Hirdetés
Kezdőlap Autó A francia autógyártók dacolnak a krízissel
No menu items!

A francia autógyártók dacolnak a krízissel

A Peugeot-Citroën (PSA) nyereséggel zárt 2020 első félévét. Az autógyárak gondjait az EU jelenti inkább. Brüsszel akadályozza a Fiat-Chryslerrel tervezett szövetséget. A Renault Zeo a legeladottabb elektroautó lett Európában. Ennek ellenére leépítést és gyárbezárásokat terveznek a konszernnél.

A Peugeot irigylésre méltó számai

Carlos Tavares: Nagy árverseny van a gyártók között

A PSA a várakozásoknak megfelelően 2020 első felében kevesebb autót értékesített, mint 2019 azonos időszakában. Bevételét viszont 35 százalékkal, 25 milliárd euróra növelte! Az adózás előtti nyeresége 85 százalékkal, 517 millióra nőtt! A konszernvezetőnek, Carlos Tavaresnek minden oka megvolt az elégedettségre, amikor Párizsban prezentálta az irigylésre méltó számokat.

Még, ha nyereséges is volt a PSA a COVID gazdasági hatásai nem hagyták nyom nélkül. Európában mindössze 885 ezer autót értékesítettek, 50 százalékkal kevesebbet, mint 2019 első hat hónapjában. Kis mértékben, de csökkent a piaci részesedésük is: 17-ről 16 százakéra.

A termelés 15 üzemben állt március és május között. A PSA azonban – a Renault-val ellentétben – nem kért hitelgaranciát a francia államtól.

Rögös út az egyesüléshez

A portugál menedzser a sajtótájékoztatón bemutatta a szakembereket, akik a PSA részéről a Fiat-Chrysler konszernnel (FCA) jövőre tervezett frigy után helyet fognak kapni a francia-olasz-amerikai szövetség vezetésében. A Stellantis névre keresztelt kooperációt Tavares fogja vezetni. Fő célja a költségcsökkentés és a közös fejlesztés, különösen az alternatív meghajtású modellek terén.

Kitért az Európai Bizottság által folytatott versenyjogi vizsgálatra is. Elmondta, hogy a testületet a kishaszongépjárművek piaca aggasztja, ahol a PSA 25 százalékos részesedéssel piacvezető. Brüsszelben attól tartanak, hogy a PSA-FCA szövetség monopolhelyzetbe fog kerülni.

A fogyasztóknak nincs okuk aggodalomra. Rengeteg a modell. Nagy árverseny van a gyártók között.” A Bizottság októberig akart dönteni. A válságra miatt csak később fog. Új dátum még nincs.

Tavares kérdésekre válaszolva biztosnak nevezte, hogy legkésőbb 2022 első negyedévében tető alá hozzák a szövetséget. Elmondta, hogy a PSA fő célja profitja fenntartása. Hozzátette, hogy a FCA sokkal nehezebb helyzetben van, mert legfontosabb piacán, Észak- és Latin-Amerikában továbbra is válságos a járványügyi helyzet. A gazdasági krízis pedig még messze nem tetőzött.

Az olasz-amerikai oldal bizakodó

Új óriás születik a nemzetközi autópiacon” – állított nem kevesebbet az FCA vezetője, Mike Manley, amikor a Fiat dolgozói előtt Torinóban bejelentette a PSA-FCA szövetség nevét: Stellantis. A latin ’stello’ kifejezés inspirálta: a csillagok által megvilágított. Néhány héten belülre ígérte az új logót, amelyet szintén Lingottoban fognak bemutatni. A választás nem véletlen. A torinói városrész a Fiat lelke. Itt alapították az autógyártót 1916-ban. Lingotto virágzása, lejtmenete, majd néhány éve kezdődött fellendülése elválaszthatatlan az olasz autómárka történetétől.

Az angol menedzser fontosnak tarja újra és újra megerősíteni, hogy miként az FCA-nál úgy a Stellantisnál is a Fiat lesz a vezető szereplő, habár a számokat tekintve kisebb és sikertelenebb, mint a Chrysler vagy a Peugeot. Körülbelül a PSA-ban junior partner szerepet betöltő Citroënhez mérhető. Viszont a Stellantisban a Fiat alapító-tulajdonos dinasztiájának, az Angnelliknek lesz többségük.

Renault vezetés az e-piacon

A másik francia konszern, a Renault annak ellenére sikeres első félévről beszélhet, hogy 5 milliárd eurónyi állami hitelgaranciát kellett igénybe vennie. A Zoe ugyanis a legeladottabb elektroautó lett Európában. 38 ezret értékesítettek belőle. Immár 300 ezer Zeo fut a kontinens útjain. A legtöbb, 100 ezer Franciaországban.

A sikerautó, a 2019 – es Renault ZOE

Az idei eladásokkal megelőzte a szegmens úttörője, a Tesla slágerét, a Modell 3-t. Az értékesítési verseny harmadik helyezettje az e-Golf, negyedik a Nissan Leaf lett.

A Zoe sikerében több tényező is szerepet játszott: egyrészt a 32 ezer eurós listaár. A Tesla Modell 3-ért extrák nélkül is 50 ezret kell fizetni. Másrészt a német kormány által 9 ezer, Franciaországban pedig 7 ezer euróra emelt e-autóvásárlási prémium. Harmadrészt a Zoe hatalmasa fejlődésen ment át 2009-es bemutatása óta. Több műszaki megoldása egyedülálló. Így a 41 kWh erősségű, 300 kilométer autózást lehetővé tevő akkumulátor; a hőpumpa a klímához; kisebb ellenállású gumik és egy olyan fékrendszer, amely a lassításkor energiát nyer az autó számára; speciális akkutöltési rendszer, a Caméléon amely valamennyi utcai töltővel, valamint az otthoni konnektorral is kompatibilis és ideális esetben 30 perc alatt 80 kilométerre elegendő töltöttséget biztosít; a vevők számára vonzók lehetnek az Edition One bőr ülései is.

Mégis elbocsájtás

Minden azonban nem gömbölyű a második legnagyobb francia konszernél. A válság miatt bevezetett megszorítások következményeként három franciaországi üzem bezárására és egynek az átszervezésére készülnek: Choisy-le-Roi-ban 260, a Bretagna-i Caudanben és a normandiai Dieppeben 385-385 ember fogja elveszteni a munkáját. A legnagyobb leépítés az észak-párizsi üzem átszervezése miatt lesz. Flinsben, a legnagyobb Renault gyárban 2600-an dolgoznak. Itt szerelik össze a Cliot, a Zeot és a japán partner, a Nissan eladási slágerét, a Micrat.

A párizsi kormány, amely nem csak hitelgaranciát nyújtott, de 15 százalékos részesedése is van a cégben, elfogadhatatlannak tartja a terveket. „Nem csak a munkahelyek megőrzése miatt vagyunk eltökéltek, hogy jobb belátásra bírjuk a menedzsmentet. Legalább ilyen fontosnak tartjuk, hogy továbbra is Franciaországban legyen a Renault tervezési, kutatási és fejlesztési központja” – mondta a miniszterelnök, Edouard Philippe.

A szakszervezeti vezető már találkozott a francia miniszterelnökkel

A legnagyobb francia szakszervezet, a nagyhatalmú CGT vezetője, Philippe Martinez is elfogadhatatlannak nevezte a gyárbezárásokat és a tömeges elbocsátásokat. „Hiba volt, hogy a kormány nem kötötte a munkahelyek megőrzéséhez a hitelgaranciát, ahogy azt mi javasoltuk.” Nehéz tárgyalások várnak tehát a cégvezetőre, Carlos Ghosnra.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nagy Márton: az energiaválság földre küldi Európa versenyképességét

Európa gazdasági téren folyamatosan teret veszít az Egyesült Államokkal és Kínával szemben, az energiaválság pedig "földre küldi" az amúgy is "drasztikusan rossz" versenyképességét - mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a Mathias Corvinus Collegium (MCC) kétnapos nemzetközi konferenciáján.

Először mértek kétszámjegyű inflációt az euróövezetben

Szeptemberben az első alkalommal ért el kétszámjegyű éves növekedést a fogyasztói árindex és ezzel újabb rekordot állított be az euróövezeti infláció - jelentette az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat.

Gaál Miklós, a Donautica igazgatója: a szálloda olyan, mint a színház, minden nap meg kell dolgozni az elismerésért

Szépséges, csendes, ezért is magával ragadó a faddi Duna-holtág világa, ahol a mozdulatlan vízben, csendesen siklik a csónak a nádas mellett, miközben egy távoli templom harangzúgása töri meg a csendet.

Végleg bezárnak több tucat budapesti postahivatalt

Harmincöt alacsony forgalmú budapesti postahivatal bezárásáról döntött a Magyar Posta. A bezárandó posták utolsó nyitvatartási napja október 7-e, péntek - közölte a vállalat.

Hírek

Végleg bezárnak több tucat budapesti postahivatalt

Harmincöt alacsony forgalmú budapesti postahivatal bezárásáról döntött a Magyar Posta. A bezárandó posták utolsó nyitvatartási napja október 7-e, péntek - közölte a vállalat.

Várhatóan idén is lesz nyugdíjprémium

Várhatóan idén is fizet nyugdíjprémiumot a kormány - mondta a miniszterelnök a Kossuth Rádió Jó reggelt, Magyarország című műsorában.

Új történelmi mélyponton a forint

Új árfolyammélypontra gyengült a forint csütörtökön a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon.

Szegényebbek lettek a leggazdagabb amerikaiak

Elon Musk, a Tesla alapítója és vezetője áll a Forbes 400 leggazdagabb amerikai listájának élén. A magazin számításai szerint a mezőny együttes vagyona 4 ezer milliárd dollár volt, 500 milliárd dollárral kevesebb tavalyhoz képest.

Pénteken újra emelkedik az üzemanyagok piaci ára

Pénteken a benzin és a gázolaj beszerzési ára is emelkedik, mindkét üzemanyagfajta literje bruttó 4 forinttal kerül majd többe.

Mégsem zár be a csepeli munkásszálló

Nem zár be a csepeli Zászlós Szálló, az önkormányzatnak sikerült megállapodnia a munkásszálló működtetőjével - közölte a XXI. kerület polgármestere a Facebook-oldalán.

Még koránt sincs vége az építőipari árak emelkedésének

Az építőiparban tapasztalt drágulás mértéke az év első felében több mint kétszeresen haladta meg a fogyasztói árak növekedését. Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) értékelése szerint az építőipari alapanyag- és építési termékek gyártói az orosz-ukrán háború piaci hatásait, a kivitelezők pedig a beszerzési nehézségeket az év első felében már beépítették az árakba, de az energiaköltségek elszabadulása és a forint-euró árfolyam ingadozása komoly bizonytalansági tényező lesz az elkövetkező hónapokban.

Még az idén bemutatják az új brit uralkodó portréját ábrázoló fontbankjegyeket

Még az idén bemutatják az új brit uralkodó, III. Károly király portréját ábrázoló fontbankjegyeket, amelyek várhatóan két év múlva kerülnek forgalomba - közölte kedden a Bank of England.

Gazdaság

425 forint is lehet egy euró? Ismét a dollár a vezető menedékvaluta

Miközben ismét a dollár lett a vezető menedékvaluta, új negatív csúcsra jutott forint. Mellette a fonttól kezdve az északi országok valutáin át a régiós fizetőeszközökig nagyon erős árfolyamkilengések jellemezték és jellemzik a devizapiacot – fejttette ki Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője.

Összezárult az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

Amint az a keddi kamatdöntés után várható volt, az alapkamattal megegyező 13,0 százalékos kamatlábbal hirdette meg egyhetes betétjét csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.

Átfogó energiahatékonysági és takarékossági programot indít a jegybank

A Magyar Nemzeti Bank átfogó energiahatékonysági és takarékossági programot programot indít: épületeinek központi hőmérsékletét a fűtési időszakban 18 Celsius fokban maximálja.

Még az idén bemutatják az új brit uralkodó portréját ábrázoló fontbankjegyeket

Még az idén bemutatják az új brit uralkodó, III. Károly király portréját ábrázoló fontbankjegyeket, amelyek várhatóan két év múlva kerülnek forgalomba - közölte kedden a Bank of England.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom