A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 103 millió forint bírságot szabott ki kilenc biztosítóra a csoportos hitelfedezeti biztosítások termékfelügyeleti és -irányítási problémái miatt – jelentette be az közleményében a jegybank.
Az MNB a piaci szereplőktől mielőbbi intézkedést vár el annak érdekében, hogy garantálják a megfelelő termékfelügyeleti és -irányítási folyamatokat – hangsúlyozta az MNB.
Az MNB kilenc biztosítónál – CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt., CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt., Generali Biztosító Zrt., Groupama Biztosító Zrt., K&H Biztosító Zrt., NN Biztosító Zrt., Signal Iduna Biztosító Zrt., Union Vienna Insurance Group Biztosító Zrt., Uniqa Biztosító Zrt. – végzett témavizsgálatot a banki csatornán értékesített csoportos hitelfedezeti biztosításokról.
Ennek során az MNB a biztosítókra és értékesítőkre vonatkozó termékfelügyeleti és -irányítási követelményeknek való megfelelést ellenőrizte, kiemelten az ügyfélérték szempontjából.
A vizsgálat négy hitelfedezeti típusra (személyi kölcsönökhöz, hitelkártyákhoz, babaváró hitelhez, illetve ingatlanhitelekhez kapcsolt törlesztési biztosításokra) fókuszált, és díjbevétel-arányosan több mint a piac felét, a biztosítottak szempontjából a piac egyharmadát fedte le.
A vizsgálat nyomán az MNB megállapította, hogy a piaci szereplők döntően gyenge ár-értékarányú termékeket kínálnak. A vizsgált hitelfedezeti biztosítások kárhányada alacsony (átlagosan 11,5 százalék), azaz portfóliószinten az ügyfelek a befizetett díjak tizedét kapják vissza. Az alacsony szolgáltatási szint mellett magas, egyes piaci szereplőknél 40 százalék feletti az elutasított károk aránya.
A biztosítók többsége felületesen határozta meg a hitelfedezeti biztosításai célpiacát. E folyamat nem volt kellően dokumentált, és nem vette figyelembe a termékek jellemzőit, valamint az ügyfelek pénzügyi tájékozottságát. Utólag sem végeztek megfelelő elemzést a termékfelülvizsgálat során, és nem ellenőrizték azt, hogy a konstrukciókat a megfelelő célpiacon értékesítik-e.
Hiányoztak a megfelelő értékesítési stratégiák is, ezek megfelelőségét sem értékelték a felülvizsgálatok során, és elégtelennek minősült nyomon követésük is – ismertette az MNB.
Bár a hitelbiztosítások közvetítőknek (jellemzően bankoknak) adott jutalékhányada magas (akár a díj 40-70 százaléka), a biztosítók mégsem elemezték az emiatt potenciálisan felmerülő káros összeférhetetlenséget. Mindössze formálisan értékelték azt is, hogy összetett, nehezen átlátható termékekről van szó.
Több biztosítónál állapította meg az MNB, hogy elégtelenül mérték fel az értékesítés során a vizsgált termékekkel kapcsolatos ügyféligényeket, szükségleteket, továbbá számos esetben elmulasztottak gondoskodni a biztosítási termékismeret átadásáról is a biztosított részére.
A feltárt problémák miatt az MNB összesen 103 millió forint bírságot szabott ki a vizsgált biztosítókra és 2026. március 31-i határidővel kötelezte őket a hiányosságok kijavításáról való írásbeli beszámolásra.
Az MNB elvárja a piaci szereplőktől a határozati kötelezések teljesítése érdekében tett intézkedések mielőbbi elkezdését, ezen belül elsőként a hiányos belső szabályozások és utasítások kidolgozását, amelyek garantálják a megfelelő termékfelügyeleti és -irányítási folyamatokat. Szintén szükséges az alacsony kárhányad okainak, illetve az elutasított károk okainak átfogó elemzése, és intézkedés a számuk csökkentése érdekében – ismertette közleményében az MNB. (MTI)