Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Látogatás Bécsben a Mobilitási Ügynökségnél - Interjú
No menu items!

Látogatás Bécsben a Mobilitási Ügynökségnél – Interjú

Bécsben, a Mobilitätsagentur (Mobilitási ügynökség) gyalogosügyi megbízottjával, Petra Jens-szel, a gyalogosbarát fejlesztési tervekről beszélgettünk annak tudatában, hogy az ügynökség nyáron a szokatlan hőség miatt is új feladatokat kapott.

– Bécsben hosszú tradíciója van a gyalogosbarát város kialakításának, már a századfordulón is volt erre koncepció, amelynek ma is nyoma van, például a formatervezők már az első városi vasút, vagyis a 6-os metróvonal megállóinál kis lépcsőfokot terveztek, hogy könnyebb és kényelmesebb legyen a közlekedés – mondja szinte bevezetőként Petra.

– A második világháború után egyre több autót használtak az emberek, és a 80-as években szomorú csúcspontot ért el a gyalogosok halálos balesete. Ekkor kezdtek el a kereszteződéseket úgy megtervezni, hogy az autósok és a gyalogosok is jobban
lássák egymást – indokolja ezzel is a gyalogosbarát felfestések szükségességét.

– Bécset eleve a nagy zöld területetek, parkok jellemzik. A lakótelepeken sok fával, virággal és egyre több kis sétálóutcával találkoztam. Ebben már benne van a mobilitási ügynökség munkája is?

– Igen. Az átlaghőmérséklet emelkedése miatt klímasemleges hozzáigazításokat terveztek a várostervezéskor az elmúlt 5-10 év során, arra számítva, hogy a város hőmérséklete 5-6 fokkal
emelkedni fog. A 2010-es évek elejétől kezdve a parkolókból elvéve egy kis helyet, miniparkokat hoztunk létre, biciklibeállókkal, padokkal, virágokkal, kisebb szökőkutakkal.

– Nem váltott ez ki az autósok között ellenkezést? Mindenhol kevés a parkolóhely.

– Nem olyan sok helyet vettünk el. Arra is figyeltünk, hogy az áruszállítók, meg a szemetesek és a rendőrség is be tudtak hajtani a lakótelepre, de ezek a részek amúgy a közúti forgalom elől le voltak
zárva. Ahogy egyre melegebb lett, 2018/19-ben hőségtérképet dolgoztunk ki, a város hőpólusairól és a legmelegebb pontokat kombináltuk a demográfiai adatokkal, gyerekek, idősek, társadalmi
csoportokra bontva, majd megszületettek a Hűvös utcák. Kísérleti projektbe kezdtünk, három forró pontot jelöltünk ki, kisebb utcákat autómentessé tettük, kutak, szökőkutak, különböző permetek
hűtötték az utcákat. A mi alkalmazottaink segítettek abban hogyan lehet használni hatékonyan ezeket.

– Látható, érezhető volt az eredmény?

– Igen, ezeken a helyeken csökkent a hőmérséklet. Fél év után megkérdeztük, hogy bevált-e az elképzelés, és pozitív volt-e a visszhang. Más kerületek is felkerestek és követték ezt a példát. Végül 2020-ban 18 ilyen hűvös utca lett. Erre a három hónapra a szükséges személyzetet is megkaptuk, 50 alkalmazottat vett fel erre a munkára.

– Hány ilyen hűvös utca van most Bécsben?

-Már nincsenek ilyenek. A kísérlet bevált ugyan, de a Hűvös utcákat nem vittük tovább, mert inkább azt a megoldás találtuk jónak, hogy az utcákat zöldítsük fákkal, bokrokkal. Amelyik utcát lehetett,
gyalogos zónává alakították át, ezzel párhuzamosan olyan támogatási program született, amely a zöldítési programokat segítette elő. Kifelé az aszfaltból, cementből! – elnevezéssel pályázhatnak a Bécsi önkormányzathoz zöldítésre a kerületek. Összesen 20 millió eurót oszthatnak el erre a munkára.

– Valóban jobb megoldás, ha az utcákat zöldítik, fákat és bokrokat ültetnek. Hogy fogadják ezeket az intézkedéseket az emberek?

-Örömmel. Tavaly még nem volt igazán népszerű fákat ültetni, egy év alatt megváltozott, most szinte minden utcában igénylik. Terveink szerint ezeket a fákat a kertészeti hivatal emberei fogják gondozni,
minden újonnan ültetett fához automatikus öntözőrendszert tesznek hozzá. Most már nemcsak Bécs városa, de az állam is ad ilyen projektekre pénzt, a kerületek a beruházás felét is megkaphatják, ha gyalogos zónákat alakítanak ki. A támogatás előfeltétele, hogy az adott kerület nyújtson be egy Mestertervet, hogyan akarják
megvalósítani elképzelésüket, a követhető terv és koncepció is szerepeljen ebben. A tervek elkészítésében és az állami pályázat benyújtásában Bécs Város illetékes ügyosztályai, és mi, a
Mobilitási Ügynökség segítettük a kerületeket. Részletes térképek készültek például arról, hogy hol túl keskeny a járda, hol kellene gyalogátkelőhely vagy hova kellene fákat ültetni. Három bécsi kerület átfogó fejlesztési tervet készített a gyaloglás ösztönzésére. Az első projektek 2022-ben indulnak, és minden évben megvalósítanak olyan építési beruházásokat, hogy gyalogosbaráttá váljanak. Három további kerület már dolgozik a saját tervén. az osztrák főváros 7., 8. és 16. kerülete átfogó fejlesztési tervet dolgozott ki a gyaloglás ösztönzésére.

-Mikor látszik majd ebből eredmény?

– Az első projekteket már 2022-ben megvalósítják, így például Neubauban (7.kerület) gyalogos zónákat jelölnek ki, szabadtéri nappalikká alakítják az utcák egy-egy szakaszát, fákat ültetnek és
biztonságosabbá teszik a gyerekek számára az iskolába járást. Kampányt is indítanak, hogy az áruszállító teherautók ne a járdán parkoljanak, ez sajnos egyre nagyobb divat Bécsben. A Josefstadtban (8. kerület), a Pfeilgasséban található iskolakomplexum előtt zöldterületté alakítják az aszfaltozott parkolót, ahol utcabútorok, szökőkút és sok új fa teszi kellemesebbé a tartózkodást. Ezen kívül még idén kizöldítenek két további utcát is.
Bécs 16. kerülete, Ottakring már az elmúlt évtizedben megkezdte az utcák gyalogosbarát átalakítását, idén a Grubergasséban található iskola előtti teret alakítják át úgy, hogy teljesen autómentes legyen.

-Ez nagyon szerteágazó feladat és sok munkát jelent. Hányan dolgoznak Önöknél a Mobilitási ügynökségnél?

-A bécsi önkormányzat tulajdonában lévő ügynökség 2012-ben összesen három dolgozóval indult, egy év múlva a feladatok miatt hétre bővítették a létszámot. Hozzánk tartozott már a gyaloglás és az akadálymentes közlekedés témája is, tavaly már tizenegyen dolgoztunk itt, év végére pedig tizenöten leszünk, mert jövőre újabb feladatokat is kapunk. A koordinálási feladataink lesznek például a
kibérelhető elektromos kerékpárral kapcsolatban, mert ezek a témák a közekedési vállalathoz és hozzánk is tartoznak.

-Egyre több az elektromos roller. Magyarországon még fogalmazzák a szabályokat, több lehetőség is adódik, például, hogy jogosítványhoz kötik a használatát.

-Ez még nálunk sem eldöntött, de sok a probléma sokszor az elektromos rollereket a járda közepén hagyják, ez a mozgás és látássérülteknek is akadály. Ez addig áll fent, amíg nincs egy fix visszaadó pont. Sokan a járdán is mennek, ez pedig már a rendőrség hatásköre. Egyre kevesebb embernek lesz jogosítványa, mert kevesebb az autó, de az általános közlekedési szabályokat mindenkinek be kell tartani.

Zöldül Bécs, és ebben nagy szerepe van a város mobilitási ügynökségének.

Köszönjük az interjút Petra Jensnak, a Mobilitätsagentur (Mobilitási ügynökség) munkatársának, és kísérőnknek, Ursula Ganglnak, az Eurocomm-PR munkatársának.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Megnyílt a JÉGVILÁG a Nyíregyházi Állatparkban

A 10.000 évvel ezelőtti jégkorszakot valósághű mamutok, mamutcsontvázak jelzik.

Kedd éjfélig döntsünk! Ki kapja az 1+1 százalékunkat?

A személyi jövedelemadó kapcsán idén is élni lehet az öngondoskodási megtakarítási formákhoz kapcsolódó adó feletti rendelkezési jogosultsággal, amely alapján jellemzően a befizetések húsz százalékát lehet visszaigényelni.

Együttműködési megállapodás a magyar Aeroplex és a román Romaero között

Együttműködési megállapodást írt alá az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. (ACE) és a román Romaero S.A. pénteken Budapesten, amely alapján a magyar vállalat saját megrendelői részére repülőgép-karbantartást végez a bukaresti Baneasa repülőtéren, ebbe bevonja a román repülőgép-karbantartó vállalat létesítményeit, infrastruktúráját, eszközparkját, szakembereit. Az aláírási ünnepségen Demény Árpád, az ACE ügyvezető igazgatója elmondta: az ACE Európa egyik legnagyobb független repülőgép-karbantartó társasága, a legnagyobb légitársaságokkal dolgoznak együtt. Kiemelte, hogy a román partnerrel kötött megállapodás hosszú távú üzleti stratégiai céljuk megalósítását segíti. Az ACE ügyvezető igazgatója rámutatott arra, hogy a világ repülőgépiparában jelentős verseny van, amelyben fontos értéket képvisel az eszközök, a növekedés és a stabilitás megléte. Demény Árpád az MTI kérdésére elmondta: a bukaresti bázison 2024 októberében indulna a karbantartás. Kezdetben egy termelési vonalat (egy termelési vonalon egyidejűleg egy repülőgépet fogadnak) alakítanak ki, majd ezt fejlesztenék fokozatosan öt termelési vonallá. Az ACE tájékoztatása szerint a megállapodással új karbantartó bázis jön létre az Aeroplex égisze alatt, amely lehetőséget kínál arra, hogy a társaság szolgáltatásait még szélesebb körben elérhetővé tegyék a régióban. Az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. magyar vállalat, a régió legnagyobb független repülőgép műszaki központja. Fő tevékenységi köre az Airbus és Boeing típusú repülőgépek javítása és karbantartása. Az Aeroplex Budapesten és Debrecenben lát el forgalmi karbantartási tevékenységet, budapesti bázisán hangár szintű karbantartást, illetve repülőgépes berendezésjavítást végez, mintegy 18 ezer négyzetméternyi hangárban és a hozzá kapcsolódó 3,5 ezer négyzetméternyi műhelyterületen. Az ACE 2022-ben 21,6 milliárd forint árbevételt és 960 millió forint adózott eredményt ért el. A cég árbevétele 2023-ban 31,3 milliárd forintra, nyeresége 1,6 milliárd forintra emelkedett. A Romaero céget 1920-ban alapították, egykor a román védelmi és repülőgépipar legnagyobb vállalata volt, jelenleg repülőgép-karantartással foglalkozik.

A nyugati és keleti technológiák találkozóhelye lesz Magyarország

A jövő a zöldenergiáé Lantos Csaba energiaügyi miniszter szerint, ezért a legkorszerűbb nyugati és keleti technológiák találkozóhelyévé teszik Magyarországot.

Hírek

BÉT – Emelkedett a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Gazdaság

Nagy Márton: május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresőket segítő támogatások

Május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresők és inaktívak elhelyezkedését célzó támogatások, az uniós társfinanszírozással megvalósuló program teljes kerete több mint 150 milliárd forint

A többség családon belül dönt a pénzügyeiről

meghaladja az 50 százalékot azok aránya, akik családtagoktól kérnek tanácsot pénzügyi döntésekben, de a baráti, ismeretségi körben tájékozódók aránya is megközelíti a 30 százalékot.

Már él az automatikus napi átutalási limit az OTP-nél

Sok OTP-ügyfél most, az internet- vagy mobilbanki belépésénél szembesül azzal az üzenettel, hogy május 8-tól a pénzintézet biztonsági okokból automatikus napi limitösszeget vezetett be...

Erre vigyázzunk a külföldi pénzfelvételnél

Ha a bankkártya elveszik vagy elakad egy ATM-ben, azonnal le kell tiltani. Ezt az adott bank honlapján található letiltási számok segítségével tehetjük meg.