Az illetékes londoni bíróság végzése alapján újabb másfél évig folytathatja tevékenységét a brit fővárosban az Uber, amelynek lejárt taxiszolgáltatási engedélyét a londoni közlekedési hatóság tavaly nem hosszabbította meg.
A londoni tömegközlekedést irányító városházi szervezet, a Transport for London (TfL) tavaly novemberben közölte, hogy nem állít ki az Uber számára új szolgáltatási engedélyt, mivel úgy ítéli meg, hogy a cég nem felel meg a londoni taxiszolgáltatási engedélyek birtokosai számára előírt feltételrendszernek.
A vállalat azonban fellebbezett, és ennek elbírálásáig folytathatta londoni működését.
A londoni Westminster kerület magisztrátusi bírósága végzésében közölte: jóllehet az Uber múltbeli üzleti tevékenységét “visszásságok és szabálysértések jellemzik”, a vállalat azonban folyamatosan javítja működésének körülményeit, és immár megfelel a londoni taxiszolgáltatás feltételrendszerének.
Az eljáró bíró mindazonáltal csak 18 hónapra rendelte el az Uber szolgáltatási engedélyének visszaadását, bár a vállalat öt évre kérte az újabb működési engedélyt.
A TfL kétszer is elutasította az Uber londoni működési engedélyének megújítását, tavaly november előtt 2017 szeptemberében, akkor is azon a címen, hogy a cég – amely 2012 óta van jelen Londonban – nem teljesítette a felelősségteljes vállalati tevékenység kritériumait.
A westminsteri magisztrátusi bíróság azonban a vállalat akkori fellebbezését elbírálva 2018 nyarán úgy döntött, hogy az Uber ismét teljes körű engedély birtokában működhet a brit fővárosban, de a cég által kért öt év helyett csak 15 havi próbaidőre. A bíróság kikötötte: ennek lejártával a hatóságok ismét megvizsgálhatják, hogy az Uber megfelel-e a taxiszolgáltatási szabályoknak.
A próbaidős engedély tavaly szeptemberben lejárt, de akkor a cég két hónapra szóló hosszabbítást kapott.
A TfL azonban novemberben közölte: jóllehet az Uber a két évvel korábbi állapothoz képest számos javítást hajtott végre, továbbra is rengeteg olyan jelenség volt tapasztalható működésében, amely közvetlenül veszélyeztette az utasok biztonságát.
A városházi közlekedésszervező cég a novemberi határozatban a kirívó esetek között említette, hogy csak 2018 vége és 2019 eleje között, egy kéthónapos ellenőrzési időszakban a cég 14 ezer esetben végzett utasszállítást olyan sofőrökkel, akik csalárd módon szerzett engedéllyel – rendszerint más gépkocsivezetők nyilvántartásába feltöltött fotókkal – vezettek.
Sadiq Khan londoni polgármester a bíróság friss döntését kommentálva leszögezte: a TfL-nek “teljesen igaza volt”, amikor tavaly másodszor is elutasította az Uber londoni engedélyének meghosszabbítását. Khan is hangsúlyozta azonban, hogy a cég azóta javította tevékenységét.
Hozzátette: a városháza továbbra is szoros figyelemmel kíséri az Uber működését és habozás nélkül ismét közbelép, ha a cég nem teljesíti az utasok védelmét szolgáló szigorú előírásokat.
A cégnek 45 ezer sofőrje van Londonban, és a kocsirendeléshez szükséges mobiltelefonos alkalmazást csaknem négymillió londoni töltötte le.