Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Minek a kedvezményes klímajegy, ha az emberek nem akarnak tömegközlekedni
No menu items!

Minek a kedvezményes klímajegy, ha az emberek nem akarnak tömegközlekedni

Fotó: Bigstock

Miközben a tömegközlekedés az egyik legkisebb szén-dioxid-kibocsátással járó utazási mód, az autósokat még mindig nehéz arra ösztönözni, hogy a kedvezményes bérleteket használják.

A „klímajegyek” forró témává váltak Európában. Az emelkedő megélhetési költségek és a szén-dioxid-kibocsátás miatti folyamatos aggodalmak miatt ezek a nemzeti tömegközlekedési bérletek népszerűek a lakosság egy részében. Az összetett, a vonat- és buszhasználatra ösztönző bérletek hatékonyságát illetően azonban már megoszlanak a vélemények.

A német kormány „egyik legjobb ötleteként” emlegetett Deutschlandticket-től kezdve az osztrák Klimaticket-ig a politikusok az éghajlati válság kezelésének eszközeként támogatták ezeket a megfizethető, kedvezményes, és hosszabb időre szóló jegyeket. Az állomások távolsága, a tömegközlekedési eszközökön tapasztalt túlzsúfoltság és a gyér járatsűrűség azonban sokfelé nem hatott lelkesítőleg. Pedig a közlekedés az EU üvegházhatású gázkibocsátásának egynegyedéért és az összes kőolajhasználat mintegy 70 százalékáért felelős, ami azt jelenti, hogy a légi és autós utazásokról való elmozdulás kulcsfontosságú lenne az éghajlat-politika szempontjából.

Mi kellene a lemondáshoz?

Az Euronews ennek kapcsán teszi fel a kérdést, melyek lehetnek a leghatékonyabb módszerek arra, hogy az emberek lemondjanak az autózásról és a repülőutakról?

A Greenpeace májusi jelentése 30 európai ország tömegközlekedésének állapotát tárta fel. Az országokat négy szempont alapján rangsorolták: a jegyrendszerük egyszerűsége, a hosszabb időre és távra szóló jegyek megfizethetősége, a szociálisan hátrányos helyzetű csoportok számára nyújtott kedvezmények és az áfakulcsok. A jelentés az egyes fővárosokat is megvizsgálta, és ugyanezen kategóriák alapján értékelte őket.

Minden főváros és ország a lehetséges 100 pontból kapott pontszámot. Végül Luxemburg, Málta, Ausztria, Németország, Ciprus és Spanyolország végzett az élen a könnyen használható jegyek és a kedvezmények terén elért magas pontszámokkal. Ausztria rendelkezett az egyik legolcsóbb és legkönnyebben hozzáférhető tömegközlekedési hálózattal. A városok rangsorában az észtországi Tallinn, Luxemburg és a máltai Valletta végzett az első három helyen. Görögország, Horvátország és Bulgária végzett az országlista végén, Bulgária pedig a négy kategória egyikében sem kapott pontot. Ami a városokat illeti, a hollandiai Amszterdam, az egyesült királyságbeli London és az írországi Dublin kapta a legrosszabb pontszámot a költségek és a megközelíthetőség tekintetében.

Jelenleg a legolcsóbb havi vagy éves jegyekkel rendelkező városok Prága, Pozsony, Róma és Bécs. Ezeken a helyeken napi 0,85 euró körüli vagy annál is olcsóbb az utazás. A legdrágább európai városok London, Dublin, Párizs és Amszterdam voltak. A jegyek itt több mint 2,25 euróba kerülnek naponta.

Mennyire hatékonyak az európai klímajegyek?

Több progresszív ország és város olyan megoldást talált ki, ami egész Európára kiterjedő tendenciát indított el a klímajegyek felé. „A mi definíciónk szerint a klímajegy olyan tömegközlekedési jegy, amely egy bizonyos ideig érvényes az összes vagy a legtöbb tömegközlekedési eszközre…” – magyarázza Herwig Schuster, a Greenpeace Mobility for All kampányának közlekedési szakértője.

A 30 ország közül eddig három – Ausztria, Magyarország és Németország – vezette be ezeket a viszonylag kedvező árú, országszerte használható jegyeket.

Ugyanakkor a Greenpeace felszólít minden olyan európai országot, amely még nem csökkentette a tömegközlekedés költségeit, hogy vezessenek be klímajegyet. De szerintük azoknak is javítaniuk kell a meglévő bérletek kondícióin, akik ilyet már bevezettek.

Az elemzés szerint az ideális „klímajegy” még nem létezik Európában. Schuster szerint az osztrák modell ugyan jó, de túl drága. A Deutschlandticket olcsóbb, de egyes városi közlekedési hálózatokon nem érvényes.

A legújabb jelentések pedig azt is megkérdőjelezik, hogy mennyire hatékony a németországi országos közlekedési rendszer. A Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség előrejelzése, amelyet a német éghajlatváltozási szakértői tanács jelentésével együtt tettek közzé, azt sugallja, hogy a Deutschlandticket kevéssé csökkenti a kibocsátást. A közlekedési minisztérium számításai, amelyek szerint 2030-ig 22,6 millió tonnás csökkenés érhető el, „túlbecsültnek tűnnek”. A jelentés szerint inkább 4,2 millió tonna körüli érték valószínűsíthető.

Kulcskérdés az infrastruktúra

A tömegközlekedést a kapacitás javítása nélkül használó több ember túlzsúfoltsághoz vezet. A kényelmetlen utazás jövőképe helyezése nem készteti az embereket arra, hogy lemondjanak az autójukról. Németország mintegy 83 millió lakosának nagy része számára pedig a rendszeres tömegközlekedési szolgáltatások nem is léteznek. Az Agora Verkehrswende agytröszt becslése szerint mintegy 27 millió ember „nem vagy csak naponta néhányszor, vagy egyáltalán nem kapcsolódik a tömegközlekedéshez”. Ez azt mutatja, hogy még ha a költségeket csökkentik és a jegyértékesítést egyszerűsítik is, a vasúti és buszjáratoknak javulniuk kell ahhoz, hogy az emberek használni akarják őket.

„Nem támogatjuk kifejezetten az ingyenes közlekedést” – mondja Herwig Schuster, a Greenpeace Mobilitás mindenkinek kampányának közlekedési szakértője. „Mindig azt mondjuk, hogy a közlekedésnek megfizethetőnek kell lennie, de nem ingyenesnek. Az persze rendben van, ha ezt Luxemburgban teszik, amely egy szupergazdag ország”.

Tallinn volt az egyik első város, amely 2013-ban ingyenessé tette a tömegközlekedést a lakosok számára, és ez a bevezetése óta 1,2 százalékos keresletnövekedést eredményezett. Luxemburg volt akkor az első európai ország, amely ingyenessé tette a jegyeket az ingázók és a külföldi turisták számára egyaránt. Ez azonban nem ösztönözte az embereket arra, hogy lemondjanak az autókról. A Greenpeace szerint ez valószínűleg azért van így, mert több mint 200 000 ember ingázik be és ki Luxemburgból, ami azt jelenti, hogy nekik továbbra is jegyet kell venniük a szomszédos országba. „Az emberek jellemzően Németországból Luxemburgba, Belgiumból Luxemburgba mennek, és még mindig használják az autót, mert nem igazán hasznos, ha nem fizetnek a luxemburgi szakaszért” – mondja Schuster.

Herald Ruijters, az Európai Bizottság közlekedésért felelős uniós szervének, a DG Move igazgatója szerint nincs olyan, hogy ingyenes tömegközlekedés. „Az ingyenes tömegközlekedés végső soron egy vita a költségvetésekről és arról, hogy ki viseli a költségeket” – mondta az Euronews Green-nek. Még ha népszerű ötlet is lenne az ingyenes tömegközlekedés – magyarázta -, a végén valakinek viselnie kell a költségeket, akár adókon, akár állami támogatásokon keresztül. Ez magában foglalja a szolgáltatások fenntartásához és a bővítésbe való beruházáshoz szükséges költségvetést is. „Nem hiszem, hogy ez valódi megoldás lenne. Nincs ingyen ebéd” – tette hozzá Ruijters.

Hol a megoldás?

A Greenpeace szerint a tömegközlekedés költségeinek csökkentése még mindig az egyik „legegyszerűbb és leggyorsabb” módja annak, hogy az emberek az autóról a vonatra és a buszra térjenek át. A tömegközlekedés költségeinek alacsonyabbnak kell lenniük, mint az autózás költségeinek, és meg kell érniük az árukat, különben az emberek nem fogják használni. A legegyszerűbb és legigazságosabb megoldás a legtöbb ország számára az lehet, ha napi 1 euró körüli összegre törekszünk.

Bár a finanszírozás kérdéses, „óriási lehetőségek” vannak arra, hogy a fosszilis üzemanyag-támogatásokból átcsoportosítsunk pénzt, vagy adót vezessünk be a repülőjegyekre és a kerozinra, hogy a csökkentett jegyárakat ki lehessen fizetni – teszi hozzá Schuster.  A költségek csökkentésének egyik legegyszerűbb módja az áfa megszüntetése lenne, mivel egyes kelet-európai országokban az áfakulcsok elérik a 20 százalékot. „Néhány év alatt szerintem minden kormány képes lenne bevezetni ezt a fajta igazságos árképzést”.

A rendszerek egyszerűbbé tétele egyszerű jegyértékesítési rendszerekkel szintén fontos. Schuster szerint a mindenhol használható elektronikus kártyák – mint például a hollandiaiak – jó megoldást jelentenek. Különösen Bulgáriához képest, ahol egy buszra vagy a vonatváltáshoz esetleg több jegyre is szükség lehet. Az alacsony költségek, a jó infrastruktúra és az egyszerűen érthető jegyrendszer kombinációja lehet a legjobb módja annak, hogy több embert ösztönözzünk a tömegközlekedés használatára.

Kocsis Erika

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Ötvenezer forinttal nőtt átlagosan idén az egy dolgozóra jutó cafeteria keret

Magyarország piacvezető HR-szolgáltatója idén is elkészítette Országos Cafeteria Felmérését, amely átfogó képet ad a béren kívüli juttatások 2024-es trendjeiről. A kutatásból kiderül, hogy a cafeteria átlagos éves bruttó keretösszege 454 429 forintra nőtt dolgozóként, de ebben cégméret, árbevétel és működési terület alapján is elég nagy szórás mutatkozik. A leggyakoribb cafeteria-elem továbbra is a SZÉP kártya, és az is látszik, hogy ahol részben vagy teljesen kiszervezik a folyamatokat külső szolgáltatónak, ott átlagosan kettővel több, azaz legalább 7-féle juttatás érhető el a munkavállalók számára.

Vegyesen nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken. A londoni FTSE100 index 0,18 százalék csökkenéssel, a frankfurti DAX-30 index pedig 0,04 százalék gyengüléssel indított, míg a párizsi CAC-40 index 0,18 százalékkal erősödött.

A GVH a franchise rendszereket is figyeli

Egy a növényvédő gépek felülvizsgálatával foglalkozó franchise rendszert vizsgált a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és megállapította, hogy a rendszert működtető MANOK-Növényorvos Kft. bizonyos kikötések révén a piac felosztására és az árak rögzítésére irányuló versenykorlátozó célú jogsértést követett el.

Repülős előretörés, Dél-Korea másként: a fiatalok felé nyit a Z(s)eppelin Utazási Iroda

A fiatal generáció igényeit és a törzsközönség elvárásait egyaránt...
Hirdetés

Hírek

A forint reggel óta tovább erősödött

Az euró a csütörtök reggeli 1,0398 dollár után magasabban, 1,0402 dolláron állt.

Vegyesen mozgott a forint árfolyama szerda reggel

Az euró 411,14 forintra erősödött 7 órakor a kedd esti 410,82 forintról.

Alig változott a forint árfolyama péntek reggelre

A decemberi kezdéshez képest a forint az euró ellenében 0,4 százalékkal, a dollárral szemben 2,5 százalékkal a svájci frankkal szemben 0,6 százalékkal gyengült.

Csökkent a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

A 6 hónapos diszkontkincstárjegy-aukción az ÁKK 10,0 milliárd forintért vitt piacra állampapírt.

Vegyesen alakult kedd reggel a forint árfolyama

Kedd reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a decemberi kezdésnél, 0,9 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 1,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Országgyűlés – Kedd a döntések napja – két tucat előterjesztés

A Pénzügyminisztérium év végével beolvad a Nemzetgazdasági Minisztériumba.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Feldman Zsolt

Az elismerés átadására a MATE Cselekvő Vezetők Konferenciáján került sor az intézmény kaposvári campusán.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint gyengébben áll a decemberi kezdésnél, 0,3 százalékkal az euró, 0,7 százalékkal a dollár és 0,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Gazdaság

Elindult a kereskedés a Gránit Bank részvényeivel a Budapesti Értéktőzsdén

Az elmúlt 25 év legnagyobb magyarországi nyilvános részvénykibocsátását (IPO) hajtotta végre a Gránit Bank - mondta Hegedüs Éva, a Gránit Bank Nyrt. alapító tulajdonosa,...

Lezárult a állampapír-vásárlási nyereményjáték

A MÁK tájékoztatott arról is, hogy a kincstár értékpapír- vagy Start-számlával rendelkező ügyfélköre az idén elérte az 1 milliót, ezzel 2020-hoz képest megduplázódott az ügyfelei száma.

A Fed 25 bázisponttal csökkentette az irányadó dollárkamatokat

z irányadó dollárkamatláb az idén átlagosan 4,4 százalék lesz.

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

A kamatcsökkentést az EKB a kedvezőbb inflációs kilátásokkal és a monetáris politika transzmissziójának javulásával indokolta.