Hirdetés
Kezdőlap Autóipar E-autók. Lehet, hogy jobbak, mint a hírük. Itt az optimista változat
No menu items!

E-autók. Lehet, hogy jobbak, mint a hírük. Itt az optimista változat

Töltés tankolás helyett: az elektromos autókat éghajlati reménynek tekintik  Kép / Forrás / Spiegel / Rachel Annie Bell / Cavan Images RF / Getty Images 

Az akkuk minősége javul, nő a zöld energia aránya. Egyre jobb az e-autó környezeti mérlege. Jócskán megelőzi a hagyományosat és a hidrogénautót is – szólnak a legújabb hírek. Sokan túl optimistának tartják a számításokat.

Előznek az e-autók

Világszerte egyre több e-modell van a gyártók kínálatában, a városlakók pedig mind gyakrabban döntenek ezek mellett. Európa legnagyobb autópiacán, Németországban az idén értékesített újautók 10 százaléka elektromos volt. Ebben a növekvő környezettudatosság mellett nagy szerepet játszottak az állami támogatások és a hagyományos autók jövőjét bizonytalanná tevő környezetvédelmi előírások.

Sokan kritikusan nézik az e-autók terjedését. Rossznak tartják a környezeti mérlegüket. Elsősorban, mert az áram jó része súlyosan klímakárosító szénből és olajból érkezett. Egy jónevű amerikai közlekedésügyi civil szervezet, az ICCT (International Council on Clean Transportation) friss elemzése meglepően jó klímabizonyítványt állított ki az e-autókról: a környezeti mérlegük rohamosan javul, megelőzik a hagyományos meghajtású kocsikat és a hidrogénautókat is.

Az akku az alfa és az omega

Az energiamix javulása az akku gyártás miatt is elengedhetetlen feltétele az e-autó környezetbarátabbá válásának. Sokat javít a villanyautók klímamérlegén, hogy az amerikai energiaügyi minisztérium kutatóintézete, az Argonne National Laboratory (ANL) elemzése szerint az elmúlt években kétharmadával csökkent az akkugyártás energiaigénye.

Alapvető technikai változás azonban nem történet, csak a meglévő eljárást optimalizálták. Az akkuk továbbra is lítiumból készülnek, aminek három gyenge pontja van: (1) a bányászata súlyosan környezetszennyező, (2) a készletek vészesen fogynak, (3) a lítiumakku nem újrahasznosítható veszélyes hulladék.

Vannak ugyan alternatív megoldások, de ezek még csak a kutatási fázisban tartanak és félő, hogy a nagy cégek, amelyek sok pénzt fektettek a lítium alapú akkugyártásba, blokkolni fogják az új technológiák terjedését. Ez igaz az akku- és e-autógyártás pionírjára, a Teslára is.

A számok

A civil szervezet, az ICCT elemzés szerint az e-autók átlagosan 66-69 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt kibocsátanak ki, mint a benzinesek. A számításnál figyelembe vették a gyártásához szükséges, valamint az autó használata során felemésztett energiát. Az összmérlegben nem marad figyelmen kívül az e-autó neuralgikus pontja, az akku környezeti mérlege sem.

A használat során fellépő áramszükséglet elemzésénél a 2021 és 2038 közötti várható európai energiamixel számoltak. A kritikusok ezt tartják az elemzés talán leggyengébb pontjának: nincs garancia arra, hogy néhány év múlva valóban olyan nagy lesz a megújuló forrásokból származó áram aránya, mint a nagyratörő célkitűzésekben szerepel. Ha azonban a direktívák valósággá válnak, 2030-ra 70-74 százalékkal jobb lesz az új e-autók így számolt környezeti mérlege, mint a benzineseké.

Az ICCT és az ANL szerint egy benzines autó életciklusa során 250 gramm CO2-t bocsát ki kilométerenként. Hasonló a dízel összmérlege is. Igaz több káros anyagot bocsát ki, de hosszabb az életciklusa. Az LPG üzemű autók mérlege 220 g/CO2/km, a hibrideké 180, a jelenlegi energiamixből tankló e-autóké 80, míg a kizárólag megújuló forrásból készül és azzal közlekedők elektromos kocsiké 40 g/CO2/km. A hidrogén autók mérlege 60 g/CO2/km.

Sok a bizonytalanság

„Az e-autók klímamérlege folyamatosan javul” – fogalmaz az amerikai tanulmány. Állítását a Spiegelben Hinrich Helms, a német Heidelbergi Energia- és Környezetkutató Intézet (IFEU) szakembere. Az IFEU saját elemzése az ICCT-től és az ANL-től részben eltérő számokból kiindulva arra jutott, hogy egy e-autó 30 százalékkal jobb környezeti mérleget mutat fel, mint egy benzines.

Helms felhívja a figyelmet, hogy az ilyen kutatások eredménye döntően függ a kiinduló paraméterektől, amelyek viszont spekulatívak.Nem tudjuk biztonsággal megmondani, milyen lesz 10 év múlva az energiamix, milyen hosszú lesz egy akku élettartama és mennyi áramra lesz szükség a gyártásához.”

Helms túlságosan optimistának tartja, hogy az ICCT szerint egy középkategóriás e-autó átlagosan 243 ezer kilométeres életciklusa alatt egyszer sem kell akkut cserélni. Az akkut öregedésével gyakrabban kell tölteni és több áramot kell beletölteni, hogy azonos teljesítményt nyújtson. Ezért, aki sok pénzt kiad egy e-autóért, szinte biztos, hogy a kocsi, illetve az akku teljesítménye romlásával rögtön ki akarja cserélni azt. De Helms hozzáteszi, hogy „az e-autók klímamérlege már pesszimistább kiinduló adatok esetén is jobb, mint a hagyományos kocsiké.”

Nem akkor süt a nap, amikor tankolunk

az elektromos autózás károsanyag-kibocsátása mindaddig meghaladja a robbanómotorokét, amíg az energiamixben 20 százalék felett van a fosszilis energiahordozók aránya.

Az e-autók kritikusai a számításoknál figyelmébe vett energiamixet tartják a leggyengébb pontnak. Érvelésük szerint bármilyen nagy is a megújuló források aránya egy ország energiamixében, a töltőből folyó áram általában gáz-, illetve szénerőművekből jön. Ugyanis a nap nem feltétlenül akkor süt, illetve a szél sem akkor fúj, amikor sokan töltik az autójukat.

Helms nem ért ezzel egyet és arra hívja fel a figyelmet, hogy az EU statisztikái szerint a növekvő áramigénnyel egyenes arányban nő a megújuló forrásból származó energia arány. „Minél több e-autó van, annál több szél- és szolárpark épül.”

Vita a hidrogénautók körül

A hidrogénautókat az IFEU elemzése csak akkor tartja az e-autók valós alternatívájának, ha belátható időn belül teljes egészében megújuló forrásból fog származni az áram. Helms ezt azzal magyarázza, hogy a hidrogén előállítása nagyon energia intenzív, ezért még inkább befolyásolja az elemzéseket, hogy tényleg olyan jó lesz-e az energiamix összetétele a jövőben, mint amit most feltételezünk.

Az e-autók előnyre tesznek szert a hidrogénekkel szemben. Az új számítások szerint az akku gyártása már nem energiaintenzívebb, mint a hidrogén előállítása. Valamint annál fogva is, hogy a hidrogénmotor rosszabb hatásfokú, mint az akkuval működő elektromos. Több áram kell ugyan akkora teljesítmény eléréséhez. Ráadásul a hidrogénmotorhoz szükséges karbon termelése során annyi üvegházhatású gáz szabadul fel, mint amennyit egy középkategóriás autó akkujának előállítása okoz.

A hidrogénnek van viszont két fontos előnye. Egyrészt, jól tárolható, ezért akkor lehetne gyártani, amikor sok áram van a hálózatban, tehát éppen süt a nap, illetve fúj a szél. Másrészt, a legfontosabb alapanyaga, a szénszál természetesen erőforrás, tehát a felhasználás után lebomlik.

Petrus Szabolcs

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen

A visszaváltási rendszer fő célja, hogy Magyarországon is minél többen váltsák vissza az italcsomagolásukat

A munkanélküliségi ráta 4,2 százalék júniusban

A munkakeresés átlagos időtartama 10,0 hónap volt, az összes munkanélküli 35 százaléka 3 hónapnál rövidebb ideje, míg 36 százaléka legalább egy éve keresett állást.

NTAK – A Magyar Nagydíj és az Ed Sheeran-koncert mindent vitt

Mogyoródon szállt meg a legtöbb turista, csaknem 2000 vendégéjszakát töltve a három nap során.

 Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Gyenge kezdés után indexveszteséggel fejezték be a csütörtöki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok, London kivételével.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Majdnem 70 millió forint bírság a Raiffesen banknak és lízingcégének

A pénzügyi felügyelet kifogásolta, hogy a compliance (szabályozási megfelelési) terület beszámolói nem minden szempontból feleltek meg a jogszabályban elvártaknak.

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.

Hazánk az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lett

A magyarországi eredmények, amelyeket kevesebb mint két évvel a helyi iroda megalapítása után értek el, minden várakozásukat felülmúlták.