Hirdetés
Kezdőlap Zöld üzlet Ezt hozhatják a világnak és az elektromos autóknak az USA rossz kínai...
No menu items!

Ezt hozhatják a világnak és az elektromos autóknak az USA rossz kínai emlékei

Pekingi útján – amit a túlzott kínai ipari kapacitás visszaszorítása érdekében szorgalmazott – Janet Yellen amerikai pénzügyminiszter hétfőn figyelmeztette Kínát, hogy Washington nem fogja elfogadni, hogy a kínai import új iparágakat tizedeljen meg.

Yellen egy médiakonferencián kijelentette, hogy Joe Biden amerikai elnök nem engedi megismétlődni a 2000-es évek elején tapasztalt “kínai sokkot”, amikor a kínai import áradata mintegy 2 millió amerikai termelő munkahelyet semmisített meg. A Reuters tudósítása szerint a pénzügyminiszter ugyanakkor nem fenyegetett új vámokkal vagy más kereskedelmi szankciókkal, amennyiben Peking továbbra is hatalmas állami támogatást nyújt az elektromos járművek, akkumulátorok, napelemek és más zöldenergia-termékek számára.

Yellen kilenc hónapon belül második kínai útját arra használta fel, hogy panaszkodjon arról, hogy Kína túlbefektetései miatt a gyárak kapacitása jóval meghaladja a kínai belföldi keresletet, miközben e termékek gyorsan növekvő exportja veszélyezteti az Egyesült Államok és más országok cégeit. Kifejtette: a többletkapacitás problémájának megvitatására újonnan létrehozott cserefórumnak időre van szükség ahhoz, hogy megoldásokat találjanak.

Yellen párhuzamot vont az amerikai acélszektorban korábban érzett fájdalommal. “Láttuk már ezt a történetet” – mondta újságíróknak. “Több mint egy évtizeddel ezelőtt a kínai kormány hatalmas támogatása ár alatti kínai acélhoz vezetett, ami elárasztotta a globális piacot, és megtizedelte az iparágakat szerte a világon és az Egyesült Államokban is.” Hozzátette: “Egyértelművé tettem, hogy Biden elnök és én nem fogadjuk el újra ezt a valóságot.” Amikor a globális piacot elárasztják a mesterségesen olcsó kínai termékek, “az amerikai és más külföldi cégek életképessége megkérdőjeleződik”.

Yellen elmondta, hogy a kínai tisztviselőkkel folytatott eszmecseréje előmozdította az amerikai érdekek érvényesülését, és hogy az Egyesült Államoknak a túlzott ipari kapacitással kapcsolatos aggodalmait szövetségesei is osztják Európában, Japánban, Mexikóban, a Fülöp-szigeteken és más feltörekvő piacokon.

A kínai parlament, az Országos Népi Kongresszus márciusban bejelentette, hogy a kormány lépéseket tesz az ipari többletkapacitás visszaszorítása érdekében. Peking szerint azonban téves, hogy az Egyesült Államok és Európa közelmúltban a kínai többletkapacitásból fakadó kockázatokra összpontosított más gazdaságok számára.

Peking szerint azonban félrevezető, hogy az Egyesült Államok és Európa a közelmúltban arra összpontosított, hogy a kínai többletkapacitás milyen kockázatokat jelent más gazdaságokra nézve. A kínai tisztviselők szerint a kritika alábecsüli a kulcsfontosságú iparágakban működő vállalataik innovációját, és túlértékeli az állami támogatás jelentőségét a növekedésük előmozdításában. Azt is mondják, hogy a vámok vagy más kereskedelmi korlátozások megfosztják a globális fogyasztókat a globális éghajlati célok eléréséhez kulcsfontosságú zöld energiaforrásoktól.

A kínai elektromos járművek kereskedelmének korlátozása megzavarná a növekvő iparágat, és sértené a Kereskedelmi Világszervezet szabályait – áll az ipari és információs technológiai minisztérium közleményében, amelyet a CCTV állami média és a China Daily közölt.

A minisztérium hozzátette, hogy elkötelezett az elektromos járművek exportjának támogatása mellett, és segíteni fog az iparág “tengerentúli fejlődésének felgyorsításában”, beleértve a szállítási és logisztikai tervezést, valamint a cégek támogatását az innovációban és a globális szabványok teljesítésében.

A Hszinhua állami hírügynökség idézte Li Csiang miniszterelnököt – akivel az amerikai pénzügyminiszter hosszasan tárgyalt -, aki szerint az Egyesült Államoknak “tartózkodnia kell attól, hogy a gazdasági és kereskedelmi kérdéseket politikai vagy biztonsági kérdéssé változtassa”, és a termelési kapacitás témáját “piacorientált és globális perspektívából” kell szemlélnie.

Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszter még élesebb ellenvetéseket fogalmazott meg a kínai elektromos járművek gyártóival tartott párizsi kerekasztal-beszélgetésen, mondván, hogy az amerikai és európai állítások a kínai elektromos járművek túlzott kapacitásáról alaptalanok.

A támogatások helyett a kínai elektromos járművekkel foglalkozó vállalatok inkább a folyamatos technológiai innovációra, a tökéletes termelési és ellátási lánc rendszerekre és a teljes piaci versenyre támaszkodnak – mondta Wang az Európai Unió szubvencióellenes vizsgálatának megvitatására tett útja során.

Yellen szerint egy lehetséges rövid távú megoldás az lenne, ha Kína lépéseket tenne a belső fogyasztói kereslet erősítésére a háztartások és a nyugdíjak támogatásával, és növekedési modelljét eltolná a kínálati oldali beruházásoktól. A találkozókat követő CNBC-interjúban Yellen azt mondta, hogy “nem annyira” a Kínára vonatkozó kereskedelmi korlátozásokra gondol, mint inkább a makrogazdasági környezetében bekövetkező változásokra. Megismételte azonban, hogy nem zárja ki a vámokat.

Érsek M. Zoltán

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az Európai Uniónak részt kell vállalnia a globális adósság csökkentésében

Hogy a 2015-ben lefektetett célok teljesüljenek, a nemzetközi pénzügyi struktúra átalakítása szükséges.

Több mint 18 ezerrel nőtt egy év alatt az elektromos autók száma

A valamilyen elektromos hajtással is rendelkező gépkocsik száma így egy év alatt 74 089-ről 101 213-ra emelkedett Magyarországon.

Tőzsde – Nyereséges zárás az európai tőzsdéken

Vegyes kezdésből nyereségbe fordultak zárásra pénteken a főbb európai értékpapírpiacok árfolyamindexei.

Száznál több ügyfél nevében félmilliárd forint hitelt vettek fel a csalók 

Az MNB a saját ügyfélszolgálatán keresztül is érzékelte, hogy egyre nagyobb a baj.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Az Európai Uniónak részt kell vállalnia a globális adósság csökkentésében

Hogy a 2015-ben lefektetett célok teljesüljenek, a nemzetközi pénzügyi struktúra átalakítása szükséges.

Majdnem 70 millió forint bírság a Raiffesen banknak és lízingcégének

A pénzügyi felügyelet kifogásolta, hogy a compliance (szabályozási megfelelési) terület beszámolói nem minden szempontból feleltek meg a jogszabályban elvártaknak.

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.