Kezdőlap Autó A francia autógyártók dacolnak a krízissel
No menu items!

A francia autógyártók dacolnak a krízissel

A Peugeot-Citroën (PSA) nyereséggel zárt 2020 első félévét. Az autógyárak gondjait az EU jelenti inkább. Brüsszel akadályozza a Fiat-Chryslerrel tervezett szövetséget. A Renault Zeo a legeladottabb elektroautó lett Európában. Ennek ellenére leépítést és gyárbezárásokat terveznek a konszernnél.

A Peugeot irigylésre méltó számai

Carlos Tavares: Nagy árverseny van a gyártók között

A PSA a várakozásoknak megfelelően 2020 első felében kevesebb autót értékesített, mint 2019 azonos időszakában. Bevételét viszont 35 százalékkal, 25 milliárd euróra növelte! Az adózás előtti nyeresége 85 százalékkal, 517 millióra nőtt! A konszernvezetőnek, Carlos Tavaresnek minden oka megvolt az elégedettségre, amikor Párizsban prezentálta az irigylésre méltó számokat.

Még, ha nyereséges is volt a PSA a COVID gazdasági hatásai nem hagyták nyom nélkül. Európában mindössze 885 ezer autót értékesítettek, 50 százalékkal kevesebbet, mint 2019 első hat hónapjában. Kis mértékben, de csökkent a piaci részesedésük is: 17-ről 16 százakéra.

A termelés 15 üzemben állt március és május között. A PSA azonban – a Renault-val ellentétben – nem kért hitelgaranciát a francia államtól.

Rögös út az egyesüléshez

A portugál menedzser a sajtótájékoztatón bemutatta a szakembereket, akik a PSA részéről a Fiat-Chrysler konszernnel (FCA) jövőre tervezett frigy után helyet fognak kapni a francia-olasz-amerikai szövetség vezetésében. A Stellantis névre keresztelt kooperációt Tavares fogja vezetni. Fő célja a költségcsökkentés és a közös fejlesztés, különösen az alternatív meghajtású modellek terén.

Kitért az Európai Bizottság által folytatott versenyjogi vizsgálatra is. Elmondta, hogy a testületet a kishaszongépjárművek piaca aggasztja, ahol a PSA 25 százalékos részesedéssel piacvezető. Brüsszelben attól tartanak, hogy a PSA-FCA szövetség monopolhelyzetbe fog kerülni.

A fogyasztóknak nincs okuk aggodalomra. Rengeteg a modell. Nagy árverseny van a gyártók között.” A Bizottság októberig akart dönteni. A válságra miatt csak később fog. Új dátum még nincs.

Tavares kérdésekre válaszolva biztosnak nevezte, hogy legkésőbb 2022 első negyedévében tető alá hozzák a szövetséget. Elmondta, hogy a PSA fő célja profitja fenntartása. Hozzátette, hogy a FCA sokkal nehezebb helyzetben van, mert legfontosabb piacán, Észak- és Latin-Amerikában továbbra is válságos a járványügyi helyzet. A gazdasági krízis pedig még messze nem tetőzött.

Az olasz-amerikai oldal bizakodó

Új óriás születik a nemzetközi autópiacon” – állított nem kevesebbet az FCA vezetője, Mike Manley, amikor a Fiat dolgozói előtt Torinóban bejelentette a PSA-FCA szövetség nevét: Stellantis. A latin ’stello’ kifejezés inspirálta: a csillagok által megvilágított. Néhány héten belülre ígérte az új logót, amelyet szintén Lingottoban fognak bemutatni. A választás nem véletlen. A torinói városrész a Fiat lelke. Itt alapították az autógyártót 1916-ban. Lingotto virágzása, lejtmenete, majd néhány éve kezdődött fellendülése elválaszthatatlan az olasz autómárka történetétől.

Az angol menedzser fontosnak tarja újra és újra megerősíteni, hogy miként az FCA-nál úgy a Stellantisnál is a Fiat lesz a vezető szereplő, habár a számokat tekintve kisebb és sikertelenebb, mint a Chrysler vagy a Peugeot. Körülbelül a PSA-ban junior partner szerepet betöltő Citroënhez mérhető. Viszont a Stellantisban a Fiat alapító-tulajdonos dinasztiájának, az Angnelliknek lesz többségük.

Renault vezetés az e-piacon

A másik francia konszern, a Renault annak ellenére sikeres első félévről beszélhet, hogy 5 milliárd eurónyi állami hitelgaranciát kellett igénybe vennie. A Zoe ugyanis a legeladottabb elektroautó lett Európában. 38 ezret értékesítettek belőle. Immár 300 ezer Zeo fut a kontinens útjain. A legtöbb, 100 ezer Franciaországban.

A sikerautó, a 2019 – es Renault ZOE

Az idei eladásokkal megelőzte a szegmens úttörője, a Tesla slágerét, a Modell 3-t. Az értékesítési verseny harmadik helyezettje az e-Golf, negyedik a Nissan Leaf lett.

A Zoe sikerében több tényező is szerepet játszott: egyrészt a 32 ezer eurós listaár. A Tesla Modell 3-ért extrák nélkül is 50 ezret kell fizetni. Másrészt a német kormány által 9 ezer, Franciaországban pedig 7 ezer euróra emelt e-autóvásárlási prémium. Harmadrészt a Zoe hatalmasa fejlődésen ment át 2009-es bemutatása óta. Több műszaki megoldása egyedülálló. Így a 41 kWh erősségű, 300 kilométer autózást lehetővé tevő akkumulátor; a hőpumpa a klímához; kisebb ellenállású gumik és egy olyan fékrendszer, amely a lassításkor energiát nyer az autó számára; speciális akkutöltési rendszer, a Caméléon amely valamennyi utcai töltővel, valamint az otthoni konnektorral is kompatibilis és ideális esetben 30 perc alatt 80 kilométerre elegendő töltöttséget biztosít; a vevők számára vonzók lehetnek az Edition One bőr ülései is.

Mégis elbocsájtás

Minden azonban nem gömbölyű a második legnagyobb francia konszernél. A válság miatt bevezetett megszorítások következményeként három franciaországi üzem bezárására és egynek az átszervezésére készülnek: Choisy-le-Roi-ban 260, a Bretagna-i Caudanben és a normandiai Dieppeben 385-385 ember fogja elveszteni a munkáját. A legnagyobb leépítés az észak-párizsi üzem átszervezése miatt lesz. Flinsben, a legnagyobb Renault gyárban 2600-an dolgoznak. Itt szerelik össze a Cliot, a Zeot és a japán partner, a Nissan eladási slágerét, a Micrat.

A párizsi kormány, amely nem csak hitelgaranciát nyújtott, de 15 százalékos részesedése is van a cégben, elfogadhatatlannak tartja a terveket. „Nem csak a munkahelyek megőrzése miatt vagyunk eltökéltek, hogy jobb belátásra bírjuk a menedzsmentet. Legalább ilyen fontosnak tartjuk, hogy továbbra is Franciaországban legyen a Renault tervezési, kutatási és fejlesztési központja” – mondta a miniszterelnök, Edouard Philippe.

A szakszervezeti vezető már találkozott a francia miniszterelnökkel

A legnagyobb francia szakszervezet, a nagyhatalmú CGT vezetője, Philippe Martinez is elfogadhatatlannak nevezte a gyárbezárásokat és a tömeges elbocsátásokat. „Hiba volt, hogy a kormány nem kötötte a munkahelyek megőrzéséhez a hitelgaranciát, ahogy azt mi javasoltuk.” Nehéz tárgyalások várnak tehát a cégvezetőre, Carlos Ghosnra.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Európáért versengő ‘áramlatok’ – Délről is kerülik a vezetékek Ukrajnát

Az energiahordozók ára az egekbe ugrott. A Gazprom, az orosz állami energiaórás új vezetékekkel és hosszú távú szállítási szerződésekkel kerül helyzetbe Európában. A gáz egyre nagyobb része Ukrajna megkerülésével érkezik 'Nyugatra'.  A Balkánon még nem dölt el hogyan osztozhatnak a tranzitbevételeken. Több aspiráns is vállalná a régi ukrajnai szerepet - gáz ügyben.

BKK: változik a reptéri buszjárat menetrendje

Sűrűbben és hosszabb üzemidőben jár hétfőtől a 100E reptéri gyorsjárat - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Kartell a műtrágyapiacon – gigabírságot kapott a Nitrogénművek

A Nitrogénművek Vegyipari Zrt. és vállalkozáscsoportja éveken keresztül jogsértően törekedett a verseny és az import korlátozására - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal, amely összesen 14,1 milliárd forintos bírságot szabott ki a kartellezőkre.

IHS Markit: féléves mélypontra lassult az euróövezeti növekedés

A szűk ellátási keresztmetszetek és a koronavírus-járvány újabb fellángolása miatt hathavi mélypontra lassult az euróövezet magánszektorának növekedése októberben - derült ki az IHS Markit beszerzésimenedzser-indexeinek előzetes adataiból.

Hírek

Kartell a műtrágyapiacon – gigabírságot kapott a Nitrogénművek

A Nitrogénművek Vegyipari Zrt. és vállalkozáscsoportja éveken keresztül jogsértően törekedett a verseny és az import korlátozására - állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal, amely összesen 14,1 milliárd forintos bírságot szabott ki a kartellezőkre.

Őszi szünet. Kajla útlevéllel ingyen utazhatnak a kisdiákok

Ismét díjmentesen utazhatnak a MÁV-Start, a Volánbusz és a GYSEV belföldi járatain október 23. és november 1. között azok a gyerekek, akik a jegyvásárláskor felmutatják Kajla-útlevelüket és személyazonosításra alkalmas igazolványukat.

Elindult a fűtési szezon – a legtöbb helyen távfelügyelettel

Elkezdődött a fűtési időszak Budapesten, mintegy 240 ezer lakossági és 7 ezer egyéb fogyasztónál kapcsolták be a távfűtést.

Tragikus filmforgatás. Alec Baldwin véletlenül agyonlőtt egy operatőrt

Halálos baleset történt Alec Baldwin amerikai színész filmjének új-mexikói forgatásán - közölte Santa Fe rendőrsége.

Bocuse d’Or – Dalnoki Bence nyerte a magyar döntőt

Dalnoki Bence, a Michelin-csillagos Stand Étterem sous chefje és commis-ja (segédje), Nyikos Patrik nyerte a Bocuse d'Or nemzetközi szakácsverseny magyar döntőjét. Jövő márciusban ők képviselhetik az országot az európai döntőn, amelyet szintén Budapesten rendeznek meg.

A 2019-es utasforgalom 42 százaléka tért vissza a budapesti repülőtérre

Szeptemberben 639 051 utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, ami a tavalyi azonos időszakhoz képest több mint hatszoros növekedés, a 2019-es rekordévvel összehasonlítva pedig azt mutatja, hogy visszatért az utasforgalom 42 százaléka

Látogatási tilalom a Semmelweis Egyetem öt klinikáján

A koronavírus-járvány és a szezonális fertőzések elkerülése érdekében látogatási tilalmat vezetett be öt klinikáján a Semmelweis Egyetem.

Uniós árkörkép. Budapesten a legolcsóbb a lakossági földgáz

A földgáz átlagára az uniós fővárosok közül Budapesten volt a legolcsóbb, míg a villamos energiáért a magyar háztartások a második legkedvezőbb árat fizették szeptemberben - derül ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) nemzetközi árösszehasonlító vizsgálatából.

Gazdaság

Moratórium – MNB: sokan kényelmi okból nem törlesztettek

A moratóriumban lévő ügyfelek legnagyobb hányada képes lenne fizetni tovább a hitelét, ők más okokból, például kényelmi szempontból vették igénybe a lehetőséget - mondta Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke.

Jövőre 260 ezer forint lesz a garantált bérminimum

Januártól a minimálbér 200 ezer forintra, a garantált bérminimum pedig várhatóan 260 ezer forintra emelkedik - mondta Nagy Márton, a miniszterelnök gazdasági főtanácsadója csütörtökön Szegeden.

Románia. Növelte piaci részesedését az OTP

Az OTP Bank romániai leányvállalata elérte a 4 százalékos részesedést a román bankpiacon. Ezzel jó irányba halad afelé, hogy teljesítse a célul kitűzött 5 százalékos részesedés megszerzését - jelentette ki az OTP Bank Románia vezérigazgatója.

MNB: nőhetnek a kockázatok a moratórium lejárta után

A bankrendszer a pandémia okozta gazdasági sokk alatt is stabilan töltötte be gazdaságfinanszírozó szerepét. Ugyanakkor a törlesztési moratórium lejárta után a kockázatok várhatóan növekednek majd - olvasható a Magyar Nemzeti Bank friss Makroprudenciális jelentésében.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom