Hirdetés
Kezdőlap Turizmus Ne hagyjuk magunkat, ha késik a repülő

Ne hagyjuk magunkat, ha késik a repülő

A kiélezett légiipari versenyben már az is megtörténhet, hogy egy légitársaság vagy repülőtér mondjuk szoftverhiba miatt átmenetileg lebénul. A késés pedig – mivel már a múlté a bármikor üzembe állítható tartalék gép – szinte mindennapos. A téma szakértője, dr. Salamon András ügyvéd, címzetes főiskolai docens szerint az utasnak mindig érdemes megnéznie milyen kompenzációra számíthat ilyen esetekben.

Salamon András tapasztalatai szerint a magyar légiutasok többsége még mindig nincs tisztában az utazáshoz és a kártalanításhoz, kártérítéshez kötődő jogaival. Akik pedig tisztában vannak, azoknak is 70-80 százaléka inkább veszni hagyja a neki járó összeget, mondván nem beszél idegen nyelvet, úgysincs esélye egy légitársasággal szemben és amúgy sincs ideje az esetleg hosszabb időt igénybevevő jogi eljárásra.

Pedig a szakértő szerint a késés, járattörlés kapcsán nem árt tudni, hogy a repjegy árának visszatérítése, vagy újbóli felhasználhatósága mellett a kártalanítás is automatikusan jár. Az Európai Unió 261/2004/EK rendelete minden légitársaságra egyformán vonatkozik, ha az EU-n belül közlekedik. De akkor is, ha egy tengerentúli járat uniós repülőtérről indul, vagy a kiindulópont ugyan az unión kívül van, de a célállomás már EU-s. Kétórás késés után a légitársaság már köteles gondoskodni az utasról, ami ételt és italt jelent természetben, pénzben vagy a reptéren felhasználható utalványban.

Ha a gép több mint három órát késik, akkor már pénzbeli kártalanítás is jár. Ennek összege a repülni kívánt távolságtól – 1500 km-ig, 1500 és 3500 km, illetve 3500 km felett – függően 250, 400, illetve 600 euró. Ha pedig a várakozás az éjszakába is belenyúlik, vagy több napot emészt fel, akkor mind emellé szállodai elhelyezés, étkezés, valamint a transzfer a reptér és a szálloda között is jár az utasnak.

A kártalanítás mellett ugyanakkor kártérítési igényt is bejelenthet az utas. Ebben az esetben azonban már neki kell bizonyítania a kár bekövetkeztét és annak mértékét. Így járhat például kártérítés azért, ha mondjuk az éjszakai érkezés miatt lekéste a szükséges tömegközlekedési eszközt és taxit igényelt, vagy a repülő időjárási okokból másik hazai, vagy külföldi repülőtérre érkezett meg és a légitársaság nem gondoskodott az utasok hazajutásáról. De ide tartozik például az is, ha lekéste a csatlakozást és így hiába fizette ki előre a szállodai szobát, vagy a komplett nyaralást. A szakértő ezzel kapcsolatban kiemelten hangsúlyozta: amíg a kártalanítás a légitársaság hibája esetén mindig és automatikusan jár, a kártérítéses ügyekre leggyakrabban a bíróság előtt kerül pont.

Fontos információ, hogy a Montreáli Egyezmény alapján a kártérítésnek is van maximum összege. Halál esetén ez 100 ezer SDR, sérülésnél, egészség károsodásnál pedig 100 ezer SDR-ig köteles kártérítést fizetni a légitársaság. Amennyiben a kár oka a járatkésből, törlésből ered, legfeljebb 4150 SDR-ig köteles kártérítést fizetni a légitársaság. Poggyászkár esetén pedig 1000 SDR-ig.

Az SDR a Nemzetközi Valutaalap virtuális pénze. Tehát nincs forgalomban, de minden tagállam nemzetközi bankja, így a Magyar Nemzeti Bank is vezet SDR árfolyamot. 1 SDR most 385 forint.

Salamon András szerint, miközben a klasszikus légitársaságok meglehetősen konstruktívak és a kártalanítási igény benyújtása után 80 százalékban automatikusan fizetnek, a fapados légitársaságok – különösen a Ryanair – első körben általában visszautasítják az igényt. Az ügyvédi levélre már gyakrabban fizetnek, de nem ritkán a pereskedésig is elmennek.

Az igényérvényesítésnél az a legfontosabb, hogy már a repülőtéren jelezzük ezt az adott légitársaság pultjánál. Ilyenkor általában egy nyomtatványt kapunk a tudnivalókkal – nem ritkán angolul – és az adott légitársaság honlapján kell regisztrálni a végleges igényt. A kártalanításnál, ami a fizetést tekintve általában két hét alatt lebonyolódik, 5 év az elévülés, míg a kártérítés esetében, a montreali egyezmény alapján, 2 év az elévülési idő.

Kivételek

A jogszabály nem vonatkozik az olyan rendkívüli, előre nem látható eseményekre, amelyeket a légitársaság az ésszerűség határán belül nem tud megakadályozni. Ilyen például a sztrájk. Az uniós rendelet alapján azonban az előre bejelentett sztrájk nem rendkívüli körülmény, tehát jár a kártalanítás. A légiközlekedésben meghatározó montreali egyezmény alapján többek között akkor nem felelős a légitársaság, ha a kár oka nem az alkalmazottak körében merül fel, illetve akkor is mentesülhet a kártalanítás megfizetése alól, ha érdemben bizonyítani tudja hogy a járattörlést/késést minden ésszerű intézkedés ellenére sem tudta volna elkerülni.

Friss

BKV – Aláírták az idei bérmegállapodást

Aláírták a BKV Zrt.-nél a 2020-ra vonatkozó, átlagosan 10 százalékos alapbérfejlesztésről szóló megállapodást.

Kamatdöntés – Monetáris tanács: marad az alapkamat

A monetáris tanács legközelebb a márciusi Inflációs jelentés keretében fogja átfogóan értékelni a makrogazdasági folyamatokat, és arra alapozva határozza meg, milyen mértékű lépés szükséges az inflációs cél elérése érdekében - közölte a testület a keddi kamatdöntő ülés után.

Tíz százalék feletti béremelés a magyar Suzukinál

Átlagosan 12 százalékkal emeli dolgozói bérét idén a Magyar Suzuki. Az esztergomi gyár fizikai dolgozóinak átlagbére 13,4 százalékkal nő január elsejétől visszamenőlegesen - közölte a vállalat kommunikációs vezetője.

Huawei. 240 millió eladott okostelefon tavaly

A kínai Huawei forgalma tavaly 18 százalékkal, 850 milliárd jüanra (121 milliárd dollár) nőtt - közölte a cég lakossági üzletágért felelős vezérigazgatója.

Hírek

Szerdán tovább drágul a benzin

Literenként bruttó 3 forinttal emelkedik a benzin ára szerdán. A gázolaj ára nem változik a hazai töltőállomásokon.

Vesztegetés – Két tábornokot jogerősen letöltendő börtönre ítéltek

Két tábornokot minősített vesztegetés miatt jogerősen három, illetve két év börtönnel és 27 millió, illetve 50 millió forint vagyonelkobzással sújtott a Fővárosi Ítélőtábla másodfokú határozatában.

WikiLeaks-iratok. Megkezdődött Julian Assange kiadatási pere

Megkezdődött Londonban a WikiLeaks kiszivárogtató portál alapítója, Julian Assange kiadatási pere.

Ökológia és gazdaság fórum – kamarai munkacsoport alakul

Ökológia és gazdaság fórum néven munkacsoportot alakítanak a Magyar Mérnöki Kamarában. Céljuk a Föld ökológiai állapotának romlása és a klímaváltozás miatti kihívásokra mérnökileg megalapozott és szakmailag koordinált javaslatok kidolgozása.

Félmillió euró. Árverésen a Rubik-kockákból kirakott Mona Lisa

Jóval a becsült ár fölött, 480 200 euróért (162 millió forint) kelt el a 330 darab Rubik-kockából kirakott Mona Lisa, melyet Invader utcaművész készített.

Koronavírus – Ötéves mélypont alatt az olajfeldolgozás Kínában

Kínában több mint öt éves szintjére esett az olajfeldolgozás a lanyhuló kereslet miatt. Újabb külföldi cégek jelezték, hogy a vártnál gyengébb eredményeket várnak a folyó negyedévre a koronavírus hatásai miatt.

Integrált mobilalkalmazás a Budapesten közlekedőknek

Új mobilalkalmazást fejlesztett a városi közlekedés megkönnyítésére egy nemzetközi kutatásfejlesztési projekt részeként a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ Zrt.) leányvállalatának vezetésével - közölte a NÚSZ Zrt.

Okos e-hálózat épül Zsombón

Okos hálózat mintaprojektet indított az MVM Csoporthoz tartozó NKM Áramhálózati Kft. Zsombón, a rendszert csütörtökön adták át a Csongrád megyei községben.

Július 1-jétől megkezdik az illegális hulladéklerakók felszámolását

Július 1-jétől életbe lép a klíma- és természetvédelmi akcióterv első pontja, megkezdik az illegális hulladéklerakók felszámolását. Az utak melletti árkokat, a vasútvonalak környékét is kötelező lesz megtisztítani, összegyűjtik az erdők, szántóföldek, települések szélére kihordott hulladékkupacokat is.

Szakértő: helyesen járt el a Ryanair pilótája

A lehetőségekhez mérten helyesen járt el a Ryanair pilótája azzal, hogy a túlsúly csökkentése érdekében az üzemanyag elfüstölése mellett döntött - mondta Kiss Róbert Richárd turisztikai szakújságíró.

A neandervölgyiek is virággal temettek

Egy Irakban feltárt neandervölgyi temetkezési hely leletei arra utalnak, hogy a 70 ezer évvel ezelőtt ott élő neandervölgyi emberek szertartással búcsúztatták halottjaikat.

Pénteken tovább drágul a benzin

Literenként bruttó 2 forinttal emelkedik a benzin ára pénteken. A gázolaj ára változatlan marad.

Gazdaság

Kamatdöntés – Monetáris tanács: marad az alapkamat

A monetáris tanács legközelebb a márciusi Inflációs jelentés keretében fogja átfogóan értékelni a makrogazdasági folyamatokat, és arra alapozva határozza meg, milyen mértékű lépés szükséges az inflációs cél elérése érdekében - közölte a testület a keddi kamatdöntő ülés után.

Az MNB az azonnali fizetési rendszerről

A magyar pénzügyi szektor története legnagyobb fejlesztésének nevezte a március 2-ától üzemelő azonnali fizetési rendszert Bartha Lajos, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyvezető igazgatója egy háttérbeszélgetésen.

PM: idén januárban is többlettel zárt a költségvetés

Az államháztartás önkormányzatok nélkül számolt központi alrendszere januárban 2051,9 milliárd forint bevételre tett szert, az egy évvel korábbit 82,0 milliárd forinttal, 4,2 százalékkal meghaladva.

Kilenc havi csúcson a januári euróövezeti infláció

Januárban kilenc havi csúcsra emelkedett az euróövezeti infláció az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat közzétett jelentése alapján.

Kínai bank jön Budapestre, a China Construction Bank Corporation

Fióktelepet nyit Magyarországon a China Construction Bank Corporation, amely eszközállománya alapján a világ második legnagyobb hitelintézete.

100 nap alatt 100 milliárdnál is több fogyott a Magyar Állampapír Pluszból

Novemberi indulása óta már 105 milliárd forintnyi nyomtatott Magyar Állampapír Pluszt vásároltak a magyar családok, az értékesítés 80 százaléka vidéken történt. Az elektronikus formájú jegyzés 3660 milliárd forintra tehető.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom