Kezdőlap Világgazdaság Konténerhajók. A kénmentesítés drágítja a gázolajat
No menu items!

Konténerhajók. A kénmentesítés drágítja a gázolajat

Az egekbe szökhet a gázolaj ára. Nemzetközi előírás kötelezi a tengeri fuvarozókat konténerszállító hajóik kén kibocsátásának drasztikus csökkentésére. Az átállás drága és már érezteti negatív kihatását a világkereskedelemre.

“Dron ellenőrök” a víz felett

A Dániához tartozó sziget, Fünen közelében néhány hónapja érdekes jelenség figyelhető meg. A nemzetközi tengeri kereskedelmi útszakasz fölött drónok repkednek és szimatolnak.

A Dán Tengerészeti Hivatal (DMA) gépei, amelyek a hajók károsanyag kibocsátást ellenőrzik. Tesztüzem a 2020 január 1-én induló éles bevetés előtt.

Ekkortól kell a hajótársaságoknak 3,5-ről 0,5%-ra mérsékelniük hajóik kén kibocsátását. A nemzeti hatóságok, így Dániában a DMA feladata lesz a szabály betartásának ellenőrzése.

Élesbe fordul tehát Pletser Tamás előrejelzése (A konténerhajók drágítják a gázolajat? Két év múlva a szegények autója lesz a dízelkocsi? – 2018.09.07): Az üzemanyagtisztaság szigorítása miatt jó eséllyel a nyersolaj és a hagyományos dízel ára is emelkedik, Magyarországon akár literenkénti több, mint 30 forintos drágulást hozhat magával az intézkedés.

A hatóságok mellett a fuvarozók is készülnek. „Hatalmas kihívás, de jelentősen csökkenti a tengeri fuvarozás ökológiai lábnyomát” – mondja a legnagyobb német tengeri szállítmányozó, a Hapag-Lloyd igazgatótanácsának elnöke, Rolf Habben-Jansen.

A szabályt egy szakosított ENSZ szerv, a londoni székhelyű Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) keretei között fogadta el a nemzetközi közösség. A cél, a károsanyagkibocsátás csökkentése nemes, a következmények viszont drágák.

Rolf Habben-Jansen: “a környezetvédelemnek ára van”

Az új összetételű üzemanyag a világ két legnagyobb tengeri fuvarozójának, a dán Mærsknak és az olasz MSC-nek évi 2 milliárd eurójába fog kerülni. Az ötödik legnagyobb, a Hapag-Lloyd egymilliárddal számol. Már bejelentették, hogy továbbadják a plusz költségeket a megrendelőknek, akik – a fuvarozók elmondása szerint – megértéssel reagáltak.

„Tudják, hogy a környezetvédelemnek ára van” – mondja Habben-Jansen a Hapag-Lloydtól. Több fuvarozó azonban még pontosan nem tudja megmondani, mennyivel emelkednek az áraik. Így viszont a megrendelők nem tudnak kalkulálni.

A jobb minőségű, de drágább üzemanyag alternatívája speciális szűrők beépítése. A genfi székhelyű MSC 100 konténerszállítóját szereli fel ezekkel. A koppenhágai Mærsk 263 millió euróból 700 hajós flottájából kétszázat alakít át. A harmadik megoldás folyékony gáz (LNG) tankolásán. Ezt a jövőben épülő hajók esetében akarják alkalmazni.

Minthogy a szűrővel felszerelt hajók továbbra is a magas kén tartalmú üzemanyaggal fognak közlekedik, fontos a károsanyag kibocsátásuk ellenőrzése. Ezt a hajóstársaságok is követelik. Elejét akarják ugyanis annak venni, hogy a konkurencia, amely a környezetvédelemre kevésbé adó országok partja mentén közlekedik, versenyelőnybe kerüljön az által, hogy következmények nélkül ignorálhatja az új szabályokat. A Mærsk nemzetközi ellenőrzést sürget.

A kénmentes hajtóanyaggal szállító konténerhajók drágítják az üzemanyagot

Szakértők szerint a környezetbarát üzemanyagból jövőre akár hiány is lehet. A konténerhajó töltőállomások hatalmas tározói 300 millió tonna nehézolajat tartalmaznak. Nagy logisztikai kihívás ezt az alacsony kén tartalmú üzemanyagra cserélni, illetve egyszerre több fajta üzemanyagot tárolni. Ezért szakértők ellátási nehézségekre és fennakadásokra számítanak a világkereskedelemben.

Luca Volta: Szingapúrban lesz elég üzemanyag

„Észak-Nyugat-Európában, a Földközi-tenger térségében és Szingapúrban, tehát a világ legforgalmasabb kikötőiben biztosított lesz az ellátás” – ígéri a világ vezető konténerhajó töltőállomás hálózatát üzemeltető amerikai Exxon Mobile illetékes menedzsere, Luca Volta. Azonban ő sem zárja ki, hogy máshol lehetnek átmeneti fennakadások.

Sok fuvarozó már elkezdte a hajói tankjainak a tisztítását. Ez után értelemszerűen csak a tisztább üzemanyagból akarnak vásárolni. Így például a Hapag-Llyodnál már az idei harmadik negyedévben át akarnak állni. Emiatt részben módosítaniuk kell a szokásos szállítási útvonalakon, hogy egyetlen hajójuk se maradjon üzemanyag nélkül. Ez hosszabb szállítási idővel és plusz költségekkel fog járni.

Kérdés, hogy a megrendelők ebből mennyit lesznek hajlandók átvenni. Nem rosszak az alkupozícióik, ugyanis a szállítmányozási piacon túlkínálat van. Ennek ellenére pénzügyi spekulációk miatt drágulhat a fuvarozás. A világ vezető befektetési alapkezelői már elkezdték az úgynevezett ’IMO 2020’ befektetési alapok kialakítását, amelyekben a befektetők az új üzemanyagok árváltozására spekulálhatnak.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

BÉT: emelkedő forgalom mellett csökkent a BUX

A befektetői hangulat a bizonytalan nemzetközi kilátások miatt fordult kedvezőtlenre a szakértők szerint.

Heti makronaptár – Kamatdöntő ülést tart az MNB Monetáris Tanácsa

Az MNB tavaly szeptember 27-én emelte meg utoljára az alapkamatot, 125 bázisponttal 13,0 százalékra, és az ülést követően bejelentette az alapkamatemelési-ciklus leállítását.

A jövőt látják benne – Leginkább az ügyfélszolgálati területen nyert teret a mesterséges intelligencia

A cégek 65 százalékánál szerződést is bontottak az AI-megoldást biztosító társasággal, többnyire etikai aggályok miatt - derül ki a kutatásból.

A vizsgálat lezárult, felejtse el?

A GVH Versenytanácsa megállapította, hogy a feltételezett jogsértés egyértelműen nem volt bizonyítható, mivel a fizetési terminálon már nem volt alapértelmezetten beállítva a borravaló mértéke és a fogyasztók maguk dönthetik el, hogy 0 és 20 százalék között mekkora mértékű borravalót adnak.

Hírek

A DRK és EGOM közös kollekciója Esztergomban

Közös ruházati kollekciót, két márka együttműködéséből született termékcsaládot mutattak be a közelmúltban Esztergomban. A helyiek úgy vélték, hogy Esztergom beceneve, az EGOM ruhamárkává is vált.

Így optimalizálják IT kiadásaikat a magyar cégek, rákaptak a használt szerverekre a vállalatok

A felmérésből kiderül, hogy meglepő módon az informatikát hangsúlyosabban használó cégeknél volt a számottevőbb költségcsökkentés, aminek oka egy jelentősebb költségracionalizálás volt.

Tőzsde – Vegyesen zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Vegyesen zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.

Tőzsde – Veszteséges tőzsdezárás Európában

Gyenge kezdés után indexcsökkenéssel fejezték be a szerdai kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok.

Devizapiac – Nagyot gyengült a forint kedden

Másfél-két százalékkal gyengült kedden a forint a főbb devizákkal szemben a kora reggeli jegyzéséhez képest a bankközi devizapiacon.

Nálunk mikor? Rómában ingyenes lesz a tömegközlekedés a tizenkilenc év alattiaknak

Róma az első olaszországi város, ahol ingyenessé teszik a tömegközlekedést a tizenegy és tizenkilenc év közötti gyerekek és fiatalok számára.

Erősödéssel nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék, Londonban bankszünnap

Pluszban indítottak a főbb nyugat-európai tőzsdemutatók hétfőn. Londonban bankszünnap miatt egész nap nincs kereskedés.

Zsinagógák Hete: augusztus 27-től szeptember 10-ig

Már szokás szerint ismét a Sóletfesztivállal indul a Zsinagógák Hete, amely augusztus 27-től szeptember 10-ig változatos kulturális és szórakoztató programokkal várja a közönséget Budapesten és vidéki helyszíneken.

Gazdaság

A költségvetés a háborús időkben is biztosítja a forrásokat

A rendkívüli kiadásokon felül a költségvetés az uniós programok költségeit továbbra is előfinanszírozza.

Október 1-én indul a bankok kötelező lakossági tájékoztatása

Kilenc nap múlva, október 1-én indul a bankok kötelező lakossági tájékoztatása.

Nem módosította alapkamatát a Bank of England

A kamatemelési sorozat kezdete óta a mostani kamatdöntő ülés volt az első, amelyen a monetáris testület nem emelte a jegybanki kamatszintet.

Devizapiac – Gyengült csütörtök reggelre a forint

Gyengült csütörtök reggelre a forint az előző esti jegyzéséhez képest a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.