Hirdetés
Kezdőlap Autó A Ford vezet, és nem csak az SUV-ra koncentrálva navigál - interjú
No menu items!

A Ford vezet, és nem csak az SUV-ra koncentrálva navigál – interjú

A sikeres modellpaletta és az elkötelezett csapatmunka mellett a rendkívül következetes gazdálkodásra épülő piacpolitikának is köszönheti  a Ford, hogy 2018-ban is, mint a globális gazdasági válság első évében, 2009-ben a teljes piaci értékesítést tekintve megszerezte a magyarországi piacvezető pozíciót. Az elmúlt évtizedben többször sikerült az élre törniük. Az interjúban Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója a jövőről is beszél.

– Miközben a hazai új autók piaca szárnyal, a Ford Magyarország 2018-ban is piacvezető lett. Teljes az öröm?

– Igaz, hogy a válság véget ért, és az új autók értékesítése végre elérte a válság előtti szintet, de  a magyar személyautó piac összesítésben még mindig messze elmarad az igazán jó szinttől, aminek két oka van. Az egyik, hogy a hozzánk hasonló gazdaságú országokban – például a lengyel, a cseh, a szlovák és a szlovén piacon- a népesség arányához viszonyítva több új autót értékesítettek, mint nálunk. Csehországban, ha a népességre vetített eladásokat nézzük, 30-40%-kal több új autó fogy, ez középtávon elérhető cél nálunk is, ha a gazdaság tovább fejlődik. Az is tény, hogy Csehországban a torta is méretesebb és a szeletek is nagyobbak. Ott felszereltebb, drágább autókat vesznek. A másik ok, amiért azt mondom, hogy még fejlődés lehetséges az, hogy a cseh piacon értékesített évi közel 300 ezer autó Magyarországon is megjelenik. Csakhogy ennek kicsit több, mint a fele, 150-160 ezer magánimportból érkezik és túlkorosan: többségük több, mint tíz éves. Ez azért is szomorú, mert pár éve sikerült már 11 évesre leszorítani a magyar autópark átlagos életkorát, ami ismét elérte a 14 évet, ami műszaki és környezetvédelmi szempontból is komoly kockázatokat rejt.

– Mi jellemzi emellett a piacot?

– A növekedés egyik mozgatórugója, hogy a magánszemélyek kezdenek visszatérni a szalonokba. A másik, a kishaszon járművekre 3 és fél tonnáig, az idén újra meghirdetett kedvezményes hitelkonstrukció, az NHP, amitől egyértelműen ennek a szegmensnek a további felfutását várjuk. Amire jó alapot adhat, hogy 2018-ban a Ford 8300-as számmal minden idők legtöbb Magyarországon értékesített darabszámát érte el a haszonjármű piacon.

– Mit tart a kereskedőket megtizedelő válság legfontosabb tanulságának?

– Azt, hogy csak az maradhat talpon, aki két lábbal a földön áll, és mind a fejlesztésben, mind a hitelfelvételben racionális döntést hoz. Ugyanez igaz a vásárlókra is, akiknek szintén nagy károkat okozott a devizaárfolyam váratlan elszabadulása miatt bekövetkezett túlzott eladósodás. Ezért is üdvözli a szakma a Magyar Nemzeti Bank új hitelezési szabályozását, aminek eredményeként ma már csak azok kaphatnak hitelt, akiknek ezt az anyagi helyzetük lehetővé teszi. Ennek hatására kimondhatjuk, hogy a magyar piac immáron tiszta és valós piac, nem egy olyan hitelezési lufi növekszik, ami ismét kipukkanhat.

– Ön a válság időszakában, amikor a piacvezető pozíciót is megszerezték, a Ford Magyarország kereskedelmi igazgatója volt. Miként élte meg ezt az időszakot?

– Számomra a legfontosabb az értékmegőrzés volt, az, hogy a legjobb szakembereinket és márkakereskedőinket meg tudjuk őrizni. Itt a központban ugyan elszenvedtünk néhol fájdalmas veszteségeket, de a munkatársaink többségének megtartásában nagy szerepe volt a Ford Budapesten működő 600 fős regionális szolgáltató központjának, ahol több értékes kollégánk át tudott igazolni. Kereskedői oldalon azonban tulajdonosi és értékesítői oldalon is értékes partnereket – akik nem bírták finanszírozni a veszteségeiket -, illetve nagyon jó szakembereket vesztettünk, akik jellemzően más ágazatokba igazoltak.

A piacvezetői pozíció akkori megszerzése számomra azt igazolta, hogy a legnagyobb érték a jó szakember. Mert az elsőséget nem én értem el, hanem az a csapat, amit a korábbinál is jobban összekovácsolt ez a nehéz időszak. Éppen úgy, ahogy a márkakereskedők körében is akkor derült ki, hogy ki az elkötelezett, ki gondolja komolyan a partnerséget. A válság emellett is több tekintetben fájdalmas sebeket okozott: a magyar vásárlók génjeiben például még mindig ott van, hogy óvakodni kell a hiteltől. Ennek oka az, hogy a hitelezési piacon akkor a gyors haszonszerzésre törekvő pénzintézetek szakmaiatlan, rövidtávú ajánlatai miatt sokan súlyos károkat szenvedtek el. Ez pedig a mai, biztonságot adó hitelezési szabályozás mellett is sokakat elriaszt a hitelfelvételtől. Ugyanakkor az is tanulság, hogy a piac mindig korrigálja magát: amíg a válság előtti nagy felfutásban sokan az olcsónak tűnő hitelkonstrukciókkal kellő anyagi fedezet nélkül, előrehozott vásárlásokat bonyolítottak le, a 2003-2008 között felpumpált piac kipukkant és ugyanannyi időn át, öt évig a szűk esztendők jöttek.

Más kérdés, hogy egy szektor megfontolt szereplőinek is nehéz szembemenniük a közhangulattal. A baj akkor is bekövetkezett és azokat is elérte, akik nem, vagy csak kis mértékben vettek részt a mérgezettnek is nevezhető hitelek folyósításában. Igaz ezeknél a finanszírozóknál kisebb lett a baj és az ilyen márkáknál is kisebb lett a pofon.

– Gondolom a Ford számára az is előnyt jelentett, hogy a Ford Credit révén saját finanszírozó állt a háta mögött.

– Az egyértelmű, hogy a Ford Credit sosem legolcsóbb, de a bajban is partnerként viselkedett. Több olyan megbízható márkakereskedőt mentett meg a finanszírozásával, akinek a kereskedelmi bankok már nem folyósítottak volna hitelt.

– Ön négy éve lett a Ford Magyarország ügyvezetői igazgatója azt követően, hogy elődje a Ford európai központjában kapott új pozíciót. Mennyiben könnyíti meg a helyzetét az, hogy ismeri a kollégáit és a céget?

– Erre azt szoktam mondani, hogy miközben természetesen a felsőbb menedzsment jelöli és nevezi ki a vezetőket, valójában fontos a kollégák választása is. Azzal, hogy bíznak benne, segítik és elfogadják az utasításait. Mert sosem lehet sikeres az a vezető, aki mögé nem sorakoznak fel a kollégái. Abban, hogy a cég elsőszámú magyarországi vezetője lettem, bizonyára annak is meghatározó szerepe volt, hogy a csapatom elfogadott vezetőként. Ugyanakkor azt is meggyőződéssel vallom, hogy egy ilyen feladathoz az elkötelezettség, a nagy munkabírás és a szakmai alázat mellett az is fontos, hogy az ember felismerje az esetleges rossz döntéseit és korrigálni tudja azokat.

– A tavalyi teljes piaci vezető pozíciót – a személygépkocsik értékesítésben a második helyet – ráadásul úgy érték el, hogy a Ford az elmúlt 10 esztendőben, a totális piacot tekintve miden évben ott volt az első kettőben. Mindezt úgy, hogy a márka azon kevés, nagy piaci részesedéssel rendelkező autógyártó közé tartozik, aki nem rendelkezik magyarországi gyártóüzemmel.

– Ezzel kapcsolatban azt szoktuk mondani, hogy mi vagyunk Magyarországon a rejtett autógyártó. Nem véletlenül: egyrészt itt a 600 fős budapesti, regionális szolgáltató központunk – amelynek létszáma 2020-ig várhatóan ezer főre fog növekedni – másrészt a Ford a magyar GDP 1,7 %-át elérő összegben, 600 milliárd forint értékben vásárol – a kábelkötegtől az autó üvegig -, a magyarországi beszállítóktól autóipari termékeket.

– A Ford miként reagál a károsanyag kibocsájtás szigorításhoz kapcsolódó új szabályokra és az alternatív hajtás előretörésére?

– A Ford már akkor stratégiai projektnek tekintette a kis köbcentis, benzines, három hengeres motor, az Ecoboost kifejlesztését és gyártását, amikor mások ebbe még bele sem kezdtek. Az így szerzett 7 év tapasztalat igazi versenyelőny. Ugyanakkor a dízel fejlesztés sem állt le, mert vannak olyan szegmensek ahol nincs más opció: egy nagytömegű terepjáró, vagy a kishaszongépjűrművek esetében például az egyetlen megoldás arra, hogy a jármű a megkövetelt emissziós szabályokat betartva is megfelelően üzemeljen. Ugyanakkor azt is fontosnak tartjuk, hogy miközben a Ford a leggyorsabban növekvő SUV szegmensre kiemelten koncentrál, 2020-ra minden szegmens minden modelljéhez kínálunk valamilyen alternatív meghajtást, legyen az hibrid, plug in hibrid, mild hibrid, vagy elektromos meghajtás.


A 2018-as esztendőben az új személy- és kishaszongépjármű eladások közel 17% százalékkal növekedtek Magyarországon, és túlszárnyalták a 166 ezres össz. darabszámot. Ehhez az eredményekhez a Ford modelljei jelentős mértékben járultak hozzá. A Ford 2018-ban 23,6 százalékos eladásnövekedésével húzta fel a piac eredményeit. A márka vezeti az összesített eladásokat összesen 20047 eladott személy- és haszongépjárművel.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Márciusban 4 millió 746 ezer volt a foglalkoztatottak száma

A foglalkoztatottak száma 4 millió 746 ezer, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék volt márciusban. 2024 márciusában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 38 ezerrel, 4 millió 746 ezerre nőtt. A munkanélküliek száma 217 ezer volt .

BÉT – Emelkedéssel nyithat a tőzsde az elemző szerint

A javuló nemzetközi befektetői hangulat miatt a pozitív tartományban indulhat a kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén pénteken az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője szerint. Csütörtökön a BUX 247,29 pontos, 0,37 százalékos csökkenéssel, 66 129,26 ponton zárt.

Velence keményen meglépte, amit a turistáknak ígért

Velence új fejezetet nyitott a turizmusban: a csodás olasz turistaparadicsom lett a világ első városa, amely csütörtökön bevezette a turisták számára a fizetős rendszert, hogy ezzel próbálja ritkítani a csatornáin tolongó tömegeket, de a díj tiltakozást váltott ki néhány lakos részéről, akik azt mondták, hogy nem akarnak egy vidámparkban élni.

Két hetet adtak, hogy csökkentsék az üzemanyagárakat

Nagy Márton közölte a kormány döntését: két hetet adott a kabinet a MÁSZ tagjainak, hogy önkéntesen a régiós átlag szintjére csökkentsék az üzemanyagárakat.
Hirdetés

Hírek

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Pluszban kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Erősödéssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön

Pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden az OTP-részvények ára 670 forinttal, 3,79 százalékkal 17 030 forintra esett, forgalmuk 8,5 milliárd forintot tett ki.

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására esett a BUX

A kedvezőtlen nemzetközi befektetői hangulat hatására, magas forgalom mellett, elsősorban az OTP, valamint a Richter és a Mol gyengülése miatt esett a BUX-index.

BÉT – Enyhe emelkedés várható a nyitásban

A BUX pénteken 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt.

BÉT – Új történelmi csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 84 pontos, 0,12 százalékos emelkedéssel, 67 289,07 ponton, új történelmi csúcson zárt pénteken.
Hirdetés

Gazdaság

Szeptembertől kötelező átutalási korlát lesz a bankszámlákra, az OTP már májusban bevezeti

Az internet- és mobilbankból indított utalásoknak május 8-tól kezdve 1 millió forint lesz a napi limitjük.

A Gránit Bank, az MBH és az OTP konzorciuma működtetheti az MFB Pont Plusz lakossági hálózatot

A közvetítői hálózatról szóló közbeszerzési eljárást a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) jelentette meg, a szerződést még ebben a hónapban megköthetik.

Felmérik a magyarországi kriptopiaci szereplőket

A MiCA és az FTR révén Európa-szerte felügyelt, szabályozott keretek között működő nemzeti kriptopiacok alakulhatnak ki.

Az emberek már kevésbé félnek a kriptovalutától, pedig van miért

Egyes elemzők a bitcoin közelmúltbeli 70 000 dollár feletti emelkedését annak jeleként értékelik, hogy a befektetők nem foglalkoznak a hivatalos figyelmeztetésekkel.