-on Salzburgnál, az A9-en Passau mellett, valamint az A93-on Kufsteinnél a menekültválság után kiépítették a szükséges infrastruktúrát. Könnyen ketté tudják választani a járműveket. Ha akadozva is, de megy a forgalom.

Rheinland–Pfalzban, a francia-német határon a teherautók is ritkán jutnak át ellenőrzés nélkül. Leszámítva azt az esetet, ha az ellenőrzést folytató rendőr arcról ismeri a sofőrt és már a nap folyamán ellenőrizte, mindenkit megállítanak. A forgalmat tovább lassítja, hogy a szabad határok 30 éve után hiányzik az ellenőrzéshez szükséges infrastruktúra és a személy és teherkocsik szétválasztásához elengedhetetlen sávok. A legtöbb átkelőnél több órát kell várakozni.

Baden-Württembergben, a francia-német határon hasonló az ellenőrzési rend és a problémák. A legfontosabb átkelőnél, Strasbourg mellett 3 órás a várakozás.

A baden-württembergi svájci-német határon jobb a helyzet. Svájc ugyan a Schengeni-térség része, de nem tagja az európai vámuniónak, így a fuvarozókat eddig is ellenőrizték. Most szigorúbb a kontroll, de a várakozás mindenhol 1 óra alatt van.

Fuvarozók beszámolóiból tudható, hogy sokkal rosszabb a helyzet a kontinens legfontosabb tranzitútján, a Brenner-hágón Ausztria és Itália között. Az osztrák kontroll következtében 80 kilométeres dugó alakult ki a határ olasz oldalán! Ez a Spiegelnek nyilatkozó fuvarozók szerint 3 napos késedelemhez vezethet a szállításban. De legalább átérnek a szállítmányok. Másképp van ez Csehországban, ahol egyelőre átjárhatatlanok a határok.

Ameddig a csehországi egyedi eset marad a fogyasztók ellátás alapvetően biztosított. – mondják a fuvarozók. Az iparban viszont már az alapanyagok érkezésének kiszámíthatatlansága is leálláshoz vezethet. Erre hivatkozva döntött már több vállalat, például a VW valamennyi európai üzemei bezárása mellett, így a győri gyár és az esztergomi Suzuki üzem is leáll.

Európai megoldást!

Ursula von der Leyen

A Spiegelben megszólalt német fuvarozók egyetértettek, hogy nemzeti protekcionizmus helyett európai megoldás kellene a kontinens gazdaságában életben tartáshoz. Az Európai Bizottság, illetve a testület elnöke, Ursula von der Leyen gyorsan reagált. Úgynevezett ’zöld folyósók’ felállítására tett javaslatot. Ez a gyakorlatban külön sávot jelentene a belső határokon, amelyek az áruk lehető leggyorsabb, ellenőrzés nélküli fuvarozást volna hivatott biztosítani a határellenőrzés mellett is.

A német konzervatívok közlekedési szakpolitikusa szerint sürgősen európai jogszabályban kellene rögzíteni, hogy az alapvető szükségleti cikkek szállítását határellenőrzés visszaállítása, határzár esetén is biztosítaniuk kell a tagállamoknak.

Markus Ferber

Az Európai Parlamentben politizáló Markus Ferbernek, a CSU, közlekedési szakpolitikusának tudomása van olyan esetekről, amikor európai kamionsofőrök kerültek a belső határokon 14 napos karanténba, habár nem mutatták a megbetegedés jeleit. „Ha ez így folytatódik, le fog állni az áruszállítás a kontinensen” – figyelmeztetett a Spiegelben.

Amikor az emberek mindenhol el vannak bizonytalanodva, pánikszerűen reagálnak a legkisebb ellátási nehézségekre is, mindent meg kellene tenni, az áruforgalom zavartalan folyása érdekében.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen

A visszaváltási rendszer fő célja, hogy Magyarországon is minél többen váltsák vissza az italcsomagolásukat

A munkanélküliségi ráta 4,2 százalék júniusban

A munkakeresés átlagos időtartama 10,0 hónap volt, az összes munkanélküli 35 százaléka 3 hónapnál rövidebb ideje, míg 36 százaléka legalább egy éve keresett állást.

NTAK – A Magyar Nagydíj és az Ed Sheeran-koncert mindent vitt

Mogyoródon szállt meg a legtöbb turista, csaknem 2000 vendégéjszakát töltve a három nap során.

 Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Gyenge kezdés után indexveszteséggel fejezték be a csütörtöki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok, London kivételével.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Majdnem 70 millió forint bírság a Raiffesen banknak és lízingcégének

A pénzügyi felügyelet kifogásolta, hogy a compliance (szabályozási megfelelési) terület beszámolói nem minden szempontból feleltek meg a jogszabályban elvártaknak.

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.

Hazánk az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lett

A magyarországi eredmények, amelyeket kevesebb mint két évvel a helyi iroda megalapítása után értek el, minden várakozásukat felülmúlták.