Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Fapadosvég? Bajban az Eurowings!
No menu items!

Fapadosvég? Bajban az Eurowings!

Az Air Berlinnél is így kezdődött. A Lufthansa fapados leányvállalata az év eleje óta több mint 2600 járatot törölt és további 600 számottevő késéssel érkezett a célállomására. Óriási szám más légitársaságokkal és az Eurowings tavalyi, szintén nem túl rózsás adataival (200 járatkimaradás) összehasonlítva.

„Kedves Utasunk! Sajnálattal tájékoztatjuk, hogy az Ön utazását nem tudjuk a foglaláskor megadott feltételek szerint lebonyolítani” – több tízezer, köztük Budapest és német városok közötti járatra jegyet vásárolt utas kapott az elmúlt hetekben így kezdődő e-mailt az Eurowingstől. Kellemetlenség azokat is ért, akik megúszták a járattörlést: kígyózó sorok a check-in-nél, hosszú várakozási idő a telefonos ügyfélszolgálaton. A csőd előtt álló Air Berlinre emlékeztető állapotok.

A turisták dühösek, nyaralási terveik felborulnak, szállodai foglalásaik veszendőbe mennek. Sok német utazásközvetítő lebeszéli honfitársait az Eurowings-járatok foglalásától, az utazásszervezők igyekeznek más légitársasággokkal kooperálni. Talán még aggasztóbb a cég számára, hogy a legkevésbé árérzékeny, és ezért a legjobb ügyfélnek számító üzleti utazói is elpártolnak az Eurowingstől. A probléma nagyságát mutatja, hogy a közelmúltban száz német utazási iroda és online foglalási portál közösen írt kemény hangú nyílt levelet a német fapados társaságnak: ők nem tehetnek semmiről, mégis rajtuk csapódik le a légitársasággal kapcsolatos utasok elégedetlensége.

Hatalmas anyagi és presztízsveszteség a légitársaságnak, valamint a – magas árairól ismert, de színvonalas szolgáltatására büszke – tulajdonos Lufthansának is. Mindez azonban annak a következménye, amit Thorsten Dirks, az Eurowings elnöke néhány hónapja nagy büszkeséggel minden idők legnagyobb expanziójának nevezett a német légiközlekedés történetében.

Az Eurowings székhelye Düsseldorfban

A szakértők nincsenek meglepve

Elég világos az Eurowings gondjainak három fő oka:

  • A flotta túlságosan ambiciózus bővítése. 70 ezer új járat, 8 millió új utas, 140 új repülőgép – mindez egy év alatt. Ilyen növekedésre még valóban nem volt példa Németország, de talán a világ légiközlekedésében sem.
  • A csődbe ment Air Berlintől átvett gépek rossz műszaki állapota. Az Eurowingsnél név nélkül többen is megerősítik, hogy az átvett repülők az életkoruk által indokoltnál rosszabb állapotban voltak. Hiányosak a kötelező karbantartások dokumentációi is. Kérdés, hogy az Eurowings vezetőit miért lepi meg az, ami logikus: az évek óta anyagi gondokkal küzdő Air Berlin csak a legszükségesebb karbantartási munkákat végeztette el a flottáján. Ráadásul a Lufthansa csoport az elmúlt években kapacitást bérelt és repülőket lízingelt a csődbe ment társaságtól. Így első kézből tudhatta, milyen állapotban van a flotta. Az Eurowings hivatalosan természetesen cáfolja a műszaki gondokat. A karbantartási dokumentáció körüli problémákat viszont elismeri.
  • Teljes káosz az Eurowings HR-részlegében. Germanwings, Brussels Airlines (belga), Sun Express (török), Tyrolean (osztrák) – hosszú a Lufthansa leányvállalatainak sora. Közös bennük, hogy mindegyik üzemeltet Eurowings-járatot. A társaságok között, de sokszor még azokon belül is lényegesen eltérőek a személyzet foglalkoztatási feltételei (pihenő idő, szabad napok száma, javadalmazás stb.). Így annak eldöntésénél, melyik társaság, melyik gépe, milyen összeállítású személyzettel repül a forgalomszervezési racionalitások helyett munkajogi szempontokat kell figyelembe venni. Ezért gyakran ad hoc kell hozni irracionális döntéseket. Másképp nem magyarázható, ha Hamburg és Brüsszel között az osztrák Tyrolean bécsi gépe repül a Germanwings személyzetével.

Növekedni minden áron?

Elméletben egyszerű a megoldás: egységesíteni kell az alkalmazási feltételeket! A közös nevezőt azonban a gyakorlatban több okból is nehéz megtalálni: (1) számos szakszervezet és munkaadó ül a tárgyalóasztalnál; (2) meglévő jogairól egyetlen munkavállaló sem hajlandó lemondani; (3) a könyörtelen árharcról ismert fapados piacon lavírozó munkaadóknak minden euró számit. A tárgyalások eredménytelensége miatt a munkavállalók már sztrájkkészültségben vannak. Így újabb járatkimaradások és késések sokasága fenyeget. Mindez horrorszcenárió az Eurowings menedzsmentjének.

Az Eurowings nehézségeit paradox módon éppen az okozza, hogy túlságosan komolyan vette a fapados piac legfontosabb szabályát: növekedni minden áron! A liberalizált európai légipiacon valóban ez a siker záloga. Ezt a stratégiát követi a Ryanair, az Easyjet és a Wizz Air is. A méret teszi lehetővé a személyi és dologi kiadások optimalizálást és versenyképes árkalkuláció kialakítását. De a növekedésnek is vannak határai. Úgy tűnik, a német cégnél erről megfeledkeztek.

Az Eurowings előtt két út áll. Megpróbálhat helyt állni a kegyetlen árversenyben, amit viszont csak további költségcsökkentés és állandósuló minőségi problémák árán lehetséges – vagyis olcsó lesz, de megbízhatatlan. Vagy megcélozhatja a Lufthansa és a Ryanair közötti ár és minőségi szegmenst – így drágább lesz, de színvonalasabb. Kérdés, lenne-e erre kereslet.

Egy biztos: bármi is lesz, az Eurowings nem juthat az Air Berlin sorsára, mert a Lufthansa tőkeerős és miközben az Air Berlin esetében az Öböl-menti fő tulajdonos Etihad se eltökélt, se korrekt nem volt, a Lufthansa, ha még nem is pontosan, de hosszútávon tudja mit akar a leányvállalatával.

Eurowings vs. Germanwings

A név, a történet és profil hasonlósága miatt még a légiközlekedési szakembereknek is résen kell lenniük, hogy ne keverjék össze a két társaságot. Az Euro- és a Germanwings is a ’90-es években alapított low-cost, vagyis fapados vállalkozás, amelyeket a Lufthansa időközben  felvásárolt. A koncepció világos: a fapadosok és az öböl menti légitársaságok térnyerése miatti egyre nagyobb árversenyben a Lufthansa fapados cégeihez szervezi ki egyre több európai és árérzékeny hosszú távú turistadesztinációit. A kiszolgálás színvonala a Euro-, illetve a  Germanwings gépeken természetesen jóval (az amúgy sem az utasok fedélzeti kényeztetéséről híres – a szerk.) Lufthansától megszokott alatt van. Az igazi megtakarítást azonban a személyi kiadásoknál jelentkezik. A Lufthansa pilótái és légi kiszolgáló személyzete a legjobban keresők közé tartozik. Az Euro-, illetve Germenwingsnél viszont a fapados foglalkoztatási feltételekkel kell beérniük a dolgozóknak.

Szakemberek szerint a fentiek ellenére a két cég közül a düsseldorfi bázisú Eurowingsé a jövő. 105 gépével számos európai célállomás mellett minden kontinensre vannak desztinációi. Utasainak száma az évi 20 milliót közelíti. A kölni bázisú Germanwings ugyanis 2015 óta az Eurowings irányítása alatt áll, és ennek megbízásából üzemeltet európai és észak-afrikai járatokat 24 gépével. Középtávon a teljes beolvadása és a márka eltűnése várható.

A kapacitások végesek

„Az ég sem határtalan” – hangzik az Eurowings most indult reklámkampányának szlogenje. Saját nehézségeiket relativizálandó az egész európai légiközlekedést sújtó problémákra hívják fel a figyelmet. A piac bővülésének nem az utazói kereslet, hanem a szakemberek és a repülők hiánya szab határt. Például az Airbus kapacitáshiány miatt 2020-ig nem vesz már fel megrendelést új gépekre.

Így a légitársaságok maximálisan kihasználják a rendelkezésükre álló infrastruktúrát. Ha egy gép késik, annak kihatása van a teljes flottára. Ráadásul a népszerű repülőterek és légifolyosók is túlzsúfoltak. Ezért a nyári szezonban más társaságoknál is halmozódnak a késések és a járattörlések. A globális problémák azonban nem vigasztalnak senkit, aki járata törlésével vagy tetemes késésével szembesül, és dugába dől az évnek az az időszaka, amelyre a legjobban vár, és amire a legtöbbet áldoz: a szabadság.

Mit tehetnek az utasok?

A legrosszabb, ha az utas a reptéren szembesül azzal, ha az oly régóta várt nyaralás célállomására induló járatot egyszerűen törlik. Ennél már az is jobb, ha az indulás csúszik jó pár órát.

Mivel ezek ma már egyre gyakoribb gondok, nem árt ha az utasok tudják: a légitársaságoknak gondoskodniuk kell róluk. Az esetek többségében ugyan a légitársaságok igyekeznek is olyan alternatív járatot felkínálni, amellyel az utazók nagyjából a tervezett időben elérhetik a célállomásukat. De azért senkinek nem szabad elfelejtenie, hogy már a hosszabb késésért is kompenzáció jár, nem beszélve az ennél nagyobb károkról, amelyek kapcsán az Európai Unió pontosan szabályozza az utas jogokat és a légitársaságok kártérítési kötelezettségét.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik
Hirdetés

Friss

Menedzser kihívások. Varga Balázs a DIEGO ügyvezetője a vásárlások alakulásáról

Rovatunkban – akár a  mindennapi közérzetünket, életünket befolyásoló – üzleti-, munkahelyi kihívások megoldásáról kérdezzük a vezető menedzsereket, akiktől rövid, néhány mondatos, őszinte választ remélünk, “távirati stílusban” a  megoldásaikról és annak indíttatásairól. Ezúttal  Varga Balázs a DIEGO Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója válaszol.

Nagy-Britannia. Hatvanéves csúcsra nőtt az államadósság

Elsősorban a koronavírus-járvány súlyos hatásai miatt példátlan szintre emelkedett a brit közfinanszírozás nettó hiteligénye, és ez hat évtizede nem mért magasságba hajtotta a GDP-hez mért brit államadósság-rátát tavaly - jelentette a brit statisztikai hivatal.

Orbán: négymillió beoltott után további lazítás jön

Megvan a 3,5 millió beoltott, így a teraszok szombat reggeltől kinyithatnak. A jövő hét közepén meglehet a négymillió beoltott is, akkor megnyitják a szolgáltatások széles körét azok előtt, akiknek van védettségi igazolványuk - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.

Újabb céget vásárol fel az MVM

Az MVM Energetika Zrt. adásvételi szerződést írt alá az ÉMÁSZ Zrt.-vel az ÉMÁSZ Hálózati Kft. 100 százalékos tulajdonának megvásárlásáról - közölte az energetikai társaság.

Hírek

Horrorkaravánok. Három hónap alatt 15 millió forint bírság

A közúti ellenőrzéseken kiszűrt, súlyos közlekedésbiztonsági kockázatot hordozó járműszerelvények üzemeltetőinek eddig összesen 15,5 millió forintjukba kerültek a jogsértések - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

Teknősbéka talált fejen egy idős nőt Floridában

Egy szélvédőn becsapódó teknősbéka talált fejen szerdán egy idős nőt Floridában, ám szerencsére az asszony és a hüllő is túlélte a nem mindennapi találkozást.

Nemzeti Kibervédelmi Intézet – Riasztás: most zsaroló levelekkel próbálkoznak a bűnözők

Riasztást adott ki az interneten terjedő magyar nyelvű, zsaroló hangvételű levelek miatt a  Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI). A teendőkről is tájékoztattak.

Koronavírus – Reuters: az EU kész beperelni az AstraZenecát

Az Európai Bizottság jogi eljárást indít az AstraZeneca ellen, mivel a gyógyszercég nem teljesítette az unióval kötött szerződésekben vállalt kötelezettségeit a koronavírus elleni oltóanyag gyártására és kiszállítására - közölte a Reuters egy uniós tisztségviselőre hivatkozva, aki közvetlen kapcsolatban áll a vállalattal.

A felhőbe költöznek az államkincstári számlák

Május elsején éles teszttel indul, jövő januártól pedig teljes körűvé válik a Magyar Államkincstár új multidevizás számlavezető rendszere - közölte Bugár Csaba, a MÁK frissen kinevezett elnöke.

Randioldalon csalt ki százezreket férfiaktól – vádemelés

Üzletszerűen elkövetett csalás miatt emelt vádat a Bajai Járási Ügyészség egy kecskeméti nő ellen, aki internetes társkereső oldalon hat férfitól összesen 1,7 millió forintot csalt ki.

Hambulancia. Adatbázis készül a mentőket támogató éttermekről

Az Országos Mentőszolgálat úgy döntött: országos online adatbázist készít a szolgálatban lévő mentőket támogató vendéglátóhelyekről, miután országszerte egyre többen fejezik ki támogatásukat a mentődolgozók felé - hangzott el az M1 Híradójában.

Üvegházhatású gázok. Az uniós tárgyalók 55 százalékos csökkentésről állapodtak meg

Az Európai Parlament és az Európai Unió Tanácsának tárgyalói megállapodásra jutottak arról az éghajlatpolitikai célkitűzésről, amely szerint az unió 2030-ig legalább 55 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

Új tagállammal bővülhet az USA

A Biden-adminisztráció támogatja a Washington DC-t szövetségi állammá, és ezzel az Egyesült Államok 51. tagállamává nyilvánító törvényjavaslatot - derül ki a Forbes magazin híréből.

Szeged. Több év börtönt kaptak az édességmaffia tagjai

Külföldről behozott édesipari termékeket értékesítettek a forgalmi adó megfizetése nélkül egy bűnszervezet a tagjai, akiket három és tíz év közötti szabadságvesztéssel sújtott első fokon a Szegedi Törvényszék - közölte a bíróság szóvivője.

Terasznyitás – a Nébih ajánlásai

Élelmiszerbiztonsági és élelmiszer-higiéniai ajánlásokkal segíti a nyitásra készülő vendéglátóhelyek működtetését a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal.

WHO: a magyar oltási kampány példaértékű

Elismerően nyilatkozott a magyar intézkedésekről Hans Kluge, az Egészségügyi Világszervezet európai regionális igazgatója, aki üdvözölte a határozott lépéseket és a példaértékű oltási kampányt.

Gazdaság

Kapós a Zöld kötvény – jelentős túljegyzés

A 20 milliárd forintért meghirdetett mennyiségnél 10 milliárddal nagyobb összegben, összesen 30 milliárd forintért értékesített Zöld Magyar Államkötvényeket az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) aukcióján.

Van bank, ahol az összes lakásfelújítási hitelt jóváhagyták – így állnak a banki folyósítások

A koronavírus sem tudja megállítani a felújítási lázat, köszönhetően a vissza nem térítendő állami támogatásnak és a kapcsolható, akár az előfinanszírozásához felvehető, támogatott lakásfelújítási jelzáloghitelnek. Banki beszámolók szerint jelentős az érdeklődés a kölcsönök iránt is. 

Fenntartható hitelezés? Megjelent az MNB Zöld ajánlása – banki reakciók

Megjelent a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Zöld ajánlása, amelyet online rendezvényen mutatott be a pénzügyi szervezetek felügyeletéért és fogyasztóvédelemért felelős jegybanki alelnök. A konferencia...

A Real Madrid elnöke szerint a Szuperliga használ a kicsiknek is

A Real Madrid elnöke, Florentino Pérez szerint elsősorban a nagy klubok nehéz anyagi helyzete miatt volt szükség arra, hogy életre hívják az Európai Szuperligát (ESL), amelyben húsz csapat szerepel majd.

Kártyás fizetés. Minden egymillióból 174 forint kerülhetett csalókhoz

Tavaly mintegy 70 ezer bankkártyás és online visszaélés történt, és csaknem 1,3 milliárd forintot próbáltak ellopni a bankkártyacsalók. Az elsőre riasztónak tűnő számok ellenére Magyarország a bankkártya-használat terén a legbiztonságosabb európai országok közé tartozik - mondta Tállai András, a Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkára.

Nem fizet osztalékot az OTP – Csányi újabb öt évig marad

Az OTP Bank bár nyereséggel zárta a múlt évet, a jegybanki iránymutatásnak megfelelően nem fizet osztalékot 2020-as gazdálkodása után - döntött a közgyűlési jogkörrel felruházott igazgatóság, amely meghosszabbította Csányi Sándor elnök-vezérigazgatói megbízatását.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom