Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Álomból rémálom - helyenként 80 százalékos átlagbércsökkentés
No menu items!

Álomból rémálom – helyenként 80 százalékos átlagbércsökkentés

Pilótának lenni állomfoglalkozás volt. A pandémia azonban rémálommá tette a pilóta létet: tömeges elbocsátások, a bérek és az azon kívüli juttatások extrém megnyirbálása és a repült órák hiánya miatt elvesző típusengedélyek világa lett.

Keserű ’új valóság’

’New reality’, ’új valóság’ – hangzik a KLM által bevezetett és mára az egész légiközlekedésben használt kifejezés. A válság következményétől különösen szenvedő légiközlekedési cégek ekként foglalják össze az intézkedéseket, amelyet a radikálisan megváltozott piaci viszonyok miatt kénytelenek meghozni.

A dolgozók legalább úgy szenvednek, mint a cégek. Harminc százalékuknak akut veszélyben az állása. Közöttük sok pilótának. A polgári légiközlekedés megszületése óta a magas fizetés és társadalmi reputáció, a rengeteg béren kívüli juttatás és álomba illő nyugdíjszabályok miatt a pilótáké számított az egyik legjobb hírű, irigyelt foglalkozásnak.

Idén tavasszal azonban egyik napról a másikra az ’50-es évek szintjére zuhant vissza a járatok száma. Ráadásul a levegőbe emelkedők is félig üresek – ez a ’new reality’, az ’új valóság’.

A 33 európai ország 40 ezer pilótát tömörítő érdekképviseleti szervezet, a European Cockpit Association (ECA) közzétette az első átfogó elemzést a krízis tagjait érintő hatásairól.

Fapadosok és a hagyományos – ugyan az a recept

A legkedvezőbb foglalkoztatási feltételként kínálók közé tartozó és munkavállalói számát évek óta folyamatosan bővítő Emirates 600 pilótától vált meg az elmúlt hónapokban. És ezzel nem értek véget a leépítések. Megmaradt légisofőrjei felétől akar megválni, ha rövidesen nem javul a piaci helyzet. Azok közül, akik maradhattak, sokakat papíron sajátjából európai leányvállalatai állományába helyezett az Öböl-menti légitársaság. Ezekben rosszabbak a foglalkoztatási feltételek. A pilótáknak komoly egzisztenciális romlást hozó döntésről mindössze egy rövid e-mailben kapnak tájékoztatást.

Nem jobb a helyzet az európai légitársaságoknál sem. A KLM 5.000 alkalmazottját, köztük 300 pilótáját bocsátott el október elején.

„Kénytelenek vagyunk alkalmazkodni az új valósághoz. A változások munkavállalóinkat sem hagyhatják érintetlenül” – állt felmondólevelekben.

Ezzel együtt a holland légitársaság dolgozói szerencsésnek mondhatják magukat. A COVID miatti korlatázások legintenzívebb időszakában, idén tavasszal, a KLM üzemeltette a legtöbb járatot az európai társaságok között. A Norwegian Air a másik véglet. Tevékenysége 90 százalékát szünetelteti március óta. Mind a 4.700 Norvégián kívüli bázisokon dolgozó alkalmazottja fizetés nélküli szabadságon van: 1.570 pilóta és a 3.130 fős kiszolgáló személyzet Dániában, Finnországban, Svájcban, Spanyolországban és Nagy-Brittaniában.

A Ryanair 5 éves, lépcsőzetes fizetéscsökkentési programot léptetett életbe

Michael O’Leary, a költségek redukálása érdekében sokszor elképesztő ötletekkel előálló Ryanair-alapít a krízist pilótái bérének és azon kívüli juttatásainak extrém megnyirbálásra használja.

Az ír fapados osztrák leányvállalata, a Laudamotion 300 pilótáját választás elé állította: átszerződnek a Ryanair állományába, ahol kedvezőtlenebbek a foglalkoztatási feltételek, vagy fel is út, le is út. Ugyan ezt a döntést kellett meghozniuk a lengyel leánycég, a Buzz dolgozóinak is. Ráadásul a Ryanir kötelékébe lépve, kis idő után tovább csökkent a bérük. Az anyacégnél ugyanis egy 5 éves, lépcsőzetes fizetéscsökkentési program lépett hatályba.

O’Leary elkerülhetetlennek nevezte több olasz bázis bezárását is. Az ott dolgozók mind munkanélküliek lesznek. Nem dolgozik, az Alitalia 6.800, és egy olasz fapados, az Air Italy 1.500 alkalmazottja sem. Munkahelyük még megvan, de fizetés nélküli szabadságra kényszerültek.

Az Air Maltánál a pilóták kollegialitása lett próbára téve: akceptálják, hogy 1.200 euróban, a korábbi átlagbér 20 százalékában maximalizálják a fizetésük, vagy a cég a 134 pilótából 108-tól meg fog válni. Mindezt az után, hogy egy hónappal korábban 69 repülővezető már az utcára került.

A Malta Air pilótáinak az átlagbér 20 százalékra csökkentését, vagy szinte az állomány teljes elbocsájtását ajánlotta fel… Kép/Forrás: Malta Times

Az Air Malta iskolát teremtett. Azóta több légitársaság állította a leépítés-bércsökkentés döntése elé a dolgozóit.

A Wizz Airnél jött mind a kettő: 300 pilóta az utcára került és a maradóknak pedig 14-22 százalékkal csökkent a bére. British Airwaysnál a dolgozók maguk ajánlották fel a 20 százalékos fizetésmérséklést, ha ezzel meg tudják menteni a kirúgni tervezett 270 pilóta állását. A menedzsment belement az alkuba.

Amerikában csak most jön a java

Az USA-ban csak október végén jön az igazi feketeleves. A légitársaságok ugyanis a hónap végéig vállalták, hogy az állami segítségért cserébe nem hajtanak végre létszámcsökkentést. Ha nem jön ismét pénz Washingtonból, alkalmazottjaik 45 százalékától rögtön megválnak – tájékoztatta a három legnagyobb légitársaság vezetője közös levélben a kormányzatot.

Az utcára kerülők között lesz a Delta 2.235 és az Unites 3.900 jelenleg szabadságra kényszerített pilótája. A Southwest már a moratórium lejárt előtt lépett. Ajánlatott tett dolgozóinak: ha 30 százalékuk önként távozik, garantálja a maradó 70 százalék munkahelyének megőrzését. A többség szerencséjére volt 17 ezer önként jelentkező. A 60 ezer alkalmazott 28 százaléka. Ennyivel megelégedett a menedzsment.

Bíztató jövő

Annak ellenére, hogy ma nagy bajban vannak, a pilóták hosszú távú kilátásai ragyogók. A légiutasok és a járatok száma sok éve dinamikusan nő. Az előrejelzések szerint Afrikában és különösen Ázsiában csak az elkövetkező években fog jönni az igazi utasszámrobbanás. Ezért 2038-ig világszerte 200.000 új pilótára lesz szükség – áll a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elemzésben. A pilótáknak tehát rövidesen felébredhetnek a rémálomból.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nagy-Britannia. Háromszáz éve nem látott recesszió

A brit pénzügyminiszter szerint három évszázada nem mért mélységű recessziót okoz a brit gazdaságban a koronavírus-járvány.

Mobilfizetés – megszűnhet a kényelmi díj

Az elektronikus fizetési szolgáltatások széles körű elterjedésének érdekében változhat a mobilfizetéssel elérhető közszolgáltatások megfizetésének eddigi gyakorlata - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

Áder visszaküldte a családi gazdaságokról szóló törvényt

Az államfő megfontolásra visszaküldte a családi gazdaságokról szóló törvényt az Országgyűlésnek. A köztársasági elnök az adatkezelési szabályokról fogalmazott meg észrevételeket, valamint azt is sérelmezte, hogy az előterjesztést előzetesen nem véleményezte a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság.

Az MNB zöld ajánlást készít a bankoknak

A jegybank zöld ajánlást készít a bankoknak, erről néhány héten belül társadalmi egyeztetés kezdődik - mondta Kandrács Csaba, az MNB alelnöke a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) felelős vállalatirányítás szakosztályának online konferenciáján.

Hírek

Mobilfizetés – megszűnhet a kényelmi díj

Az elektronikus fizetési szolgáltatások széles körű elterjedésének érdekében változhat a mobilfizetéssel elérhető közszolgáltatások megfizetésének eddigi gyakorlata - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

Áder visszaküldte a családi gazdaságokról szóló törvényt

Az államfő megfontolásra visszaküldte a családi gazdaságokról szóló törvényt az Országgyűlésnek. A köztársasági elnök az adatkezelési szabályokról fogalmazott meg észrevételeket, valamint azt is sérelmezte, hogy az előterjesztést előzetesen nem véleményezte a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság.

Elsőbbséget kapnak a 65 év felettiek a postán

Csütörtöktől az ország összes postáján elsőbbséget biztosítanak a kiszolgálásban a 65 év felettieknek a nyitást követő egy órában.

Péntektől nagyot drágulnak az üzemanyagok

A Brent típusú olaj tegnap óta 48 dollár fölé drágult, melynek hatására a hazai üzemanyagárak is emelkednek péntektől. A benzin literenkénti átlagára bruttó 4 forinttal, a gázolajé pedig bruttó 5 forinttal nő majd.

Újra itt az idősek vásárlási sávja – részletek

Mától vezették be ismét az idősek vásárlási sávját. Az élelmiszerüzletekben, a drogériákban és a gyógyszertárakban a 65 év felettiek a védett vásárlási idősávon kívüli időszakban is szabadon vásárolhatnak.

Volt OTP-s lehet az MKB új elnök-vezérigazgatója

Az MKB Bank december 14-ei rendkívüli közgyűlésén Barna Zsoltot javasolják a vállalat vezérigazgatói posztjára - közölte a pénzintézet.

Bill Gates már csak a harmadik leggazdagabb

Elon Musk, a Tesla alapítója a világ második leggazdagabb embere a Bloomberg számításai szerint. Az eddigi második helyről a harmadik helyre csúszott vissza Bill Gates, a Microsoft alapítója.

Szálló por – Több településen nagy a légszennyezettség

Több településen, különösen Miskolcon és környékén, illetve Nyíregyházán megnőtt a légszennyezettség a magas szállópor-tartalom miatt. Budapest sem kivétel.

Hipót árult vírusellenes csodaszerként – vádemelés

Vádat emeltek egy férfi ellen, aki engedély nélkül, gyógyszerként forgalmazott egy háztartási hipóhoz hasonló hatású készítményt - közölte a Csongrád-Csanád Megyei Főügyészség.

Visszajöhet a vásárlási idősáv – kicsit másképp

A vásárlási idősáv bevezetését javasolták az Idősek Tanácsának tagjai, de a tavaszitól eltérő gyakorlattal - közölte a családokért felelős tárca nélküli miniszter.

Feszültség a Közel-Keleten – drágul az olaj

A Brent olajfajta ára szeptember eleje óta a legmagasabb szintre emelkedett hétfő délelőtt a koronavírus elleni vakcinákkal kapcsolatos újabb kedvező hírekre, illetve amiatt, hogy ismét feszültté vált a helyzet a Közel-Keleten.

Mától ingyenesek a parkolóházak éjszakára

A koronavírus-veszélyhelyzetre tekintettel újabb parkolást könnyítő intézkedésekről döntött a kormány.

Gazdaság

Az MNB zöld ajánlást készít a bankoknak

A jegybank zöld ajánlást készít a bankoknak, erről néhány héten belül társadalmi egyeztetés kezdődik - mondta Kandrács Csaba, az MNB alelnöke a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) felelős vállalatirányítás szakosztályának online konferenciáján.

MNB: hamarosan jön a vállalati zöld hitel

A Magyar Nemzeti Bank számára kiemelten fontos a környezeti fenntarthatóság összekapcsolása a pénzügyekkel, ezért a jövőben a vállalatok számára is  bevezeti a zöld hitelt. De a jegybank saját ökológiai lábnyomának csökkentését is kitűzte célul - mondta az MNB alelnöke.

Készpénzes fizetés: a fordulat még várat magára

Továbbra is a készpénz a leginkább használt hazai fizetési eszköz, de a korábbi évekhez képest jelentősen megnőtt a készpénzkímélő fizetési megoldások volumene - közölte az Elektronikus Fizetési Szolgáltatók Szövetsége (EFISZ).

Távmunka. Az MNB informatikai biztonságot vár a bankoktól

A jegybank legkésőbb január 1-jétől elvárja, hogy a pénzügyi intézmények IT-biztonsági szabályzatai egészüljenek ki a távmunkához szükséges hozzáféréseket szabályozó dokumentummal - közölte a Magyar Nemzeti Bank.

Kötelező e-fizetés. Az új szolgáltatással terminál sem kell

Immár a magyarországi kereskedők is használhatják okostelefonjukat kártyaelfogadásra - jelentette be a SoftPos szolgáltatást bevezető Fizetési Pont és a Mastercard.

Itt a második fogyasztóbarát otthonbiztosítás

A Magyar Nemzeti Bank pozitívan bírálta el a Minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás programra jelentkező Wáberer Hungária Biztosító pályázatát. A társaság legkésőbb 60 napon belül megkezdheti a minősített termékek forgalmazását.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom