Közép-kelet Európából egyedüliként kapott díjat a K&H Bank, a Data and Marketing Association’s (a korábbi Direct Marketing Association), Las Vegas-ban tartott ECHO Award-jának díjkiosztóján. Horváth Magyary Nóra, a bank kommunikációs ügyvezető igazgatója elmondta: a digitalizáció fontos, de az érzelmeknek továbbra is szerepük lesz a pénzügyekben.
– A DMA díjának különlegessége, hogy nem egy egyszerű termék jó vizuális megvalósításáért adták, hanem egy olyan programhoz kötődik, amely újszerű a hazai piacon. Miként született meg a korábban már itthon is több, mint 10 szakmai díjat elnyert K&H: üzletet ide! kampány, amit most a marketing szakma vezető szervezete, a Data and Marketing Association’s ezüsttel jutalmazott?
– A K&H fenntarthatósági politikájának négy fókuszpontja közül az egyik a vállalkozások támogatása. Ez már csak azért is felelősségteljes küldetés, mert 30 éve vagyunk jelen a magyar piacon és már több mint 100 ezer KKV ügyfelünk van. Ennek kapcsán pedig már sokat láttunk, tapasztaltunk. Végigkísérhettük, miként lesz egy induló vállalkozásból sikeres nagyvállalat. De olyat is láttunk, amikor valakinek nem sikerült felvirágoztatnia a vállalkozását, mert hiába volt egy szakterületen nagyon jó, ha az üzlet többi szegmenséhez nem értett. Azt is tapasztaltuk, hogy a kis és középvállalkozások általában szerelemből indulnak, ami nem jelenti azt, hogy ne lenne szükségük általános piacismeretre, piaci elemzésekre, amit akár maga is elkészíthet a vállalkozó, de meg is vásárolhat, ha erre megvan a forrása. Mi ez utóbbi kapcsán nyújtottunk segítséget ebben a programban.
– Mit jelentett ez a gyakorlatban?
– A K&H: üzletet ide! program 2016-ban indult. Ennek keretében olyan tudást, tapasztalatot igyekeztünk átadni az induló vállalkozásoknak, amelyek mentén esélyük van arra, hogy sikeresek legyenek. Egy olyan gazdaságélénkítő projektről beszélünk, amely inkább a kamarák, állami szervezetek profiljába illik, de mivel úgy tapasztaltuk, hogy ezen a téren van még tennivaló, mi magunk is vállaltuk ezt a szerepet. A megvalósítás első lépéseként elindítottuk az uzletetide.hu oldalunkat, amelyen szakcikkekkel, tanácsadással még ma is segítjük a kezdő vállalkozásokat. Emellett a Magyarország térképet tartalmazó oldalon bárki, bárhova letűzhetett egy virtuális zászlót, mondván, szerinte erre a sarokra, erre a címre kell, mondjuk egy fodrászüzlet, vagy fagyizó és erre a javaslatra bárki szavazhatott.
Az érdeklődésre jellemző, hogy a weboldalra 18 ezer ötlet és 50 ezer szavazat érkezett a lakosságtól azzal kapcsolatban, hogy hol és milyen üzletet, szolgáltatást hiányolnak. Ez az információ pedig bármelyik vállalkozó számára elérhető volt és bárki eldönthette, hogy az adott helyen lát-e fantáziát egy üzlet elindításában. Ehhez üzleti információkat is adtunk azoknak a vállalkozásoknak, akik hozzánk fordultak, természetesen a hagyományos banki termékeink mellett. Egy nagy KSH adatbázist vásároltunk meg, amelyből a kérdéses iparág legfontosabb adatait lehetett megtudni, például azt, hogy az ország adott részén milyen a vásárlóerő és főként milyen termék, illetve szolgáltatáskör tekintetében mennyire telített ott a piac.
– Végül is hány olyan vállalkozásról tudnak, amely a programhoz kötődően kezdte meg tevékenységét?
– Nagyjából 250 új hitelezett ügyfelünk lett csak az első pár hónapban a programhoz kötődően, de mivel ez nem csak a K&H-s ügyfeleknek szólt, lehettek még olyanok, akiket a mi kezdeményezésünk inspirált, de másként próbáltak új üzletet indítani. Közöttük lehettek abszolút kezdő vállalkozások és olyanok is, aki a meglévő vállalkozásukat fejlesztették tovább.
– A program az online térben futott, ami nyilván annak is köszönhető, hogy a pénzintézeteknél is mind nagyobb szerep jut a digitalizációnak, a virtuális megoldásoknak. Hová vezethet ez az út?
– Az egyértelmű, hogy a digitalizáció megkerülhetetlen és egyre több területet ér el. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a digitalizáció és a személyes jelenlét a bankszektorban mindig is egyensúlyban lesz. A digitalizáció rendkívül sokat segít abban, hogy az ügyfelek hatékonyabban tudják kihasználni az idejüket: aki e-bankot, mobilbankot használ, annak például kevesebbet kell bemenni a bankfiókba, mert mondjuk egy átutalást már otthonról, vagy akár a kávéházból is el tud indítani. Sőt már arra is lehetőség nyílik, hogy valaki a fizikai pénztárcája nélkül, egyszerűen a telefonjával fizessen az üzletben. Ugyanakkor a másik oldalon azt is látjuk, az embereknek megmaradt az igényük arra, hogy a banki szakemberekkel találkozzanak. Mert ha nagyobb döntést hoznak – mondjuk beruházási, vagy lakáshitelt akarnak felvenni, a megtakarításaikat akarják jól elhelyezni – szükségük van a szakavatott pénzügyi tanácsadásra. Ilyenkor pedig nem a digitális megoldások által nyújtott gyorsaságot igénylik, hanem elmélyült tanácsadásra van szükségük.
Ezért gondolom, hogy a folyamatosan fejlődő technológiai megoldások mellett mindig szükség lesz a banki tanácsadáshoz kötődő személyes tudásátadásra és ennek kapcsán az érzelmi kötődésre. Mert ha egy szakértő tanácsadását meghallgatom, azt részben vagy egészben megfogadom, mert bízok abban, amit ő mond, bízok a ő szakértelmében, az egy olyan rendkívül erős érzelmi kapocs, amire egy ügyfélnek a jövőben is biztosan mindig szüksége lesz.