Hirdetés
Hirdetés
Kezdőlap Autó Most érdemes kocsit venni - Az autóipar utolsó békeéve

Most érdemes kocsit venni – Az autóipar utolsó békeéve

Most kell autót vennie annak, aki szereti a klasszikus négy, vagy többhengeres kocsikat, mert jövőre az Európai Unió drasztikus környezetvédelmi előírásai miatt az autógyártásban új korszak kezdődik, ami igencsak megtizedeli a mai autópalettát – állítja Szamosi Viktor a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.

2020 különleges év lesz az autógyártók számára, mert az első olyan esztendő lesz, amikor az EU, minden gyártónál az összesen értékesített személygépkocsi flotta szén-dioxid kibocsátását vizsgálja a január 1-től december 31-ig terjedő időszakban. Aki nem tudja a jelenlegi, átlagosan 115 gramm/kilométeres szén-dioxid kibocsátási normát jövőre 95 gramm/kilométeres-re csökkenteni az rendkívül jelentős bírságra számíthat.

Még nagyobb szigorítás

Az EU ambiciózus terve még ennél is tovább megy: 2030-ban már az 58 gramm/kilométeres CO2 kibocsátási határértéknek kell megfelelniük a gyártóknak. Mégpedig úgy, hogy akkor már a kocsik valós közúti üzemi terhelését a korábbinál pontosabban modellező WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) tesztelési eljárás szerint kontrollálják a teljesítést. Ráadásul az új személygépkocsiknak 37,5 százalékos, az új furgonoknak pedig 31 százalékos széndioxidkibocsátás-csökkentést kell produkálniuk 2030-ig.

A nehézségeket jelzi, már a 2020-as érték is 25-30 százalékos megszorítást jelent a 2018-as értékekhez képest.

Szamosi Viktor: Drasztikus változások következnek

Szamosi Viktor ezért nevezi az idei esztendőt az utolsó békeévnek, mondván a károsanyag kibocsátás drasztikus csökkentése egészen másfajta gondolkodásmódot követel az autógyártóktól. Mindez azzal jár, hogy az autóvásárlók jövőre szembesülni fognak azzal, hogy a maitól teljesen eltérő modellkínálatból választhatnak. A következő évek választéka pedig még inkább eltolódik a környezetbarátabb, a maitól teljesen eltérő motorikus felépítésű autók felé.

Ahhoz, hogy a károsanyag-kibocsátás az előírt határértékeken belül maradjon egy gyártónál, alapjaiban át kell alakítania a motorkínálatot – mondja. Ez pedig azzal jár, hogy a vadonatúj, akár 3-4 éve kifejlesztett modellek egy részét is ki kell vezetnie a piacról, mert hiába korszerű a motor, ha a jövőre életbelépő, életszerűtlenül szigorú károsanyag kibocsátás szabályainak már nem felel meg.

Új konstrukciók – nagyobb költségek

A Ford például a C-Maxot vezeti ki a németországi Saarlouis-i a nyári gyár leálláskor, ahol a jövőben már kizárólag Focust fog gyártani. A modell kivezetése már meg is kezdődött: a C-Max-ból már csak készlet erejéig folyik az értékesítés. Emellett az Edge importját függesztjük fel, ugyancsak a CO2 kibocsátás okán.

A C-Max-ot kivezetik a kínálatból

A károsanyag-kibocsátás követelményeinek megfelelés nemcsak a hagyományos motorok átalakításával, hanem az alternatív meghajtások előretörésével is együtt jár.

A Ford például az összes létező személyautó modelljénél egy-vagy több féle alternatív megoldással jelentkezik: mild hibriddel, hibriddel, plug-in, vagyis konnektoros hibriddel vagy teljesen elektromos meghajtással. Sőt lesz olyan modell is, amelyiknél többféle elektromos verzió is létezik majd.

Értékesítési akciók indulnak

A szakember kifejtette, hogy a 2020-22-23-as időszakban drasztikus változások következnek be a modell kínálati oldalán. “Csak azt tudom üzenni a vásárlóknak, hogy aki szereti a klasszikus, négy vagy többhengeres autókat, az most vegyen autót. Már csak azért is, mert most még jó áron megteheti. A környezetkímélő új technológiák bevezetése ugyanis minden gyártónak óriási beruházási költségeket jelent, ami nyilván az árban is megjelenik majd. Így pedig a jövőben piacra kerülő autók biztosan drágábbak lesznek majd, mint a mostaniak” – fűzte hozzá.

Ezért merem kijelenteni, hogy idén érdemes autót vásárolni, mert aki a jelenlegi árszinten és technikai paraméterekkel szeretne sokhengeres, magas és nagy teljesítményű autókat, azok biztosan jobb áron vásárolhatnak, mint jövőre” – hangsúlyozta Szamosi Viktor.

Mivel az új szabály a január 1-i regisztrációtól él, az idei negyedik negyedéves gyártás tükrözi az egyes autógyártók jövőbeli stratégiáját. Ebből fakadóan pedig minden gyártó esetében jelentős akciók várhatók.

Az ügyvezető úgy véli: az új autók teljesítménye nem feltétlenül lesz kisebb, mint a maiaké, de mindenképpen komplexebbek, bonyolultabbak lesznek a motorok. A legegyszerűbb esetben is egy kisköbcentis, turbós, benzines motorra rákerül mild hibrid generátor, ami alapjaiban változtatja meg a technikai hátteret. A tisztán elektromos autók pedig eredendően más koncepció alapján épülnek.

Marad a dízel

– A következő években a benzines hibrid hajtás lesz a meghatározó az Európai személyautó piacon. De bármilyen meglepően hangzik a mai közhangulatban, annak ellenére, hogy a kisautók szegmenséből kiszorulnak, a dízelek több szegmensben – különösen a kis haszongépjárművek és a nagyobb SUV-ok esetében -, továbbra is meghatározóak maradnak.

Európa szigorú

Mindez azt jelenti, hogy az újfajta meghajtások, a hibridek, az elektromos és a benzines motorok mellett a dízeleket is fejleszteni kell. Ez pedig minden gyártónál a fejlesztési költségek jelentős növekedésével jár együtt. És mivel az új szabályoknak való megfelelés és az elektromos autózás térnyerése által kikövetelt brutális új modell inváziót költségszinten kevés gyártó bírja majd, biztos, hogy az autógyártási iparágban is jelentős koncentráció fog lezajlani. Különböző összeolvadások, szövetségek várhatók, miközben az önvezetés is egyre jobban beépül majd az autózásba.

Más kérdés – magyarázza -, hogy ezzel keményítéssel a nagyjából 18 milliós eladásával a világ második legnagyobb piacának számító Európai Unió vezette be a legkeményebb szén-dioxid kibocsátási szabályozást a világon. A törvényhozók sem az Egyesült Államokban, sem az Ázsiai piacokon nem állítottak ilyen nehézségeket az autógyártók elé.

Jönnek a Ford újdonságok

Hamarosan itt lesz az új Ford Puma

– A Ford az új követelményeket szem előtt tartva a legdinamikusabban fejlődő szegmensekre a SUV-okra és a kishaszongépjárművekre fókuszál. Jövőre érkezik a Ford Puma, ami egy B platformos városi sport terepjáró, ami a romániai Krajova üzemből érkezik és gyakorlatilag a Kuga a kistestvére és várhatóan március-április környékén ér a hazai márkakereskedésekbe.

Jön az új Kuga is és érkezik az Edge-t leváltó új Explorer, 450 lóerős hibrid motorral, ami ugyancsak megfelel majd az Európai CO2 kibocsátásnak. Emellett hamarosan megjelenik a Mustang által inspirált, teljesen elektromos autó, az Európai piacra, ami egy crossover, vagy sportos SUV jellegű elektromos modell lesz és minden bizonnyal le fogja nyűgözni a piacot. “De erről még többet nem árulnék el” – mondta Szamosi Viktor.

Friss

Boldogságindex. Két évszázad “legboldogabb korszakai” – kutatás

Két évszázad könyvei és újságcikkei nyelvezetének elemzésével egy nemzetközi...

Áramdíj-pótlék, szén-dioxid-adó. Csökkentést kérnek a német iparkamarák

Az ökoáram-termelés támogatására az áramdíjat megfejelő pótlék megemelésére számít jövőre a német ipar- és kereskedelmi kamarák szövetsége, a DIHK.

A digitális és a világ pénzei. Kontroll nélkül

A kriptovaluták száma megközelíti a 4000-et. Jövőre a Facebook is saját pénzzel áll elő. A Libra felbolygathatja a pénzvilágot.  Ellentmondásos kép a világ, és a virtuális pénzek viszonyáról - Petrus Szabolcs összefoglaló írása.

Matolcsy tíz pontja. Reptéri gyorsvasúttól a cukoradóig

A ferihegyi gyorsvasút mielőbbi megépítését, cukoradó kivetését, illetve a termékenységi problémákkal küzdő nők kezeléseinek állami támogatását sürgeti legfrissebb írásában a Magyar Nemzeti Bank elnöke.

Hírek

Botrány a Vatikánban: távozik a pápa biztonsági főnöke

A Vatikánban kirobbant pénzügyi-biztonsági botrányt követően benyújtotta lemondását a pápai állam biztonsági szolgálatát vezető Domenico Giani - jelentette az olasz sajtó.

Szegénység elleni módszerért kapták a közgazdasági Nobel-díjat

A globális szegénység enyhítéséért végzett munkájáért három közgazdász, az indiai Abhijit Banerjee, a francia Esther Duflo és az amerikai Michael Kremer kapta meg az idei közgazdasági Nobel-emlékdíjat - jelentette be a Svéd Királyi Tudományos Akadémia.

Nem jár a libegő és a sikló

Hétfőtől péntekig nem üzemel a Zugligeti Libegő és a Budavári Sikló - közölte a Budapesti Közlekedési Központ.

Halálos áldozatok, földcsuszamlás, árvíz. A Hagibisz tájfun japán mérlege

Japánban a Hagibis tájfun halálos áldozatainak száma elérte a 19-et, több mint 140-en sérültek meg, és tizenkettő fölött van az eltűntek száma is - közölték japán hatósági források.

Éjszakai razzia – gyorsulási versenyek Budapesten

Éjszakai gyorsulási versenyen tartottak ellenőrzést a rendőrök Budapest XIII. kerületében, több mint 375 autót vizsgáltak át. Több forgalmi engedélyt vontak be. A BRFK folytatást ígér.

Japán. Pusztító vihar közelít

A Hagibisz tájfun szeme Tokió környékén halad át. A legmagasabb kategóriába sorolt szupertájfun  szombaton éri el a japán fővárost - mondta Tóth Tamás meteorológus.

Az Oktoberfest másik arca

Köztudott, hogy a túlzásba vitt sörfogyasztás és a sok zsíros hús nem jó a szervezetnek. Idén kiderült, hogy az Oktoberfest nem csak a kulinárián keresztül veszélyezteti az egészséget.

Szennyezett német tej. Mi állítólag nem kaptunk belőle 

Szennyezettség miatt visszahívta egyliteres kiszerelésű zsírszegény friss tej termékét a legnagyobb német tejfeldolgozó társaság, a DMK. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szerint Magyarországra nem érkezett ebből a termékből.

Erőművek éjszakája: a paksi is megnyílik a kíváncsiak előtt

Először rendezi meg az Erőművek éjszakáját a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH), országszerte 42 erőművet és fűtőművet nézhetnek meg a látogatók pénteken.

Szekszárd. Gázrobbanás után – előleget fizet a biztosító

Megkezdődött a gázvezeték helyreállítása abban a szekszárdi épületben, amelyben szerdán gázrobbanás történt.

Száraz és meleg hétvége jön

Meleg idő várható a hétvégén, többfelé 20 fok körül alakulnak a maximumok, csapadékra nem kell számítani.

Budapesten tanácskoznak az európai országok társasházi egyesületei

Budapesten találkoznak az európai országok társasházi érdekképviseletei. A UIPI (Union Internationale de la Propriete Immobiliere) huszonkilenc tagországának egyesületi vezetői megvitatják a társasházakat, a lakástulajdonosokat érintő tendenciákat és a legújabb fejleményeket a két napos konferencián.
Hirdetés

Gazdaság

A digitális és a világ pénzei. Kontroll nélkül

A kriptovaluták száma megközelíti a 4000-et. Jövőre a Facebook is saját pénzzel áll elő. A Libra felbolygathatja a pénzvilágot.  Ellentmondásos kép a világ, és a virtuális pénzek viszonyáról - Petrus Szabolcs összefoglaló írása.

Török offenzíva. Trump fenyeget – gyengül a líra

Mérsékelten gyengült a török líra a dollárral szemben, miután Donald Trump erőteljes szankciók kivetésével fenyegette meg Törökországot szíriai offenzívája miatt.

A Mastercard is kihátrált a Facebook kriptopénze mögül

Fogyatkoznak a Libra támogatói: az Ebay és a Stripe után a Mastercard is bejelentette, hogy a továbbiakban nem vesz részt a bevezetés előkészítésében.

Devizahitel – Kúria: az árfolyamkockázat nem lehet hivatkozási alap

Az Európai Unió bíróságának határozata nem veti el a magyar ítélkezési megoldást, ezért árfolyamrés és az árfolyamkockázat tisztességtelenségére hivatkozva a fogyasztók nem léphetnek fel új igényekkel, a kezelési költség és a folyósítási jutalék tisztességtelenségének kérdéskörében azonban a Kúria a bíróság ítélete alapján hozza meg döntését.

Ellenszavazat nélkül. Marad az alapkamat – döntött a monetáris tanács

A monetáris tanács tagjai ellenszavazat nélkül döntöttek az alapkamat és a kamatfolyosó változatlanságáról szeptemberben, de egyetértettek abban, hogy indokolt a monetáris kondíciók finomhangolása - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a szeptember 24-i kamatdöntő ülésről kiadott rövidített jegyzőkönyvében.

Szigorít az MNB: jön a TKM

Önkéntes nyugdíjpénztári teljes költségmutatót (tkm) vezet be a Magyar Nemzeti Bank (MNB), ezzel 2020-tól összehasonlíthatóvá válnak a két szektor, az élet- és nyugdíjbiztosítók, illetve a pénztárak költségei az ügyfelek számára - jelentette be Nagy Koppány, az MNB biztosítási és pénztári felügyeleti igazgatója.
Hirdetés
Hirdetés
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom