Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Német világcégek játsszák ki az Oroszország elleni szankciókat

Német világcégek játsszák ki az Oroszország elleni szankciókat

Továbbra is hatályban marad a meghatározó orosz és krími politikai-gazdasági vezetőkre vonatkozó beutazási, valamint az ipari és mezőgazdasági termékek széles körét érintő szállítási tilalom. A német világvállalatok ellenzik a szankciókat. Sokan meg is szegik a tilalmat – szisztematikusan. Az állam pedig szemet huny.

A német kormány annak ellenére támogatta a korlátozások fenntartását, hogy komoly lobbierővel rendelkező nagyvállalatok szívesen látták volna a felfüggesztésüket, vagy legalább a lazításukat. A Siemens elnöke például sosem titkolta, hogy cégének fontos az orosz piac.

„A büntetőintézkedések ügye csak politikai kérdés. Látni kell, hogy mi Oroszországban sokaknak munkát, megélhetést biztosítunk” – nyilatkozta Joe Krieges 2014-ben, a szankciók bevezetése után. Szavai komolyságát megerősítendő nem sokkal később Putyinnal tárgyalt Moszkvában. 

Mialatt a magyar agrár- és élelmiszeripar az orosz piac elvesztését sínyli, megalapozott a gyanú, hogy német világcégek 2014-es bevezetésük óta szisztematikusan megszegik az EU szankcióit. A német állam pedig az uniós rendelet szerint a kötelessége, a szankciósértők büntetőjogi üldözése helyett hallgat.

Az EU továbbra se tekinti az Orosz Föderáció részének a Krím-félszigetet. Ezt fejezi ki az is, hogy külön jogszabály rendelkezik az agresszor Oroszország és a szeparatista Krím elleni kereskedelmi-, és gazdasági korlátozásokról, valamint beutazási tilalmakról. 

Ezek a félsziget vonatkozásában jóval szigorúbbak és szerteágazóbbak, mint Oroszország esetében. A német világcégeket elsősorban a Krímet érintő szekciók megszegésével gyanúsítják a civil szervezetek és a sajtó.  

Titánszállítmányok a Krímbe

Sok jel utal arra, hogy német fuvarvállalatok közreműködésével 2017-ben több 10 ezer tonna norvég titánérc érte el a Krím-félszigetet. A cégek és a német vámhatóságok is azzal védekeznek, hogy a rakományok minden alkalommal a szállítóleveleken feltüntetett oroszországi célállomásra érkeztek. A probléma, hogy itt nem a szárazföldre, hanem orosz hajókra rakodták át a titánt, hogy aztán ezek a mindössze 20 km-re fekvő Krímbe szállítsák. „Honnan tudhattuk volna, mi történik az átadás után a rakománnyal? Ez egyébként sem a mi felelősségünk” – nyilatkozta az egyik hajótársaság, a Hansa Heavy Lift.

Bonyolult az eset jogi megítélése. Oroszországba hadászati termékeket és alapanyagokat tilos szállítani. Ebbe a kategóriába tartozik a nem csak a hadiiparban hasznosított titánt? A Krím esetében viszont egyértelmű a helyzet. A titán kifejezetten szerepel a tiltott termékek listáján.

Az esetet napvilágra hozó orosz civil szervezet, a Black Sea News aktivistái folyamatos megfigyelés alatt tartják a régió hajóforgalmát. Szerintük mindegy, mi szerepel a szállítólevélben. „Nyilvánvaló, hogy Oroszországnak, amely jelentős készletekkel rendelkezik az Urálban, semmi szüksége külföldi titánra. Nem úgy a Krímnek. A régió legnagyobb munkaadója egy titán feldolgozó üzem. A félszigeten viszont hiányzik a nyersanyag. Oroszországgal nincs szárazföldi összeköttetés, ezért a titánt tengeri úton, Európából kell behozni” – nyilatkozta Andrij Klymenko, a civil szervezet vezetője.

Tekintettel arra, hogy Norvégia is csatlakozott az EU szankcióihoz, az ottani hatóságok nyomoznak az ügyben. Németországban a hamburgi ügyészség még csak a feljelentés vizsgálatánál tart. 

Siemens és a gázturbinák

Az ügy nem új keletű. 2015-ben az orosz állam tulajdonában álló Rostec egyik leányvállalata 200 millió euró értékben rendelt gázturbinákat a világszerte 500 ezer embert foglalkoztató német elektronikai cégóriástól. Az üzlet a kezdetektől fogva gyanús volt. Egyrészt, mert közbeszerzés nélkül köttetett, és csak egy orosz gazdasági napilap, a Vedomosti jóvoltából vált nyilvánossá. Másrészt, mert a szerződésben rendeltetési helyként a Krímmel szembeni, attól légvonalban csak 20 km-re fekvő, de már orosz Taman-félsziget szerepelt.  

Az üzlet jogellenessége nyilvánvaló. Tamban nem épült erőmű. Nem úgy a krími Szimferopolban és Szevasztopolban. Viszont az EU szankciói tiltják az európai cégeknek a közreműködést a krími infrastruktúra, különösen az energiaellátás kiépítésben.

Ráadásul a turbina ügyletnek a gazdasági mellett a politikai jelentősége is nagy. Ezt mutatja, hogy Putyin személyesen fogadta a Siemens-vezért. Ukrajna ugyanis a Krím annexiója után megszakította a félsziget energiaellátását. 

Az oroszok rögtön erőmű-építésbe kezdtek, de hiányozott a lényeg, a turbina. Ukrajnában nagy a felháborodás. Úgy látják az infrastruktúra újraépítése a félsziget Oroszországba integrálásának fontos eszköze. Ha a Siemens büntetlenül szállíthat a Krímbe, mi tartana vissza más európai cégeket? – teszik fel sokan a kérdést Ukrajnában és Németországban is.  

Miután az ügylet jogellenessége nyilvánvalóvá vált, és politikai botrány lett belőle, a Siemens bírósági úton próbálta visszakövetelni a turbinákat. A sikerre esélye sem volt. Mintha a cég előre el akarta volna veszteni az esetleges későbbi pert, egy nemzetközi fórum helyett egy moszkvai bíróság joghatósága került a szerződésbe. Felettébb felelőtlen és szokatlan egy nagy értékű nemzetközi üzletkötésnél. A Siemensnél azzal védekeznek, hogy az orosz fél kifejezetten megígérte, hogy a turbinák nem kerülnek a Krímbe. Ezt Putyin egyébként a német gazdasági miniszternek is megerősítette.

A német óriáscég, hogy mutassa, komolyan veszi a szankciókat, nem vett részt a turbinák beépítésében. Erre az orosz szakembereknek nem is volt szükségük. A termékeket beépítették, az erőművek működnek. A moszkvai bíróság egyébként éppen erre hivatkozva jutott arra a következtetésre, hogy a turbinákat átépítették, így már nem is az eredti termékekről van szó. Jogsértés tehát nem történt, az áru nem jár vissza. Ezzel a Siemens részéről lezártnak tekintik az ügyet. Nem látják, miért kellene az orosz szószegésnek és a bírósági eljárásnak az amúgy kiváló oroszországi kapcsolatok végét jelentenie. Business is usual…

Jogsértés a fellegek felett

Az EU-rendelet értelmében a Krímet légi úton csak Ukrajnából szabad megközelíteni. Ehhez természetesen nem tartják magukat az orosz regionális légitársaságok és az állami tulajdonú Aeroflot sem. A következmény a légitársaságok kitiltása lenne az európai repterekről. Brüsszel azonban inkább behunyja a szemét. Attól tart, hogy – különösen az Aeroflotot is érintő – szankcionálás esetén az oroszok egész légterüket lezárnák az európai légitársaságok előtt.  

Jogsértés a mindennapokban

Kisebb gazdasági jelentősége, de annál látványosabb további három, a világon mindenhol ismert német cég, az Adidas, a Puma és a DHL ügye. A világ két vezető sportruházati termék gyártójának üzletei a tilalom ellenére is tovább üzemelnek a Krím nagyvárosaiban. A nyilvánvalót a cégek sem tagadják. Arra hivatkoznak, hogy franchise rendszerben működnek. A világszerte 350 ezer főt foglalkoztató nemzetközi szállítmányozási konszern, a DHL pedig minden további nélkül vállalja küldemények szállítását a Krím-félszigetre. A német posta, a Deutsche Post leányvállalata a divatcégekhez hasonlóan védekezik: a szolgáltatást helyi alvállalkozók bonyolítják; a DHL közvetlenül nem tevékenykedik a Krímben.

A nagyoknak követőik akadnak?

A jogsértések tényénél és gazdasági relevanciájánál is súlyosabb társadalmi üzenetük: a Siemens és a hajótársaságok az üzleti élet, míg a divatcégek az átlagember számára teszik nyilvánvalóvá, hogy egy multinacionális óriáscég bármit megtehet.

Így nem meglepő, hogy a kis és középvállalatok is felbátorodtak (kkv). Az orosz piacra specializálódott német befektetési tanácsadók ajánlataikkal kifejezetten a német kkv-kat célozzák meg: 10 évig ingatlan-, 3 évig társasági adó mentesség, a nyereségadó pedig csak 2 százalék!

Tippeket is adnak, miként lehet a tőkebeviteli tilalmat kijátszani: ingatlant például nem közvetlenül, európai magán-, vagy jogi személyként, hanem a Krímben alapított cégen keresztül kell vásárolni, a tőkét pedig egy oroszországi bank közbeiktatásával átutalni. 

A német közvetítők elsősorban gasztronómiai és egészségügyi vállalkozásokat csábítanak – a nem utolsó sorban a Kreml masszív propagandájának köszönhetően – az oroszok körében népszerű turisztikai célpontnak számító Krímbe.

Friss

Brexit – Életbe lépett a kilépésről szóló brit törvény

 Törvényerőre emelkedett csütörtökön a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) feltételrendszerét rögzítő megállapodás, miután a parlament által jóváhagyott egyezményt II. Erzsébet királynő jóváhagyta.

Kelet-Közép-Európa lehet az autófejlesztés egyik középpontja?

Kelet-Közép-Európában javíthatják versenyképességüket a nyugat-európai gépkocsigyártók, amelyek elsősorban a kutatás-fejlesztés (k+f) területén néznek szembe rendkívüli kihívásokkal.

Koronavírus – Négy skót fertőzésgyanú

Négy embert kezelnek skóciai kórházakban a tüdőgyulladást okozó új koronavírusra jellemző fertőzési tünetekkel.

Buda-Cash-ügy – kisebb büntetés, vagyonelkobzás nélkül

Enyhítette a harmad-, negyed- és ötödrendű vádlottak büntetését a Buda-Cash Brókerház Zrt. ügyében másodfokon a Fővárosi Ítélőtábla, az első- és a másodrendű vádlottak első fokon megállapított büntetését pedig helyben hagyta.

Hírek

Koronavírus – Négy skót fertőzésgyanú

Négy embert kezelnek skóciai kórházakban a tüdőgyulladást okozó új koronavírusra jellemző fertőzési tünetekkel.

Buda-Cash-ügy – kisebb büntetés, vagyonelkobzás nélkül

Enyhítette a harmad-, negyed- és ötödrendű vádlottak büntetését a Buda-Cash Brókerház Zrt. ügyében másodfokon a Fővárosi Ítélőtábla, az első- és a másodrendű vádlottak első fokon megállapított büntetését pedig helyben hagyta.

A skálás gyilkos a börtönben marad

A budai pénzszállító kirablása és gyilkosságok miatt életfogytiglanra ítélt skálás gyilkos a másodfokon született döntés alapján nem bocsátható feltételes szabadságra. A másodfokú tanácsa megváltoztatta az elsőfokú bíróság döntését.

Terjed a koronavírus. Közlekedési zárlat több kínai településen

A tüdőgyulladást okozó új koronavírus terjedésének megfékezésére a járvány...

Újra történelmi mélypontra gyengült a forint

Újabb történelmi mélypontot ért el a forint csütörtök délelőtt: az eurót 337,46 forinton jegyezték tíz óra körül.

Hőkamerák a belgrádi reptéren – kiszűrnék a koronavírust

Hőkamerákkal vizsgálják a Szerbiába érkező utasokat a belgrádi Nikola Tesla repülőtéren, hogy kiszűrjék azokat, akik megfertőződhettek az új koronavírussal - közölte a szerb egészségügyi miniszter.

Tisza. Térképen mutatják a szennyezési pontokat

A Tiszta víz, boldog Tisza elnevezésű program keretében önkéntesek, hulladékgazdálkodási szakemberek és kutatók mérik fel a műanyagszennyezés gócpontjait a Tisza teljes hosszában a PET Kupa szakemberei.

Influenza – látogatási tilalom több kórházban

Egyre több az influenzás megbetegedés az országban: a becslés szerint a múlt héten tizenkétezer, az előző hetinél csaknem 30 százalékkal több beteg fordult orvoshoz influenzaszerű tünetekkel.

Szakértő: 70 grammnyi szén-dioxidot termel egy elektromos autó

Egy elektromos autó átlagosan kilométerenként 70 grammnyi szén-dioxidot termel - állítja Hanula Barna, a Széchenyi István Egyetem dékánja.

Elítélték a korrupt rendőrt: 24 ezret bezsebelt – hat évet kapott

Jogerősen hat év börtönre ítéltek egy rendőrt zsarolás és korrupció miatt - közölte a Fővárosi Fellebbviteli Főügyészség.

Tovább csökken a gázolaj ára pénteken

Pénteken literenként bruttó 2 forinttal csökken a gázolaj ára. A benzin ára továbbra is változatlan marad.

Irán beismerte: orosz rakétákkal lőtték le az ukrán gépet

Irán beismerte, hogy két orosz gyártmányú légvédelmi rakétával lőtte le január 8-án az ukrán utasszállítót.

Gazdaság

Az EKB nem változtatott az irányadó kamatán

Nem változtatott az irányadó kamaton az Európai Központi Bank kormányzótanácsa csütörtöki ülésén.

Újra történelmi mélypontra gyengült a forint

Újabb történelmi mélypontot ért el a forint csütörtök délelőtt: az eurót 337,46 forinton jegyezték tíz óra körül.

A Tesla értéke átlépte a 100 milliárd dollárt

A jelek szerint a befektetők bíznak az elektromos járművek jövőjében: a Tesla piaci tőkeértéke átlépte a 100 milliárd dollárt, az amerikai autógyárak közül elsőként.

Azonnali átutalás márciustól – tízmilliós limittel

Március másodikán startol az azonnali fizetések rendszere. A Bankszövetség szerint valamennyi szereplő felkészült a bevezetésére, a tesztelések alapján sikeres indulással számolnak.

Varga: dollárkötvényeket vásárol vissza az állam

Magas kamatozású dollárkötvények visszavásárlását hirdette meg az adósságkezelő egymilliárd amerikai dollár értékben  - jelentette be Varga Mihály.

Hámori Réka: bankszektor nélkül a zöld fordulat nem lehetséges

Hámori Rékával, a Magyar Bankszövetség vezető közgazdászával a green deal pénzügyi hatásairól beszélgettünk. Arról kérdeztük, milyen változásokat sejtet, hogy itthon az MNB-t, és a világ nagy bankjait, nemrégiben az egyik legnagyobb befektetési bankot is utolérte a "zöldítés". Interjú.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom