Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Autó Már nem csak használt autóra futja

Már nem csak használt autóra futja

A devizahitelek jórészének kifutása mellett az alacsony kamatkörnyezet és a növekvő jövedelmek is jót tesznek az új autópiacnak, ami idén már jelentős növekedést produkál – véli Erdélyi Péter Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) ügyvezető elnöke.

– Az autós piac ugyan még nem szárnyal, de az új autók értékesítése kezdi megközelíteni a magyar piacnak megfelelő mértéket. Olyan 140 000 körüli, vagy kicsit afölötti darabszámot prognosztizálunk idénre – értékel az MGE elnöke.

Eredélyi Péter

– Ennek a pozitív tendenciának több oka van. Az egyik, hogy sokan úgy látják, az alacsony banki kamatok mellett nem biztos, hogy érdemes megtakarítani. Lehet, hogy érdemesebb tartós fogyasztási cikkbe tenni a pénzt és elkerülni az árfolyam-változásból adódó esetleges áremelkedéseket. A másik, hogy mára többségében kifutottak a deviza alapú forint hitelek, és aki képes volt azt kifizetni, végre megszabadult az adósságától. Viszont ott van a hitelmegkötés pillanatától számítva a tízen éves autója, amit lehet, hogy le akar cserélni, és most nagyon kedvező és forintalapú hiteleket tud felvenni ehhez.A harmadik oknak pedig azt gondolom, hogy miután Magyarországon ma munkaerőhiány van nagyon sok szakmában, azok, akiknek munkahelyük és tisztességes jövedelmük van – és akik, ha úgy adódik másik munkahelyet is könnyebben találnak -, magabiztosabban merik hosszabb távon elkötelezni magukat és így jobban tudják a vállalni banki hiteltörlesztést.

– Az az új autók hány százaléka finanszírozott?

– A céges flották esetében szinten minden autó valamilyen formában finanszírozott, rendkívül kevés a készpénzes vásárlás. A piacra most visszatért magánszereplők növekvő része is igényli a finanszírozást, az új konstrukciók pedig jó lehetőséget teremtenek a vásárláshoz. Probléma inkább az, hogy sokan nem felelnek meg a hitelfelvételi feltételeknek.

– Már a 140 ezer új autó sem hangzik rosszul az elmúlt évek adataihoz képest. De mit jelent ez az egykori csúcsévhez képest?

– 2003 és 2004, amikor 200 000 fölött volt az újonnan értékesített személyautók száma. Köszönhetően a magas forint kamatok mellett megjelenő rendkívül alacsony kamatozású deviza – elsősorban svájci frank – alapú forinthiteleknek, amelyek viszont a gazdasági válság idején elszabaduló árfolyamok miatt olyannyira megdrágultak, hogy az sokak számára már vállalhatatlan terheket jelentett. Ugyanakkor az is tény, hogy a 200 ezres szám a felfokozott vásárlási kedvnek volt köszönhető és nem is volt reális. A mostani 140 esetleg 160 ezer körüli új eladás az a mérték, ami egy ilyen gazdasági környezetben valószínűsíthető.

– Az új autót vásárlók hány százaléka a magánvásárló?

– Ma már ismét nagyjából az új autók közel felét teszik ki a magánvevők. És miközben a vállalati szféra főként a közép és felső kategóriát keresi, a magánszemélyeknél két külön tendencia figyelhető meg: az alsó középkategória mellett jelentősen megnövekedett az 8-15 milliós utcai terepjárók (SUV) száma.

– Mennyire tekinthető stabilnak ez a trend?

– Úgy gondolom, hogy a piac fokozatosan és lassuló ütemben fejlődik és a 2020-as évekre eléri a 180-200 ezer darabot.  Természetesen a jelentős átalakulási folyamatok befolyásolhatják ezeket az elképzeléseket mindkét irányban.

– Egy autó kiválasztásánál Ön most te mit tartana a legfontosabbnak?

– Azt nem szabad elfelejteni, hogy az ember érzelmi lény és a lehetőségei mellett eszerint kezeli az autót is. Kezdve azzal, hogy valami tetszik, vagy nem tetszik. Ugyanakkor nem árt tudni, hogy a nagyjából azonos kategóriájú új autók a motorteljesítmény és a megbízhatóság szempontjából már jelentősen közelítenek egymáshoz. Ezért a fő kérdés az, hogy mit bír a pénztárcánk, mi fér be a garázsba, melyik márka az, amiben bízunk, amelyet megszerettünk, megszoktunk, hol van jó szervizkapcsolatunk, illetve milyen tapasztalatot szereztünk a jármű használata és javítása során. Tehát a döntésben nagyon sok tényező játszhat szerepet, de a végén biztos, hogy egy jelenős részben érzelmi döntés fog megszületni az anyagi lehetőségek figyelembe vétele mellett. Létezik a márkahűség, mint vásárlási tényező, valamint az akciók vonzása, mint lehetséges befolyásoló tényező.

– Ugyanakkor Önök gyakran emelik fel a szavukat a nyugatról behozott használt autók ellen. Féltik a piacot?

– Nem a nyugati használt autóimport ellen vagyunk, csak azt szeretnénk, hogy onnan a korszerűbb gépkocsik érkezzenek hozzánk. Azt nem szeretnénk, ha folytatódna, ami már sok-sok éve zajlik, hogy az idős műszakilag kevésbé megbízható, ellenőrizhetetlen állapotú, környezetszennyező és sok esetben a közlekedés biztonságát is veszélyeztető autók árasztják el Magyarországot.

– Az Önök értelmezésében hol kezdődik az idős autó?

– Az Euro 4-es besorolású autók kb. 10-14 évesek, és ezekkel egyidős a magyar autók átlagos kora. Ennél korszerűtlenebb autóknak nem kellene bejönniük. Jelenleg sajnos nem ez a helyzet. Ez azt jelenti, hogy a bejövő kocsik több mint 60 százaléka 12 évnél – akár jelentősen – idősebb, ami semmilyen szempontból, és hosszútávon sem a vevőnek, sem az államnak nem jó. Miközben az EU fejlettebb országaiban csökkenteni igyekszenek a kibocsátás értékét és akár állami támogatást is ajánlanak a korszerűtlenebb autók lecserélésére, addig ezek a lecserélt autók hozzánk kerülnek csak azért, mert alacsony áron és kedvező belföldi adózással lehet hozzájutni ezekhez. Mi azt gondoljuk, hogy ami egészségtelen máshol, az itt is az.

Friss

Kelet-Közép-Európa lehet az autófejlesztés egyik középpontja?

Kelet-Közép-Európában javíthatják versenyképességüket a nyugat-európai gépkocsigyártók, amelyek elsősorban a kutatás-fejlesztés (k+f) területén néznek szembe rendkívüli kihívásokkal.

Koronavírus – Négy skót fertőzésgyanú

Négy embert kezelnek skóciai kórházakban a tüdőgyulladást okozó új koronavírusra jellemző fertőzési tünetekkel.

Buda-Cash-ügy – kisebb büntetés, vagyonelkobzás nélkül

Enyhítette a harmad-, negyed- és ötödrendű vádlottak büntetését a Buda-Cash Brókerház Zrt. ügyében másodfokon a Fővárosi Ítélőtábla, az első- és a másodrendű vádlottak első fokon megállapított büntetését pedig helyben hagyta.

A pályakezdéstől a nyugdíjig – Fokok a ranglétrán

Iskolai végzettségtől és a törvényben szabályozott nyugdíj-korhatártól függően 40-45 évet töltünk el munkahelyeinken különféle munkakörökben és beosztásokban. Pályaívünk elsősorban rajtunk múlik. A szakmai karriernek vannak szakaszai, amelyeken mindenki keresztül megy több, vagy kevesebb sikerrel. Gonda György rovata.

Hírek

Koronavírus – Négy skót fertőzésgyanú

Négy embert kezelnek skóciai kórházakban a tüdőgyulladást okozó új koronavírusra jellemző fertőzési tünetekkel.

Buda-Cash-ügy – kisebb büntetés, vagyonelkobzás nélkül

Enyhítette a harmad-, negyed- és ötödrendű vádlottak büntetését a Buda-Cash Brókerház Zrt. ügyében másodfokon a Fővárosi Ítélőtábla, az első- és a másodrendű vádlottak első fokon megállapított büntetését pedig helyben hagyta.

A skálás gyilkos a börtönben marad

A budai pénzszállító kirablása és gyilkosságok miatt életfogytiglanra ítélt skálás gyilkos a másodfokon született döntés alapján nem bocsátható feltételes szabadságra. A másodfokú tanácsa megváltoztatta az elsőfokú bíróság döntését.

Terjed a koronavírus. Közlekedési zárlat több kínai településen

A tüdőgyulladást okozó új koronavírus terjedésének megfékezésére a járvány...

Újra történelmi mélypontra gyengült a forint

Újabb történelmi mélypontot ért el a forint csütörtök délelőtt: az eurót 337,46 forinton jegyezték tíz óra körül.

Hőkamerák a belgrádi reptéren – kiszűrnék a koronavírust

Hőkamerákkal vizsgálják a Szerbiába érkező utasokat a belgrádi Nikola Tesla repülőtéren, hogy kiszűrjék azokat, akik megfertőződhettek az új koronavírussal - közölte a szerb egészségügyi miniszter.

Tisza. Térképen mutatják a szennyezési pontokat

A Tiszta víz, boldog Tisza elnevezésű program keretében önkéntesek, hulladékgazdálkodási szakemberek és kutatók mérik fel a műanyagszennyezés gócpontjait a Tisza teljes hosszában a PET Kupa szakemberei.

Influenza – látogatási tilalom több kórházban

Egyre több az influenzás megbetegedés az országban: a becslés szerint a múlt héten tizenkétezer, az előző hetinél csaknem 30 százalékkal több beteg fordult orvoshoz influenzaszerű tünetekkel.

Szakértő: 70 grammnyi szén-dioxidot termel egy elektromos autó

Egy elektromos autó átlagosan kilométerenként 70 grammnyi szén-dioxidot termel - állítja Hanula Barna, a Széchenyi István Egyetem dékánja.

Elítélték a korrupt rendőrt: 24 ezret bezsebelt – hat évet kapott

Jogerősen hat év börtönre ítéltek egy rendőrt zsarolás és korrupció miatt - közölte a Fővárosi Fellebbviteli Főügyészség.

Tovább csökken a gázolaj ára pénteken

Pénteken literenként bruttó 2 forinttal csökken a gázolaj ára. A benzin ára továbbra is változatlan marad.

Irán beismerte: orosz rakétákkal lőtték le az ukrán gépet

Irán beismerte, hogy két orosz gyártmányú légvédelmi rakétával lőtte le január 8-án az ukrán utasszállítót.

Gazdaság

Az EKB nem változtatott az irányadó kamatán

Nem változtatott az irányadó kamaton az Európai Központi Bank kormányzótanácsa csütörtöki ülésén.

Újra történelmi mélypontra gyengült a forint

Újabb történelmi mélypontot ért el a forint csütörtök délelőtt: az eurót 337,46 forinton jegyezték tíz óra körül.

A Tesla értéke átlépte a 100 milliárd dollárt

A jelek szerint a befektetők bíznak az elektromos járművek jövőjében: a Tesla piaci tőkeértéke átlépte a 100 milliárd dollárt, az amerikai autógyárak közül elsőként.

Azonnali átutalás márciustól – tízmilliós limittel

Március másodikán startol az azonnali fizetések rendszere. A Bankszövetség szerint valamennyi szereplő felkészült a bevezetésére, a tesztelések alapján sikeres indulással számolnak.

Varga: dollárkötvényeket vásárol vissza az állam

Magas kamatozású dollárkötvények visszavásárlását hirdette meg az adósságkezelő egymilliárd amerikai dollár értékben  - jelentette be Varga Mihály.

Hámori Réka: bankszektor nélkül a zöld fordulat nem lehetséges

Hámori Rékával, a Magyar Bankszövetség vezető közgazdászával a green deal pénzügyi hatásairól beszélgettünk. Arról kérdeztük, milyen változásokat sejtet, hogy itthon az MNB-t, és a világ nagy bankjait, nemrégiben az egyik legnagyobb befektetési bankot is utolérte a "zöldítés". Interjú.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom