Kezdőlap Világgazdaság Földre kényszerítve - Szárnyaló légitársasági tervek
No menu items!

Földre kényszerítve – Szárnyaló légitársasági tervek

A csődben lévő Alitalia és a nyereséges Lufthansa is a légiközlekedés története legnagyobb válságából akar profitálni. Az olasz társaság a koronavírus túléléséről szőtt tervei mit sem változtak: az Alitália államosítás előtt áll, a Lufthansa kormányzati segítség nélkül akarja átvészelni a krízist.

A sokadik kísérlet eladási kísérlet megerősített az olasz kormány elhatározását, államosítja az Alitaliat. Az olasz nemzeti légitársaság 2017 óta csődvédelem alatt áll. Az állam azóta 1,2 milliárd euró kölcsönnel biztosította, hogy ne maradjanak a földön az Alitalia gépei. Róma az államosítás keretében újabb 600 millió eurót ad a cégnek. A tervek szerint egy 51 százalékban állami, 49-ben magántulajdonú vegyesvállalat jön létre. Az utas- és áruszállítás üzletágba, valamint a földi kiszolgálásba külön vonnának be befektetőket. Érdeklődő minden területen akad.

Egyelőre megállt a légi közlekedés, parkolóvá lett számos repülőtér

A személyszállításba egy 45 ezer embert foglalkoztató olasz informatikai, technológiai cég, az Almaviva szállna be. A beutazó turizmushoz kapcsolódva látnak fantáziát a légitársaságban. Egy pénzügyi befektető, a Synergy Group és egy amerikai cég a légiközlekedési szektorból, az US Aerospace Partners az utas- és áruszállítás iránt is érdeklődik. „A nehéz helyzet ellenére fantáziát látunk az Alitaliában. Célunk, hogy a jól csengő ’Made in Italy’ megjelölésből és Olaszország kiváló külföldi imázsából az Alitalia is profitáljon” – nyilatkozta Carlo Goria, az US Aerospace Partnerstől az olasz sajtónak. A földi kiszolgálásra után a szektor egyik legnagyobbja, a Swissport érdeklődik. Ebbe szállna be a nápolyi székhelyű, repülőgépek karbantartásra szakosodott Atitech is. Ennek pikantériája, hogy a cég 1989-ig az Alitalia leányvállalat volt, és a légitársaságnak máig 15 százaléknyi tulajdonrésze van benne.

Erősödő krízis

A vezető olasz napilap, a Republica kommentátora szerint az Alitalia olyan, mint Olaszországra: „Gyakran mondják, hogy beteg, az összeomlás szélén van, mégis mindig mindet túlél. Helyt áll a krízisben. Ezekben a napokban karanténok és utazási korlátozások ellenére gondoskodott minden olasz hazaszállításáról a világ legtávolabbi pontjairól is.

A Republica szerint az Alitalia edzve van a válságokhoz, ezért jobban jöhet ki a korona-krízisből, mint sok légitársaság. A 2017 óta egymás érő sikertelen befektető bevonási, illetve a társaság eladására tett kísérletek után az államosítás világos helyzetet teremt, ami segíthet a talpra állásban.

A kommentátor úgy látja, a szektor legnagyobb szereplői nehezebb helyzetben vannak. „A Lufthansa 750 gépének nagy része a földön, 120 ezer alkalmazottjának többsége feladat nélkül. A hatalmas struktúrát hetek óta bevétel nélkül kell fenntartania Európa legnagyobb légitársaságának.”

Brüsszel is beleszól

Cégek állami támogatása sérti az európai versenyjogot, az államosításról nem is beszélve. Ezért az olasz közlekedési miniszter még a héten tárgyalni akar európai kollégáival és az unió képviselőivel. „A döntés megszületett: Életben tartjuk az olasz nemzeti légitársaságot. Meg fogjuk találni erre az uniós joggal összeegyeztethető megoldást.” A korona-járvány okozta sosem látott légiközlekedési válság a kezére játszik. „Más országok is kénytelenek lesznek beavatkozni. Gyakorlattá válhat, amit jelenleg tilt a jog.”

Más országok is segítenek

Paola De Micheli

Az infrastrukturális és közlekedési miniszter Paola De Micheli szavait európai kormányok intézkedéseinek sokasága igazolja. Dánia 275 millió euróig adott hitelgaranciát az SAS-nek, amelyben 15 százalékos tulajdonrésze van. Mindennek ellenére a skandináv légitársaság 10 ezer munkatársát volt kénytelen fizetés nélküli szabadságra küldeni. A Norwegiannek Oslo helyezett kilátásba 250 millió euró állami támogatást. Habár Norvégia nem rendelkezik tulajdonrésszel a fapados társaságban. A korona-válság előtt is komoly problémákkal küzdő cég ennek ellenére kénytelen volt 7300 dolgozója nagy részét fizetés nélküli szabadságra küldeni. Európa legnagyobb fapadosa, a Ryanair nem fordulhat egyetlen kormányhoz sem segítségért. Nem marad más választása, mint a spórolás: több bázisát bezártak, sok ezer alkalmazottját fizetés nélküli szabadságra küldtek.

Az Alitalia államosításának első haszonélvezői az alkalmazottak lesznek.  Nekik nem kell elbocsátástól tartaniuk.

A Lufthansa felkészült?

A Lufthansa járatai 95 százalékát törölte. Európa legnagyobb légitársasága napi 30 rövid távú járatot közlekedtet Frankfurtból, 10-10 Münchenből és Zürichből, valamint heti három gépet a legfontosabb hosszú távú desztinációkon. Ez körülbelül az 1955-ös járatszámnak felel meg. A leányvállalatok, az Austrian és a Brussel Airlines, valamint az Air Doloimiti minden járatukat törölték, a Lufthansa fapados leánya, az Eurowings 95 százalékot. A frankfurti repülőtér egyik kifutópályája parkolóként szolgál a földön maradt gépek sokasága számára. Az átadás előtt álló új berlini repülőtért is parkolóként használják.

Carsten Spohr

A cég elnöke, Carsten Spohr mégis optimista: „A légiközlekedés teljes átalakulás előtt áll. A Lufthansa a győztesként fog kikerülni a sosem látott krízisből.

Ulrik Svensson

Így gondolja a pénzügyi vezető, Ulrik Svensson is. Optimizmusa igazolásaként elmondja, hogy gondoskodtak a megfelelő likviditásról. Így túl tudják élni a bevétel nélküli heteket. A helyzetüket könnyíti, hogy a Lufthansa évek óta nyereséges, gépei 80 százalékát tulajdonolja, nem kell tehát utánuk lízingdíjat fizetnie. A légiközlekedés majdnem leállásával a költségek 60 százaléka is kiesett. A havi 750 milli eurós személyi kiadásokat rövidített munkával tudnák csökkenteni a válság elhúzódása esetén. Így a kiadásokat a 70 százalékkal csökkennének. „A maradék 30 százalék fedezésére hónapokig futná cégünk 5 milliárd eurós likvid tartalékából” – mondta a pénzügyi vezető a Süddeutsche Zeitungnak. Ezt nem utolsó sorban a tavalyi 2 milliárd eurós rekordnyereségüknek köszönhetik. „Jelenleg nem szorulunk állami segítségre” – teszi hozzá a cégvezető, Spohr. Elképzelhetetlennek tartja, hogy részbeni államosításukra lenne szükség, mint az Alitalia esetében.

Több szcenáriót is felvázolták. A legoptimistább szerint 3, a legpesszimistább alapján 12 hónap múlva kezdene normalizálódni a helyzet. A szakszervezetekkel együttműködve minden lehetőséget kihasználnak az elbocsátások elkerülésére, például a rövidített munka időt, a fizetés nélküli szabadságot és a részmunkaidőt is. Spohr azonban őszintén hozzáteszi: „Belátható ideig nem lesz szükségünk annyi alkalmazottra, mint a válság előtt.

Segélycsomagok világszerte

Az USA-ban Trump elnök az amerikai légitársaságok lobbiszervezetének kérését teljesítve 50 milliárd dolláros segélyalap létrehozására tett ígéretet. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a világ légitársaságai legalább 200 milliárd eurónyi állami segítségre fognak szorulni, és tucatnyian nem fogják túlélni minden idők legnagyobb légiközlekedési krízisét, a koronavírus idejét.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

MNB: nőhetnek a kockázatok a moratórium lejárta után

A bankrendszer a pandémia okozta gazdasági sokk alatt is stabilan töltötte be gazdaságfinanszírozó szerepét. Ugyanakkor a törlesztési moratórium lejárta után a kockázatok várhatóan növekednek majd - olvasható a Magyar Nemzeti Bank friss Makroprudenciális jelentésében.

Látogatási tilalom a Semmelweis Egyetem öt klinikáján

A koronavírus-járvány és a szezonális fertőzések elkerülése érdekében látogatási tilalmat vezetett be öt klinikáján a Semmelweis Egyetem.

BÉT XTend – Naperőműves cég a legújabb kibocsátó

A naperőművi energiatermelésre specializálódott NAP Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) Xtrend piacának legújabb kibocsátója.

Uniós árkörkép. Budapesten a legolcsóbb a lakossági földgáz

A földgáz átlagára az uniós fővárosok közül Budapesten volt a legolcsóbb, míg a villamos energiáért a magyar háztartások a második legkedvezőbb árat fizették szeptemberben - derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) nemzetközi árösszehasonlító vizsgálatából.

Hírek

Látogatási tilalom a Semmelweis Egyetem öt klinikáján

A koronavírus-járvány és a szezonális fertőzések elkerülése érdekében látogatási tilalmat vezetett be öt klinikáján a Semmelweis Egyetem.

Uniós árkörkép. Budapesten a legolcsóbb a lakossági földgáz

A földgáz átlagára az uniós fővárosok közül Budapesten volt a legolcsóbb, míg a villamos energiáért a magyar háztartások a második legkedvezőbb árat fizették szeptemberben - derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) nemzetközi árösszehasonlító vizsgálatából.

Ausztriában igazolni kell a munkahelyeken a vírus elleni védettséget

Ausztriában a kormány szerdai döntése értelmében a munkavállalók többségének novembertől dokumentummal kell igazolnia munkahelyén a koronavírus elleni védettséget.

Coronavírus – egyhetes kényszerszabadság Oroszországban

Vlagyimir Putyin orosz elnök elrendelte, hogy a koronavírusjárvány-helyzet romlása miatt október 30. és november 7. között munkaszünetet tartsanak Oroszországban.

Csoportos társasági adó – közeleg a nyilatkozási határidő

A vállalkozásoknak pár hetük maradt eldönteni, hogy a csoportos társasági adóalanyiságot választják-e. A csoportos társasági adózással a cégek összességében akár 15 milliárd forintot is megtakaríthatnak - hívja fel a figyelmet a Mazars.

Áder János: az emberiség felelőtlenül használja a vizet

Alig található a Földön jó minőségű, könnyen hozzáférhető, tisztítás nélkül fogyasztható víz, mert az emberiség felelőtlenül használja a rendelkezésre álló vizet - közölte Áder János köztársasági elnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

Öt évig bujkált a toplistás magyar bűnöző – Detroitban fogták el

Detroitban fogtak el egy költségvetési csalás miatt keresett magyar férfit - közölte a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda.

Fővárosi kocsmarazziára indult a NAV – kerületi lista

Két hónapos kocsmarazziába kezdett a főváros déli kerületeiben az adóhivatal: a NAV az italok vizezése, a feketefoglalkoztatás és a számla nélküli értékesítés ellen lép fel.

Gazdaság

MNB: nőhetnek a kockázatok a moratórium lejárta után

A bankrendszer a pandémia okozta gazdasági sokk alatt is stabilan töltötte be gazdaságfinanszírozó szerepét. Ugyanakkor a törlesztési moratórium lejárta után a kockázatok várhatóan növekednek majd - olvasható a Magyar Nemzeti Bank friss Makroprudenciális jelentésében.

Moratórium – körkép. Kevesen kérik a hosszabbítást

Az ügyfelek közül kevesen élnek a meghosszabbított hiteltörlesztési moratóriummal, amelyet novembertől már csak a rászorulók vehetnek igénybe - közölték a pénzintézetek.

Londoni elemzők: a piaci nyomás agresszívabb lépésre késztetheti az MNB-t

Valószínű, hogy a Magyar Nemzeti Bank monetáris tanácsa 15 bázispontos lépésekben folytatja a jelenlegi kamatemelési ciklust, de erősödhet a jegybankra nehezedő piaci nyomás az agresszívabb szigorító lépések végett - vélik londoni pénzügyi elemzők.

MNB: indokolt a kamatemelési ciklus folytatása

A monetáris tanács értékelése alapján az inflációs kilátások és az ezeket övező, továbbra is felfelé mutató kockázatok egyértelműen a júniusban megkezdett kamatemelési ciklus havi ütemű folytatását indokolják - közölte a jegybank.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom