Hirdetés
Kezdőlap Autó A Ford vezet, és nem csak az SUV-ra koncentrálva navigál - interjú
No menu items!

A Ford vezet, és nem csak az SUV-ra koncentrálva navigál – interjú

A sikeres modellpaletta és az elkötelezett csapatmunka mellett a rendkívül következetes gazdálkodásra épülő piacpolitikának is köszönheti  a Ford, hogy 2018-ban is, mint a globális gazdasági válság első évében, 2009-ben a teljes piaci értékesítést tekintve megszerezte a magyarországi piacvezető pozíciót. Az elmúlt évtizedben többször sikerült az élre törniük. Az interjúban Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója a jövőről is beszél.

– Miközben a hazai új autók piaca szárnyal, a Ford Magyarország 2018-ban is piacvezető lett. Teljes az öröm?

– Igaz, hogy a válság véget ért, és az új autók értékesítése végre elérte a válság előtti szintet, de  a magyar személyautó piac összesítésben még mindig messze elmarad az igazán jó szinttől, aminek két oka van. Az egyik, hogy a hozzánk hasonló gazdaságú országokban – például a lengyel, a cseh, a szlovák és a szlovén piacon- a népesség arányához viszonyítva több új autót értékesítettek, mint nálunk. Csehországban, ha a népességre vetített eladásokat nézzük, 30-40%-kal több új autó fogy, ez középtávon elérhető cél nálunk is, ha a gazdaság tovább fejlődik. Az is tény, hogy Csehországban a torta is méretesebb és a szeletek is nagyobbak. Ott felszereltebb, drágább autókat vesznek. A másik ok, amiért azt mondom, hogy még fejlődés lehetséges az, hogy a cseh piacon értékesített évi közel 300 ezer autó Magyarországon is megjelenik. Csakhogy ennek kicsit több, mint a fele, 150-160 ezer magánimportból érkezik és túlkorosan: többségük több, mint tíz éves. Ez azért is szomorú, mert pár éve sikerült már 11 évesre leszorítani a magyar autópark átlagos életkorát, ami ismét elérte a 14 évet, ami műszaki és környezetvédelmi szempontból is komoly kockázatokat rejt.

– Mi jellemzi emellett a piacot?

– A növekedés egyik mozgatórugója, hogy a magánszemélyek kezdenek visszatérni a szalonokba. A másik, a kishaszon járművekre 3 és fél tonnáig, az idén újra meghirdetett kedvezményes hitelkonstrukció, az NHP, amitől egyértelműen ennek a szegmensnek a további felfutását várjuk. Amire jó alapot adhat, hogy 2018-ban a Ford 8300-as számmal minden idők legtöbb Magyarországon értékesített darabszámát érte el a haszonjármű piacon.

– Mit tart a kereskedőket megtizedelő válság legfontosabb tanulságának?

– Azt, hogy csak az maradhat talpon, aki két lábbal a földön áll, és mind a fejlesztésben, mind a hitelfelvételben racionális döntést hoz. Ugyanez igaz a vásárlókra is, akiknek szintén nagy károkat okozott a devizaárfolyam váratlan elszabadulása miatt bekövetkezett túlzott eladósodás. Ezért is üdvözli a szakma a Magyar Nemzeti Bank új hitelezési szabályozását, aminek eredményeként ma már csak azok kaphatnak hitelt, akiknek ezt az anyagi helyzetük lehetővé teszi. Ennek hatására kimondhatjuk, hogy a magyar piac immáron tiszta és valós piac, nem egy olyan hitelezési lufi növekszik, ami ismét kipukkanhat.

– Ön a válság időszakában, amikor a piacvezető pozíciót is megszerezték, a Ford Magyarország kereskedelmi igazgatója volt. Miként élte meg ezt az időszakot?

– Számomra a legfontosabb az értékmegőrzés volt, az, hogy a legjobb szakembereinket és márkakereskedőinket meg tudjuk őrizni. Itt a központban ugyan elszenvedtünk néhol fájdalmas veszteségeket, de a munkatársaink többségének megtartásában nagy szerepe volt a Ford Budapesten működő 600 fős regionális szolgáltató központjának, ahol több értékes kollégánk át tudott igazolni. Kereskedői oldalon azonban tulajdonosi és értékesítői oldalon is értékes partnereket – akik nem bírták finanszírozni a veszteségeiket -, illetve nagyon jó szakembereket vesztettünk, akik jellemzően más ágazatokba igazoltak.

A piacvezetői pozíció akkori megszerzése számomra azt igazolta, hogy a legnagyobb érték a jó szakember. Mert az elsőséget nem én értem el, hanem az a csapat, amit a korábbinál is jobban összekovácsolt ez a nehéz időszak. Éppen úgy, ahogy a márkakereskedők körében is akkor derült ki, hogy ki az elkötelezett, ki gondolja komolyan a partnerséget. A válság emellett is több tekintetben fájdalmas sebeket okozott: a magyar vásárlók génjeiben például még mindig ott van, hogy óvakodni kell a hiteltől. Ennek oka az, hogy a hitelezési piacon akkor a gyors haszonszerzésre törekvő pénzintézetek szakmaiatlan, rövidtávú ajánlatai miatt sokan súlyos károkat szenvedtek el. Ez pedig a mai, biztonságot adó hitelezési szabályozás mellett is sokakat elriaszt a hitelfelvételtől. Ugyanakkor az is tanulság, hogy a piac mindig korrigálja magát: amíg a válság előtti nagy felfutásban sokan az olcsónak tűnő hitelkonstrukciókkal kellő anyagi fedezet nélkül, előrehozott vásárlásokat bonyolítottak le, a 2003-2008 között felpumpált piac kipukkant és ugyanannyi időn át, öt évig a szűk esztendők jöttek.

Más kérdés, hogy egy szektor megfontolt szereplőinek is nehéz szembemenniük a közhangulattal. A baj akkor is bekövetkezett és azokat is elérte, akik nem, vagy csak kis mértékben vettek részt a mérgezettnek is nevezhető hitelek folyósításában. Igaz ezeknél a finanszírozóknál kisebb lett a baj és az ilyen márkáknál is kisebb lett a pofon.

– Gondolom a Ford számára az is előnyt jelentett, hogy a Ford Credit révén saját finanszírozó állt a háta mögött.

– Az egyértelmű, hogy a Ford Credit sosem legolcsóbb, de a bajban is partnerként viselkedett. Több olyan megbízható márkakereskedőt mentett meg a finanszírozásával, akinek a kereskedelmi bankok már nem folyósítottak volna hitelt.

– Ön négy éve lett a Ford Magyarország ügyvezetői igazgatója azt követően, hogy elődje a Ford európai központjában kapott új pozíciót. Mennyiben könnyíti meg a helyzetét az, hogy ismeri a kollégáit és a céget?

– Erre azt szoktam mondani, hogy miközben természetesen a felsőbb menedzsment jelöli és nevezi ki a vezetőket, valójában fontos a kollégák választása is. Azzal, hogy bíznak benne, segítik és elfogadják az utasításait. Mert sosem lehet sikeres az a vezető, aki mögé nem sorakoznak fel a kollégái. Abban, hogy a cég elsőszámú magyarországi vezetője lettem, bizonyára annak is meghatározó szerepe volt, hogy a csapatom elfogadott vezetőként. Ugyanakkor azt is meggyőződéssel vallom, hogy egy ilyen feladathoz az elkötelezettség, a nagy munkabírás és a szakmai alázat mellett az is fontos, hogy az ember felismerje az esetleges rossz döntéseit és korrigálni tudja azokat.

– A tavalyi teljes piaci vezető pozíciót – a személygépkocsik értékesítésben a második helyet – ráadásul úgy érték el, hogy a Ford az elmúlt 10 esztendőben, a totális piacot tekintve miden évben ott volt az első kettőben. Mindezt úgy, hogy a márka azon kevés, nagy piaci részesedéssel rendelkező autógyártó közé tartozik, aki nem rendelkezik magyarországi gyártóüzemmel.

– Ezzel kapcsolatban azt szoktuk mondani, hogy mi vagyunk Magyarországon a rejtett autógyártó. Nem véletlenül: egyrészt itt a 600 fős budapesti, regionális szolgáltató központunk – amelynek létszáma 2020-ig várhatóan ezer főre fog növekedni – másrészt a Ford a magyar GDP 1,7 %-át elérő összegben, 600 milliárd forint értékben vásárol – a kábelkötegtől az autó üvegig -, a magyarországi beszállítóktól autóipari termékeket.

– A Ford miként reagál a károsanyag kibocsájtás szigorításhoz kapcsolódó új szabályokra és az alternatív hajtás előretörésére?

– A Ford már akkor stratégiai projektnek tekintette a kis köbcentis, benzines, három hengeres motor, az Ecoboost kifejlesztését és gyártását, amikor mások ebbe még bele sem kezdtek. Az így szerzett 7 év tapasztalat igazi versenyelőny. Ugyanakkor a dízel fejlesztés sem állt le, mert vannak olyan szegmensek ahol nincs más opció: egy nagytömegű terepjáró, vagy a kishaszongépjűrművek esetében például az egyetlen megoldás arra, hogy a jármű a megkövetelt emissziós szabályokat betartva is megfelelően üzemeljen. Ugyanakkor azt is fontosnak tartjuk, hogy miközben a Ford a leggyorsabban növekvő SUV szegmensre kiemelten koncentrál, 2020-ra minden szegmens minden modelljéhez kínálunk valamilyen alternatív meghajtást, legyen az hibrid, plug in hibrid, mild hibrid, vagy elektromos meghajtás.


A 2018-as esztendőben az új személy- és kishaszongépjármű eladások közel 17% százalékkal növekedtek Magyarországon, és túlszárnyalták a 166 ezres össz. darabszámot. Ehhez az eredményekhez a Ford modelljei jelentős mértékben járultak hozzá. A Ford 2018-ban 23,6 százalékos eladásnövekedésével húzta fel a piac eredményeit. A márka vezeti az összesített eladásokat összesen 20047 eladott személy- és haszongépjárművel.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

A kormány kedd 23 órától kivezette a benzinárstopot – íme, az árak

A hétfőn hatályba lépett kőolajszankciók után két nappal a kormány - a Mol javaslatára - a benzinárstopot megszünteti - jelentette be kedden késő este Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a Mol vezérigazgatója.

Csaló SMS-ekre figyelmeztet az OTP

Csalók küldenek SMS-üzeneteket, látszólag az OTP nevében, így a bank azt kéri: senki ne kattintson az azokban szereplő linkekre.

Mol: újraindult a Dunai Finomító, de ezzel nem oldódnak meg az ellátási problémák

A Mol a karbantartás után ugyan újraindította a százhalombattai Dunai Finomítót, de a teljes kapacitás elérése több hetes folyamat, egyik napról a másikra nem oldódnak meg az ellátási problémák, ahhoz az importnak is helyre kellene állnia a jelenlegi pánikvásárlások és készletfelhalmozások mellett - jelentette be a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója a Kossuth Rádióban.

Településfásítási program: újabb tízezer fára lehet pályázni

A Településfásítási program folytatásában ismét a 10 ezresnél kisebb lélekszámú magyarországi települések igényelhetnek fákat. Tízezer sorfa áll majd rendelkezésre, amiből 2000-et a 2023 tavaszi, 8000-et pedig az őszi ültetési időszakban szállítanak ki - közölte közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter.

Hírek

A kormány kedd 23 órától kivezette a benzinárstopot – íme, az árak

A hétfőn hatályba lépett kőolajszankciók után két nappal a kormány - a Mol javaslatára - a benzinárstopot megszünteti - jelentette be kedden késő este Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a Mol vezérigazgatója.

Csaló SMS-ekre figyelmeztet az OTP

Csalók küldenek SMS-üzeneteket, látszólag az OTP nevében, így a bank azt kéri: senki ne kattintson az azokban szereplő linkekre.

Településfásítási program: újabb tízezer fára lehet pályázni

A Településfásítási program folytatásában ismét a 10 ezresnél kisebb lélekszámú magyarországi települések igényelhetnek fákat. Tízezer sorfa áll majd rendelkezésre, amiből 2000-et a 2023 tavaszi, 8000-et pedig az őszi ültetési időszakban szállítanak ki - közölte közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter.

Korrupcióval gyanúsítanak egy kormánytisztviselőt

Közlekedési ellenőrzéssel összefüggő korrupció miatt gyanúsítottként hallgatott ki a nyomozó ügyészség egy kormánytisztviselőt - tudatta a Központi Nyomozó Ügyészség (KNYF).

Gyengült a forint hétfő estére

Gyengült a forint a vezető devizákkal szemben hétfő kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.

Mi lesz a karácsonyi ajándékokkal? Így költenek idén a magyarok

A magyarok 53 százaléka az idén kevesebbet költ majd ajándékokra karácsony előtt, mint szeretne - derül ki a MediaMarkt megbízásából készült reprezentatív felmérésből.

Moszkva reagált az olajársapkára

Moszkva válaszolni fog arra, hogy a Nyugat "plafont" szabott az orosz olaj árának - jelentette ki Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő újságíróknak.

Lemondott a Vodafone vezérigazgatója

Távozik pozíciójából Nick Read, a Vodafone vezérigazgatója, miután négy év alatt 44%-kal csökkent a társaság részvényeinek árfolyama. "Itt az ideje, hogy átadjam a vezetést" - mondta Read, akit 2018-ban neveztek ki.

Gazdaság

Banki szakértő: 70 százalékot zuhanhat a bitcoin ára

A bitcoin ára a Standard Chartered bank szakértője szerint jövőre 5000 dollárra eshet. Ha ez bekövetkezik, az nagyjából 70 százalékos zuhanást jelentene, ugyanis a legnépszerűbb kriptovaluta árfolyama jelenleg 17 ezer dollár körül mozog.

A diákhitelekre is kiterjesztik a kamatstopot

A kormány döntése alapján a diákhitelekre is kiterjesztik a kamatstopot: a Diákhitel1 változatlanul 4,99 százalékos kamattal lesz elérhető 2023 januárjától, a Képzési hitelt és a Diákhitel2-t pedig továbbra is kamatmentesen vehetik fel a felsőoktatásban tanulók - jelentette be a gazdaságfejlesztési miniszter.

Földbe állt a lakossági hitelezés

Közel a felére esett vissza a lakáshiteleknél az új szerződések összege az előző évihez képest, és már a személyi kölcsönök iránt is csökkent a kereslet. A babaváró hitel pedig még soha nem teljesített ilyen rosszul. Az átlagos hitelköltség mutató közben októberben már a 10 százalékot is meghaladta a lakáscélú kölcsönöknél – derül ki a Bank360.hu összefoglalójából.

Hamarosan kereskedőtől is vehetünk fel pénzt ingyenesen

Havonta két alkalommal, összesen legfeljebb negyvenezer forint értében díjmentesen lehet készpénzt átvenni kártyás fizetés esetén kereskedőktől - a többi között ezt is tartalmazza a pénzügyi szektort érintő javaslatcsomag módosítása, amelyet pénteki ülésén fogadott el az Országgyűlés Törvényalkotási bizottsága.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom