Hirdetés
Kezdőlap Mozaik Fekete Péntek - már majdnem karácsony, buktatókkal
No menu items!

Fekete Péntek – már majdnem karácsony, buktatókkal

A Fekete Péntekről, a rendkívüli kedvezmények napjáról már szinte mindenki ( 90%) hallott, minden második magyar vásárlást is tervez ezen a napon, 96% az interneten. Az online kereskedők 800 ezer vásárlóra, több mint egymillió tranzakcióra és 40 milliárdos forgalomra számítanak. Mielőtt elkap minket a vásárlási láz, jó, ha megismerjük a kereskedők trükkjeit! És honnan ered az elnevezés?

Az amerikaiak a boltokba özönlenek    

A Black Friday közel 100 éves hagyomány az USA-ban. A jeles a napon az online vásárlás hazájában 70% még mindig a hagyományos üzletek shoppingol. A legtöbb áruház hajnalba, néhány már nulla órakor kinyit. A vásárlók órákkal korábban az ajtók előtt toporognak, hogy elcsípjék a legjobb ajánlatokat (doorbusters). A kedélyek felfokozottak, a tolongás ilyenkor normális, a hangos szóváltás gyakori, a tettlegesség sem ritka. 2008-ban még haláleset is történt egy Walmartban.

A hosszú tradíció és a világhír ellenére csak 2005 óta ez a legerősebb nagyja az amerikai kiskereskedelemnek. 2017-ben 10 milliárd dollár volt a forgalom. Korábban sokszor még a Top5-be sem került be. Viszont mindig a karácsonyi forgalom fontos előrejelzőjének számított.

Az európaiak klikkelnek

Európában a Fekete Péntek a netes áruházak nagy napja. Magyarországon 96% online vásárol. A KSH adatai szerint 2017-ben az internetes kereskedelem novemberi bevétele 32 milliárd volt. A 427 milliárdos éves forgalom közel 10 százaléka.

Két oka van, hogy az európaiak elsősorban online shoppingolnak: A kétezres évek elején, a netes kereskedelem térnyerésével egy időben tört be a Fekete Péntek is. Európában ez a péntek is hagyományos munkanap, ezért a többség inkább a klikkelésre, mint a plázázásra vállalkozik.

Majdnem karácsony

A november végi vásárlási láz a legtöbb kereskednél új bevétel. A többség nem a karácsonyi pénzköltést hozta előbbre. Így a 11. hónap december után a második legerősebbé vált a kiskereskedelemben. A GFK kutatása szerint a magyarok többsége az ajándékokat néhány héttel később, a decemberi fizetéséből szerzi be. A fekete pénteken karácsonyra még csak ötleteket gyűjtenek.

Már vannak olyan országok, például Nagy-Britanniában, Görögország és Dél-Afrika, ahol az összbevétel harmadával november a kereskedelem legjobb hónapja.

Az egész világ pénteki lázban ég

A legnagyobb európai piacon, Németországban 90% hallott már a fekete péntekről. 60% tervez vásárlást. Tavaly az átlag 210 eurót adott ki. Ez 3,6 milliárd összes bevételt jelentett, amelyből 2,4 milliárd az online kereskedők markát ütötte. Éves árbevételük 5 százaléka.

Tavaly az átlag magyar 47.000 forintot (150 euró) költött a fekete pénteken. Ezzel közel egy szinten vagyunk Ausztráliával (170) és Olaszországgal (185). De még jócskán lemaradunk a Black Friday klasszikus piacaitól, az USA-tól (450), Kanadától (420) és Nagy-Britanniától (350) – derül ki az akciókat összegyűjtő nemzetközi oldal, az 52 nyelven, köztük magyarul is elérhető Black Friday Globale statisztikájából.

Nem csak az átlagos költés mutatja, hogy hisztéria Európában, így nálunk se érte még el az amerikai szintet. A magyar netezők csak negyede tervez tudatosan vásárlást a híres napra.

Németországban van adat a vásárlók nem szerinti megoszlására is. E szerint a nőket fogta meg először az amerikai szokás. 2016-ban a vásárlók kétharmada közülük került ki. De jönnek fel az urak is. 2017-ben már 55-45 volt az arány.

Az európai országban a fekete péntek valójában nem egy nap. Az akciók és az átlagosnál nagyobb forgalom 1-2 héten keresztül kitartanak. Így van ez nálunk, de például Németországban is, ahol a fekete péntek hétvégéjén 10 milliárd euró volt a forgalom, amelynek legnagyobb hányada nem pénteken, hanem szombaton folyt be.

Mégse olyan nagyok az akciók?

A kereskedők szívesen hirdetne 80-90%-os kedvezményeket. De a piaci elemzések szerint az ennél figyelembe vett alapárak köszönő viszonyban sincsenek a termékek valós árával. Az USA-ban 2017-ben az elektronikai cikkeknél csak 20% körül volt a megtakarítás.

A karácsonyig tartó időszakban sok termék nem is a fekete pénteken volt a legolcsóbb. Ruhát viszont tényleg megérte vásárolni. Ebben a szegmensben 50% volt a valós megtakarítást mértéke.

A tengeren túli számokkal jó, ha mi is tisztában vagyunk. Magyarországon ugyanis épp a szórakoztató elektronika, a számítástechnikai eszköz, az okostelefon és háztartási gép a pénteki eladási sláger. Ez azzal függhet össze, hogy 10 magyarból 9 továbbra is jobban kedveli a hagyományos boltokat, ahol a termékeket a kezébe veheti. 10-ből 6-an az online rendelést is személyesen hozza el, hogy fizetés előtt szemügyre vegye az árut. Elektronikai cikkeket vásárolnunk leginkább a neten. Leginkább ezek a termékek ítélhetők meg, hasonlíthatók össze virtuálisan is.

A németek legtöbbször ruhaneműért kattintanak a ezen a pénteken (32%). Tehát azokat a termékeket veszik, amelyeknél a legtöbbet lehet spórolni. A műszaki cikkek részesedése 11%.

Azonban a ruházati szegmensben sem minden ajánlat nyerő. A téli kollekciók legtöbb darabja a szezon végi kiárusítás időszakában, az ünnepek után igazán olcsó. Nem éri meg játékot se venni. Ezek a kutatások szerint december első két hetében olcsóbbak.

Ha igazán spórolni akarunk tanácsos a barkácsáruházakat is egy másik időszakban, az év elején felkeresni.

Arra is gondoljunk, hogy sok kereskedő nagyvonalúan értelmezik az „utolsó darabok” kifejezést. Az esetek többségében nem maraduk hoppon, sőt jobban is járhatunk, ha nem tesszük az árut a virtuális kosárba, mielőtt más kereskedőknél is körbenéznénk.

Legyünk tisztában a jogainkkal!

Black Friday Fekete Péntek Kép: AzÜzlet.huJó, ha tudjuk, hogy az online vásárlás távollevők közötti kereskedelemnek számít, így az áru átvételétől számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhatunk az üzlettől. Az eladónak ugyancsak 14 napja van a vételár visszafizetésére. Többségük megtéríti a kiszállítási és a visszaküldés költségét is. Erre azonban néhány éve a jogszabály szerint már nem kötelesek. (A fogyasztóvédelmi vonatkozásokról a Fogyasztóvédelem: a Black Friday átejtés is lehet! című írásban AzÜzlet.hu fioglalkozott.)

A fekete péntek jelentőségét és az online vásárlás veszélyeit is mutatja, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) külön brosúrát adott ki fogyasztóvédelmi tanácsokkal.

Az árnyoldalak

A fekete péntek a pazarló fogyasztói társadalom szimbóluma is. Sok termék végzi használatlanuk a szekrény mélyén, vagy a kukában. De környezeti szempontból nem sokkal jobb a futárcégek teherautóinak teljes kapacitását kihasználó vásárlási lázat követő visszaküldési hullám se. ’92 óta civil szervezetek a „nem vásárlás napjának” napjának (Buy Nothing Day) kiáltották ki a Black Fridayt.

Miért fekete és miért egy novemberi nap?

Az USA-ban, ahonnan a Black Friday érkezik, az egyik legfontosabb ünnep, a hálaadás mindig november harmadik csütörtöke. Az ezt követő péntekre a legtöbben szabadnapot vesznek ki. Ezért a kereskedők a ’20-as évek óta ekkorra időzítik a karácsonyi akciók kezdetét.

A többségnek már nem a ’29-es tőzsdekrach ugrik be az elnevezésről. Az amerikaiak nem is téveszthetnék össze a két eseményt. Az utóbbi náluk fekete csütörtök néven ismert. A Wall Street ugyanis csütörtöki dőlt be, Európában viszont ekkor már péntek volt.

A név csak a ’60-as években ragadt a napra. Eredetére három magyarázat is van: Az első szerint a boltok előtti tömegek távolról fekete masszának tűnnek. A második a kereskedők pénzszámolástól befeketedett kezét adja magyarázatként. A harmadik teóriához tudnunk kell, hogy sok nyelvben a veszteséget „fekete”, a nyereséget „piros” számnak nevezik. A magyarázat szerint sok kereskedőnél ezen a napon váltott pirosról feketére az éves mérleg.

A zöld fordulat, az ESG törvény bevezetése alapjaiban változtatja meg a gazdaság szereplőinek jelenét, jövőjét. Mit jelent az ESG keretrendszer (Environmental -környezeti-, Social -társadalmi- és Governance -irányítási)? Miért lett megkerülhetetlen a nagyvállalatok mellett már a KKV-ék számára is? Miként befolyásolják az Ön cégének kötelezettségeit és lehetőségeit a fenntarthatóság egyre szigorodó elvárásai? Erről is szól AzÜzlet, ESG és fenntarthatóság a gyakorlatban című konferenciájaTovábbi információ és jelentkezés ide kattintva érhető el.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Nem vagyunk Európa legszegényebb országa!

A magyar családok emellett egyre magasabb jövedelemre tesznek szert, a bruttó átlagbér megközelíti a 660 ezer forintot, amely már több mint háromszor akkora, mint a dollárbaloldal idején volt.

Gyengüléssel indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken

Az euró jegyzése péntek reggel 396,58 forintra gyengült a csütörtök kora esti 396,80 forintról.

Az üzemanyagárak továbbra is a szomszédos országok átlaga alatt maradtak

Elfogadhatatlan és igazságtalan, hogy a magyar családok többet fizessenek az üzemanyagért, mint a szomszédos országok lakosai. Ezért a kormány folyamatosan nyomon követi és elemzi az üzemanyagárak alakulását.

Versenyfelügyeleti eljárás indult a kisgyermekes szülők érdekében

Különösen nagy figyelmet fordítanak azoknak a vállalkozásoknak, illetve termékeknek vizsgálatára, amelyek esetében a kereskedelmi kommunikáció például időseket, betegeket, kisgyermekes szülőket, családokat érint.
Hirdetés

Hírek

Tőzsde – Veszteséges zárás az európai tőzsdéken

Az európai kereskedési idő végén a WTI nyersolaj 1,50 százalékkal drágult a nemzetközi kereskedelemben, hordónként 79,99 dollárra, a Brent ára pedig 1,28 százalékkal nőtt, 80,64 dollárra.

Csökkenő forgalom mellett csúcsra emelkedett a BUX a héten

Szijjártó Péter külügyminiszter szerdán Bakuban jelentette be a Shah Deniz gázmező 5 százalékos részesedésének megvásárlását, a tranzakciót a harmadik negyedévben fogják lezárni.

Vegyesen alakult csütörtök reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama csütörtök reggelre az előző esti jegyzéshez képest.

Iránykereséssel, illetve kis pozitív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén

Kedden a BÉT részvényindexe, a BUX 1073,29 pontos, 1,55 százalékos csökkenéssel 68 385,55 ponton zárt.

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

A péntek esti jegyzése alapján májust pozitív mérleggel zárta a forint, 0,3 százalékkal erősödött az euróval és a svájci frankkal szemben, és 2,0 százalékkal erősödött a dollár ellenében.

Devizapiac – Vegyes forintmozgás csütörtök reggel

Reggel hétkor az euró árfolyama 388,20 forintra gyengült a szerda kora esti 388,30 forintról. A svájci frank jegyzése 392,93 forintról 393,75 forintra emelkedett, a dollár pedig 359,02 forintról 359,57 forintra drágult.

Devizapiac – Forintgyengülés reggel

Gyengült a forint jegyzése a főbb devizákkal szemben

Devizapiac – Alig változott a forint árfolyama hétfő reggelre

A forint jegyzése erősebben áll az egy héttel korábbi kezdésnél.

Gazdaság

Az MNB a régióból elsőként lett a CASI nemzetközi zöld kapacitásépítő szervezet tagja

A szervezet célkitűzése, hogy hozzájáruljon a fenntartható finanszírozási piac fejlődéséhez, valamint több hitelképes zöld projektet hozzon létre az EMDE-országokban

Az MNB bezárja a követelésvásárlót, de az adósok kötelezettsége megmarad

Az MNB visszavonta a Centrál Workout Pénzügyi Zrt. faktoring végzésére vonatkozó tevékenységi engedélyét és elrendelte végelszámolását. A pénzügyi vállalkozás – az MNB többszöri kötelezése,...

MNB alelnök: 2021 óta a nyugat-európai inflációs nyomás duplájával kell megküzdeni

 Az elmúlt évek válságai ellenére a régió gazdaságai továbbra is felzárkózó pályán haladnak, sikeresen megőrizték pénzügyi stabilitásukat, miközben az inflációt is gyorsan sikerült a...

Az amerikai jegybank senkit nem lepett meg

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve, a Fed, szerdán változatlanul tartotta a kamatlábakat, miközben a kamatcsökkentés kezdetét legfeljebb decemberre tolta ki. Így a...