Az év elején lendületet vett a globális kereskedelmi forgalom a kieli IfW gazdaságkutató intézet friss felmérése szerint. A tengeri áruforgalmi indexek javulása elsősorban az európai és a német külkereskedelemre alapult a tanulmány szerint. Konténeregységben kifejezve azonban a tengeri szállítás mennyisége csökkent.
Az IfW 75 ország és régió tengeren bonyolított konténeres külkereskedelmi forgalmi értéke alapján képzett “Kiel Trade Indicator” mutatószáma januárban ár- és szezonális kiigazítással 2,1 százalékkal emelkedett a decemberihez képest.
Erőteljes növekedést mutat a német és az európai külkereskedelmi forgalom. A német exportindex 2,1 százalékkal, az importindex 2,6 százalékkal emelkedett, az EU exportindexe pedig 3,0 százalékkal, importindexe 3,2 százalékkal nőtt.
Vegyes képet mutat az Egyesült Államok és Kína kereskedelmi forgalma, az amerikai exportindikátor 3,6 százalékkal emelkedett ugyan, az importindex viszont 1,4 százalékkal csökkent. Kína exportindikátora 1,9 százalékkal nőtt, importindikátora 1,1 százalékkal csökkent.
Egyértelműen javult az Oroszországi Föderáció külkereskedelmi forgalma, 2,2 százalékos exportindikátor és 1,1 százalékos importindikátor növekedéssel.
Az intézet kalkulációi szerint egyértelműen enyhültek a szállítási fennakadások a világkereskedelmi forgalomban.
Januárban a hajórakományok mindössze 8 százaléka parkolt kikötők előtt kirakodásra várva, szemben a beszállítói láncok legnagyobb mértékű leállása idején kialakult 14 százalékos aránnyal.
Timo Hoffmann, a Kiel Trade Indicator projektmenedzsere szerint a világjárvány óta, amikor a konténeres áruforgalom kizökkent a globális termelési szinkronból, most fordult elő az első alkalommal, hogy a tengeri teherforgalmi “dugók” nagyjából megfelelnek a járvány előtti szintnek, és már nem minősülnek “fennakadásnak”.
A tengeri szállítási dugók enyhülése azonban elsősorban a tengeri konténeres forgalom mennyiségi csökkenésére vezethető vissza – jegyzi meg az IfW tanulmánya. Januárban ugyanis 13 millió konténeregység volt úton világszerte, szemben az egy évvel korábbi 14 millióval. Timo Hoffmann szerint a szállítmányozók a késedelmek, fennakadások és a jelentős mértékben megemelkedett tengeri fuvardíjak miatt valószínűleg más szállítási alternatívákra tértek át, elsősorban vasútra és közútra, és ez a megoldás a jelek szerint állandósult is.