Újra befektetési ajánlású kategóriába helyezte Oroszországot a Moody’s, elsősorban az orosz közfinanszírozási rendszer és a külső fizetési mérőszámok megerősítésére tett kormányzati intézkedésekkel indokolva a döntést.
A nemzetközi hitelminősítő péntek éjjel Londonban bejelentette, hogy az eddigi “Ba1”-ről egy fokozattal “Baa3”-ra javította az orosz szuverén besorolást. A cég a rövid lejáratú államadósság-szolgálati kötelezettségek minősítését egyidejűleg “Prime-3 (P-3)”-ra javította az eddigi “Not Prime (NP)”-ról.
A “Baa3” besorolás a Moody’s módszertanában a befektetésre ajánlott államadós-minősítési kategória alapszintje.
A cég az osztályzatjavításokkal egy időben az eddigi pozitívról stabilra módosította az orosz besorolások kilátását.
A Moody’s pénteki lépése nyomán immár mindhárom globális piacvezető hitelminősítő befektetési ajánlású besorolással tartja nyilván az orosz államadósságot.
A Standard & Poor’s pénzügyi szolgáltató csoport globális adósminősítésekért felelős részlege (S&P Global Ratings) tavaly februárban javította a devizában fennálló hosszú és rövid lejáratú orosz szuverén adósságkötelezettségek osztályzatát az addigi “BB plusz/B”-ről egy fokozattal “BBB mínusz/A-3”-ra, a Fitch Ratings pedig már korábban is a befektetési kategóriában tartotta nyilván Oroszországot, szintén “BBB mínusz” hosszú távú besorolással.
Az S&P és a Fitch "BBB mínusz" minősítése azonos a Moody's "Baa3" osztályzati jelölésével.
Az orosz államadós-besorolás péntek esti felminősítéséhez fűzött elemzésében a Moody’s kiemeli azt a véleményét, hogy az orosz szakpolitikai intézményrendszer hatékony irányításával sikerült korlátok között tartani a csökkenő olajárakból és a nemzetközi szankciókból eredő kettős sokk negatív gazdasági és pénzügyi hatásait.
Az elemzés szerint az osztályzatjavítás fő tényezője az volt, hogy a Moody’s megítélése szerint érdemben csökkent Oroszország sérülékenysége az ilyen jellegű sokkoktól, és így e sérülékenység már nem korlátozza a szuverén besorolás mozgásterét a befektetési kategória alatti osztályzati sávra.
A Moody’s véleménye szerint ez azt is jelenti, hogy a valószínűsíthető újabb szankciók hatásait – amelyek a következő hónapokban a legvalószínűbb forrásai lesznek a külső sokkoknak – sikerül majd olyan mértékben kordában tartani, hogy ezek a büntetőintézkedések nem okoznak érdemi kárt Oroszország szuverén adósprofiljában.
Oroszország külső finanszírozási helyzete robusztusabb, mint egy évvel ezelőtt, és bizonyos értelemben erősebb, mint 2014-ben volt, amikor a kezdeti külső sokkok elérték az orosz gazdaságot.
Az orosz jegybank devizatartalékai a külső adósság 80 százalékát fedezik; e fedezeti arány 2014-ben 57 százalék volt - áll a Moody's elemzésében.
Jóllehet a tőkekiáramlás – beleértve a nettó külső adósságszolgálati teljesítéseket – nőtt tavaly, e kiáramlásnál nagyobb mértékű fedezetet nyújtott a folyómérleg-többlet, amely 115 milliárd dollárra, az orosz hazai össztermék 7 százalékára bővült 2018-ban.
Ehhez jelentősen hozzájárult a magasabb olajár és az olajszektoron kívüli erőteljes exportteljesítmény is – hangsúlyozza elemzésében a hitelminősítő. /MTI/