A SPAR a hazai termelők és a magyar kisvállalkozói beszállítók oktatásával és támogatásával bővíti, színesíti termékkínálatát, aminek eredményességét az mutatja, hogy a vevők egyre több áruházban igénylik az üzletlánc más egységeiben megjelent új, magyar termékeket – magyarázza Maczelka Márk a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője.
– A SPAR Beszállítói Akadémiát is létrehozott azért, hogy naprakész információkkal, szakmai tanácsokkal támogassa a mikro és KKV beszállítóit. Ennek kapcsán melyek a legfontosabb tanulságok és eredmények?
– A SPAR Beszállítói Akadémia több irányból közelíti meg az oktatást és a mentorálást. Egyrészt olyan üzleti és SPAR alapismereteket oktatunk, amelyek szükségesek egy vállalkozás fennmaradásához és a SPAR hálózatba történő beszállításhoz. Ezek a programok kiterjednek a logisztikára, pénzügyre, marketingre, beszerzésre és még sok más területre. Továbbá olyan ismereteket is átadunk, amelyek a naprakész törvényi vagy egyéb, akár élelmiszerbiztonsági szabályozás megfelelőségét segítik. Tisztában vagyunk vele, hogy egy kisvállalkozásnak sok időbe és rengeteg energiába kerül az, hogy megtalálja és megfelelő módon értelmezze ezeket a kötelezően betartandó szabályokat. Ezeken túlmenően pedig folyamatosan törekszünk arra, hogy olyan innovatív és jövőbe mutató eszközökről adjunk át szaktudást, ami versenyelőnyt jelenthet a számukra. Ilyen például a mesterséges intelligencia, a social media megfelelő kezelése és az ezekkel való tervezés. Évente megszervezzük marketing bootcamp-ünket is, ahol 2 napon keresztül több mint 20 előadó segíti a legújabb trendek átadásával a kisvállalkozók üzleti életét.
Ami örömteli, hogy a kisvállalkozók szinte éhezik azt a szakmai tudást, amit a programunk keretében biztosítunk. Olyan összetett módon zajlik a tudásátadás, hogy egy fejlődő és fejlődni akaró vállalkozás ebből sokat tud profitálni, amit a visszajelzéseink maximálisan alátámasztanak.
– A „Régiók kincse” programot indítva a helyi termelői kört támogatják abban, hogy a körzetükben lévő SPAR üzleteket friss termékekkel lássák el. Mennyiben váltotta be ez a projekt az elképzeléseket?
– A program eredményeként folyamatosan nő a friss árut beszállítók száma, miközben az általuk forgalmazott termékek egyre több üzletben érhetőek el. Az külön jó hír, hogy az áruházak többször fogalmaznak meg olyan igényt, hogy egy adott szállító termékeinek körét bővítsük ki és legyenek elérhetők az adott üzletben is. Általánosságban pedig elmondható, hogy a Régiók Kincsei program folyamatosan növekszik mind a beszállítók, mind pedig az általuk forgalmazott cikkek számát tekintve.
– Vannak-e olyan sikersztorik, amelyek keretében a kisebb, vagy nagyobb magyar céget termékei a SPAR nemzetközi hálózatában is megjelentek?
– A Régió Kincsei program keretében arra törekszünk, hogy a beszállítóink növekedésre képes részét úgy tudjuk támogatni, hogy elérjék céljaikat és akár a nemzetközi piacra is ki tudjanak lépni. Amennyiben a fogyasztóink visszaigazolják az adott termék létjogosultságát, úgy elindulunk egy közös úton, ahol először más régiókban is kapható lesz a termék, majd az országos beszerzés viszi tovább a beszállítót és a termékeit.
Érsek M. Zoltán