Hirdetés
Kezdőlap Pénzvilág Mobilfizetésben Kína a császár
No menu items!

Mobilfizetésben Kína a császár

A mobiltelefonos pénztárcát milliárdnyian használják Kínában, a technológia tud németül, törökül, olaszul és lengyelül. Igaz ezeken a nyelveken még nem kínálja a fizetési funkciót. Kína azonban terjeszkedni készül. A magyar mobilfizetés egyelőre gyermekcipőben jár, Németországi tudósítónk beszámolója szerint Európa is csak kullog az ázsiai ország után: a kontinensen a kínai fizetési rendszerre egy év alatt  tízezer üzlet regisztrált.

Alipay és WeChat – európaiaknak semmit mondó kifejezések, pedig a két okostelefon alkalmazás 1 milliárd felhasználójával Kínában forradalmasította a kereskedelmet. Most a világ meghódítására készülnek.

Az eljárás nagyon egyszerű: letöltjük az app-et, regisztrálunk, a kasszánál vagy beolvastatjuk okostelefonunkkal az eladó QR-kódját és beütjük a kívánt összeget (tipikusan éttermekben), vagy a pénztáros fókuszál rá vonalkód leolvasó eszközével a mobilunkon generált QR-kódra és levonja a fizetendő összeget (általában szupermarketekben). Kapunk egy megerősítő üzenetet és kész. Igény esetén nyugtát is letölthetünk. Néhány másodperc az egész. Töredéke, mint amire a leggyorsabb bankkártya leolvasó terminálnak szüksége van, a készpénzes fizetéssel járó aprókeresgélésről és visszajáró számolásról nem is beszélve. Érthető, hogy Kínában, ahol állandó a tömeg, ezért mindennek gyorsan kell mennie a bankkártya és a készpénz már a múlt.

Kínában tarolnak

Az 1 milliárd, 90%-ban kínai felhasználó tavaly forintban alig kifejezhető 3 billiárd dollárt (kínai GDP 50%-a!) mozgatott meg a két, 80%-os részesedésével a piacot uraló app-en keresztül. Az okostelefonok kétharmadára már le van töltve a két alkalmazás. „Az idősebb generációt leszámítva szinten mindenki így fizet” – erősítette meg egy kínai barátom, Tang a tavaly Pekingben és Sanghajiban szerzett saját tapasztalatomat. Nem csak a nagybevásárlásnál, de a sarki kioszkban, a taxiban és a népszerű közösségi biciklibérlésnél is ezt használják. Sőt, még az utcazenésznek is okostelefonjukkal adakoznak. „Néhány éve Németországban tanultam. Amikor elutaztam még én sem ismertem a mobil fizetést. Egy év múlva visszatérve haverjaim többség már pénztárcát sem hordott magánál” – meséli Tang. A lakosság 20%-a már egyáltalán nem használ készpénzt! Nyereség az államnak; jóval kevesebbet kell bankjegyelőállításra költeni.

A vesztesek

A mobil fizetés vesztesei a bankok és a kártyatársaságok. Előbbiek helyzet valamivel jobb, ugyanis az app-ek bankszámlával összekötve működnek. Banki számláról lehet feltölteni az egyenleget, ill. átutalni a mobil fizetésből származó bevételt. Tehát a bankok a pénzmozgás utáni továbbra is jutalékot vonhatnak le. Viszont jelentősen csökken annak esélye, hogy a mínuszba futó számlát a hitelkeretéből kelljen feltölteni. Márpedig az ilyen kölcsönöknél vastagon fog a pénzintézetek kamatot meghatározó ceruzája. A kártyatársaságok elesnek mindentől: az éves díjtól és a fizetések utáni jutaléktól is. Utóbbi csak az USA-ban évi 90 milliárd dollár tesz ki. E mellett jelentősen visszaszorul a borsos díjáról ismert ATM-használat is.

A mobil fizetés sikerében szerepet játszó kínai sajátosság, hogy a bankkártyákat és általában a banki szolgáltatásokat a népesség nagy része soha nem vette igénybe. Így azokról nem is kellett leszoktatni őket. A készpénzről rögtön az app-re váltottak. Magától érthetődő döntés, hisz alig akad, akinek ne lenne a zsebében okostelefon. A mobil net olcsó és jó minőségű.

Nem csak fizetési eszköz

A két szolgáltató közül 500 millió felhasználóval a kifejezetten a mobil fizetésre specializálódott Alipay a nagyobb. A WeChat egy „szuperalkalmazás”, amelyhez hasonlót a nyugati világban nem ismerünk: kereső, közösségi portál, híroldal, chat, messenger, videómegosztó, játékplatform, apró- valamint álláshirdetések felülete, ahol sok más szolgáltatás mellett pizzát vagy taxit is rendelhetünk és persze fizethetünk. Utóbbira az 1 milliárd felhasználóból 400 millió regisztrált. Nem csak a WeChat felhasználók száma, de a szolgáltatások köre is folyamatosan bővül. A 11 milliós dél-kínai Guangzhouban ’17 óta a WeChat-et a személyi igazolvánnyal összekötve a hivatalos ügyek is intézhetők. A kísérlet működik, országos kiterjesztése csak idő kérdése.

A WeChat sikerében nagy szerepet játszott, hogy Kínában még a 2000-es években is kevés volt a személyi számítógép. Az internet robbanás szerű terjedése egybeesett az okostelefonok megjelenésével. Így a többség rögtön mobillal kapcsolódtak a világhálóra. A nem irodai munkát végzők körében a privát asztali gép, de még laptop sem lettek a mindennapok része. Mindet az okostelefonon keresztül bonyolítanak.

A WeChat dominálja az online kereskedelmet is. A netes áruházak nem saját weboldalukra, hanem WeChat profiljukra koncentrálnak. Kínában évek óta több új WeChat profilt, mint a weboldalt regisztrálnak.

Kreativitásból az Alipay-nél sincs hiány. 2017 óta néhány üzletben már alkalmazzák az arcfelismerést. A „smile to pay” fizetési móddal az okostelefonnak sem kell kéznél lennie. Egy kamera felismeri az ügyfél arcát, kapcsolatot létesít a mobiljával, és már meg is történt a fizetés. A rendszer termesztésen felismeri, ha egy fényképpel akarják félrevezetni.

A nagy testvér figyel

Az Alipay és különösen a WeChat megvalósította Orwell 1984-es vízióját. A WeChat nem csak azt tudja, mire keresünk rá, kivel vagyunk kapcsolatban, miről beszélgetünk, hanem azt is, hol, mikor mennyiért vásároltunk. A gigantikus adatmennyiséget a nyugati világ szolgáltatói kereskedelmi célból használnák. Ezt megteszik a kínaiak is. Ráadásul nem is mindig legálisan. ’18 elején látott napvilágot, hogy az Alipay felhasználói tudta nélkül hitelképességi profilokat állított elő és adott el számos cégnek. A felhasználók legalább az app-ek ingyenességén keresztül profitálnak az adatkereskedelemből.

A kínai államkapitalizmusban nem létezhetne a WeChat, ha nem kooperálna a hatóságokkal. A netes óriás a regisztrálók által jóváhagyott felhasználói feltételekből is tudhatóan automatizáltan és eseti jelleggel is szolgáltat felhasználói adatokat a belügyi szerveknek. Működik a cenzúra is. Nem csak a híreket és a kereső használatát korlátozzák, de a privát üzeneteket is szűrik. A gyanús tartalom rögtön a hatóságok tudomására jut. Ennek a nyugaton tanult Tang nem tulajdonít jelentőséget. Amikor az app-ek árnyoldalairól kérdezem, csak az akku lemerülését említi, mint horrorszcenáriót. Kifejezetten az adatvédelemre terelve a szót pedig annyit mond, „ez valóban probléma.” Majd meglepetésemre hozzáteszi, nem az államtól, a privát szolgáltatóktól félti személyes adatait.

Van azonban pozitív, össztársadalmi mellékhatás is: a lopások, rablások száma évek óta számottevően csökken.

A kínaiak Európában is ezt használják

2017-ben az Alipay megjelent Európában is. Szolgáltatására ugyan bárki regisztrálhat, de ez kínai bankszámla nélkül nehézkes. Elsősorban nem is minket, hanem a kínai turistákat célozza meg. Számukra olyan természetes a mobil fizetés, hogy a nyaralás alatt sem akarnak lemondani róla.

Jól járnak az európaiak is. Az Ázsiát elhagyó kínai utazók körében Európa, azon belül Németország a legnépszerűbb célpont. Ez több tízmillió turistát és minden évben kétszámjegyű növekedést jelent. Ráadásul a kínaiak a japánokkal ellentétben nem a fényképezésre, hanem a vásárlásra koncentrálnak. Naponta átlagosan 515 eurót kiadva a legtöbbet költő utazók.

Nem csoda, hogy 1 év alatt Európa-szerte 10.000 üzlet regisztrált az Alipay-nél. Egyszerű beszállni. Nincs bonyolult infrastruktúra. A szándék bejelentése után 3 nappal alá van írva a szerződés és aktív a terminál. Sok a néhány tíz eurós, de nem ritka a 10.000 euró feletti tranzakció sem! Az app azt is megmutatja, hol lehet a közelben mobillal fizetni. Az üzletek pedig direkt marketinggel juttathatják el ajánlataikat a potenciális kuncsaftokhoz, akik az üzlet közelében járva figyelmeztető üzenetet kapnak: most tessék vásárolni! Ezt még bátrabban teszik a kínaiak, ha jól ismert, biztonságosnak tartott módon fizethetnek.

Mivel fizetnek Kínában a külföldiek?

Paradox módon használják a készpénzt. A Visa és a Mastercard soha nem volt számottevő tényező Kínában. A legnagyobb multinacionális hotelláncok kivételével sehol sem fogadják el a kártyáikat. A bankjegyen kívül csak mobillal, vagy China’s Union Pay bankkártyájával lehet fizetni. Ráadásul pénzt csak bankfiókokban, bürokratikus procedúra árán lehet váltani. Így a hétvégén érkező turista, aki nem vált eleget még a repülőtéren, könnyen kellemetlen helyzetbe kerül. Nálunk is ez a jövő?!

Az Alipay egyenlőre csak kínaiul működik. A WeChat 2011 óta elérhető németül, törökül, olaszul és érdekes módon lengyelül is. Ezeken a nyelveken azonban nem kínálja fel a fizetési funkciót.

Ennek ellenére a bankoknak mi felénk is van félnivalójuk. A két piacvezető, saját operációs rendszerrel rendelkező okostelefon gyártó, az Apple és a Samsung felismerték a mobil fizetésben rejlő üzleti lehetőséget. Alkalmazásaik, az Apple Pay, a Samsung Pay és az Android Pay azonban a sok európai országban, így például a németeknél sem érhetők el. , Magyarországon az Android készülékek közül a 4.4 és az annál újabb verziót futtató eszközök esetében állítható be ez a funkció.

Magyarország 2017-ben csatlakozott újabb bank a mobilos fizetési rendszerhez, így öt kereskedelmi pénzintézet, a Budapest Bank, a Gránit Bank, a K&H Bank, az MKB Bank és az OTP Bank mobiltárcái teszik lehetővé az ügyfeleknek, hogy kártya helyett mobiljukat érintsék a terminálhoz.

Megfelelő nyilvános összegző adat hiányában azt mondhatjuk, egyelőre csak a vásárlók körében erős a szándék, a robbanás szerű felhasználást hivatalos adattal nem igazolhatjuk. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a több mint 83.500 terminálnál fizethetnének egyetlen érintéssel itthon a vásárlók. A felmérések ezt mutatják. A Mastercard Impact of Innovation reprezentatív kutatása szerint a magyarok 88%-a mondta azt, hogy rendelkezik okostelefonnal. Egyelőre azonban nem minden mobil alkalmas a termináloknál történő mobilfizetésre. Az Android készülékek közül a 4.4 és az annál újabb verziót futtató eszközök esetében állítható be ez a funkció.

Németországban a legnagyobb pénzintézet, a Deutsche Bank kapcsolt előszőr. Néhány hónapja a bank app-je mobil fizetésre is alkalmas, igaz csak 25 eurós összeghatárig. Ez is mutatja, hogy inkább presztízs fejlesztésről, mint felhasználói igények kielégítéséről van szó. „A németek többsége még ragaszkodik a készpénzhez; a kártyás fizetés is a nemzetközi átlag alatt van, a mobilos pedig alig ismert, ill. nagy szkepszis övezi” – nyilatkozták a Deutsche Banknál.

Jobb a helyzet Észak-Amerikában, Európán belül Nagy-Britannia mellett Olaszországban, és természetesen a távol-keleti, a technológiai innovációban élen járó országokban. Kínán kívül azonban többnyire az Apple és a Samsung app-jeit használják. Például az USA-ban 100 milliárd dollár felett van az éves forgalom, ami azonban a kínai volumennek csak az ötvenede!

Kínában a kormányzati gazdaságstratégia fontos eleme lett, hogy a hagyományosan a belföldi piacra koncentráló kínai óriásoknak meg kell hódítaniuk a világot. Az Alipay már ennek szellemében jár el. Az USA-ban, Indonéziában, a Fülöp-szigeteken, Brazíliában és Oroszországban terjeszkedik. Európában helyi partner bevonásával gondolkoznak az expanzión. Az év végégig a kontinens 20 országában akar jelen lenni.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Több tízezer autó forgalmi engedélye van veszélyben

A Carnotie autókezelő platform adatai szerint a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzet alatt lejáró gépjármű forgalmi engedélyek meghoszabbítását az autótulajdonosok 12,5 százaléka halogatja. Márpedig júliustól az érvényes vizsga nélkül közlekedő autók forgalmi engedélyét elveszi az igazoltató rendőr.

Hernádi Zsolt megszólalt a tankolási limit kapcsán

A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója szerint a turistaszezon beindulása, a társaság...

Egységes parkolási rendszer jöhet Budapesten

Egységes parkolási rendszert vezetne be a Fővárosi Önkormányzat. Ha a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésén támogatja, az új egységes parkolási rendszer szeptember 5-én lép életbe Budapesten.

Az OMV is korlátozza a tankolást

Gépjárművenként legfeljebb 50 liter üzemanyag tankolható hatósági áron az OMV kutakon, a kannába, hordóba tankolt üzemanyagért pedig piaci árat számítanak fel péntektől - közölte az OMV.

Hírek

Több tízezer autó forgalmi engedélye van veszélyben

A Carnotie autókezelő platform adatai szerint a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzet alatt lejáró gépjármű forgalmi engedélyek meghoszabbítását az autótulajdonosok 12,5 százaléka halogatja. Márpedig júliustól az érvényes vizsga nélkül közlekedő autók forgalmi engedélyét elveszi az igazoltató rendőr.

Hernádi Zsolt megszólalt a tankolási limit kapcsán

A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója szerint a turistaszezon beindulása, a társaság...

Egységes parkolási rendszer jöhet Budapesten

Egységes parkolási rendszert vezetne be a Fővárosi Önkormányzat. Ha a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésén támogatja, az új egységes parkolási rendszer szeptember 5-én lép életbe Budapesten.

Az OMV is korlátozza a tankolást

Gépjárművenként legfeljebb 50 liter üzemanyag tankolható hatósági áron az OMV kutakon, a kannába, hordóba tankolt üzemanyagért pedig piaci árat számítanak fel péntektől - közölte az OMV.

Újabb 2200 járatot törölt a Lufthansa

A Lufthansa újabb 2200 járatot törölt, miután a koronavírus-fertőzések növekedése súlyosbította a létszámhiányt, tovább fokozva ezzel az európai utazási káoszt a kritikus nyári vakációs időszak kezdetén.

Számlálóbiztosokat keres a Központi Statisztikai Hivatal

Országosan mintegy 28 ezer számlálóbiztos részvételére lesz szükség az októberben kezdődő népszámlálás lebonyolításához. A Központi Statisztikai Hivatal a települési, illetve a fővárosban a kerületi önkormányzatok jegyzőivel közösen elindította a számlálóbiztosok toborzását.

Szigorított a Mol: legfeljebb 50 liter üzemanyag tankolható

A vásárlók kiszolgálásának biztosításával és a töltőállomások zavartalan működésével indokolja a Mol, hogy péntektől normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 liter üzemanyagot lehet egyszerre tankolni az eddigi 100 liter helyett.

Belassult a Netflix, ami majdnem 500 ember állásába kerül

A Netflix újabb létszámleépítést jelentett be, mivel lassuló növekedéssel és megnövekedett versennyel küzd.

Gazdaság

Tovább zuhan a kriptovaluták királya

Az értékéből rohamosan vesztő bitcoin árfolyama valószínűleg 13 ezer dollárig fog lezuhanni, ami közel 40 százalékos csökkenést jelent a jelenlegi szinthez képest - állítja egy amerikai pénzügyi szakértő.

Újabb sokmilliós bírságot kapott a Raiffeisen Bank

A Magyar Nemzeti Bank 34 millió forint bírságot szabott ki a Raiffeisen Bankra, mivel az az elmúlt bő egy évben két hiánypótlási felszólítás ellenére...

MNB: új lendületre kapott a digitalizáció a pénzügyi szektorban

A járvány után újabb lendületre kapott a pénzügyi szektor digitális átalakítása: a banki termékek egyre szélesebb köre elérhető digitális módon, és az ügyfelek több mint 80 százaléka használ már digitális banki csatornákat - ismertette Szombati Anikó, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója a jegybank 2022-es FinTech és digitalizációs jelentését.

Allianz Biztosító – 61 milliós bírság

A Magyar Nemzeti Bank 35 millió forint felügyeleti és 26 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Allianz Biztosítóra.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom