Hirdetés
Kezdőlap Hírek Árrés. „Legyen maszk akár a föld alól is!" - Kína a fő...
No menu items!

Árrés. „Legyen maszk akár a föld alól is!” – Kína a fő szállító

A világjárvány kitörésekor hirtelen több milliárdos darabszámban lett igény maszkokra. A kereslet és a kínálat egyensúlya felborult. 500 százalékos árréssel lehetett maszkot gyártani! Sok mással foglalkozó cég is a termelésükbe kezdett. Egy bajor autóipari beszállító menedzsere elárulja az átállás és a maszkpiac kulisszatitkait.

Tömeges kereslet a semmiből

A világjárvány előtt néhány ázsiai országot leszámítva az átlagember nem akarta eltakarni a száját és az orrát. Csak az egészségügyi intézmények és munkavédelmi okból a termelőüzemek egy része vásárolt rendszeresen maszkot. Márciusban hírtelen világszerte több milliárd ember akart.

A kevés maszkgyártással foglalkozó cég nem tudta egyik napról a másikra sokszorosára növelni a termelési kapacitását. Ráadásul hamar alapanyaghiány is fellépett. A maszkhoz elengedhetetlen szivacs beszerzési ára a megszokott hússzorosára emelkedett.

A korlátozások bevezetése után a gazdaságok számos területe gyakorlatilag leállt. Vállalatok, termelőüzemek sokasága maradt megrendelés és bevétel nélkül.  Több üzem, jobb híján megpróbált maszkgyártásra átállni.

500 százalékos haszon!

A hirtelen maszkgyártásba kezdeni akarók fő motivációja a hiány miatti árrobbanás volt. A világjárvány előtt a nagykereskedelemben körülbelül 40 centet kellett fizetni egy eldobható maszkért. Amíg a COVID csak Ázsiában pusztított a többségében kínai gyártók bírták termelési kapacitással, ezért az árak stabilok maradtak.

Március végén, amikor a vírus hirtelen világszerte megjelent, 2 euróra ugrott az eldobható és a textilmaszkok nagykereskedelmi ára. „És ez körülbelül 30 centes gyártási költség mellett” – meséli egy bajor autóipari beszállító menedzsere, aki 2-3 hét alatt maszkgyártásra állította át a megrendelés nélkül maradt cégét, leállt üzemeit.

Még többet lehetett keresni az FFP maszkkal. Március elején néhány nap alatt olyan hiány alakult ki, hogy gyakorlatilag csak másodkézből, sokszoros 500 szoros áron lehetett hozzájutni. A hiányt azért volt a textil maszkoknál fellépettnél is nagyobb és tartott tovább, mert a gyártására jóval kevesebben tudtak átállni. Egyrészt, mert jóval bonyolultabb. Másrészt, mert az FFP legfontosabb részéből, a szűrőből is hiány volt. Harmadrészt, mert egy maszkot csak szakhatósági gyártási engedély birtokában szabad FFP-ként forgalmazni. Ezt pedig nem lehet egyik napról a másikra megszerezni.

Maszk Kép/Forrás/astlifehacks.com

„A kormányok cserbenhagyták a cégeket”

Sok cég a megszokott megrendelések elmaradása miatt gazdasági kényszerből, de önként kezdett maszkgyártásba.  Átallás történt azonban politikai nyomásra is. Ennek legismertebb példája a Fehér Ház és a legnagyobb amerikai autógyártó, a GM esete. A sokig a világ legnagyobb gépjárműgyártójának számító mamutcégnek először maszkokat, majd lélegeztető gépeket is kellett gyártani a hiány leküzdése érdekében.

„Nyomás Berlinből és Münchenből is volt” – árulja el a bajor menedzser. „Legyen maszk akár a föld alól is!” – hangzott a bajor miniszterelnök elhíresült követelése a német ipar felé március közepén. „Aztán a politika cserbenhagyta a cégeket” – panaszolja. A kormányok, önkormányzatok, közintézmények a hazai gyártók helyett a kínaiaktól vásároltak. Miután a korábban is maszkgyártással foglalkozó kínai üzemek növelték a kapacitást, gyakorlatilag korlátlan mennyiségben kínálták a termékeiket – meséli a menedzser. A legnagyobb európai és amerikai reptereken valóságos maszkbazár alakult ki áprilisban: politikusok licitáltak a kínai szállítmányokra, majd kamerák előtt vették át a maszkokat.

Európa Ázsiára hagyatkozott – a felvételen látható: megérkezett a Kínai maszk – segítség Kép/Forrás/euractiv.com

„Országok, sőt, városok és tartományok licitáltak egymásra ugyanazon az országon belül. A politikusoknak az volt a fontos, hogy minél nagyobb szállítmányokkal fényképezkedhessenek. A pénz és az amúgy is nehéz helyzetben lévő hazai cégek támogatása nem volt szempont.

A piaci egyensúly visszaáll

Ahogy egyre több cég ráállt a maszkgyártásra, és a korábban is ezzel foglalkozók vállalatok növelték a kapacitásukat, elkezdett esni az ár: április végére 1,50 euróra, május közepére visszaesett 1-re, majd a hónap végére a válság előtti 40 centre esett a nagykereskedelmi ár.

A kínálat jóval meghaladta a keresletet. „Május végén már nem tudtak annyit venni az országok és a városok, amennyit a gyártók ne lettek volna képesek szállítani” – érzékelteti a kínálati oldal változását a bajor középvezető. Egyidejűleg hellyel-közel újraindul a gazdaság. Így a spontán maszkgyártásba kezdők leálltak a termeléssel. A maszkgyártás azóta ismét, mint a világjárványi előtt is, kvázi kínai monopólium.

A maszkgyártással foglalkozó cégek nyugodtan hátra dőlhetnek, az üzlet magától is menni fog. Szakértők szerint a maszkpiacon tartósan évi 6 milliárd euró bevétellel lehet számolni. Így a kínai BYD vezetőinek sincs okuk aggodalomra. A vállalat, amelynek a Hongkong közeli Sencsenben van a központja a legnagyobb kapacitással rendelkező cég: napi 5 millió maszk és 300 ezer üvegfertőtlenítő hagyja el az üzemcsarnokait.

Egy üzem kulisszái mögött

A bajor menedzser elárul néhány kulisszatitkot is. Az ő ötlete volt az átállás, miután a cég egyik napról a másikra megrendelés nélkül maradt és hamar kifogyott a készpénzből. Szűk 3 hét és körülbelül 10 ezer euró kiadás után két gyárukban, Lengyelországban és Mexikóban indult meg a maszktermelést! „Ez persze nem lett volna lehetséges, ha a gépsorokat nem textíliák feldolgozására használtuk volna korábban is” – ismeri el. Cége többek között üléseket készít az autógyártók megrendelésére. Az átállásnál nehezebb volt az alapanyag-beszerzés. „Nagy kreativitást igényelt” – emlékszik vissza. „Jobb híján a célra alig alkalmas textíliákkal kellett dolgoznunk.”

Március végi starttól a május közepi leállásig 250 ezer textilmaszkot gyártottak. Utána már nem érte meg anyagilag és elindult az autóipar is. Hála az autóiparban megszokott 10 százalékos árrés sokszorosának körülbelül 100 ezer euró nyereséget értek el a másfél hónap alatt. Ezzel megoldódtak a cég cash flow gondjai. Ennél azonban fontosabbnak tartja, hogy a maszkoknak köszönhetően sok száz munkahelyet sikerült megmenteni a termelésben. „Ezt személyes sikeremnek tartom. Erre büszke vagyok.”

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Megnyílt a JÉGVILÁG a Nyíregyházi Állatparkban

A 10.000 évvel ezelőtti jégkorszakot valósághű mamutok, mamutcsontvázak jelzik.

Kedd éjfélig döntsünk! Ki kapja az 1+1 százalékunkat?

A személyi jövedelemadó kapcsán idén is élni lehet az öngondoskodási megtakarítási formákhoz kapcsolódó adó feletti rendelkezési jogosultsággal, amely alapján jellemzően a befizetések húsz százalékát lehet visszaigényelni.

Együttműködési megállapodás a magyar Aeroplex és a román Romaero között

Együttműködési megállapodást írt alá az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. (ACE) és a román Romaero S.A. pénteken Budapesten, amely alapján a magyar vállalat saját megrendelői részére repülőgép-karbantartást végez a bukaresti Baneasa repülőtéren, ebbe bevonja a román repülőgép-karbantartó vállalat létesítményeit, infrastruktúráját, eszközparkját, szakembereit. Az aláírási ünnepségen Demény Árpád, az ACE ügyvezető igazgatója elmondta: az ACE Európa egyik legnagyobb független repülőgép-karbantartó társasága, a legnagyobb légitársaságokkal dolgoznak együtt. Kiemelte, hogy a román partnerrel kötött megállapodás hosszú távú üzleti stratégiai céljuk megalósítását segíti. Az ACE ügyvezető igazgatója rámutatott arra, hogy a világ repülőgépiparában jelentős verseny van, amelyben fontos értéket képvisel az eszközök, a növekedés és a stabilitás megléte. Demény Árpád az MTI kérdésére elmondta: a bukaresti bázison 2024 októberében indulna a karbantartás. Kezdetben egy termelési vonalat (egy termelési vonalon egyidejűleg egy repülőgépet fogadnak) alakítanak ki, majd ezt fejlesztenék fokozatosan öt termelési vonallá. Az ACE tájékoztatása szerint a megállapodással új karbantartó bázis jön létre az Aeroplex égisze alatt, amely lehetőséget kínál arra, hogy a társaság szolgáltatásait még szélesebb körben elérhetővé tegyék a régióban. Az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. magyar vállalat, a régió legnagyobb független repülőgép műszaki központja. Fő tevékenységi köre az Airbus és Boeing típusú repülőgépek javítása és karbantartása. Az Aeroplex Budapesten és Debrecenben lát el forgalmi karbantartási tevékenységet, budapesti bázisán hangár szintű karbantartást, illetve repülőgépes berendezésjavítást végez, mintegy 18 ezer négyzetméternyi hangárban és a hozzá kapcsolódó 3,5 ezer négyzetméternyi műhelyterületen. Az ACE 2022-ben 21,6 milliárd forint árbevételt és 960 millió forint adózott eredményt ért el. A cég árbevétele 2023-ban 31,3 milliárd forintra, nyeresége 1,6 milliárd forintra emelkedett. A Romaero céget 1920-ban alapították, egykor a román védelmi és repülőgépipar legnagyobb vállalata volt, jelenleg repülőgép-karantartással foglalkozik.

A nyugati és keleti technológiák találkozóhelye lesz Magyarország

A jövő a zöldenergiáé Lantos Csaba energiaügyi miniszter szerint, ezért a legkorszerűbb nyugati és keleti technológiák találkozóhelyévé teszik Magyarországot.

Hírek

BÉT – Emelkedett a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 1,44 százalékkal, vagyis 962,94 ponttal emelkedve, 68 002,24 ponton zárta a hetet.

Felülteljesített a magyar tőzsde

A részvénypiac forgalma 14,6 milliárd forint volt, a vezető részvények a Mol kivételével erősödtek az előző napi záráshoz képest.

Mínuszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

 Mínuszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék kedden.

Történelmi csúcson zárt a BUX – A Magyar Telekom és az OTP húzta az indexet

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 846,62 pontos, 1,26...

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Az euróövezeti EuroStoxx50 index 0,48 százalékkal esett.

Heti várható – Kamatdöntő ülést tart a jegybank, munkaerőpiaci adatok

Januárban a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 605 100 forint, a kedvezmények figyelembevételével számolt nettó átlagkereset 416 600 forint volt.

Indexemelkedéssel zártak csütörtökön az európai tőzsdék

Az európai gyűjtőindexek az év eleje óta több mint négy százalékkal emelkedtek, az euróövezeti kilenc százalékkal.

Gyengült csütörtökön a forint

Gyengült csütörtökön a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi piacon

Gazdaság

Nagy Márton: május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresőket segítő támogatások

Május 16-tól elérhetők a 30 év feletti álláskeresők és inaktívak elhelyezkedését célzó támogatások, az uniós társfinanszírozással megvalósuló program teljes kerete több mint 150 milliárd forint

A többség családon belül dönt a pénzügyeiről

meghaladja az 50 százalékot azok aránya, akik családtagoktól kérnek tanácsot pénzügyi döntésekben, de a baráti, ismeretségi körben tájékozódók aránya is megközelíti a 30 százalékot.

Már él az automatikus napi átutalási limit az OTP-nél

Sok OTP-ügyfél most, az internet- vagy mobilbanki belépésénél szembesül azzal az üzenettel, hogy május 8-tól a pénzintézet biztonsági okokból automatikus napi limitösszeget vezetett be...

Erre vigyázzunk a külföldi pénzfelvételnél

Ha a bankkártya elveszik vagy elakad egy ATM-ben, azonnal le kell tiltani. Ezt az adott bank honlapján található letiltási számok segítségével tehetjük meg.