Kezdőlap Mozaik A légitársaságoknak jó lesz. Az utasoknak is?

A légitársaságoknak jó lesz. Az utasoknak is?

Foto:Bigstock

Az idő pénz – tartja a mondás, ami a légitársaságok életében különösen igaz. Nem véletlen, hogy minden területen azt nézik, hol lehet csökkenteni a repülési időt – aminek kulcsfontosságú területe az átszálláshoz kötődik.

Miközben a tavalyi és az idei nyári időszakban is kaotikus helyzetek alakultak ki a légitársaságok késései és járattörlései miatt, a légi cégek nemcsak az utasok komfortérzete miatt törekednek arra, hogy minimalizálják az időtúllépéseket. Az elsődleges szempont ugyanis az, hogy minden megtakarított perc komoly megtakarítást is hozhat a konyhára.

Nem véletlen, hogy az amerikai légitársaságok már komoly változásokba kezdtek azzal, hogy a gurulási idők csökkentésével és az utaskapuk optimálisabb kijelölésével csökkentsék a felesleges perceket. A téma egyik élharcosa az American Airlines ennek kapcsán a világ második legforgalmasabb repterének számító Dallas/Fort Worth nemzetközi repülőtéren kezdte meg az utaskapuk kiosztásához kötődő új technológia tesztelését. Egy ilyen hatalmas repülőtéren ugyanis nagy előnyökkel járhat, ha az automatizált rendszer nagyban csökkenti annak az esélyét, hogy a leszállás után a gépeknek a gigareptér egyik oldaláról a másikra keljen átgurulni. Az, hogy a legkisebb ebben az estben is számít, jól mutatja, hogy a légitársaság járatonként átlagosan két perc gurulási időt takarított meg, ami összességében napi 11 óra megtakarítást jelentett. Arról nem beszélve, hogy az utasok számára ez feleannyi kapucserét és kevesebb késést is jelentett.

Az új technológiát képviselő Smart Gating programot a Dallas/Fort Worth mellett már a Charlotte Douglas, a Miami, a Ronald Reagan Washington és a chicagói O’Hare Nemzetközi Repülőtéren is bevezették már. Nem véletlen, hogy miközben az American Airlines 2022-ben a pontosság tekintetében az ötödik helyen állt, 2023-ban már a harmadik helyre lépett elő.

A gyorsítás fontos területe a beszállítás felgyorsítása is, aminek kapcsán a United Airlines azt az új rendszert vezette be a turistaosztályon, amelynek keretében az ablak mellett ülő utasok szállnak fel először és őket követik a középső ülések utasai, majd a folyosón ülők. Ami a szakemberek szerint azért előnyös, mert így a repülőgép folyosóján egyszerre többen tudják egyszerre letenni a csomagjaikat, ami az egyik legfontosabb dolog, ami felgyorsítja a beszállási folyamatot. Igaz az eredmény nem annyira látványos, mert járatonként csak két percnyi megtakarítás hoz, de amint a fentiek mutatták, a repülésben minden megtakarított perc összeadva komoly értéket jelent.

Nem véletlen, hogy a fapadosok is léptek: a diszkont légitársaságok atyja a Southwest Airlines az egyértelműbb feliratokkal és emellett zenével igyekszik meggyorsítani az utas beszállítást. A szintén diszkont Frontier Airlines pedig teljesen kihagyja az utashidat, miközben a lépcsőn történő beszállításnál a repülő mindkét ajtaját használják. Ezek az időtakarékos technikák már csak azért is fontosak, mert minél több időt tud megtakarítani egy légitársaság, annál több járatot tud elindítani, ami növeli a bevételi lehetőséget.

Arról nem beszélve, hogy az átszállásnál minden egyes megtakarított perc is számít ahhoz, hogy az utas elérje, vagy jobb esetben kényelmesebben érje el a csatlakozást. Ráadásul a késések nemcsak önmagukban jelentenek problémát, hanem azért is, mert a dominóhatás miatt a sok apró késésből a nap végére mutatós káosz alakulhat ki, amiben annak is szerepe van, hogy a menetrend felborulása a földi kiszolgálók – a takarítók, a cateringesek és az üzemanyag-szolgáltatók – időbeosztását is felrúgja, és persze a légi irányítóknak is új résidőt kell keresniük a repülés engedélyezéséhez.

Érsek M. Zoltán (A cikk testvérlapunkban AzUtazón jelent meg.)

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A Colonnade biztosító megkezdte az Unitravel fizetésképtelensége miatti kárigények feldolgozását

Megkezdte a kárigények feldolgozását a Colonnade Insurance S.A. Magyarországi Fióktelepe, mint az Unitravel Kft. vagyoni biztosítékát nyújtó biztosító, miután a Fővárosi Kormányhivatal július 10-én hivatalos határozatot hozott az utazási iroda fizetésképtelenségének megállapításáról

Tradicionális cigányzene köszönti a turistákat a forgalmas közlekedési csomópontokon

A múlt század romantikus hangulatát idézve cigányzenekarok muzsikálnak október 31-ig a legforgalmasabb közlekedési csomópontokon az országban

120 ezer diák dolgozik a nyáron: itt vannak a legjellemzőbb órabérek

Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel sem igaz, hogy kizárólag erre az időszakra koncentrálódik a diákmunka.

Befejeződött a Magyar Nemzeti Bank aranytartalékának ellenőrzése

Befejeződött a Magyar Nemzeti Bank (MNB) aranytartalékának ellenőrzése; a Magyarországon őrzött 94,73 tonna aranytartalék kifogástalan állapotban van
Hirdetés

Hírek

A Colonnade biztosító megkezdte az Unitravel fizetésképtelensége miatti kárigények feldolgozását

Megkezdte a kárigények feldolgozását a Colonnade Insurance S.A. Magyarországi Fióktelepe, mint az Unitravel Kft. vagyoni biztosítékát nyújtó biztosító, miután a Fővárosi Kormányhivatal július 10-én hivatalos határozatot hozott az utazási iroda fizetésképtelenségének megállapításáról

Tradicionális cigányzene köszönti a turistákat a forgalmas közlekedési csomópontokon

A múlt század romantikus hangulatát idézve cigányzenekarok muzsikálnak október 31-ig a legforgalmasabb közlekedési csomópontokon az országban

120 ezer diák dolgozik a nyáron: itt vannak a legjellemzőbb órabérek

Nem meglepő módon a nyári szezon a legintenzívebb időszak a diákmunkások számára, de ma már közel sem igaz, hogy kizárólag erre az időszakra koncentrálódik a diákmunka.

Befejeződött a Magyar Nemzeti Bank aranytartalékának ellenőrzése

Befejeződött a Magyar Nemzeti Bank (MNB) aranytartalékának ellenőrzése; a Magyarországon őrzött 94,73 tonna aranytartalék kifogástalan állapotban van

Jelentősen nő a hitelösszeg az Otthon Start Programban

Az Otthon Start Programban az alacsonyabb kamatszintből adódóan 25-33 százalékkal nőhet a felvehető hitelösszeg, ezzel jobban igazodik a megemelkedett ingatlanárakhoz.

Amit a 3%-os hitelről tudni kell, de nem beszélnek róla

Szeptembertől indul a legfeljebb 3%-os kamatozású lakáshitel, mely legfeljebb...

Augusztus végéig folyósítják az eddig elbírált támogatásokat a Demján Sándor 1+1 Programban

Július végéig 45 milliárd forintot, augusztus végéig pedig az eddig elbírált 105 milliárd forintot folyósítják a Demján Sándor 1+1 Program nyertes vállalkozásai számára.

19,8 százalékkal nőttek globálisan a chipeladások

Globálisan 58,98 milliárd dollár értékben adtak el chipeket májusban, ami 19,8 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Áprilisához képest a növekedés 3,5 százalék volt.
Hirdetés

Gazdaság

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.

Itt a kormány új készpénzes szabálya

A Magyar Közlönyben megjelentek a a részletszabályok arról, hogy hogyan kell a vállalkozásoknak készpénzhasználatot biztosítani.,