Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Nem a csillagos ég a határ - Beindult a világűr üzlet
No menu items!

Nem a csillagos ég a határ – Beindult a világűr üzlet

Az űrbizniszre vállalkozók már nem csak a NASA és az Európai Űrügynökség (ESA) megrendeléseiből élnek. Egyre több cég jelent meg a szabadpiacon… 

„A Marson szeretnék meghalni, de nem landolás közben” – mondta néhány éve Elon Musk. A kaliforniai elektroautó gyártó, a Tesla alapító tulajdonosa közismert nagyratörő, sokszor nem túl realisztikusnak tűnő terveiről. Ilyen volt, amikor 2002-ben céget alapított néven. A vállalkozás profilja a kereskedelmi célú űrrepülés.

 

Musk ma már elismeri, túl optimista volt az akkori ígérete, mi szerint 2024-től menetrendszerinti járatai lesznek a Marsra. Célját azonban nem adta fel és számos üzleti sikerről is beszámolhat az SpaceX. Korábban a ’Falcon 1’, jelenleg a ’Falcon 9’ rakétájával a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) legfontosabb áruutánpótlás szállítója. Nem utolsó sorban, mert az SpaceX rendelkezik a világ legnagyobb teherbírású szállítórakétájával. Ennél azonban sokkal nagyobb sajtóvisszhangot keltő siker volt, amikor 2020 tavaszán első magáncégként űrhajóst juttatott el az ISS-re. Hab a tortán, hogy Musk cége 8.000 munkatársával az elmúlt években darabszám alapján a legnagyobb szatellit gyártóvá lépett elő.

A SpaceX tevékenységéből a NASA és így közvetve az amerikai adófizetők is profitálnak. Az többször használatos kilövőrakéta, a ’Falcon 9’ érdeme, hogy jóval olcsóbb lett az ISS-re árut szállítani.

Új üzleti szegmens született

Az űrbizniszben vállalkozók már nem csak a NASA és az Európai Űrügynökség (ESA) megrendeléseiből élnek. Egyre több szolgálgatást nyújtanak a szabadpiacon. A neves elemzőcég, a Morgan Stanley becslése szerint napjainkban évi 350 milliárd dolláros forgalmat bonyolítanak az űrben aktív cégek. 2040-re évi 1.100 milliárd lehet az összebevételük.

A legtöbb vállalkozás azonban még túl kockázatosnak számít, ezért nem mer a tőzsdére menni. Túl olcsón mennének el a papírok. Nem jegyzik a SpaceX papírjait se. Musk ezt csak a rendszeres Mars-járatok beindulása után tervezi.

Richard Branson

Pedig vannak tőzsdei sikertörténetek. Egy amerikai milliárdos, Richard Branson 2004-ben alapított cégének árfolyama a tőzsdei debütálás óta 60 százalékkal nőt. A Virgin Galactic papírjainak összértéke mára eléri a 4 milliárd dollárt. Mindezt azonban erős árfolyamingadozás mellett. Volt, hogy 37 és olyan is, hogy 400 dollárt ért egy részvény. Ez mutatja, hogy a cég, mint, ahogy általában az űrbizniszben utazó start up-ok, a spekulatív kategóriába tartoznak.

A Virgin Galactic a civilek számára is elérhetővé akarja tenni az űrutazást. Branson ígérete szerint egy fél órás sétarepülés a Föld atmoszférájának határán már 2021-ben lehetséges lesz. Legalábbis azok számára, akik ki tudnak fizetni 250 ezer dollárt a 30 perces kalandért.

Egyre nagyobb a konkurencia

A Northrop Grumman Antares rakétája mintegy 7600 font súlyú terhet juttat el az orbitális laboratóriumhoz és legénységéhez a 2019-ben készült felvétel szerint.
Kredit: NASA / Bill Ingalls

A szegmens perspektíváit mutatja, hogy már nem csak start-up-ok látnak benne fantáziát. Egyre több nagy múltú cég is érdeklődik az űrbiznisz iránt, vagy kínál már szolgáltatást a területen. Elsősorban rakétákat és szatelliteket építenek, illetve ezekhez gyártanak alkatrészeket. A nagy, tőkeerős konszernek könnyebben tudnak belépni az üzletbe, mint a start up-ok. Az űripari gyártás ugyanis rendkívül nagy kezdőberuházást követel meg.

Sok hadiipari cég aktív a területen. A Lockheed Martin tavaly 11 milliárd dollár bevételre tett szert űripari gyártással. De továbbra a hadiipar a közel 100 ezer embert foglalkoztató marylandi konszern főprofilja. Az űripari tevékenység teljes árbevétele csak 20 százalékát adja. Az arány viszont évek óta bővül. Pénzpiaci elemzők ennek tudják be, hogy az elmúlt öt évben duplájára nőtt a társaság részvényeinek ára. Az űripari aktivitással a Lockheed Martin függetlenedni tud az államtól. A hadiiparban ugyanis megrendelése 80 százaléka az amerikai kormánytól érkezik.

Egy másik amerikai hadiipari óriás, a Northrop Gruman legnagyobb megrendelője szintén az amerikai hadügyminisztérium. Ezért örülnek a virginiai cégnél is, hogy az utóbbi időben egyre több megrendelésük van az űrszektorból. A 90 ezer embert foglalkoztató cég tavaly közel 8 milliárd dollár értékben gyártott rakétákat űrhajók és szatellitek kilövéséhez. Összességében 6 százalékkal, 14 milliárd dollárra növelt bevételét az új szektorból a Northrop Gruman.

Reménysugár az Airbusnak és a Boeingnek

A polgári repülőgépgyártást monopolizáló Airbus és Boeing is aktív az űriparban. A páneurópai Airbus 1986 óta gyárt rakétákat és szatelliteket. Az űripari gyártásért a francia Gruppe Safrannal közös tulajdonában álló Ariane Group égisze alatt folyik. A Boeing legfontosabb űripari terméke a ’CST-100’: Egy asztronautákat az ISS-re juttató, többször használható kapszula. A Boeing rakétákat is gyárt a Lockheed Martinnal kooperálva, egy közös vállalat, a United Launch Alliance keretében.

Az United Launch Alliance (ULA) felvétele

A terület jelentősége felértékelődött az Airbus és a Boeing számára is, miután a korona-válság jelentősen csökkent a civil repülők iránti keresletet. Nem lesz azonban könnyű új megrendeléseket szerezniük, mert az igazán csak mostanában felfedezett űrbizniszben is egyre nagyobb a konkurenciaharc. De mindkét céget segítheti a politikai hátszél. Az Airbus az EU-tól és az űrkutatásban aktív tagállami kormányoktól, míg a Boeing leginkább a NASA-tól számíthat megrendelésekre.

Az állam továbbra is megkerülhetetlen szereplő az űriparban. Erre jó példa egy német cég, az OHM. 2001-es alapítás óta kizárólag az ESA megrendeléseiből él. Az amerikai ’GPS’ alternatívájaként fejlesztett európai navigációs rendszer, a ’Galileo’ építéséhez szállít szatelliteket.

A brémai cég a legjelentősebb német szereplő az űrszektorban. 3.000 munkatársával és évi 700 milliós eurós bevételével azonban nemzetközi összehasonlításban kispályásnak számít. Ez azonban gyorsan változhat, ha beválik az új fejlesztésű ’micro-launcher’ rakétája. Az űrkapszula kisebb, 100 kiló alatti terheket képesek az orbitális pályáig eljuttatni.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen

A visszaváltási rendszer fő célja, hogy Magyarországon is minél többen váltsák vissza az italcsomagolásukat

A munkanélküliségi ráta 4,2 százalék júniusban

A munkakeresés átlagos időtartama 10,0 hónap volt, az összes munkanélküli 35 százaléka 3 hónapnál rövidebb ideje, míg 36 százaléka legalább egy éve keresett állást.

NTAK – A Magyar Nagydíj és az Ed Sheeran-koncert mindent vitt

Mogyoródon szállt meg a legtöbb turista, csaknem 2000 vendégéjszakát töltve a három nap során.

 Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Gyenge kezdés után indexveszteséggel fejezték be a csütörtöki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok, London kivételével.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Majdnem 70 millió forint bírság a Raiffesen banknak és lízingcégének

A pénzügyi felügyelet kifogásolta, hogy a compliance (szabályozási megfelelési) terület beszámolói nem minden szempontból feleltek meg a jogszabályban elvártaknak.

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.

Hazánk az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lett

A magyarországi eredmények, amelyeket kevesebb mint két évvel a helyi iroda megalapítása után értek el, minden várakozásukat felülmúlták.