Hirdetés
Kezdőlap Edukáció A HR-t is utolérte a mesterséges intelligencia - de nem kell tartani...

A HR-t is utolérte a mesterséges intelligencia – de nem kell tartani tőle

Mindössze hat év és a humán feladatok hatvan százaléka már automatizálva lesz, szól a jóslat. Szakemberek szerint a befogadó készségen is múlik, hogy mindez milyen változást hozhat az egykor személyzetisnek, majd humán erőforrás menedzsmentnek hívott HR területre. A változástól a munkavállalók, de a munkaadók is tartanak. Erről kérdezte AzÜzlet.hu Majoros Gábort, az SAP HR megoldásokért felelős szektorvezetőjét.

– Az új technológiától, a mesterséges intelligenciától egyszerre félnek a munkaadók és a munkavállalók. Mennyire jogos ez a félelem? Kezdjük a munkavállalókkal.

– Senkinek nincs félnivalója, és az is biztos, hogy sok, megszokott munkaterület fog megváltozni. Ami a munkavállalókat illeti: azért jelennek meg az új technológiák, hogy segítsék, kényelmesebbé, hatékonyabbá tegyék a munkájukat. Éppen úgy, ahogy az internet, vagy a mobiltelefon is tette annak dején. Mindkettő segít a kommunikációban és abban, hogy hatékonyabbá váljunk, és ezáltal időt spóroljunk – fejti ki Majoros Gábor, az SAP HR megoldásokért felelős szektorvezetője

– Ugyanakkor azt tartják a hozzáértők, hogy a digitális korszakváltás kapcsán sok tekintetben egészen új képességekre lesz szükség.

– Igen, meg változik az is hogy, milyen képességek lesznek a fontosak. Például nem kell kézikönyveket olvasni, tréninget tartani azért, hogy az ember használni tudja az új rendszereket. Olyan ugrás lesz ez, mint amilyen a mostani valóság a húsz évvel ezelőtti gyakorlathoz képest, amikor akárcsak egy számítógépes program telepítése is komolynak tekintett tudást – és időt- igényelt.

– Miközben nálunk még a digitalizáció is gyerekcipőben jár, másutt – már a HR területén is – mindennapi gyakorlat a mesterséges intelligencia, az MI. Mi az előnye ennek?

– Miként mindenütt, a HR területén is az a cél, hogy az új technológiákkal hatékonyabbá tegyük a munkavégzést, időt, költséget spóroljunk meg. Így a mesterséges intelligencia, ami gyakorlatilag minden területen beépül majd az alkalmazásokba, a humán területen, a HR-ben is kiválthatja a gyakran ismétlődő és könnyen megismételhető, adminisztratív jellegű munkafolyamatokat. Olyannyira, hogy az előrejelzések szerint 2025-re a humán feladatok 60 százaléka már automatizálva lesz, amit a mesterséges intelligencia fog elvégezni. Vagyis a minőségi, kreatív munkára koncentrálhatunk, miközben az adminisztráció jelentősen csökken majd. Ennek a folyamatnak az első állomása, hogy manapság mindenki halad a digitalizáció felé, a következő pedig már az lesz, hogy a HR alkalmazások – más alkalmazásokhoz hasonlóan -, nemcsak digitálisak, hanem egyben intelligensek is lesznek.

– Mit hozhat a mesterséges intelligencia egy olyan területre, ahol a siker záloga az emberi megfigyelőképesség és érzékenység?

Majoros Gábor SAP: Senkinek nincs félnivalója a HR-es mesterséges intelligenciától
Majoros Gábor

– A technológia abban segít, hogy a HR azzal tudjon foglalkozni, amit a legfontosabb: a munkavállalókkal. Vegyük például a személyre szabott tréningek megtervezését. Ma sokszor arról szól a folyamat, hogy a HR-es odaül a számítógép elé és megnyitja azokat az oldalakat, ahol a különféle képzések listáját találja, és ez alapján állít össze egy katalógust.

A mesterséges intelligencia ott lép be, amikor ezek a digitalizált tartalmak már mobilon, laptopon keresztül is elérhetővé válnak és ha valaki a google-hez hasonló keresőbe beüti – vagy egyszerűen csak bemondja – a kulcsszavakat, akkor a rendszer kiadja azokat a tréningeket, amelyek az adott személy szakmai fejlődését a legjobban szolgálják.

Mindezt úgy, hogy az alkalmazás a háttérrendszerből összegyűjti az összes olyan adatot, ami az adott munkavállalóhoz kötődik, onnan kezdve, hogy milyen szervezeti egységben dolgozik, milyen munkakörben, odáig, hogy az elkövetkezendő évekre milyen karrier célokat fogalmazott meg. Az illető profiljának meghatározása után pedig testre szabva összeállítja azokat a javasolt tréningeket, amelyek megkeresése a hagyományos rendszerben rendkívül hosszú ideig tartana. Vagyis a mesterséges intelligencia azért van, hogy a HR-es keze alá dolgozzon és időt spóroljon meg a számára.

– Ha valaki beüti a keresőszavakat, a számítógép és az intranetek többsége már ma is több megoldást dob ki.

– Igen, de az ilyen találatok még nem tartalmaznak személyre szóló megoldásokat: egyesével be kell menni minden dokumentumba és ott kell ellenőrizni, hogy közülük melyek a releváns találatok. Intelligens akkor lesz egy rendszer, ha az adott munkavállalóra vonatkozó akár több ezer adatból, az adott személy profilját figyelembe véve olyan megoldásokat – példánkban tréningeket – javasol, amelyek a képzettségének, a beosztásának és a karriertervének megfelelőek, egyénre szabottak.

– Milyen fejlesztések vannak ezen a területen a nagyvilágban?

– Az SAP élen jár a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztésekben, ami természetesen a HR területét is érinti. A toborzás kapcsán például abban segít a mesterséges intelligencia, hogy az önéletrajzhoz leginkább passzoló, nyitott pozíciókat ajánlja a jelentkező számára. A toborzó munkaadó szempontjából pedig azért hasznos a mesterséges intelligencia, mert az képes előszűrést végezni. Vagyis rengeteg időt és energiát megspórolva, akár több száz fős pályázó körből is képes kiválasztani a legjobb jelentkezőket. Ha pedig már felvették az alkalmazottat, itt köszönhet vissza például a fejlesztő tréningek megtervezése, ami a szakmai tudás mellett nagyban növeli a munkatársak elkötelezettségét is. A mesterséges intelligencián alapuló rendszer ráadásul nemcsak arra képes, hogy a dolgozói létszámot megmutassa és azt, hogy hányan mentek el a múlt években, hanem prediktív jelleggel azt is, hogy melyik területről várhatóan hányan lépnek majd ki a jövőben.

– Magyarországon mennyire része a napi HR-es munkának a mesterséges intelligencia?

– A hazai cégek nagy része még a digitalizáció első szintjein áll. Vagyis a többség már nem papír alapon tárolja az adatokat, hanem belső informatikai rendszeren, amelyhez mindig hozzá-hozzákapcsolódik egy új, a mindenkori igényhez kapcsolódó egyedi fejlesztés. Ezt hívom én a ragtapasz stratégiának, amikor a toborzástól a karriertervezésen át a tréningekig minden feladat kapcsán egy újabb jelölőtapasz születik, és így hosszabb távon nehezen kezelhető rendszer jön létre. A legnagyobb baj ezzel az, hogy minden rendszer máshogy kezeli az adatokat, nem látják egymást az alkalmazások.

Amikor modernizálás mellett döntenek a cégek, akkor szokták bevezetni az SAP intelligens HR felhő megoldását. Ez egy olyan integrált szoftver, ami az összes önálló ragtapaszt, a korábban elszeparált információkat egy jól kezelhető, folyamatosan, mesterséges intelligenciával is bővített rendszerben egységesíti.

Nem véletlen, hogy a kaliforniai startupként indult, mára az SAP rendszerében integráltan továbbfejlesztett SuccessFactors, a világon legtöbb felhasználóval (közel 130 millió) bíró felhős HR alkalmazássá nőtte ki magát. Ez a HR összes területét integrálja a toborzástól az új munkatárs betanításán és képzésén át – optimális esetben -, egészen a nyugdíjig és a legjobb utód megtalálásáig. Ráadásul ennek a sikertörténetnek is van magyar vonatkozása, mert a rendszer regionális üzemeltetési központja Budapesten dolgozik.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Tőzsde – Csökkenéssel indult a kereskedés New Yorkban

Csökkenéssel indult a kereskedés kedden a New York-i tőzsdéken az amerikai-kínai feszültségek erősödésének hatására.

Új címkék a háztartási gépeken. Melyik a takarékosabb?

Lecserélik a háztartási nagygépek energiafogyasztását jelző eddigi címkéket, jövő március elseje után már csak az új jelölések lehetnek a készülékeken - hívta fel a figyelmet a MediaMarkt.

Debrecenben nyitott új központot a 4iG

Debrecenben nyitotta meg legújabb régiós központját a 4iG, amely az észak-magyarországi gazdasági övezetben működő partnereinek kíván közvetlenebb és testre szabottabb szolgáltatásokat nyújtani.

Bye-bye Jumba – csökkenti a gyártást a Boeing más típusaiból is

A Boeing 2020-tól nem gyártja tovább a legendás 747-est. A döntésben nagy szerepe lehetett, hogy a típusból az egyik legtöbbet a flottájában tartó British Airways bejelentette kivonásukat a forgalomból. Az amerikai gyártó 2022-ig valamennyi típusából kevesebbet épít a tervezettnél.

Hírek

Új címkék a háztartási gépeken. Melyik a takarékosabb?

Lecserélik a háztartási nagygépek energiafogyasztását jelző eddigi címkéket, jövő március elseje után már csak az új jelölések lehetnek a készülékeken - hívta fel a figyelmet a MediaMarkt.

Tanzánia. Újabb drágakövet talált a milliárdossá lett bányász

Miután júniusban két rekordméretű tanzanit drágakövet találva egyik napról a másikra milliárdossá vált, újabb nagyméretű, kétmillió dollárt érő tanzanitra bukkant egy tanzániai bányász.

Koronavírus – WHO: lehet, hogy soha nem lesz hatékony vakcina

A vakcinafejlesztéssel kapcsolatos nagy remények ellenére nem biztos, hogy valaha megtalálják a tökéletesen hatékony megoldást a koronavírus ellen - jelentette ki Tedrosz Adhanom Gebrejeszusz, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) főigazgatója.

Önkéntes száműzetésbe vonul a volt spanyol király

I. János Károly egykori spanyol király bejelentette, hogy elhagyja az országot, és külföldön telepedik le. Hírügynökségek pénzügyi botrányt emlegetnek a döntés hátterében.

Pandémia – A Sincshondzsi szekta felelőssége. Letartóztatás Dél-Koreában

Letartóztatták Dél-Koreában a Sincshondzsi vallási szekta alapítóját, aki úgy irányította az eseményeket, hogy az összes Covid-19 fertőzés 36 százalékát a szekta tagjai adták az országban - jelentette az Asia Today napilap.

Már működik az Egyesült Arab Emírségek első atomreaktora

Sikerrel üzembe helyezték az Egyesült Arab Emírségek első atomerőmű-reaktorát, ezzel az ország az első olyan arab állam, amely gazdasági célú nukleáris energiát állít elő.

Új vezérrel vált profilt a Škoda

A Volkswagen dél-afrikai érdekeltségének igazgatója, Thomas Schäfer veszi át a Škoda vezetését, és a tömegtermék modellekre összpontosítja a cég profilját - jelentette be a Volkswagen AG.

Koronavírus – Szlávik: amíg nincs vakcina, az eddigi módon kell védekezni

A vakcina kifejlesztéséig csak a már megszokott módon lehet védekezni a koronavírus-fertőzés ellen: maszkhasználat, kézfertőtlenítés, távolságtartás és a külföldről hazatérők ellenőrzése - mondta Szlávik János, a Dél-pesti Centrumkórház infektológiai osztályának főorvosa.

Szerdától újra olcsóbban tankolhatunk

Tovább csökken az üzemanyagok ára: a hét közepétől a benzin és a gázolaj literje is 4 forinttal kerül majd kevesebbe.

Tokió. Jövőre sem lesz nyári olimpia?!

A 2020-as Nyári Olimpia 2021-re halasztott megrendezése egyre bizonytalanabb. Milliók a világ minden tájáról, zsúfolt stadionok és tömegközlekedés – virulógiai veszélyek sokasága. COVID-védőoltás nélkül egyre bizonytalanabb, hogy Tokió megrendezheti-e a világ legrangosabb sorteseményét.

Tűzgyújtási tilalom három megyében

A szárazság miatt tűzgyújtási tilalom lesz érvényben szombattól Bács-Kiskun, Csongrád-Csanád és Jász-Nagykun-Szolnok megyében - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih).

Augusztustól vámmentes a kereskedelem Vietnammal

Augusztus elsején lép életbe az Európai Unió és Vietnam között létrejött kereskedelmi megállapodás, amely szinte valamennyi vámot eltörli a felek közötti áruforgalomban - közölte az Európai Bizottság.

Gazdaság

Az MNB piacot nyitna a zöld kötvényeknek

A Magyar Nemzeti Bank a bankszektorban megtett intézkedések után a tőkepiacokon is megkezdi a zöld pénzügyek meghonosításának támogatását, együttműködve a társhatóságokkal és a piaci szereplőkkel - közölte az MNB.

Biztosítás – MNB: alacsonyabb kamatplafonok jönnek

A forintalapú hagyományos élet-, nyugdíj-, egészség- és járadékbiztosítások technikai kamata 2,3 százalékról 1,8 százalékra, az euróalapú konstrukcióké 1,1-ről 0,6 százalékra csökken januártól - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Az oroszok betiltották a kriptopénzes fizetést

Vlagyimir Putyin orosz elnök aláírta a törvényt, amely megtiltja a belföldi fizetést kriptovalutával.

MNB – 25 millió forint bírság a KÖBE biztosítónak

Számos területen feltárt jogsértések miatt a Magyar Nemzeti Bank 25 millió forint bírságot szabott ki a KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesületre (KÖBE).

Megtévesztette egyes ügyfeleit – bírság a K&H Biztosítónak

Több biztosítási terület problémás állománykezelése, valamint az informatikai biztonsági és a vállalatirányítási területet érintő hiányosságok miatt a Magyar Nemzeti Bank 50 millió forint bírságot szabott ki a K&H Biztosítóra.

Újabb nyugdíjpénztárt bírságolt meg az MNB

Informatikai biztonsági, kiszervezési, számviteli és vállalatirányítási hiányosságok miatt a Magyar Nemzeti Bank 9,5 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki az MKB Nyugdíjpénztárra.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom