Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Cégvilág Európában most kezdődik igazán a Volkswagen-dízelbotrány

Európában most kezdődik igazán a Volkswagen-dízelbotrány

Az európai fogyasztók eddig nem kaptak semmit, Magyarországon pertársaság szerezhet elégtételt a VW dízelbotránya miatt. Amerikában már 15 milliárd dolláros kártérítést fizetett a konszern, miután 2015-ben az amerikai környezetvédelmi hatóságtól tudatta a világgal, hogy a Volkswagen éveken át manipulálta a dízelautók szoftvereit. A német politika most bekeményíteni látszik. A cég és részvényesei is perelnek, és aggódnak: nem látszik a kártérítési perek vége.

Nem csak az autóvásárlók járták pórul

VW részvény áringadozás Forrás: netfolio.hu

Nem csak a botrányban érintett autók vásárlói a csalás közvetlen károsultjai. Veszteség érte azonban a VW részvényeseit is. Aki a wolfsburgi székhelyű cég papírjaiba fektetett pénzét, a szolid befektetés tudatában tette ezt. Nagy múltú, nyereséges cég, növekedési pályán, csak felfelé mehet a részvények árfolyama – gondolták minden joggal. Aztán jött a botrány. Kiderült, hogy Németország a legnagyobb és világviszonylatban a második helyen álló autógyártó 2008 és 2015 között 11 millió autó szoftverét manipulálta, hogy kedvezőbbnek tűnjön a károsanyag-kibocsájtásuk. A csalás 2015-ös nyilvánosságra kerülés után a cég részvényeinek árfolyama szabadesésbe kezdett; rövid idő alatt 25%-os volt az értékcsökkenés. A befektetésük negyedét elvesztették a részvényesek.

Horribilis költségek

A csalás napvilágra kerülése eddig 27 milliárd eurójába került a VW-nek: a hamis adatokat közlő szoftver kijavítása, visszahívások, peren kívüli egyezségek az autóvásárlókkal, büntetések, eljárási költségek. Néhány héttel ezelőtt például 1 milliárd euró büntetést fizetett a konszern az alsó-szászországi hatóságoknak. A pikantéria, hogy a tartomány egyúttal a VW nagyrészvényesei közé tartozik.

A cég és részvényesei számára azonban az a legaggasztóbb, hogy nem látszik a kártérítési perek vége. Nem csak a megtévesztett autóvásárlók, hanem kisrészvényesek, bankok, biztositól és befektetési alapok is perelnek. Németországban eddig 1700 keresetet nyújtottak be. Ezeket egyesítette nemrég az alsó-szászországi Braunschweig bírósága. Ebben az eljárásban nem az a tét, hogy kártérítés illeti-e meg az 1700 felperest. A bíróság az összes eset szempontjából alapvető jelentőségű kérdésekben fog döntést hozni. Ezt később majd figyelembe kell venniük a felperesek lakóhelye szerint illetékes bíróságoknak, amelyek az egyes ügyek valamennyi körülményének figyelembe vételével a kártérítési igények megalapozottságáról, illetve azok összegéről fognak dönteni. Összesen 9 milliárd euró a tét.

Mi is történt a VW-nél? Felelőtlen ígéret

A VW 2007 táján – különösen az USA-ban – nagy csinnadrattával egy új generációs, nagy teljesítményű, mégis tisztább dízelautót harangozott be. A cég mérnökei azonban hamar felismerték, hogy amit a marketing osztály megálmodott, az technikailag nem megvalósítható. Ahelyett, hogy ezt beismerték volna, a dízelautók komputerének manipulációja mellett döntöttek. Ennek lényege: az autó felismeri, hogy tesztelik, ekkor csökkenti a teljesítményét, hogy megfeleljen a megadott károsanyag-kibocsájtási értékeknek, majd amikor véget ér a vizsgálat, visszaáll a használó által megszokott teljesítményre, igaz, jóval több szennyező anyag kibocsájtása mellett.

Egy súlyos mulasztás

A hatályos jogszabályok szerint a tőzsdén jegyzett cégeknek minden olyan belső információt nyilvánosságra kell hozniuk, amelyek a részvények értékére kihatással lehetnek. Amennyiben ezt tudatosan elmulasztják, a tőzsdei vásárlók utólag elállhatnak az üzlettől, vagy kérhetik az információk elhallgatása miatti árfolyamesés okozta veszteségük megtérítését. Amennyiben a piacon ismert lett volna, hogy az autógyártó nem képes az ígérete teljesítésére, a zöldebb dízelautó gyártására, alacsonyabb lett volna a részvények árfolyama. A magas vételi árral tehát az értékpapír vásárlókat veszteség érte.

Kirobban a botrány

Martin Winterkorn a Volkswagen AG volt elnöke, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tiszteletbeli professzora és díszpolgára. Forrás: Wikipédia

Lehetetlen, hogy a nagy teljesítményű autók csak a cég által megadott mennyiségű szennyezést bocsássák ki – kezdték hamar rebesgetni autógyártói körökben. 2014-ben az Amerikai Közlekedési Szakhatóság hivatalosan is csalással gyanúsította meg a VW-t.A cég jogi képviselői a mai napig kitartanak a mellett, hogy a felső vezetés, különösen az igazgatótanács elnöke, Martin Winterkorn csak ekkor értesült a manipulációról. Teóriájuk szerint a döntést a méréseket megtéveszteni képes szoftver beépítéséről középszinten, a cég mérnökei hozták, akik nem voltak képesek az elképzelt autó kifejlesztésére. A vezetés nem tudott semmiről, így nem tájékoztathatta a potenciális részvényvásárlókat sem. Ergo nem történt vétkes mulasztás; a VW-t a részvényvásárlókkal szemben nem terheli kártérítési felelősség.

Még, ha a bíróság el is fogadná ezt a védekezést, marad egy további vádpont. A VW akkor sem adott tájékoztatást a részvényeskénk, amikor az amerikai hatóságok hivatalosan is meggyanúsították. Pedig a bírság összege ilyen esetekben a 18 milliárd dollárt is elérheti! Egy, a részvények árfolyamát nyilvánvalóan befolyásoló információ, amiről a már említett jogszabály szerint egy tőzsdei cég köteles haladéktalanul nyilvánosságra hoznia. Valóban meg volt az elméleti lehetőség egy ilyen magas bírság kiszabására, a gyakorlatban azonban az amerikai hatóságok ennek mindig a töredékével is megelégedtek, amely összeg nem lett volna érdemi kihatással egy VW tőkeerejű társaság működésére – magyarázzák az autógyártó ügyvédei, miért nem terhelte a céget tájékoztatási kötelezettség.

Elindul a lavina

Hiába próbálták a VW-nél megakadályozni, hamar kiszivárgott, hogy eljárás indult ellenük.

A zsíros kártérítési perekhez szokott amerikai ügyvédek szagot fogtak. Károsultakból nem volt hiány. A német gyártó megrettent vezetése remélte, hogy a követelések nagyvonalú kielégítésével még korlátok között tarthatja a botrányt. A károsult autóvásárlók választása szerint átépítette, illetve visszavette a járműveket, valamint kártérítést fizetett. A cégnek azt is sikerült elérnie, hogy 4 milliárd dollár ellenében felfüggesztették a VW ellen indult büntetőeljárást.

A botrány mégis egyre dagadt. Újabb és újabb kártérítési igények merültek fel. Ráadásul a cég ellen indult büntetőeljárás felfüggesztése nem volt kihatással az egyes személyek büntetőjogi felelősségének vizsgálatára. Az amerikai bíróságok eddig a VW két dolgozóját ítélték letöltendő szabadságvesztésre. A felső vezetők, köztük Martin Wintekorn ellen  elfogatóparancsot van kiadva.

Az autógyártás történetének legnagyobbá terebélyesedő csalása hamar elérte Európát. Németországban is elindultak a büntetőeljárások. Jelenleg 48 személy, köztük Winterkorn és a felügyelőbizottság egykori elnöke, Hans-Dietrich Pötsch ellen nyomoznak. A becsapott fogyasztók pedig kártérítési kereseteket nyújtottak be.

Bűnbánatot mutatni, vagy mindent tagadni?

Habár a felső vezetés minden felelősséget az alsóbb szintekre hárít, a lemondások elkerülhetetlenek voltak. Az új menedzsment bűnbánatot mutat. Őszinteséget és együttműködést ígért a hatóságokkal, valamint mélyreható szervezeti változtatásokat jelentett be. Az igazgatótanács új elnöke, Herbert Diess az idén tavaszi közgyűlésen már azt is kijelentette, hogy ezzel a dízelbotrány lezárult.  A folyamatban levő büntető- és kártérítési eljárásokra figyelemmel ezt nehéz komolyan venni.

A 600.000 munkavállalót és a szakmát nem sikerült meggyőzni, hogy a cég átszervezésének érezhető következményei lesznek, és horizontálisabb struktúrák fognak létrejönni. A VW szakmai körökben eddig a vertikális felépítéséről volt hírhedt. A merev, hierarchizált szervezetében alig jutottak kritikák lentről fölfelé. Kevesen merték nyíltan kimondani, hogy a felső vezetés valamely döntését hibásnak, megvalósíthatatlannak tartják. Mindenki csöndben maradt és remélte, hogy csak lesz valaki, aki majd megoldja a problémát.

Rossz jel, hogy a cég továbbra sem kooperál a nyomozó, illetve szakhatóságokkal. A botrány kirobbanása óta mindig csak azokat a vétkeket ismerte el, amelyek már kétségbevonhatatlanul bebizonyosodtak. Ráadásul a vezetés ezekért is következetesen az alsóbb szintekre hárítja a felelősséget. Kérdés, mi a rosszabb, ha a menedzsment valóban nem tudta, mi történik a vállalatnál, vagy, ha ellenkező ígéretei ellenére továbbra is valótlanságot állít, hogy így bújjon ki a felelősségre vonás alól.

Mi lesz a károsultakkal?

Újra ragyog a márka neve

A vásárlók számára fontosabb kérdés, mi történik az autókkal? Az olcsó, de kévéssé környezetbarát megoldás: a szoftverek kicserélése, hogy azok a valós értékeket mutassák. A drágább, de környezettudatos: a motor utólagos átalakítása, szűrők beépítése a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében.

A döntés várat magára, miközben az autótulajdonosok egyre türelmetlenebbek. Különösen, mert egyre több német város szigorítja a környezetvédelemi szabályokat. Ha nem változik semmi, az érintett autókkal rövidesen nem lehet majd behajtani Aachen, Hamburg és Stuttgart központjába, és a sor rövidesen újabb városokkal fog bővülni.

Sok európai vásárló dühét az autók utólagos átépítése sem csökkentené. Nem értik, miért kellene ennyivel beérniük, amikor a VW Amerikában nagyvonalú kártérítéséket fizet a becsapott fogyasztóknak. Az öreg kontinensen lakóinak – az eltérő jogszabályi környezet okán – csak a pereskedés marad. Hogy a kereskedő, vagy közvetlenül a gyártó ellen érdemes kártérítési igénnyel élni, azt csak a jövő fogja megmutatni.

A politika reagál

Az autóipar a német gazdaság motorja, ennek megfelelőn a gyártók lobbi ereje számottevő. Ezzel magyarázható, hogy a német politika eddig nem ment túl a csaló vállalatok morális elítélésen, és beérte azzal, hogy a lebukott gyártok vezetői bűnbánatot gyakoroltak. A hatóságok és az igazságszolgáltatás tehetetlenségét látva egyre dühösebb európai fogyasztók azonban cselekvésre kényszerítették Berlint.

A kormány megemelte a Szövetség Közlekedési Felügyelet költségvetését. Így az már képes az autók nitrigén-oxid kibocsájtásának mérésére. Hihetetlen, de az országban, ahol az autót feltaláltak azért nem derült fény sokáig a csalásra, mert a hatóságnak nem voltak meg a méréshez szükséges eszközei!

A kormánypártoknak viszont továbbra sem sikerült egyezségre jutniuk abban a kérdésben, hogy jogszabállyal kötelezzék-e a VW és más érintett gyártókat a komputerek kijavítására, illetve az autók átalakítására, és, ha igen, melyikre a kettő közül. Vagy hagyják meg ezt a döntést a gyártóknak, illetve a bíróságoknak.

Mit tehetnek a magyar autósok?

A hazai utakon körülbelül 50 ezer érintett VW, Audi és Škoda lehet. A károsultak tehát túl kevesen vannak ahhoz, hogy nyomásgyakorlással cselekvésre késztethessék a kormányt. Marad a pereskedés. Egy online autósmagazin, Azauto.hu pertársaságot szervez. Amennyiben összejön 500 érintett, aki hajlandó kifizetni a 3000 forintos regisztrációs díjat, a lap ügyvédei be fogják nyújtani a keresetet.

Mintha mi se történt volna

A botrányban érintett autók tulajdonosi bosszankodnak, pereskednek. Mások viszont veszik a Volkswageneket, mintha mi se történt volna. 2018 első félévében a VW-nél az eladott autók száma és a bevétel is rekordot döntött.

Az elmúlt száz év legnagyobb autóipari botrány azonban még megbosszulhatja magát. Azok a milliárdok és erőforrások, amelyeket a wolfsburgi óriásnál most a károk felszámolására mennek rá, részben a fejlesztéséből hiányoznak. Az elmaradt innováció hatásai csak később lesznek erezhetők.

 

Friss

Kassán egy évben ezren halnak a légszennyezettség miatt

Évente több mint 4000 ember hal meg a szlovákiai megyeszékhelyek légszennyezettsége miatt. Csak Kassán például 990-en esnek áldozatul a rossz levegőnek.

Nem lassít Esztergomban a Suzuki

Idén az eredeti tervekben foglaltaknál hatezerrel több, 185 ezer autó gyártását tervezi Esztergomban a Suzuki. Az autógyártó magyarországi zászlóshajója a Vitara, amelyből tavaly 122 ezer készült.

Rendkívüli hőhullám a németeknél, itthon is kánikula

Rendkívül erős és tartós hőhullámra figyelmeztet a német szövetségi meteorológiai szolgálat (DWD), előrejelzése szerint akár a több mint 70 éve felállított meleg rekord is megdőlhet a következő napokban. Plusz 40 Celsius fokra is felmelegedhet a levegő. Magyarországon 35 fok körüli meleget várnak a meteorológusok.

Drakulaként szívja az emberiség a tőrfarkúak vérét

A kihalás szélére sodródtak az kékvérű rákok. Testnedvüket a gyógyszeripar használja fertőzések kimutatásához. A kéttenyérnyi élőlényekből hordószámra nyerik ki a vért.

Hírek

Kassán egy évben ezren halnak a légszennyezettség miatt

Évente több mint 4000 ember hal meg a szlovákiai megyeszékhelyek légszennyezettsége miatt. Csak Kassán például 990-en esnek áldozatul a rossz levegőnek.

Rendkívüli hőhullám a németeknél, itthon is kánikula

Rendkívül erős és tartós hőhullámra figyelmeztet a német szövetségi meteorológiai szolgálat (DWD), előrejelzése szerint akár a több mint 70 éve felállított meleg rekord is megdőlhet a következő napokban. Plusz 40 Celsius fokra is felmelegedhet a levegő. Magyarországon 35 fok körüli meleget várnak a meteorológusok.

Újraindult a Boyan Slat-féle óceán-nagytakarítás

Másodszor is elindult a nagy szemételtakarítás, hogy a Kalifornia és Hawaii között a Csendes-óceánon úszó hatalmas szemétszigetet felszámolják.

Internetes aukción az eladósodott Boris Becker trófeái

Online árverésen kerül kalapács alá az anyagi gondokkal küzdő Boris Becker több mint nyolcvan érme, kupája és személyes emléktárgya. A német teniszcsillag adósságai egy részét rendezi majd a befolyt összegből.

Huawei-telefon miatt lehet feketelistás a FedEx

Nem szállított le egy Huawei okostelefont tartalmazó csomagot, ezért felkerülhet a megbízhatatlan vállalatok kínai listájára a FedEx.

Time – Freddie Mercury eddig nem hallott felvétele

Freddie Mercury eddig nem hallott felvétele, a Time című dal egyetlen zongorával előadott változata jelent meg.

Iráni konfliktuszóna – európai légitársaságok is elkerülik

Az Egyesült Államok és Irán kiéleződő konfliktusa miatt több európai légitársaság is úgy döntött, elkerüli a Hormuzi-szoros és az Ománi-öböl feletti légteret.

Tilos az állatszállítás légkondicionálás nélkül

Megtiltotta az Agrárminisztérium az állatok szállítását a klímaberendezéssel nem rendelkező járművekben. Az előrejelzett rendkívüli hőség miatt ismét tilos a hosszú távú, Magyarországról Törökországba tartó kérődzőállat-szállítmányok indítása.

Hibrid a tengerben: 54 százalékban beluga és 46 százalékban narvál

Egy dániai múzeumban őrzött szokatlan alakú cetkoponyán végzett DNS-elemzésnek köszönhetően először találtak bizonyítékot kutatók az arktiszi vizek két fenséges teremtménye, a narvál és a beluga kereszteződésére.

Nincs kegyelem: nyakunkon az újabb felhőszakadás

Több keleti megyében másodfokú riasztásokat adott ki az Országos Meteorológiai Szolgálat felhőszakadás veszélye miatt. 

Esztergom. Fegyverarzenál a számlagyárosnál – videó

Strómanok és könyvelők segítettek egy esztergomi vállalkozót, akinek céghálózata fiktív számlákkal több mint 600 millió forint kárt okozott a költségvetésnek. A házkutatás során több tucat világháborús fegyvert is találtak.

Űrkutatás. Nincs jele idegen civilizációnak a Föld közelében

Több ezer különös jelet észleltek, ám intelligens földönkívüli életre nem bukkantak a kutatók, akik ezidáig 1327 szomszédos csillagrendszert vizsgáltak meg.
Hirdetés

Gazdaság

Libra, a Facebook kriptovalutája. Bízhatunk benne?

A Facebook 2020-ra tervezi saját digitális pénzének, a Librának világhódító útjára indítását. Legalábbis egyes lapokban megjelent írások azt sugallják, hogy új globális világpénzről van szó, amely tulajdonosa pedig mint értékőr átveheti a világbanjának szerepét.

Devizahitelek – Kúria: értelmezés a pert nyert devizahiteleseknek

A devizahitelekről a Kúria konzultációs testületének legutóbbi állásfoglalása a kúria szóvivője szerint könnyíthet a devizahitelesek terhein. Igaz Simonné Gombos Katalin, a Kúria Polgári Kollégiumának szóvivője, kúriai bíró egy háttérbeszélgetésen a károsultak megnyert pereiről beszélt.

Maradt a brit alapkamat – a Brexittől függ a drágítás

A Bank of England igazgatósága egyhangúlag úgy döntött, hogy nem emeli a 0,75 százalékos alapkamatot, de rendezett Brexit esetén megkezdi a hitel fokozatos és korlátozott drágítását.

Mégsem zárolják számláikat – hosszabbítást kér a Bankszövetség

A bankszámlák azonosítására előírt június 26-ai határidő meghosszabbítását kéri a bankszövetség szeptember 30-ig.

PM: drága a készpénz

Nagyon magas, több mint 6000 milliárd forint a Magyarországon forgalomban lévő készpénz mennyisége, ami mintegy 400-450 milliárd forintba kerül évente az országnak - mondta Balogh László, a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkára Budapesten egy szakmai konferencián.

Váltani kell! Készpénz? Átutalás? Kriptopénz?

A készpénzhasználat visszaszorítását hozhatja az azonnali átutalások rendszere, de a jövőben több megoldás is kiválhatja a most ismert fizetési módokat.
Hirdetés
Hirdetés