Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Bizonytalan jövő. Feszítő erők rángatják a nyersolaj árát
No menu items!

Bizonytalan jövő. Feszítő erők rángatják a nyersolaj árát

Az olajpiaci és ezzel az üzemanyag árak közeljövőjét alapvetően meghatározza, hogy december eleji ülésükön miként döntenek az OPEC tagállamok és Oroszország képviselői. A piac a kitermelés csökkenését várja, de a Khashoggi gyilkosság kapcsán magát politikailag kiszolgáltatott helyzetbe lavírozó Szaúd-Arábia miatt még az olajpiac összeomlása sem kizárt – állítja Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője.  

Az autósok örömére a közelmúlt drasztikusnak nevezhető hazai üzemanyag áremelkedése megfordulni látszik: a Mol ismét bruttó 8 forinttal csökkenti a 95-ös benzin és 10-el a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán. A kétfajta üzemanyag közötti jelentős árkülönbség – amelynek okaival korábban már foglalkoztunk – megmaradt: amíg a benzin átlagára literenként 356 forintra mérséklődik, a gázolajé még az árcsökkenés után is 405 forint lesz. Annyi öröm azért akad, hogy ez azért 44 forinttal kevesebb, mint a 2012-es január közepi csúcs idején.

Pletser Tamás

Pletser Tamás szerint az egyetlen dolog, ami megváltoztathatja az üzemanyag ár csökkenését, az a legnagyobb olajkitermelő államokat tömörítő OPEC és a legfontosabb külsős kitermelők, különösen Oroszország december 6-7.-i bécsi ülése lehet. Az OPEC és különösen annak vezető ereje Szaúd-Arábia azonban nincs könnyű helyzetben.

Iráni szankciók – részleges mentesség

A szakértő szerint a jelenlegi olajár esésnek több oka is van. Egyrészt az, hogy Trump amerikai elnök, aki meggyőződéssel vallja, hogy az amerikai gazdaság szárnyalásához az alacsony olajárra is szükség van, minden előzetes várakozás – és nem mellékesen saját kijelentése – ellenére nyolc országnak, (a legnagyobb iráni olajvásárlóknak), részleges mentességet adott az Irán ellen november elején megkezdett, korábban pusztító erejűnek ígért szankciók alól. Így viszont a napi 4 millió hordó iráni termelésből az eddigi 2,5-2,6 millió hordó/nap export, most nem esik nullára a szankciók miatt, hanem csak 1,3-1,5 millió hordó/napra csökken. Ami lényeges különbség

A másik meglepetés is Amerikából – ahol a palatermelés is jelentős – érte a nagy termelőket, azzal, hogy az USA nyersolaj termelése, ami januárban még csak 9,492 millió hordó/nap volt, novemberre 11,6 millió hordó/nap mértékre nőtt. Tehát alig egy év alatt 2,1 millió hordó/nap értékben ugrott. Szemben azzal a nyári piaci várakozással, hogy év végére 11 millió hordó/nap mértékűre nő az USA nyersolaj termelése.

OPEC túlkínálat

Mindez azok után, hogy az iráni szankciókra felkészülve júniusban úgy döntött Szaúd-Arábia és Oroszország, hogy attól kezdve korlátozások nélkül termelhetnek az OPEC tagok és Oroszország – hogy pótolják a várhatóan kieső iráni termelést.  Arról nem beszélve, hogy a világgazdaság szárnyalása is alábbhagyni látszik, ami szintén negatívan hat az olajpiaci keresletre. Mindezek eredményeként viszont legalább másfél millió hordós túlkínálat rombolja az árakat, az áresését pedig csak a termelés visszafogásával lehetne megállítani. Ezért is számít a piac erre.

Bizonytalan tényez – politikai gyilkosság

Egy politikai gyilkosság árnyával azonban itt jön a csavar a történetbe. Szaúd-Arábia logikus érdeke az, hogy az olaj árának emelését megcélozva a termelés visszafogása mellett döntsön és erre ösztökélje a szervezet tagjait is. De azóta, hogy egyre nyilvánvalóbbá vált: az ország vezetője Mohammed bin Szalmán herceg kulcsszerepet játszott az USA-ban élő és a Washington Postban publikáló újságíró, Jamal Khashoggi meggyilkolásában, az olajállam és koronahercege nemcsak politikai kutyaszorítóba került, hanem amint erre egyre több jel utal, a mozgásterét is elvesztette. Magyarán nem valószínű, hogy ellent mer mondani Trump elnöknek, aki hallani sem akar a kitermelés csökkentéséről és ezzel az olajár emelkedéséről.

Ráadásul a másik jelentős szereplő Oroszország érdekei is megváltoztak időközben és amíg korábban nem lett volna ellenére a termelés csökkentése, azóta viszont, hogy gazdasága kezd talpra állni és beindult a termelés növekedése, már korántsem érdekelt abban, hogy az olaj ára emelkedjen.

Így aztán még az is előfordulhat, hogy Szaúd-Arábia kénytelen lesz a saját érdeke ellenében dönteni. Pedig a kizárólag az olajvagyonából élő abszolút monarchia számára még akkor is nagy érvágás a jelenlegi, hordónként 60 dolláros olajár, ha számára a teljes kitermelési költség – a feltárástól a kitermelésen át a szállításig – alig több, mint 10 dollár. Az olajpiaci szakértő szerint ugyanis a szaúdiak esetében a fő szempont a költségvetési egyensúly, ami pedig 74 dolláros Brent árnál áll fenn az IMF becslése szerint.

A lehetséges decemberi OPEC forgatókönyvek mindezek fényében így néznek ki: a piac napi 1-1,4 milló hordós csökkenést vár. Ha ez bekövetkezne, akkor az a jelenlegi 60-ról 70 dollárra vinné fel a Brent olaj hordónkénti árát. Ha viszont semmi nem történne, akkor a piacot bedöntve, további 10-15 dollárral 40-45 dollárra csökkenthet az olaj ára. Ami a magyar kutakon literenként 20-30 forintos árcsökkenésben mutatkozna meg.

Az olaj árának csökkenése természetesen a gazdaság több ágában pozitív hatással járna, ami például a jelenleg legkeresettebb üzemanyagnak számító repülőbenzin, vagyis a kerozin árában is megmutatkozna.

Különadó nélkül

Pletser Tamás szerint a kiemelkedő kereslet oka az is, hogy miközben a nyersolaj és a dízel ára közötti különbség 20 dollár, a kerozin tekintetében ez 25-30 dollár, vagyis a jelenlegi 60 dolláros Brent olaj ár mellett a kerozinért 85-90 dollárt kell adni. A jó hír azonban az, hogy miközben a nyár környékén az olaj árának jelentős emelkedése mellé a kerozin komoly drágulása társult a jelenlegi árak mellett – még akkor is, ha az OPEC döntés hatására esetleg emelkednek az árak -, a légi utasoknak nem kell a kerozin különadótól tartaniuk.

Az olajpiaci szakértő ugyanakkor azt is hozzáfűzte: a jet-en vagy repülő-üzemanyagon (szavai szerint a kerozint a nemzetközi irodalom másra használja, nálunk kicsit rosszul elterjedt fordítás miatt) egyelőre a nemzetközi megállapodások miatt nincs jövedéki adó. Ez meglehetősen torzítja a versenyt és van arra törekvés, hogy egy nemzetközileg elfogadható adó kerüljön a termékre. Ezért ma a repülés mesterségesen olcsó, és pont emiatt az iparág messze nem fizeti meg azt a környezeti kárt, amit okoz.

Elektromos cégautó vásárlás, flottaüzemeltetés. Szakmai konferencia konzultációs lehetőséggel 2024 március 21.-én. A 30 milliárdos kerettel megnyíló, elektromos cégautó beszerzést támogató pályázattal kapcsolatos információk, tanulságok. A KKV-ék számára is egyre meghatározóbb, már hatályos ESG törvény cégautó üzemeltetésre vonatkozó kérdésköre, az elektrifikáció rövid és hosszútávú hatásainak bemutatása.
További információ: https://azuzletkonferenciakozpont.hu

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az év végén már alig drágult a kötelező

Mindössze 368 forinttal emelkedett a tavalyi IV. negyedévben egy átlagos személyautó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) állománydíja

Kincstár elnök: a fiatalok is látják már a hosszútávú, értékálló befektetések előnyeit 

A Magyar Államkincstár számlavezető rendszerén, a fogadó és küldő oldalon évente hatvankétezer milliárd forint folyik át, amelybe az EU-tól kapott támogatások kifizetése is beletartozik

Szijjártó Péter: A BYD Magyarország ötödik autógyára lesz

BYD Magyarország ötödik autógyára lesz. Ez, azt hiszem, megint csak alátámasztja, hogy nem túlzás azt állítani, hogy Magyarország európai autógyártó nagyhatalom

Rekorderedményt ért el tavaly az Accor szállodaipari csoport

Az Accor, a világ vezető szállodaipari csoportja rekordmagas, több mint 1 milliárd euró EBITDA-t (kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredményt) ért el 2023-ban.

Hírek

Nemzeti ünnep miatt a tokiói börze zárva

Vegyesen mozogtak a vezető ázsiai tőzsdék pénteken, a hét utolsó kereskedési napján,

Erősödés a vezető ázsiai piacokon, a Nikkei rekordszinten zárt

 Elemzők szerint a japán részvények drágulása mögött elsősorban a japán jegybank (BoJ) rendkívül laza monetáris politikája áll, ami lényegében negatív szinten tartja a diszkontrátát,

Őrült autóóriások Pesten: jön a Hot Wheels Monster Trucks Live Glow Party

A Hot Wheels Monster Trucks Live Glow Party megérkezik Budapestre is!

A magyar tőzsde követte az európai trendet

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 59,14 pontos, 0,09 százalékos csökkenéssel, 65 940,94 ponton zárt kedden.

Speciális étrenddel a klimax ellen

Habár nem teljesen szünteti meg a tüneteket és a kapcsolódó betegségek kialakulásának kockázatát, az időben elkezdett életmódváltás késleltetheti a megjelenésüket, javítva a változókori nők életminőségét.

Devizapiac – Gyengült a forint reggel

A hétfő kora esti szintekhez képest gyengült a forint a főbb devizákkal szemben kedden reggel a bankközi devizapiacon.

Alacsony forgalommal, új csúcson zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 230,33 pontos, 0,35 százalékos emelkedéssel, 66 000,08 ponton, történelmi csúcson zárt hétfőn.

Erősödött a forint árfolyama reggelre

Erősödött a forint árfolyama hétfő reggelre a péntek esti jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.

Gazdaság

Rekorderedményt ért el tavaly az Accor szállodaipari csoport

Az Accor, a világ vezető szállodaipari csoportja rekordmagas, több mint 1 milliárd euró EBITDA-t (kamat-, adófizetés és amortizáció előtti eredményt) ért el 2023-ban.

Startupvilág: felértékelődnek az unikornisok

Az elmúlt évben jelentősen zsugorodott a nemzetközi és a hazai startup piac a befektetéseket és a csapatok számát illetően is.

Lassult az euróövezeti infláció

Az euróövezeti éves infláció 2,8 százalékra lassult januárban a decemberi 2,9 százalékról - közölte az EU statisztikai hivatala, az Eurostat végleges adatként csütörtökön.

Mennyi? Annyi: a bruttó átlagkereset 655 600 forint volt

A nettó átlagkereset kedvezmények nélkül 391 800, a kedvezményeket figyelembe véve 405 600 forintot ért el.