Hirdetés
Kezdőlap Autó Egységben az erő: meglepően jól teljesít a Fiat-Chrysler-Peugeot-Citroën csoport
No menu items!

Egységben az erő: meglepően jól teljesít a Fiat-Chrysler-Peugeot-Citroën csoport

A Dodge, a Stellantis csoport tagjaként, a jelentések szerint teljesen elektromos autón dolgozik Kép/Forrás/electrive.com/

A holdig javított a 2021-es nyereségkilátásain. A tervezettnél kevesebb autó eladásával, de több profittal számolnak – jelentette be a Stellantis cégcsoportot vezető Carlos Tavares. Ismertette az e-koncepciójukat is. Számos új elektromos modell bevezetését tervezik.

Rózsás kilátások

A Peugeot-Citroën (PSA) és Fiat-Chrysler (FCA) egyesülése óta a Stellantis nevet viselő holding 2021 eddig eltelt időszakában túlteljesítette az időarányos nyereségcélt. A korábban prognosztizált 5,5 százalék helyett az év végéig várhatóan a 7,5 százalékos lesz a profit.

A pénzpiaci elemzők és az autóipari szakemberek is fontos jelnek tartják a vártnál jobb számokat. Az idei lesz ugyanis januárban egyesült világmárkák, a Chrysler, a Fiat, a Peugeot és a Citroën első közös üzleti éve.

Az újautó árak emelkedésének és az egyesülés következtében elért költségcsökkentésnek köszönhetően a Stellantis annak ellenére teljesítette túl az időarányos profitcélt, hogy a terveznél kevesebb járművet értékesített.

Nagyobb, mint gondolnánk

A Stellantis 14 márkájához tartozik többek között az Alfa Romeo, a Chrysler, a Citroën, a Dodge, a Fiat, a Lancia, a Maserati, az Opel, valamint angol megfelelője, a Vauxhall, továbbá a Peugeot és a Jeep is. Az olasz-amerikai-francia cégcsoport tavaly 8 millió értékesített járművel a világ negyedik legnagyobb autókonszernje volt és 170 milliárd euró bevételt ért el.

A PSA és az FCA az után kötött egyesülési megállapodást 2019-ben, hogy az olasz-amerikai konszern sikertelen tárgyalásokat folytatott a Renaulttal. A frigy csak 2021 januárjában realizálódott: az EU elhúzódó kartell eljárása miatt, és mert vita volt az egyesülés utáni konszern igazgatótanácsi helyeinek elosztása körül. Végül a FCA 5, a PSA pedig 6 posztot kapott, amelyeket a két cég részvényesei által külön-külön kiválasztott személyek töltenek be. Az igazgatótanácsnak mellettük tagja lett John Elkann, az FCA és Carlos Tavares, a PSA vezetője. A 62 éves portugál nemzetiségű Tavares, aki 32 évig a Renault vezetőségében volt, 2014 óta a PSA elnöke és megkapta a fúzió után létrejött Stellantis konszern vezetői székét is.

E-offenzíva kétszámjegyű nyereséggel

A Tavares által ismertetett e-koncepció szerint a Stellantis 2025-ig 30 milliárd eurót fog költeni a járműszoftverek és a villanyautók fejlesztésre. Előbbi az önvezető autók várható felfutása, utóbbi az egyre szigorodó klímaelőírások miatt fontos. Az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen friss bejelentése szerint az EU-ban 2035-től csak alternatív meghajtású új autók kaphatnak forgalmi engedélyt.

A konszern prognózisa szerint a 14 márka közös fejlesztésének köszönhetően a Stellantis beruházásainak 30 százalékkal lesz magasabb a megtérülési rátája az autóipari átlagnál. Tavares szerint az egyesülés évi 5 milliárd euró megtakarítást jelent. Így realisztikusnak tartja a 2026-ra kitűzött cél elérését, miszerint a bevétel kétszámjegyű része lesz nyereség.

A jelentős megtakarítás elsősorban abból adódik, hogy a jövőt jelentő elektroautóknál 4 közös platformra fog épülni a Stellantis 14 márkájának valamennyi modellje. A konszern műszaki vezetője, Harald Wester elmondása szerint a finisben van az új platformok kifejlesztése a kis, a közepes és a nagy modellek, valamint a pick-up-ok számára. Ezek mellett készül egy közös elektro-platform a cégcsoport tehergépjárműveihez is. Wester ígérete szerint az elektroautóik egy töltéssel 500-800 kilométer megtételére lesznek képesek, ami 20 perces gyorstöltéssel további 350 kilométerrel növelhető lesz.

Minden márka kiveszi a részét

Tavares szavával élve, az ’elektro-invázió’ motorja az Opel lesz. A cégcsoport német márkája 2028-tól Európában csak villanyautókat fog árulni. Ezzel párhuzamosan Kínában is fontos szereplője akar lenni az elektro-szegmensnek. Nagy kihívás tekintettel arra, hogy az Opel jelenleg szinte egyáltalán nincs jelen az USA után a világ második legnagyobb autópiacán.

A sikeres Corsa-E alapján készülnek Kínába

Az áttörésben központi szerepet szánnak az Opel új, a kínai piacra fejlesztett elektro-modelljének, a ’Manta E’-nek. Jó jel, legalábbis az európai terveket illetően, hogy a ’Corsa-E’ már az összes eladott Corsa 20 százalékát teszi ki.

A Peugeot számára is nagyratörő célokat tartalmaz a Stellantis e-koncepciója: az értékesített autóknak már 2023-ban 85 százalékban elektromosnak kellene lenniük, 2025-ben pedig a 100 százalék a cél Európában!

A Fiatnál lassabb lesz a váltás. Az olasz márkának csak akkor kellene teljes egészében az elektro-modellekre áttérnie, ha már nem lesz szignifikáns különbség az elektro és a hagyományos meghajtású modellek ára között.

Összességében Európában 2030-ban a bevételei 70 százalékát elektromos autók értékesítéséből akarja elérni a Stellantis. Az USA-ban, ahol nagy a pick-up-ok és SUV-k részesedése, csak 40 százalék a cél a következő évtized elejére.

Petrus Szabolcs

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

15 ezer alumínium dobozt gyűjtöttek össze a Hungaroringen

A visszaváltási rendszer fő célja, hogy Magyarországon is minél többen váltsák vissza az italcsomagolásukat

A munkanélküliségi ráta 4,2 százalék júniusban

A munkakeresés átlagos időtartama 10,0 hónap volt, az összes munkanélküli 35 százaléka 3 hónapnál rövidebb ideje, míg 36 százaléka legalább egy éve keresett állást.

NTAK – A Magyar Nagydíj és az Ed Sheeran-koncert mindent vitt

Mogyoródon szállt meg a legtöbb turista, csaknem 2000 vendégéjszakát töltve a három nap során.

 Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Gyenge kezdés után indexveszteséggel fejezték be a csütörtöki kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok, London kivételével.
Hirdetés

Hírek

Gyengült szerdán a forint

Az eurót délután hat órakor 393,44 forinton jegyezték a reggel hét órai 390,28 forintos állás után.

Kína drámai kamatlábcsökkentéssel pörgetné fel a gazdaságot

AKínai Kommunista Párt Központi Bizottságának közelmúltbeli ülése után komoly szándék mutatkozik, hogy a világ második legnagyobb gazdasága ismét növekedési pályára álljon.

Mi várható a héten? Adatok az államháztartásról és a fogyasztói árakról

Hétfőn teszi közzé a Pénzügyminisztérium (PM) az államháztartás központi alrendszerének június végi helyzetéről a gyorstájékoztatóját.

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Gazdaság

Majdnem 70 millió forint bírság a Raiffesen banknak és lízingcégének

A pénzügyi felügyelet kifogásolta, hogy a compliance (szabályozási megfelelési) terület beszámolói nem minden szempontból feleltek meg a jogszabályban elvártaknak.

MNB: 25 bázisponttal csökkentette az alapkamatot a monetáris tanács

A monetáris szigor pozitív reálkamat biztosításával járul hozzá a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásához, valamint az inflációs cél fenntartható eléréséhez

A1 besorolással látta el a Moody’s az MBH Jelzálogbank jelzáloglevél-programját

A jelzáloglevelek kibocsátásával szerzett forrásokból az MBH Jelzálogbank refinanszírozási hitelt nyújt partnerbankjainak, ezáltal támogatva a főként a lakosság körében végzett jelzáloghitelezési tevékenységüket.

Hazánk az iBanFirst legdinamikusabban fejlődő európai piaca lett

A magyarországi eredmények, amelyeket kevesebb mint két évvel a helyi iroda megalapítása után értek el, minden várakozásukat felülmúlták.