Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Boeing, a szárnyaszegett óriás

Boeing, a szárnyaszegett óriás

A 737 Max repülési tilalmát a Boeing 18 milliárd dollárja bánja. A számla az évtizedekig piacvezető konszernt, a befektetőket és az elemzőket is sokkolta.

A repülési tilalom egyre hosszabbá válásával izgatottan várták a befektetők és az elemzők a Boeing konszern számait. Január végén kiderült, hogy 2019-ben 18 milliárd dollárt bukott a Max-on az évtizedekig piacvezető amerikai konszern.

Csak rossz hírek vannak

David Calhoum

Az új elnök, David Calhoum nyíltan beszélt: a cég legeladottabb gépe körüli botrány megtépázta a Boeing hírnevét és olyan anyagi kárt okoztak, amelyeket csak sok év alatt tudnak kiheverni. Beismert, hogy a Max-nak nincs jövője. Viszont egy új modell kifejlesztése 8-10 évig tart és 15-20 milliárd dollárba kerül.

A 737 Max 2019. márciusa óta nem repülhet. A nemzetközi légügyi hatóságok két gép lezuhanása után döntöttek a kényszerpihenőről. A Lion Air és a Ethiopian 346 emberéletet követelő tragédiákat alapvetően a modell meghibásodott szoftvere okozta. A Boeingnél gőzerővel dolgoznak a kijavításán. Az új vezérkar azzal számol, hogy 2020 nyárától ismét felemelkedhetnek a Max-ok.

Földre kényszerülve Kép/Forrás:Reuters

A légitársaságok azonban nem tudják egyik napról a másikra üzembe állítani a gépieket. Így – a sokak által optimistának tartott – nyári újraindulás esetén is két főszezont kell átvészelniük a gépek nélkül. Ezzel 2020-ban ezer repülő hiányozik majd az égboltról. Maradnak tehát a tavaly mindennapossá vált késések és járattörlések.

A Boeing 9 milliárd dollárt már kiadott a Max-al összefüggésben. Még 8 milliárddal számolnak a további kártérítésre és a termelés költséges újraindítása miatt. Több mindentől függ, hogy megússzák-e ennyivel. A legnagyobb kérdés, hogy sikerül-e a Boeing tervei szerint megállapodni a légitársaságokkal a kártérítésekről, és hogy az amerikai légügyi hatóság valóban kiadja-e nyáron a repülési engedélyt.

„A legnagyobb kihívás azonban nem a pénz előteremtése, hanem meggyőzni a közvéleményt, hogy a Max biztonságos repülő, a Boeing pedig megbízható márka” – mondta Calhoun.

Lehetne rosszabb is

Boeing modell – választék

A cég szerencséje a széles modellkínálata, és hogy az Airbusszal együtt, duopóliumot alkotva ellenőrzik az egész polgári repülőgépgyártási piacot. A széles paletta nélkül nem rendelkezne a kilábaláshoz szükséges tőkével és elég bevétellel a forgalom visszaesése alatti időszakban is.

A Boeingnek a tavalyi 6,6 milliárd dolláros veszteség ellenére is komoly tartalékai vannak. 2018-at még 7,8 milliárd nyereséggel zárta. A Max által okozott rendkívüli kiadásokat leszámítva 2019-ben is jóval kevesebb, 2 milliárd volt a veszteség. Elemzők többre számítottak a tavalyi 24 százalékos forgalomcsökkenésre figyelemmel.

Hiányoznak a sikermodellek

Hogy a Boeing belátható időn belül veszélyezteti-e az Airbus tavaly megszerzett piacvezető pozícióját, az attól függ, milyen gyorsan sikerül a Maxhoz hasonló sikermodellt a piacra vinni. Ez nem csak a cégtől függ. Nagyban megnehezíti a Boeing dolgát, hogy a hajtóműgyártóknak jelenleg nincs egy Max-hoz hasonló gép számára megfelelő termékük a kínálatban.

Az már biztos, hogy a Max és a hosszútávú utakon bevethető 787 közötti új kategóriában a tervektől eltérően 2025-ben nem kerül a piacra a Boeing évek óta fejlesztett modellje. A terveket inkább a Max-ot kiváltó középtávú géppé fogják átalakítani. Ugyanis ez a legeladottabb kategória, erről a bevételről nem mondhat le a Boeing. Az új kategóriában a tervezett modell kiesése nagy érvágás lesz ez a Seattle-i konszernnek. Belátható ideig az Airbus új gépe, az A321XLR lesz az egyetlen termék a piacon a hosszú távú kisebb gépek kategóriájában.

Az Airbus A321XLR tulajdonságai – nagyításhoz KLIKK a képre

Az Airbus A321XLR eladási sláger. Még nincs forgalomban, de már több száz megrendelés van rá. Ennek oka, hogy az új Airbus megnyithatja a fapadosok előtt a hosszútávú desztinációk piacát.

A megfelelő gép hiányában ezen a területen eddig egyetlen fapados sem tudott tartós sikert felmutatni. Ezt mutatja a szegmensben aktív izlandi Wow Air csődje, és hogy a szintén itt próbálkozó Norwegian évek óta veszteséges.

Az új modell fogyasztása a középtávú A321-es széria többi gépénél 30 százalékkal alacsonyabb. 8700 kilométer elegendő kerozin fér a tankba, így a géppel Európából elérhető Észak-Amerika és a dél-kelet-ázsiai turistadesztinációk is. Befogadóképessége kisebb (180 fő), mint a hosszabb utakon jelenleg bevetésre kerülő óriásgépeknek, amelyek töltése a fapadosoknak gondot okoz. Az ülésközök könnyen és gyorsan állíthatók, így rövidtávú utakon, a lazább előírások által megengedett sűrűbb székezéssel bővíthető a gép kapacitása (220 fő). A Wizz Air több tucatot rendelt belőle.

Váradi József

„A Boeingnek nagy bajban van, több kategóriában nincs modellje, vagy ami van, nem versenyképes az Airbus ajánlatával” – mondta Váradi József a müncheni European Aviation Symposiumon. Lehet, hogy az alapító-vezető nem teljesen objektív.

A Wizz jelenleg 114 gépes és 2026-ra 276-ra bővíteni tervezett flottájában csak Airbusok vannak. Az viszont tény, hogy a Boeing a Max mizériáját megelőzően is évek óta piaci részesedést vesztett az Airbusszal szemben.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Tőzsde – Gyenge kezdés az amerikai tőzsdéken

Indexcsökkenéssel indult a kereskedés pénteken az amerikai értékpapírpiacokon. Az olaj ára csökken.

Ötödével estek vissza a közbeszerzések

Az első hat hónapban 1346 milliárd forint értékben 3746 közbeszerzési eljárást folytattak le Magyarországon. A koronavírus-járvány miatt a közbeszerzések száma körülbelül a negyedével, az értéke közel az ötödével maradt el a tavaly első félévitől - közölte a Közbeszerzési Hatóság.

Tartós hőség jön – elsőfokú a figyelmeztetés

Európában és Magyarországon is beköszönt a tartós hőség - közölte az Országos Meteorológiai Szolgálat.

A kkv-k 16 százaléka megtartaná a home office-t

A koronavírus-járvány miatt bevezetett intézkedések közül a csökkentett munkaidő és a home office sok vállalkozás esetében hatékonynak bizonyultak, így ezek megmaradhatnak a jövőben is - derült ki a K&H Bank júniusi felméréséből.

Hírek

Tartós hőség jön – elsőfokú a figyelmeztetés

Európában és Magyarországon is beköszönt a tartós hőség - közölte az Országos Meteorológiai Szolgálat.

Koronavírus – A BCG-oltás tényleg használ?

A BCG-oltás befolyásolhatja a Covid-19 tüneteit egy önkéntesekkel végzett új holland kutatás eredményei szerint.

Balatoni villájában vették őrizetbe a milliárdost – videó

Közismert kelet-magyarországi élelmiszerlánc- és szállodatulajdonost vettek őrizetbe a NAV nyomozói - közölte a hatóság észak-alföldi bűnügyi igazgatóságának sajtóreferense.

Történelmi mélyponton a török líra

Történelmi mélypontra gyengült a török líra a dollárhoz képest csütörtökön, folytatva a hét eleje óta tartó zuhanórepülést, amelyet nem tudtak megállítani az állami bankok agresszív dolláreladásai.

Vatikán. Erdő Péter bekerült a Gazdasági Tanácsba

Erdő Péter bíborost, esztergom-budapesti érseket nevezte ki Ferenc pápa a vatikáni pénzügyekért felelős Gazdasági Tanács egyik új tagjává. Ez a testület felügyeli a vatikáni hivatalok és intézmények gazdasági-pénzügyi tevékenységét.

Koronavírus – Tovább nő az aktív betegek száma Csehországban

Csehországban tovább nő az aktív koronavírus-fertőzött betegek száma.

Kína. Újabb kanadait ítéltek halálra

Kábítószer előállításának bűntette miatt újabb kanadai állampolgárt ítéltek halálra Kínában. A középfokú bíróság ítéletét a legfelsőbb bíróságnak is jóvá kell hagynia.

Kovács Árpád: társadalmi jövőkép nincs gyermekek nélkül

Egy társadalom jövőképét gyermekek nélkül nem lehet elképzelni - hangoztatta Kovács Árpád a Költségvetési Tanács elnöke egy most megjelent tanulmánykötetről beszélve.

Genova szivárvánnyal ünnepelte visszaépített sztráda-hídját

Két év alatt készült el az összeomlott Morandi-híd helyén az új. „Az öröm nagy, de a fájdalom marad” – mondta a kormányfő a San Giorgio-híd avatásán. A forgalom szerda hajnal óta robog a Genovát elkerülő régi-új autópálya-viadukton.

Koronavírus. Besárgult Spanyolország

A koronavírus-fertőzés terjedése miatt zöldből sárga besorolású lett Spanyolország - az erről szóló országos tisztifőorvosi határozat a Hivatalos Értesítőben jelent meg.

Koronavírus. A brit főnök kirúgta az otthon maradókat

A brit vízvezeték-szerelő cég, a Pimlico Plumbers tulajdonosa kirúgta azokat az alkalmazottait, akik nem akartak visszatérni a munkába. Charlie Mullins a többi munkaadót is hasonló szigorúságra buzdítja - írja a Sun

Riasztás: nyakunkon az újabb felhőszakadás

Zivatarveszély miatt az ország nagy részére elsőfokú, felhőszakadások miatt több déli megyére ismét másodfokú riasztást adott ki az Országos Meteorológiai Szolgálat.

Gazdaság

OTP: a vártnál erősebb negyedéves eredmény

A második negyedév adatai alapján az OTP kilátásai kedvezőek, helyzetét a járvány miatti nehézségek sem veszélyeztették - mondta a pénzintézet sajtótájékoztatóján Bencsik László vezérigazgató-helyettes.

Történelmi mélyponton a török líra

Történelmi mélypontra gyengült a török líra a dollárhoz képest csütörtökön, folytatva a hét eleje óta tartó zuhanórepülést, amelyet nem tudtak megállítani az állami bankok agresszív dolláreladásai.

MNB – Itt az első zöld vállalati kötvény

Megtörtént az első hazai zöld vállalatikötvény-kibocsátás: a CPI Hungary Investments Kft. 30 milliárd forint össznévértékű, 2,25 százalékos kuponú, 10 éves futamidejű zöld vállalati kötvényt hozott forgalomba.

Kamatcsökkentés – Egyhangú volt a döntés az MNB-ben

A monetáris tanács tagjai ellenszavazat nélkül döntöttek júliusban az alapkamat 15 bázisponttal 0,60 százalékra csökkentéséről, továbbá a kamatfolyosó változatlanul hagyásáról - közölte az MNB a július 21-i kamatdöntő ülésről kiadott jegyzőkönyvében.

A járvány sem állította meg a szuperállampapírt

A koronavírus-járvány ellenére is megőrizte népszerűségét a Magyar Állampapír Plusz: a második negyedévben állománynövekedése csaknem 400 milliárd forint volt - közölte az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).

Az MNB piacot nyitna a zöld kötvényeknek

A Magyar Nemzeti Bank a bankszektorban megtett intézkedések után a tőkepiacokon is megkezdi a zöld pénzügyek meghonosításának támogatását, együttműködve a társhatóságokkal és a piaci szereplőkkel - közölte az MNB.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom