Megérkezett hollandiai célállomására az első két úszó cseppfolyósított földgáz-terminál (FSRU), amelyek segíthetnek Európának átvészelni az elmúlt évtizedek legsúlyosabb energiaválságát. Hasonló hajókat Németország is bérelt, azok is úton vannak.
A Golar Igloo és az Eemshaven LNG nevű hajók jelenleg együtt horgonyoznak Eemshaven északi kikötőjében. Mindkettő úszó tároló és újragázosító egység, azaz FSRU, amelyet arra terveztek, hogy a tengerjáró hajókon szállított szuperhűtött üzemanyagot a szárazföldi hálózatokba szivattyúzható gázzá alakítsa át.
A Bloomberg beszámolója szerint a hajók tél előtti érkezése kulcsfontosságú ahhoz, hogy Európa átvészelje az egyre súlyosbodó energiaválságot, miután Oroszország az ukrajnai invázió miatt bevezetett szankciók megtorlásaként csökkentette a gázszállításokat. Az emelkedő energiaárak a recesszió szélére sodorták a gazdaságokat, ami arra kényszerítette a kormányokat, hogy felgyorsítsák az úszó gázterminálok használatát, amelyek létesítése töredék annyi időt vesz igénybe, mint a szárazföldi változatoké.
A hajók népszerűsége egyre terjed. Németország, amely korábban gázának több mint felét csővezetékeken keresztül kapta Oroszországból, most öt FSRU-t bérel a kormányon keresztül, és további kettőt magánúton. A tervek szerint három hajó már ezen a télen elindul. Olaszország, Franciaország és a balti országok szintén terveznek úszó terminálokat LNG-importra.
A Hollandia északkeleti csücskében található Eemshaven mélyvízi kikötőjébe csütörtökön egy úgynevezett üzembe helyező LNG-szállítmányt szállítanak, hogy előkészítsék a létesítményt a szeptember közepén esedékes első kereskedelmi szállításra. Mindkét FSRU-t öt évre bérlik, és együttesen az EemsEnergyTerminal nevet viselik, amely várhatóan december 31-ig mintegy 18 LNG-szállítmányt fogad, rakod ki és továbbít.
Az FSRU-kat jellemzően állandó jelleggel a part közelében horgonyozzák le. Egy érkező hajó ezután átadja az LNG-t az egységnek, amely tárolja és nagynyomású gázzá alakítja a rakományt. A hajók általában gyorsabban, olcsóbban és környezetbarátabb módon fejleszthetők a szárazföldi megoldáshoz képest, bár kapacitásuk jóval kisebb.
Mivel az évtized közepére több LNG-termelő üzem is működésbe lép, várhatóan több, a rakományt gázzá alakító terminál is létesül. Helge Haugane, az Equinor ASA gáz- és energiaszolgáltatásért felelős vezető alelnöke szerint 20 új terminált javasolnak a kontinentális Európába.
“Ha ezek gyorsan megépülnek, és ha a kormányok képesek lesznek csökkenteni a bürokráciát, akkor 2026-2027-ben sokkal fényesebb lesz a helyzet az orosz szállítások nélkül is” – mondta Haugane a milánói Gastech ipari konferencián.