Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Boeing, a szárnyaszegett óriás
No menu items!

Boeing, a szárnyaszegett óriás

A 737 Max repülési tilalmát a Boeing 18 milliárd dollárja bánja. A számla az évtizedekig piacvezető konszernt, a befektetőket és az elemzőket is sokkolta.

A repülési tilalom egyre hosszabbá válásával izgatottan várták a befektetők és az elemzők a Boeing konszern számait. Január végén kiderült, hogy 2019-ben 18 milliárd dollárt bukott a Max-on az évtizedekig piacvezető amerikai konszern.

Csak rossz hírek vannak

David Calhoum

Az új elnök, David Calhoum nyíltan beszélt: a cég legeladottabb gépe körüli botrány megtépázta a Boeing hírnevét és olyan anyagi kárt okoztak, amelyeket csak sok év alatt tudnak kiheverni. Beismert, hogy a Max-nak nincs jövője. Viszont egy új modell kifejlesztése 8-10 évig tart és 15-20 milliárd dollárba kerül.

A 737 Max 2019. márciusa óta nem repülhet. A nemzetközi légügyi hatóságok két gép lezuhanása után döntöttek a kényszerpihenőről. A Lion Air és a Ethiopian 346 emberéletet követelő tragédiákat alapvetően a modell meghibásodott szoftvere okozta. A Boeingnél gőzerővel dolgoznak a kijavításán. Az új vezérkar azzal számol, hogy 2020 nyárától ismét felemelkedhetnek a Max-ok.

Földre kényszerülve Kép/Forrás:Reuters

A légitársaságok azonban nem tudják egyik napról a másikra üzembe állítani a gépieket. Így – a sokak által optimistának tartott – nyári újraindulás esetén is két főszezont kell átvészelniük a gépek nélkül. Ezzel 2020-ban ezer repülő hiányozik majd az égboltról. Maradnak tehát a tavaly mindennapossá vált késések és járattörlések.

A Boeing 9 milliárd dollárt már kiadott a Max-al összefüggésben. Még 8 milliárddal számolnak a további kártérítésre és a termelés költséges újraindítása miatt. Több mindentől függ, hogy megússzák-e ennyivel. A legnagyobb kérdés, hogy sikerül-e a Boeing tervei szerint megállapodni a légitársaságokkal a kártérítésekről, és hogy az amerikai légügyi hatóság valóban kiadja-e nyáron a repülési engedélyt.

„A legnagyobb kihívás azonban nem a pénz előteremtése, hanem meggyőzni a közvéleményt, hogy a Max biztonságos repülő, a Boeing pedig megbízható márka” – mondta Calhoun.

Lehetne rosszabb is

Boeing modell – választék

A cég szerencséje a széles modellkínálata, és hogy az Airbusszal együtt, duopóliumot alkotva ellenőrzik az egész polgári repülőgépgyártási piacot. A széles paletta nélkül nem rendelkezne a kilábaláshoz szükséges tőkével és elég bevétellel a forgalom visszaesése alatti időszakban is.

A Boeingnek a tavalyi 6,6 milliárd dolláros veszteség ellenére is komoly tartalékai vannak. 2018-at még 7,8 milliárd nyereséggel zárta. A Max által okozott rendkívüli kiadásokat leszámítva 2019-ben is jóval kevesebb, 2 milliárd volt a veszteség. Elemzők többre számítottak a tavalyi 24 százalékos forgalomcsökkenésre figyelemmel.

Hiányoznak a sikermodellek

Hogy a Boeing belátható időn belül veszélyezteti-e az Airbus tavaly megszerzett piacvezető pozícióját, az attól függ, milyen gyorsan sikerül a Maxhoz hasonló sikermodellt a piacra vinni. Ez nem csak a cégtől függ. Nagyban megnehezíti a Boeing dolgát, hogy a hajtóműgyártóknak jelenleg nincs egy Max-hoz hasonló gép számára megfelelő termékük a kínálatban.

Az már biztos, hogy a Max és a hosszútávú utakon bevethető 787 közötti új kategóriában a tervektől eltérően 2025-ben nem kerül a piacra a Boeing évek óta fejlesztett modellje. A terveket inkább a Max-ot kiváltó középtávú géppé fogják átalakítani. Ugyanis ez a legeladottabb kategória, erről a bevételről nem mondhat le a Boeing. Az új kategóriában a tervezett modell kiesése nagy érvágás lesz ez a Seattle-i konszernnek. Belátható ideig az Airbus új gépe, az A321XLR lesz az egyetlen termék a piacon a hosszú távú kisebb gépek kategóriájában.

Az Airbus A321XLR tulajdonságai – nagyításhoz KLIKK a képre

Az Airbus A321XLR eladási sláger. Még nincs forgalomban, de már több száz megrendelés van rá. Ennek oka, hogy az új Airbus megnyithatja a fapadosok előtt a hosszútávú desztinációk piacát.

A megfelelő gép hiányában ezen a területen eddig egyetlen fapados sem tudott tartós sikert felmutatni. Ezt mutatja a szegmensben aktív izlandi Wow Air csődje, és hogy a szintén itt próbálkozó Norwegian évek óta veszteséges.

Az új modell fogyasztása a középtávú A321-es széria többi gépénél 30 százalékkal alacsonyabb. 8700 kilométer elegendő kerozin fér a tankba, így a géppel Európából elérhető Észak-Amerika és a dél-kelet-ázsiai turistadesztinációk is. Befogadóképessége kisebb (180 fő), mint a hosszabb utakon jelenleg bevetésre kerülő óriásgépeknek, amelyek töltése a fapadosoknak gondot okoz. Az ülésközök könnyen és gyorsan állíthatók, így rövidtávú utakon, a lazább előírások által megengedett sűrűbb székezéssel bővíthető a gép kapacitása (220 fő). A Wizz Air több tucatot rendelt belőle.

Váradi József

„A Boeingnek nagy bajban van, több kategóriában nincs modellje, vagy ami van, nem versenyképes az Airbus ajánlatával” – mondta Váradi József a müncheni European Aviation Symposiumon. Lehet, hogy az alapító-vezető nem teljesen objektív.

A Wizz jelenleg 114 gépes és 2026-ra 276-ra bővíteni tervezett flottájában csak Airbusok vannak. Az viszont tény, hogy a Boeing a Max mizériáját megelőzően is évek óta piaci részesedést vesztett az Airbusszal szemben.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik
Hirdetés

Friss

Tőzsde – Erős kezdés New Yorkban

Indexemelkedéssel indult a kereskedés pénteken az amerikai értékpapírpiacokon a héten kezdődött negyedéves eredménybeszámoló szezon első jelentéseiben szereplő várakozáson felüli adatokat nyugtázva.

Amerika hitelezői: Japán a legnagyobb, Írország a negyedik

Februárban már a huszonegyedik egymást követő hónapban volt japán tulajdonban a legtöbb amerikai állampapír.

Otthonteremtési és felújítási támogatások – egyszerűbb feltételekkel

Egyszerűbb feltételek mellett, még többen igényelhetik a január 1-jén bevezetett otthonteremtési és otthonfelújítási támogatásokat - jelentette be a családokért felelős tárca nélküli miniszter.

Befektetési alapok: átlépte a 7000 milliárdot a kezelt vagyon

Márciusban 2 százalékkal, vagyis 137 milliárd forinttal nőtt a befektetési alapok vagyona, amely ezzel először lépte át a hétezer milliárd forintot. A hónap végén a Bamosz tagjai 7110 milliárd forintot kezeltek befektetési alapokban - közölte a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége.

Hírek

Rabszolgaként tartottak több embert Zalában – egyikük belehalt

Vádat emeltek egy Pakodon élő család ellen Zalában, amelynek hét tagja éveken át rabszolgaként bánt több ismerősével. A sanyargatottak egyike az embertelen körülmények miatt meghalt - közölte a Zala Megyei Főügyészség szóvivője.

Csalók ígérnek gyors gyógyulást – figyelmeztet a GVH

Megsokasodtak a fogyasztói jelzések az egészségügyi termékeket hirdető csaló weboldalakról, ezért a Gazdasági Versenyhivatal figyelmeztetést adott ki.

Újra az államé a Hévíz-Balaton Airport

Újra állami tulajdonban működik a Hévíz-Balaton Airport, miután a területen lévő ingatlanok is a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vagyonkezelésébe kerültek.

Egymás fejét tépték az óriáspandák. Videó a vadon élő állatok harcáról

Két vadon élő óriáspanda vérre menő összecsapását sikerült lefilmezni a vadvédelmi hatóságoknak egy kínai természetvédelmi területen.

Vita közben. Gázfegyverrel lőttek Kispesten

Gázfegyverrel lőtt egy férfi Budapesten, a XIX. kerületi Kossuth téren, egy kispesti járőr a helyszínen elfogta - közölte a Budapesti Rendőr-főkapitányság .

MÁV-Volán: áprilisban ingyen utazhatnak az alsósok

Az alsó tagozatos diákok áprilisban díjmentesen utazhatnak a MÁV és a Volán járatain - közölte a MÁV-Volán-csoport.

Szándékos vaklárma. Mégsem támadtak pénzszállítókra Kőbányán

Nem történt rablási kísérlet pénzszállítók ellen szerdán a X. kerületben, az esetet a pénzszállító cég munkatársa kitalálta - mondta a Budapesti Rendőr-főkapitányság szóvivője.

Berlin. Alkotmányellenesnek minősítették a lakbérplafont

A német alkotmánybíróság az alaptörvénnyel ellentétesnek minősítette és megsemmisítette a lakbérek befagyasztásáról szóló berlini helyi jogszabályt.

Új elnök a Nyomda- és Papíripari Szövetség élén

Orgován Katalint, a Pátria Nyomda vezérigazgatóját választották meg a Nyomda- és Papíripari Szövetség új elnökének a testület közgyűlésén - közölte a szövetség.

Újabb pert vesztett a Ryanair

A Ryanair ismét pert vesztett az Európai Bizottsággal szemben Luxemburgban. A fapados légitársaság azért perelt, mert szerinte az Air France és a svéd SAS jogtalanul kaptak állami támogatást.

Spániel világrekord Németországban

Világrekordnak számít, hogy 43-szor ugrott át egy karikán hatvan másodperc alatt egy amerikai cocker spániel Németországban.

Keresik az év magyar hídját – szavazás

Az idei Év Hídja versenyben tíz ívhídra lehet szavazni, többek között a Tisza-tónál lévő Eger patak feletti kerékpároshídra, a szolnoki Tiszavirág gyaloghídra vagy a Varasdi völgy 30 méteres mélysége felett átívelő hídra - közölte a Hidászokért Egyesület és a Közlekedéstudományi Egyesület.

Gazdaság

Amerika hitelezői: Japán a legnagyobb, Írország a negyedik

Februárban már a huszonegyedik egymást követő hónapban volt japán tulajdonban a legtöbb amerikai állampapír.

Befektetési alapok: átlépte a 7000 milliárdot a kezelt vagyon

Márciusban 2 százalékkal, vagyis 137 milliárd forinttal nőtt a befektetési alapok vagyona, amely ezzel először lépte át a hétezer milliárd forintot. A hónap végén a Bamosz tagjai 7110 milliárd forintot kezeltek befektetési alapokban - közölte a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége.

Statisztikai alapú értékbecslés – gyorsabb és olcsóbb hitelfolyósítás

Gyorsabb és olcsóbb lesz a hitelfolyósítás, hamarosan számos új jelzáloghitel-kihelyezéshez is alkalmazzák majd a bankok a statisztikai alapú értékbecslés módszerét - közölte a Magyar Bankszövetség.

MNB-mérleg. Több külföldi tartozás, kevesebb követelés

A Magyar Nemzeti Bank külföldi követelései márciusban 320 milliárd forinttal 12 353 milliárd forintra csökkentek, és 635 milliárd forinttal alacsonyabb voltak, mint a múlt év végén. A külföldi tartozások a múlt hónapban 1152 milliárd forinttal 2852 milliárd forintra emelkedtek, de ezzel együtt is 323 milliárd forinttal elmaradtak az év végén regisztrált összegtől - derül ki a jegybank statisztikai mérlegéből.

Az ÁSZ szabályosnak találta az MNB gazdálkodását

Szabályszerűen működött a Magyar Nemzeti Bank 2018-ban és 2019-ben: irányítási, döntéshozatali és ellenőrzési rendszere, valamint gazdálkodási keretei is megfeleltek a jogszabályi előírásoknak - állapította meg az Állami Számvevőszék.

Újabb mérföldkőhöz ért a szuperállampapír

Átlépte az 5500 milliárd forintot a Magyar Állampapír Pluszba (MÁP+) befektetett megtakarítások értéke  - jelentette be a pénzügyminiszter.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom