Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Turizmus Ne hagyjuk magunkat, ha késik a repülő

Ne hagyjuk magunkat, ha késik a repülő

A kiélezett légiipari versenyben már az is megtörténhet, hogy egy légitársaság vagy repülőtér mondjuk szoftverhiba miatt átmenetileg lebénul. A késés pedig – mivel már a múlté a bármikor üzembe állítható tartalék gép – szinte mindennapos. A téma szakértője, dr. Salamon András ügyvéd, címzetes főiskolai docens szerint az utasnak mindig érdemes megnéznie milyen kompenzációra számíthat ilyen esetekben.

Salamon András tapasztalatai szerint a magyar légiutasok többsége még mindig nincs tisztában az utazáshoz és a kártalanításhoz, kártérítéshez kötődő jogaival. Akik pedig tisztában vannak, azoknak is 70-80 százaléka inkább veszni hagyja a neki járó összeget, mondván nem beszél idegen nyelvet, úgysincs esélye egy légitársasággal szemben és amúgy sincs ideje az esetleg hosszabb időt igénybevevő jogi eljárásra.

Pedig a szakértő szerint a késés, járattörlés kapcsán nem árt tudni, hogy a repjegy árának visszatérítése, vagy újbóli felhasználhatósága mellett a kártalanítás is automatikusan jár. Az Európai Unió 261/2004/EK rendelete minden légitársaságra egyformán vonatkozik, ha az EU-n belül közlekedik. De akkor is, ha egy tengerentúli járat uniós repülőtérről indul, vagy a kiindulópont ugyan az unión kívül van, de a célállomás már EU-s. Kétórás késés után a légitársaság már köteles gondoskodni az utasról, ami ételt és italt jelent természetben, pénzben vagy a reptéren felhasználható utalványban.

Ha a gép több mint három órát késik, akkor már pénzbeli kártalanítás is jár. Ennek összege a repülni kívánt távolságtól – 1500 km-ig, 1500 és 3500 km, illetve 3500 km felett – függően 250, 400, illetve 600 euró. Ha pedig a várakozás az éjszakába is belenyúlik, vagy több napot emészt fel, akkor mind emellé szállodai elhelyezés, étkezés, valamint a transzfer a reptér és a szálloda között is jár az utasnak.

A kártalanítás mellett ugyanakkor kártérítési igényt is bejelenthet az utas. Ebben az esetben azonban már neki kell bizonyítania a kár bekövetkeztét és annak mértékét. Így járhat például kártérítés azért, ha mondjuk az éjszakai érkezés miatt lekéste a szükséges tömegközlekedési eszközt és taxit igényelt, vagy a repülő időjárási okokból másik hazai, vagy külföldi repülőtérre érkezett meg és a légitársaság nem gondoskodott az utasok hazajutásáról. De ide tartozik például az is, ha lekéste a csatlakozást és így hiába fizette ki előre a szállodai szobát, vagy a komplett nyaralást. A szakértő ezzel kapcsolatban kiemelten hangsúlyozta: amíg a kártalanítás a légitársaság hibája esetén mindig és automatikusan jár, a kártérítéses ügyekre leggyakrabban a bíróság előtt kerül pont.

Fontos információ, hogy a Montreáli Egyezmény alapján a kártérítésnek is van maximum összege. Halál esetén ez 100 ezer SDR, sérülésnél, egészség károsodásnál pedig 100 ezer SDR-ig köteles kártérítést fizetni a légitársaság. Amennyiben a kár oka a járatkésből, törlésből ered, legfeljebb 4150 SDR-ig köteles kártérítést fizetni a légitársaság. Poggyászkár esetén pedig 1000 SDR-ig.

Az SDR a Nemzetközi Valutaalap virtuális pénze. Tehát nincs forgalomban, de minden tagállam nemzetközi bankja, így a Magyar Nemzeti Bank is vezet SDR árfolyamot. 1 SDR most 385 forint.

Salamon András szerint, miközben a klasszikus légitársaságok meglehetősen konstruktívak és a kártalanítási igény benyújtása után 80 százalékban automatikusan fizetnek, a fapados légitársaságok – különösen a Ryanair – első körben általában visszautasítják az igényt. Az ügyvédi levélre már gyakrabban fizetnek, de nem ritkán a pereskedésig is elmennek.

Az igényérvényesítésnél az a legfontosabb, hogy már a repülőtéren jelezzük ezt az adott légitársaság pultjánál. Ilyenkor általában egy nyomtatványt kapunk a tudnivalókkal – nem ritkán angolul – és az adott légitársaság honlapján kell regisztrálni a végleges igényt. A kártalanításnál, ami a fizetést tekintve általában két hét alatt lebonyolódik, 5 év az elévülés, míg a kártérítés esetében, a montreali egyezmény alapján, 2 év az elévülési idő.

Kivételek

A jogszabály nem vonatkozik az olyan rendkívüli, előre nem látható eseményekre, amelyeket a légitársaság az ésszerűség határán belül nem tud megakadályozni. Ilyen például a sztrájk. Az uniós rendelet alapján azonban az előre bejelentett sztrájk nem rendkívüli körülmény, tehát jár a kártalanítás. A légiközlekedésben meghatározó montreali egyezmény alapján többek között akkor nem felelős a légitársaság, ha a kár oka nem az alkalmazottak körében merül fel, illetve akkor is mentesülhet a kártalanítás megfizetése alól, ha érdemben bizonyítani tudja hogy a járattörlést/késést minden ésszerű intézkedés ellenére sem tudta volna elkerülni.

Friss

Helyzetkép. Forrongó Dél-Amerika

Dél-Amerika országaiban leült a gazdaság és feszült a politikai helyzet. Az adottságaik jók lennének, mégis egymást érik a válságok, amiért sokan az extrém társadalmi különbségeket teszik felelőssé. Petrus Szabolcs helyzetképe.

Tőzsde – Vegyesen zártak a főbb európai piacok

Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék hétfőn.

Az év új-zélandi madara: a sárgaszemű pingvin

A sárgaszemű pingvin, maori nevén a hoiho lett idén az év madara Új-Zélandon, miután szoros versenyben maga mögé utasította a szintén veszélyeztetett kakapót.

BÉT – Esett a vezető részvények többsége

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 402,75 pontos, 0,93 százalékos csökkenéssel, 43 038,67 ponton zárt hétfőn.

Hírek

Az év új-zélandi madara: a sárgaszemű pingvin

A sárgaszemű pingvin, maori nevén a hoiho lett idén az év madara Új-Zélandon, miután szoros versenyben maga mögé utasította a szintén veszélyeztetett kakapót.

Drágább lesz a gázolaj szerdától

Szerdán literenként bruttó 3 forinttal emelkedik a gázolaj ára, a 95-ös benziné nem változik.

Fogyni vágyókat vert át az újpesti kuruzsló – elítélték

Jogosulatlanul végzett zsírbontó kezelések miatt pénzbüntetésre ítélt a bíróság nem jogerősen egy nőt és élettársát - közölte a Fővárosi Főügyészség.

Autósok figyelem: sűrű köd száll több megyére

Több megyére és a fővárosra figyelmeztetést adott ki az Országos Meteorológiai Szolgálat a tartós, sűrű köd veszélye miatt.

Szokatlanul meleg idő – Orvosmeteorológia

A következő napokban, és a jövő héten enyhébb, az ilyenkor szokásosnál néhány helyen jóval melegebb lesz az idő. Orvosmeteorológia.

Kalapács alatt Napóleon csizmája – két tucat milliós érték

Akár a 80 ezer euró (26,7 millió forint) leütési árat is elérheti egy november végi párizsi aukción I. Napóleon francia császár csizmája, amelyet száműzetésben töltött évei alatt viselt Szent Ilona szigetén.

Mindenkit kimentettek a berobbant német bányából

A németországi Szász-Anhalt tartományban berobban bányában rekedt 35 embert a felszínre hozták. A 700 méter mélységben néhány órát töltöttek a bányászok, többen megsérültek.

Bányarobbanás Németországban, sokan bennrekedtek

Robbanás történt egy németországi bányában. Legkevesebb két ember megsérült és harmincöten a föld alatt rekedtek.

Mamutvadászatra használt 15 ezer éves vermet találtak Mexikóban

Mamutvadászatra használt 15 ezer éves veremre és 14 mamut csontmaradványaira bukkantak Mexikóban.

Rendőrségi vörös kód. Kiugróan sok a halott

Vörös kódot adott ki a rendőrség az elmúlt időszak baleseti adatai miatt. Szeptembertől rohamos hanyatlásnak indult a közlekedési morál, 2 hónap alatt 127-en haltak meg az ország közútjain.

Japán. Milliókat fizettek egy jeges-tengeri pókért

Rekordáron, ötmillió jenért  - mintegy 13,7 millió forintért - kelt el egy jeges-tengeri pók a szezon első rákárverésén Nyugat-Japánban.

Állatviadal a vágóhídon – börtön három férfinak Mohácson

Két férfit egy év nyolc hónap, társukat egy év hat hónap börtönbüntetésre ítélt nem jogerős határozatával a Mohácsi Járásbíróság tiltott állatviadal szervezése és állatkínzás miatt - közölte a Pécsi Törvényszék.
Hirdetés

Gazdaság

Kriptovalutába fektette ügyfelei pénzét a Novis Biztosító

Szinte szerencsejátéknak tekinthető, hogy a befektetési életbiztosítást kötő ügyfelek pénzét kriptovalutába fektette a Novis Biztosító - mondta Binder István, a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti szóvivője.

A kápé ellen csomagot ajánl a Bankszövetség

A Magyar Bankszövetség 22 pontból álló digitalizációs javaslatcsomagot dolgozott ki: digitális fizetési megoldásokkal szorítanák vissza a készpénzhasználatot és csökkentenék a banki működés adminisztrációs költségeit is.

Infláció – MNB: meg kell reformálni a mérési módszert

A Magyar Nemzeti Bank vezetői szerint a fejlett országok jegybankjai közel egy évtizede jelentős erőfeszítéseik ellenére sem képesek elérni inflációs céljaikat. Matolcsy Györgyék tanulmányukban arra jutnak, ideje újragondolni az infláció mérését.

Csökkent az állampapír-állomány szeptemberben

A központi kormányzat által kibocsátott értékpapírok állománya 90 milliárd forinttal csökkent szeptemberben. A 30 890 milliárd forintnyi összeg 2223 milliárd forinttal nőtt az idei első kilenc hónapban és 2384 milliárd forinttal egy év alatt - derült ki a Magyar Nemzeti Bank adataiból.

Megduplázzák a bankadót Szlovákiában

Kivezetés helyett megtartják, sőt meg is duplázzák a bankadót Szlovákiában. Az erről szóló törvénymódosítást már jóváhagyta a szlovák kormány.

Egymillió ügyféllel indul az új magyar bank

A Takarékbank csaknem 2300 milliárd forintos mérlegfőösszegével az ország ötödik legnagyobb hitelintézeteként lépett a piacra.
Hirdetés
Hirdetés
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom