Kezdőlap Világgazdaság Földre kényszerítve - Szárnyaló légitársasági tervek
No menu items!

Földre kényszerítve – Szárnyaló légitársasági tervek

A csődben lévő Alitalia és a nyereséges Lufthansa is a légiközlekedés története legnagyobb válságából akar profitálni. Az olasz társaság a koronavírus túléléséről szőtt tervei mit sem változtak: az Alitália államosítás előtt áll, a Lufthansa kormányzati segítség nélkül akarja átvészelni a krízist.

A sokadik kísérlet eladási kísérlet megerősített az olasz kormány elhatározását, államosítja az Alitaliat. Az olasz nemzeti légitársaság 2017 óta csődvédelem alatt áll. Az állam azóta 1,2 milliárd euró kölcsönnel biztosította, hogy ne maradjanak a földön az Alitalia gépei. Róma az államosítás keretében újabb 600 millió eurót ad a cégnek. A tervek szerint egy 51 százalékban állami, 49-ben magántulajdonú vegyesvállalat jön létre. Az utas- és áruszállítás üzletágba, valamint a földi kiszolgálásba külön vonnának be befektetőket. Érdeklődő minden területen akad.

Egyelőre megállt a légi közlekedés, parkolóvá lett számos repülőtér

A személyszállításba egy 45 ezer embert foglalkoztató olasz informatikai, technológiai cég, az Almaviva szállna be. A beutazó turizmushoz kapcsolódva látnak fantáziát a légitársaságban. Egy pénzügyi befektető, a Synergy Group és egy amerikai cég a légiközlekedési szektorból, az US Aerospace Partners az utas- és áruszállítás iránt is érdeklődik. „A nehéz helyzet ellenére fantáziát látunk az Alitaliában. Célunk, hogy a jól csengő ’Made in Italy’ megjelölésből és Olaszország kiváló külföldi imázsából az Alitalia is profitáljon” – nyilatkozta Carlo Goria, az US Aerospace Partnerstől az olasz sajtónak. A földi kiszolgálásra után a szektor egyik legnagyobbja, a Swissport érdeklődik. Ebbe szállna be a nápolyi székhelyű, repülőgépek karbantartásra szakosodott Atitech is. Ennek pikantériája, hogy a cég 1989-ig az Alitalia leányvállalat volt, és a légitársaságnak máig 15 százaléknyi tulajdonrésze van benne.

Erősödő krízis

A vezető olasz napilap, a Republica kommentátora szerint az Alitalia olyan, mint Olaszországra: „Gyakran mondják, hogy beteg, az összeomlás szélén van, mégis mindig mindet túlél. Helyt áll a krízisben. Ezekben a napokban karanténok és utazási korlátozások ellenére gondoskodott minden olasz hazaszállításáról a világ legtávolabbi pontjairól is.

A Republica szerint az Alitalia edzve van a válságokhoz, ezért jobban jöhet ki a korona-krízisből, mint sok légitársaság. A 2017 óta egymás érő sikertelen befektető bevonási, illetve a társaság eladására tett kísérletek után az államosítás világos helyzetet teremt, ami segíthet a talpra állásban.

A kommentátor úgy látja, a szektor legnagyobb szereplői nehezebb helyzetben vannak. „A Lufthansa 750 gépének nagy része a földön, 120 ezer alkalmazottjának többsége feladat nélkül. A hatalmas struktúrát hetek óta bevétel nélkül kell fenntartania Európa legnagyobb légitársaságának.”

Brüsszel is beleszól

Cégek állami támogatása sérti az európai versenyjogot, az államosításról nem is beszélve. Ezért az olasz közlekedési miniszter még a héten tárgyalni akar európai kollégáival és az unió képviselőivel. „A döntés megszületett: Életben tartjuk az olasz nemzeti légitársaságot. Meg fogjuk találni erre az uniós joggal összeegyeztethető megoldást.” A korona-járvány okozta sosem látott légiközlekedési válság a kezére játszik. „Más országok is kénytelenek lesznek beavatkozni. Gyakorlattá válhat, amit jelenleg tilt a jog.”

Más országok is segítenek

Paola De Micheli

Az infrastrukturális és közlekedési miniszter Paola De Micheli szavait európai kormányok intézkedéseinek sokasága igazolja. Dánia 275 millió euróig adott hitelgaranciát az SAS-nek, amelyben 15 százalékos tulajdonrésze van. Mindennek ellenére a skandináv légitársaság 10 ezer munkatársát volt kénytelen fizetés nélküli szabadságra küldeni. A Norwegiannek Oslo helyezett kilátásba 250 millió euró állami támogatást. Habár Norvégia nem rendelkezik tulajdonrésszel a fapados társaságban. A korona-válság előtt is komoly problémákkal küzdő cég ennek ellenére kénytelen volt 7300 dolgozója nagy részét fizetés nélküli szabadságra küldeni. Európa legnagyobb fapadosa, a Ryanair nem fordulhat egyetlen kormányhoz sem segítségért. Nem marad más választása, mint a spórolás: több bázisát bezártak, sok ezer alkalmazottját fizetés nélküli szabadságra küldtek.

Az Alitalia államosításának első haszonélvezői az alkalmazottak lesznek.  Nekik nem kell elbocsátástól tartaniuk.

A Lufthansa felkészült?

A Lufthansa járatai 95 százalékát törölte. Európa legnagyobb légitársasága napi 30 rövid távú járatot közlekedtet Frankfurtból, 10-10 Münchenből és Zürichből, valamint heti három gépet a legfontosabb hosszú távú desztinációkon. Ez körülbelül az 1955-ös járatszámnak felel meg. A leányvállalatok, az Austrian és a Brussel Airlines, valamint az Air Doloimiti minden járatukat törölték, a Lufthansa fapados leánya, az Eurowings 95 százalékot. A frankfurti repülőtér egyik kifutópályája parkolóként szolgál a földön maradt gépek sokasága számára. Az átadás előtt álló új berlini repülőtért is parkolóként használják.

Carsten Spohr

A cég elnöke, Carsten Spohr mégis optimista: „A légiközlekedés teljes átalakulás előtt áll. A Lufthansa a győztesként fog kikerülni a sosem látott krízisből.

Ulrik Svensson

Így gondolja a pénzügyi vezető, Ulrik Svensson is. Optimizmusa igazolásaként elmondja, hogy gondoskodtak a megfelelő likviditásról. Így túl tudják élni a bevétel nélküli heteket. A helyzetüket könnyíti, hogy a Lufthansa évek óta nyereséges, gépei 80 százalékát tulajdonolja, nem kell tehát utánuk lízingdíjat fizetnie. A légiközlekedés majdnem leállásával a költségek 60 százaléka is kiesett. A havi 750 milli eurós személyi kiadásokat rövidített munkával tudnák csökkenteni a válság elhúzódása esetén. Így a kiadásokat a 70 százalékkal csökkennének. „A maradék 30 százalék fedezésére hónapokig futná cégünk 5 milliárd eurós likvid tartalékából” – mondta a pénzügyi vezető a Süddeutsche Zeitungnak. Ezt nem utolsó sorban a tavalyi 2 milliárd eurós rekordnyereségüknek köszönhetik. „Jelenleg nem szorulunk állami segítségre” – teszi hozzá a cégvezető, Spohr. Elképzelhetetlennek tartja, hogy részbeni államosításukra lenne szükség, mint az Alitalia esetében.

Több szcenáriót is felvázolták. A legoptimistább szerint 3, a legpesszimistább alapján 12 hónap múlva kezdene normalizálódni a helyzet. A szakszervezetekkel együttműködve minden lehetőséget kihasználnak az elbocsátások elkerülésére, például a rövidített munka időt, a fizetés nélküli szabadságot és a részmunkaidőt is. Spohr azonban őszintén hozzáteszi: „Belátható ideig nem lesz szükségünk annyi alkalmazottra, mint a válság előtt.

Segélycsomagok világszerte

Az USA-ban Trump elnök az amerikai légitársaságok lobbiszervezetének kérését teljesítve 50 milliárd dolláros segélyalap létrehozására tett ígéretet. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a világ légitársaságai legalább 200 milliárd eurónyi állami segítségre fognak szorulni, és tucatnyian nem fogják túlélni minden idők legnagyobb légiközlekedési krízisét, a koronavírus idejét.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik
Hirdetés

Friss

Veszteséges kezdés az amerikai tőzsdéken

Indexcsökkenéssel indult a kereskedés pénteken az amerikai értékpapírpiacokon az előző napi vegyes zárás után.

Audi: viszlát a belsőégésű motornak

Az évtized közepén mutatja be utolsó belsőégésű motoros modelljét az Audi - jelentette be az autógyár szóvivője, megerősítve ezzel a Süddeutsche Zeitung és az Automobilwoche lapok korábbi beszámolóit.

Erősödött a dollár a Fed bejelentésére

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve szigorúbb hangnemének köszönhetően kéthavi csúcsra erősödött és közel kilenc hónapja a legjobb hetét zárhatja a dollár.

Tűzgyújtási tilalom három megyében

Az avar-, gyep- és tűlevélréteg kiszáradása miatt fokozott tűzveszély alakult ki, ezért szombattól Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád és Jász-Nagykun-Szolnok megyében életbe lép a tűzgyújtási tilalom - közölte a Nébih.

Hírek

Tűzgyújtási tilalom három megyében

Az avar-, gyep- és tűlevélréteg kiszáradása miatt fokozott tűzveszély alakult ki, ezért szombattól Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád és Jász-Nagykun-Szolnok megyében életbe lép a tűzgyújtási tilalom - közölte a Nébih.

London helyett Budapesten lesz az Eb-döntő?

Az Európai Labdarúgó Szövetségnek (UEFA) készenléti terve van arra az esetre, ha a londoni Wembley Stadionban nem lehetne megrendezni a foci-Eb július 11-i fináléját. Brit sajtóértesülés szerint szükség esetén a Puskás Aréna adhatna otthont a döntőnek.

Golflabda méretű gyémántot találtak Botswanában

A világ harmadik legnagyobb drágakövének tartott, 1098 karátos gyémántot bányásztak ki Botswanában - közölte a De Beers bányakonszern és a kormány.

Hőségriasztás munkaidőben – előírások és tanácsok

A hőségben végzett munka veszélyesebb, ezért fontos, hogy a munkavállalók egészségének és biztonságának védelme érdekében mindenki tegye meg a szükséges megelőző intézkedéseket - írta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára a közösségi oldalán.

Korrupció? Őrizetbe vettek egy rendőri vezetőt

Korrupciógyanú miatt őrizetbe vett a Központi Nyomozó Főügyészség egy rendőri gazdasági vezetőt - közölte a szervezet vezetője.

Szemhárfa – technológia segítségével játszhatnak a mozgáskorlátozott zenészek

A szemük mozgatásával hárfázhatnak egy új technológia segítségével mozgáskorlátozott zenészek.

A brit felnőttek többségét beoltották – a legtöbb új fertőzött 5-12 és 18-24 éves

A csütörtökön ismertetett legfrissebb adatok szerint a brit felnőtt lakosság több mint 80 százaléka megkapta a koronavírus elleni oltás első dózisát, és csaknem 60 százaléknak mindkét adagot beadták.

Hőhullámot hoz a hétvége – néhol záporral és zivatarral

A hétvégén érkezik az idei első hőhullám - hívta fel a figyelmet az Országos Meteorológiai Szolgálat.

Békétlenebbé vált a világ – meg is fizettünk érte

Bár tavaly csökkent a konfliktusok intenzitása, a koronavírus-járvány okozta gazdasági visszaesés miatt békétlenebbé vált a világ. A békétlenség a bolygó minden lakójának átlagosan 1942 dollárjába került - áll az Institute for Economics and Peace (IEP) nevű nemzetközi kutatóintézet éves jelentésében.

Pénteken nagyot drágulnak az üzemanyagok

Péntektől drágulnak az üzemanyagok a hazai kutakon: a benzin és a gázolaj literenkénti átlagára is 5 forinttal emelkedik.

Távfelügyelt, többszintes droggyár Kecskeméten

Egy több száz millió forintból kialakított droggyárat számoltak fel a rendőrök Kecskeméten - közölte a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (NNI) csütörtökön a police.hu oldalon.

Nyilvános kivégzést tartottak a jemeni fővárosban

Több százan gyűltek össze Szanaában, Jemen fővárosában, hogy végignézzék három, gyerekek elleni bűncselekmények miatt elítélt férfi nyilvános kivégzését.

Gazdaság

Erősödött a dollár a Fed bejelentésére

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve szigorúbb hangnemének köszönhetően kéthavi csúcsra erősödött és közel kilenc hónapja a legjobb hetét zárhatja a dollár.

MNB: idén először áprilisban lett deficites a fizetési mérleg

Áprilisban 201 millió euró deficittel zárt a folyó fizetési mérleg, az első három hónap előzetes adatok szerint 446 millió euró aktívumát követően, amiből 330 millió euró márciusban képződött - derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) előzetes adataiból.

A pénzpiaci alapokból egymilliárdnyi forint áramlott ki

Májusban 0,1 százalékkal, 11 milliárd forinttal csökkent a befektetési alapokban kezelt vagyon - közölte a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége (Bamosz).

MNB – 50 milliós bírság az Union Biztosítónak

Különböző jogsértések miatt a Magyar Nemzeti Bank 50 millió forintos felügyeleti és fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Union Biztosítóra. A feltárt hiányosságok nem veszélyeztetik a biztosító biztonságos működését - közölte a jegybank.

Tőzsde – Csúcsot döntöttek az elsődleges kibocsátások

Az elmúlt 20 év legjobb eredményét produkálta a tőzsdei bevezetések (IPO) nemzetközi piaca 2021 első negyedévében: 85 százalékkal 430-ra emelkedett az elsődleges tőzsdei részvénykibocsátások száma, összesített értékük pedig 271 százalékkal 105,6 milliárd dollárra nőtt - közölte az EY könyvvizsgáló.

EBRD: a járvány alatt is csökkentek a térségi bankrendszerek nem teljesítő kinnlevőségei

A koronavírus-járvány ellenére is csökkent tavaly a közép- és kelet-európai gazdaságokban a nem teljesítő banki kinnlevőségek (NPL) összege, elsősorban a masszív kormányzati beavatkozások miatt - közölte hétfőn Londonban az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD). A kimutatás szerint Magyarország azon térségi országok között van, amelyekben a legnagyobb mértékben csökkent a problémás követelésállomány.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom