Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Turizmus Ne hagyjuk magunkat, ha késik a repülő

Ne hagyjuk magunkat, ha késik a repülő

A kiélezett légiipari versenyben már az is megtörténhet, hogy egy légitársaság vagy repülőtér mondjuk szoftverhiba miatt átmenetileg lebénul. A késés pedig – mivel már a múlté a bármikor üzembe állítható tartalék gép – szinte mindennapos. A téma szakértője, dr. Salamon András ügyvéd, címzetes főiskolai docens szerint az utasnak mindig érdemes megnéznie milyen kompenzációra számíthat ilyen esetekben.

Salamon András tapasztalatai szerint a magyar légiutasok többsége még mindig nincs tisztában az utazáshoz és a kártalanításhoz, kártérítéshez kötődő jogaival. Akik pedig tisztában vannak, azoknak is 70-80 százaléka inkább veszni hagyja a neki járó összeget, mondván nem beszél idegen nyelvet, úgysincs esélye egy légitársasággal szemben és amúgy sincs ideje az esetleg hosszabb időt igénybevevő jogi eljárásra.

Pedig a szakértő szerint a késés, járattörlés kapcsán nem árt tudni, hogy a repjegy árának visszatérítése, vagy újbóli felhasználhatósága mellett a kártalanítás is automatikusan jár. Az Európai Unió 261/2004/EK rendelete minden légitársaságra egyformán vonatkozik, ha az EU-n belül közlekedik. De akkor is, ha egy tengerentúli járat uniós repülőtérről indul, vagy a kiindulópont ugyan az unión kívül van, de a célállomás már EU-s. Kétórás késés után a légitársaság már köteles gondoskodni az utasról, ami ételt és italt jelent természetben, pénzben vagy a reptéren felhasználható utalványban.

Ha a gép több mint három órát késik, akkor már pénzbeli kártalanítás is jár. Ennek összege a repülni kívánt távolságtól – 1500 km-ig, 1500 és 3500 km, illetve 3500 km felett – függően 250, 400, illetve 600 euró. Ha pedig a várakozás az éjszakába is belenyúlik, vagy több napot emészt fel, akkor mind emellé szállodai elhelyezés, étkezés, valamint a transzfer a reptér és a szálloda között is jár az utasnak.

A kártalanítás mellett ugyanakkor kártérítési igényt is bejelenthet az utas. Ebben az esetben azonban már neki kell bizonyítania a kár bekövetkeztét és annak mértékét. Így járhat például kártérítés azért, ha mondjuk az éjszakai érkezés miatt lekéste a szükséges tömegközlekedési eszközt és taxit igényelt, vagy a repülő időjárási okokból másik hazai, vagy külföldi repülőtérre érkezett meg és a légitársaság nem gondoskodott az utasok hazajutásáról. De ide tartozik például az is, ha lekéste a csatlakozást és így hiába fizette ki előre a szállodai szobát, vagy a komplett nyaralást. A szakértő ezzel kapcsolatban kiemelten hangsúlyozta: amíg a kártalanítás a légitársaság hibája esetén mindig és automatikusan jár, a kártérítéses ügyekre leggyakrabban a bíróság előtt kerül pont.

Fontos információ, hogy a Montreáli Egyezmény alapján a kártérítésnek is van maximum összege. Halál esetén ez 100 ezer SDR, sérülésnél, egészség károsodásnál pedig 100 ezer SDR-ig köteles kártérítést fizetni a légitársaság. Amennyiben a kár oka a járatkésből, törlésből ered, legfeljebb 4150 SDR-ig köteles kártérítést fizetni a légitársaság. Poggyászkár esetén pedig 1000 SDR-ig.

Az SDR a Nemzetközi Valutaalap virtuális pénze. Tehát nincs forgalomban, de minden tagállam nemzetközi bankja, így a Magyar Nemzeti Bank is vezet SDR árfolyamot. 1 SDR most 385 forint.

Salamon András szerint, miközben a klasszikus légitársaságok meglehetősen konstruktívak és a kártalanítási igény benyújtása után 80 százalékban automatikusan fizetnek, a fapados légitársaságok – különösen a Ryanair – első körben általában visszautasítják az igényt. Az ügyvédi levélre már gyakrabban fizetnek, de nem ritkán a pereskedésig is elmennek.

Az igényérvényesítésnél az a legfontosabb, hogy már a repülőtéren jelezzük ezt az adott légitársaság pultjánál. Ilyenkor általában egy nyomtatványt kapunk a tudnivalókkal – nem ritkán angolul – és az adott légitársaság honlapján kell regisztrálni a végleges igényt. A kártalanításnál, ami a fizetést tekintve általában két hét alatt lebonyolódik, 5 év az elévülés, míg a kártérítés esetében, a montreali egyezmény alapján, 2 év az elévülési idő.

Kivételek

A jogszabály nem vonatkozik az olyan rendkívüli, előre nem látható eseményekre, amelyeket a légitársaság az ésszerűség határán belül nem tud megakadályozni. Ilyen például a sztrájk. Az uniós rendelet alapján azonban az előre bejelentett sztrájk nem rendkívüli körülmény, tehát jár a kártalanítás. A légiközlekedésben meghatározó montreali egyezmény alapján többek között akkor nem felelős a légitársaság, ha a kár oka nem az alkalmazottak körében merül fel, illetve akkor is mentesülhet a kártalanítás megfizetése alól, ha érdemben bizonyítani tudja hogy a járattörlést/késést minden ésszerű intézkedés ellenére sem tudta volna elkerülni.

Friss

A Ford egymillió e-autóval árasztja el Európát?

A Ford 2022-re egymillió új elektromos autó értékesítését tervezi Európában, ez a szám akkorra meghaladhatja a benzines és dízel üzemű járművek eladását.

Kisbolygók haladnak el a Föld mellett szombaton

Biztonságos távolságot jelentő 5,6 millió kilométerre halad el a Föld mellett két közepes méretű aszteroida szombaton - közölte a NASA.

Varga: a rendezetlen Brexit sem rengetné meg a gazdaságot

Magyarország érdeke, hogy Nagy-Britannia rendezett keretek között lépjen ki az Unióból, ugyanakkor a szigetország megállapodás nélküli kilépése sem okozna jelentős visszaesést a magyar gazdaságnak - hangsúlyozta Varga Mihály pénzügyminiszter.

A cégek a konjunktúra visszaesésével számolnak

Az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) második negyedéves vállalati konjunktúra mutatója 39 pontról 33 pontra csökkent, vagyis a cégek a konjunktúra visszaesésére számítanak - közölte a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK).

Hírek

Alpesi turistaházban vizsgálják a műszaki cikkek hiányának egészségre gyakorolt hatását

Alpesi turistaházban vizsgálják tíz önként jelentkezőn a műszaki cikkek, különösen a mobiltelefon hiányának egészségre gyakorolt hatását Olaszországban.

Kisbolygók haladnak el a Föld mellett szombaton

Biztonságos távolságot jelentő 5,6 millió kilométerre halad el a Föld mellett két közepes méretű aszteroida szombaton - közölte a NASA.

Fidel Castro krokodilja harapta le egy férfi karját

Fidel Castro hajdani kubai vezető tulajdona volt az a krokodil, amelynek harapása miatt amputálták egy svéd férfi karját.

Fűtési idény. Csak egyszer ingyenes az indulás

Szeptember 15-én kezdődik a fűtési időszak, a Főtáv is fűtésre alkalmas állapotba helyezi a berendezéseit. Kizárólag egyetlen alkalommal díjmentes a fűtés indítása, leállítása.

Markáns hidegfront érkezik a jövő héten

Jövő kedden markáns hidegfront éri el az országot a modellszámítások szerint - közölte az Országos Meteorológiai Szolgálat.

INPUT Program. Gondolatvezérléssel az amerikai piacra

Gondolattal irányítható elektronikus vezérlő, úgynevezett agy-gép interfész-rendszer fejlesztésével nyert a Mindrove csapata az INPUT Program első országos startup versenyén. A fejlesztők jutalma egy 20 ezer dollár értékű, észak-amerikai piacra lépési csomag.

Mesterien főzték a szeszt az ókori Kínában

A Kínában eddig felfedezett legnagyobb ókori lepárlóüzem romjait tárták fel Anhuj tartományban. A leletekből kiderült, az ókori kínaiak mesteri szinten űzték a szeszfőzést.

Leukémiában szenved Karel Gott

Akut leukémiában szenved Karel Gott. A cseh popsztár a Prágai Egyetemi Általános Kórházba jár kezelésre.

Budai barlangban termett a kannabisz – videó

Kábítószer-birtoklás bűntette miatt nyomoznak a negyvenegy éves F. Gy. ellen, aki a XXII. kerületi telkén lévő barlangrendszerben kannabiszt termesztett - közölte az Országos Rendőr-főkapitányság.

E-cigaretta. Csak trafikban árusítható a töltőfolyadék

A dohányzás füstmentes alternatívái ugyanúgy dohánygyártmánynak és jövedéki terméknek minősülnek, mint a cigaretta. Kizárólag dohányboltokban forgalmazhatók, számos feltétel mellett - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

Elárverezik Darth Vader eredeti maszkját

Ritka, filmben viselt Darth Vader-maszkra és Harry Potter-szemüvegre is lehet licitálni egy filmes relikviákból rendezett Los Angeles-i árverésen.

Vihar – Életveszélyessé vált a szegedi jogi kar épülete

Jelentős károk érték a hétfő délutáni viharban a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Állam- és Jogtudományi Karának főépületét, az ingatlan életveszélyessé vált - közölte a felsőoktatási intézmény közkapcsolati igazgatósága.
Hirdetés

Gazdaság

Megnyílnak a bankszámlák az appok előtt

Az ötezer forint alatti érintéses fizetések esetén is kérhetik a PIN-kódot a boltokban, bevezetik a nyitott bankolást és módosul az internetbanki belépés folyamata is.

Kamatot vágott az EKB – újraindul az eszközvásárlási program

Az Európai Központi Bank a várakozásokkal összhangban kamatot csökkentett és úgy döntött, hogy újraindítja a nettó eszközvásárlási programot, miközben csökkentette az eurózónára vonatkozó inflációs és GDP-növekedési előrejelzését.

Bírság. Belső hiányosságok a K&H Banknál

Nem megfelelő szabályozottságára visszavezethető, kis súlyú jogsértés miatt a Magyar Nemzeti Bank 29,2 millió forint bírságot szabott ki a K&H bankcsoport három intézményére.

Facebook Libra. A kibocsátók nyerik a legnagyobbat?

Bár a Facebook kriptodevizája, a Libra erősíteni tudná a világ elmaradott térségeiben élők pénzügyi kibontakozását, a virtuális pénz kibocsátóit nem önzetlen szempontok mozgatják - írja a müncheni ifo gazdaságkutató intézet tanulmánya.

Monetáris tanács – egyhangúlag maradt az alapkamat

A monetáris tanács tagjai ellenszavazat nélkül döntöttek az alapkamat, az egynapos és az egyhetes jegybanki fedezett hitel kamatának 0,9 százalékon, valamint az egynapos jegybanki betét kamatának mínusz 0,05 százalékon tartásáról.

Deutsche Bank: egy százalékpontot vág a kamaton a Fed

A Deutsche Bank azzal számol, hogy a Fed a következő egy évben jelentősen csökkenti az alapkamatot, és hogy lassul az amerikai gazdaság növekedése.
Hirdetés
Hirdetés
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom