Kezdőlap Autó Most érdemes kocsit venni - Az autóipar utolsó békeéve

Most érdemes kocsit venni – Az autóipar utolsó békeéve

Most kell autót vennie annak, aki szereti a klasszikus négy, vagy többhengeres kocsikat, mert jövőre az Európai Unió drasztikus környezetvédelmi előírásai miatt az autógyártásban új korszak kezdődik, ami igencsak megtizedeli a mai autópalettát – állítja Szamosi Viktor a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.

2020 különleges év lesz az autógyártók számára, mert az első olyan esztendő lesz, amikor az EU, minden gyártónál az összesen értékesített személygépkocsi flotta szén-dioxid kibocsátását vizsgálja a január 1-től december 31-ig terjedő időszakban. Aki nem tudja a jelenlegi, átlagosan 115 gramm/kilométeres szén-dioxid kibocsátási normát jövőre 95 gramm/kilométeres-re csökkenteni az rendkívül jelentős bírságra számíthat.

Még nagyobb szigorítás

Az EU ambiciózus terve még ennél is tovább megy: 2030-ban már az 58 gramm/kilométeres CO2 kibocsátási határértéknek kell megfelelniük a gyártóknak. Mégpedig úgy, hogy akkor már a kocsik valós közúti üzemi terhelését a korábbinál pontosabban modellező WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) tesztelési eljárás szerint kontrollálják a teljesítést. Ráadásul az új személygépkocsiknak 37,5 százalékos, az új furgonoknak pedig 31 százalékos széndioxidkibocsátás-csökkentést kell produkálniuk 2030-ig.

A nehézségeket jelzi, már a 2020-as érték is 25-30 százalékos megszorítást jelent a 2018-as értékekhez képest.

Szamosi Viktor: Drasztikus változások következnek

Szamosi Viktor ezért nevezi az idei esztendőt az utolsó békeévnek, mondván a károsanyag kibocsátás drasztikus csökkentése egészen másfajta gondolkodásmódot követel az autógyártóktól. Mindez azzal jár, hogy az autóvásárlók jövőre szembesülni fognak azzal, hogy a maitól teljesen eltérő modellkínálatból választhatnak. A következő évek választéka pedig még inkább eltolódik a környezetbarátabb, a maitól teljesen eltérő motorikus felépítésű autók felé.

Ahhoz, hogy a károsanyag-kibocsátás az előírt határértékeken belül maradjon egy gyártónál, alapjaiban át kell alakítania a motorkínálatot – mondja. Ez pedig azzal jár, hogy a vadonatúj, akár 3-4 éve kifejlesztett modellek egy részét is ki kell vezetnie a piacról, mert hiába korszerű a motor, ha a jövőre életbelépő, életszerűtlenül szigorú károsanyag kibocsátás szabályainak már nem felel meg.

Új konstrukciók – nagyobb költségek

A Ford például a C-Maxot vezeti ki a németországi Saarlouis-i a nyári gyár leálláskor, ahol a jövőben már kizárólag Focust fog gyártani. A modell kivezetése már meg is kezdődött: a C-Max-ból már csak készlet erejéig folyik az értékesítés. Emellett az Edge importját függesztjük fel, ugyancsak a CO2 kibocsátás okán.

A C-Max-ot kivezetik a kínálatból

A károsanyag-kibocsátás követelményeinek megfelelés nemcsak a hagyományos motorok átalakításával, hanem az alternatív meghajtások előretörésével is együtt jár.

A Ford például az összes létező személyautó modelljénél egy-vagy több féle alternatív megoldással jelentkezik: mild hibriddel, hibriddel, plug-in, vagyis konnektoros hibriddel vagy teljesen elektromos meghajtással. Sőt lesz olyan modell is, amelyiknél többféle elektromos verzió is létezik majd.

Értékesítési akciók indulnak

A szakember kifejtette, hogy a 2020-22-23-as időszakban drasztikus változások következnek be a modell kínálati oldalán. “Csak azt tudom üzenni a vásárlóknak, hogy aki szereti a klasszikus, négy vagy többhengeres autókat, az most vegyen autót. Már csak azért is, mert most még jó áron megteheti. A környezetkímélő új technológiák bevezetése ugyanis minden gyártónak óriási beruházási költségeket jelent, ami nyilván az árban is megjelenik majd. Így pedig a jövőben piacra kerülő autók biztosan drágábbak lesznek majd, mint a mostaniak” – fűzte hozzá.

Ezért merem kijelenteni, hogy idén érdemes autót vásárolni, mert aki a jelenlegi árszinten és technikai paraméterekkel szeretne sokhengeres, magas és nagy teljesítményű autókat, azok biztosan jobb áron vásárolhatnak, mint jövőre” – hangsúlyozta Szamosi Viktor.

Mivel az új szabály a január 1-i regisztrációtól él, az idei negyedik negyedéves gyártás tükrözi az egyes autógyártók jövőbeli stratégiáját. Ebből fakadóan pedig minden gyártó esetében jelentős akciók várhatók.

Az ügyvezető úgy véli: az új autók teljesítménye nem feltétlenül lesz kisebb, mint a maiaké, de mindenképpen komplexebbek, bonyolultabbak lesznek a motorok. A legegyszerűbb esetben is egy kisköbcentis, turbós, benzines motorra rákerül mild hibrid generátor, ami alapjaiban változtatja meg a technikai hátteret. A tisztán elektromos autók pedig eredendően más koncepció alapján épülnek.

Marad a dízel

– A következő években a benzines hibrid hajtás lesz a meghatározó az Európai személyautó piacon. De bármilyen meglepően hangzik a mai közhangulatban, annak ellenére, hogy a kisautók szegmenséből kiszorulnak, a dízelek több szegmensben – különösen a kis haszongépjárművek és a nagyobb SUV-ok esetében -, továbbra is meghatározóak maradnak.

Európa szigorú

Mindez azt jelenti, hogy az újfajta meghajtások, a hibridek, az elektromos és a benzines motorok mellett a dízeleket is fejleszteni kell. Ez pedig minden gyártónál a fejlesztési költségek jelentős növekedésével jár együtt. És mivel az új szabályoknak való megfelelés és az elektromos autózás térnyerése által kikövetelt brutális új modell inváziót költségszinten kevés gyártó bírja majd, biztos, hogy az autógyártási iparágban is jelentős koncentráció fog lezajlani. Különböző összeolvadások, szövetségek várhatók, miközben az önvezetés is egyre jobban beépül majd az autózásba.

Más kérdés – magyarázza -, hogy ezzel keményítéssel a nagyjából 18 milliós eladásával a világ második legnagyobb piacának számító Európai Unió vezette be a legkeményebb szén-dioxid kibocsátási szabályozást a világon. A törvényhozók sem az Egyesült Államokban, sem az Ázsiai piacokon nem állítottak ilyen nehézségeket az autógyártók elé.

Jönnek a Ford újdonságok

Hamarosan itt lesz az új Ford Puma

– A Ford az új követelményeket szem előtt tartva a legdinamikusabban fejlődő szegmensekre a SUV-okra és a kishaszongépjárművekre fókuszál. Jövőre érkezik a Ford Puma, ami egy B platformos városi sport terepjáró, ami a romániai Krajova üzemből érkezik és gyakorlatilag a Kuga a kistestvére és várhatóan március-április környékén ér a hazai márkakereskedésekbe.

Jön az új Kuga is és érkezik az Edge-t leváltó új Explorer, 450 lóerős hibrid motorral, ami ugyancsak megfelel majd az Európai CO2 kibocsátásnak. Emellett hamarosan megjelenik a Mustang által inspirált, teljesen elektromos autó, az Európai piacra, ami egy crossover, vagy sportos SUV jellegű elektromos modell lesz és minden bizonnyal le fogja nyűgözni a piacot. “De erről még többet nem árulnék el” – mondta Szamosi Viktor.

Friss

Menedzserek Országos Szövetségének új elnöke: Az alkalmazkodás kulcskérdés

A magyar menedzserek, nemzetközi viszonylatban is top kategóriások, de a kapcsolati háló építésében még érdemes előbbre lépniük – állítja Kapitány István, a Menedzserek Országos Szövetsége új elnöke, a Shell globális kiskereskedelmi alelnöke. A szakember szerint a koronavírus helyzetben különösen fontos, hogy a menedzserek a lehetőségekhez mérten alkalmazkodni tudjanak a különleges helyzethez.

EU – Gigantikus mentőcsomagok hitelből. Mi is az a Kurzarbeit?

Szinte minden európai országban van mentőcsomag a korona-vírus gazdasági következményeinek enyhítésére. Sok a hasonlóság, de vannak unortodox megoldások is. Az Európai Bizottság a SURE alappal állt elő, miközben az euróövezeti tagállamok a korona-kötvényekről vitatkoznak. Európai körkép.

Tőzsde – Emelkedéssel nyitottak a New York-i indexek

Emelkedéssel nyitottak a New York-i tőzsde irányadó indexei csütörtökön, miután a jegybank szerepét betöltő Federal Reserve ismertette masszív, 2300 milliárd dolláros programját, amely a koronavírus-járvány által sújtott helyi kormányzatok és vállalatok erősítését célozzák.

A Világbank rontotta a régió gazdasági kilátását

A koronavírus-járvány miatt a Világbank jelentősen rontotta Közép-Európa - benne Magyarország - és a balti államok gazdaságainak idei kilátásait, ugyanakkor úgy vélte, hogy jövőre jelentős javulás állhat be.

Hírek

Zala. Hónapokig ATM-eket dézsmált egy banki dolgozó

Sikkasztás miatt emelt vádat a Keszthelyi Járási Ügyészség egy nő ellen, aki banki alkalmazottként a munkaadója keszthelyi és zalaegerszegi fiókjának bankautomatáiból több mint hárommillió forintot tulajdonított el.

Csernobili erdőtűz. Átmenetileg emelkedett a sugárzás

Ötödik napja dolgoznak a tűzoltók a csernobili övezetben kitört erdőtűz oltásán. Az ukrán katasztrófavédelmi szolgálat szerint a radioaktív sugárzás szintje a megengedett határértéken belül van, csak az egyik tűzfészekben mértek átmenetileg megemelkedett sugárzást.

Hamis kézfertőtlenítőt gyártottak Kőbányán

Fertőtlenítőszert hamisító bandát lepleztek le a rendőrök a fővárosban. A Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) szerint az okozott kár több mint 22 millió forint.

Szja-bevallás: SMS-eket is vár a NAV

Az ügyfélkapuval nem rendelkezők SMS-ben vagy egyéb módon is kérhetik a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól (NAV) az szja-bevallási tervezetük postázását április 15-ig.

Olasz statisztikai intézet: lehetetlen a válság következményeit felmérni

Az új koronavírus-fertőzés miatt hozott intézkedések olyan gazdasági válságot okoznak Olaszországban, amelyek következményeit lehetetlen felmérni az Istat statisztikai intézet kedden közölt értékelése szerint.

Prága megakadályozná a kulcsfontosságú cégek külföldi felvásárlását

A cseh kormány megakadályozná, hogy a kulcsfontosságú cseh cégek kockázatosnak minősíthető külföldi befektetők tulajdonába kerüljenek, az erről szóló törvényjavaslatot már el is fogadta a kabinet.

Sosem látott csúcson a munkanélküliség Norvégiában

Történelmi csúcsra, 15,4 százalékra emelkedett a munkanélküliségi ráta Norvégiában április első hetében - közölte a munkaügyi hivatal.

Erősödött a forint a jegybanki bejelentésekre

Kedvezően fogadta a piac a jegybank keddi bejelentéseit, és erősödni kezdett a forint a főbb devizákkal szemben.

Az idei volt az egyik legmelegebb március

Az idei volt a valaha mért egyik legmelegebb március a világon az európai Copernicus éghajlatváltozási szolgálat (C3S) szerint.

Koronavírus. Jóval szegényebb lett a száz leggazdagabb

A világ száz leggazdagabb emberének a vagyona 408 milliárd dollárral apadt február-márciusban a koronavírus hatásaként. A legvagyonosabb Jeff Bezos is több milliárd dollárt bukott.

Milliárdokat csaltak el – luxusban éltek a bűnbanda vezetői

Közvetített munkavállalók után fizetendő közterheket csalt el, közel kétmilliárd forint kárt okozott a költségvetésnek egy Fejér megyéből irányított bűnbanda, amelynek két tagja letartóztatásban van. Ellenük bűnszervezetben elkövetett költségvetési csalás miatt folyik nyomozás.

Boris Johnsont kórházban kezelik

Boris Johnson brit miniszterelnök közölte, hogy jó hangulatban van és folyamatosan dolgozik az új koronavírus okozta betegsége miatt szükségessé vált kórházi kezelése közepette is.

Gazdaság

Egyszeri adót vet ki a bankszektorra az állam

Az egyszeri adó kulcsa az adóalap 50 milliárd forint feletti részének 0,19 százaléka. A költségvetésbe befolyó összeg 55 milliárd forint lesz, amelyet három egyenlő részben kell befizetni - jelentette be Varga Mihály pénzügyminiszter.

Az OTP az NHP Hajráról: ígéretes eszköz a cégeknek

Az újrainduló növekedési hitelprogram, az NHP Hajrá volumene és a széles felhasználhatósági kör miatt ígéretes eszköz lehet a hazai vállalkozások számára. A kamatszinteket tekintve erős verseny alakulhat ki a pénzintézetek között - közölte az OTP Bank.

Nagy Márton: árfolyamcél nincs, az új eszközök kezelik a kilengéseket

Az új eszköztárral a jegybank azonnali beavatkozási lehetőséget teremtett a gyorsan változó piaci körülmények között - mondta Nagy Márton, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke a jegybank telefonos háttérbeszélgetésén.

Biztosítás. Az Aegon veszi meg a CIG EMABIT üzletágait

A CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt. leányvállalata, a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt. (EMABIT) szavatolótőke helyreállítási tervének keretében több mint 100 ezer szerződéstől, közel 6 milliárd forint állománydíjú portfóliótól válik meg.

Erősödött a forint a jegybanki bejelentésekre

Kedvezően fogadta a piac a jegybank keddi bejelentéseit, és erősödni kezdett a forint a főbb devizákkal szemben.

MNB: a hitelkártyákra is vonatkozik a fizetési moratórium

Minden 2020. március 18-ig folyósított hitel-, kölcsön- és lízingszerződésre vonatkozik a fizetési moratórium, így a hitelkártyákra, és a munkáltatói kölcsönökre is - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi felügyelete.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom