Hirdetés
Kezdőlap Autó Önvezető autózás. Ma még sci-fi, sok kérdéssel
No menu items!

Önvezető autózás. Ma még sci-fi, sok kérdéssel

Nincs új a nap alatt? A hagyományos kocsikban jó ideje számos extra, több szériaelem is önállóan cselekszik. A parkoló asszisztensen túl ilyen a tempómat, a sáv- és a követési távolság tartó is. Az önvezető autó a már meglévő elemek összekapcsolásából és továbbfejlesztéséből valósul meg, számos pénzügyi, jogi és társadalmi kérdést is felvetve. Petrus Szabolcs összefoglalója.

A hardvernél fontosabb a szoftver

A terület pionírjai nem a hagyományos autógyártók. Az informatikai óriáscégek, mindenekelőtt az Apple és a Google – a Waymo nevű leányvállalatán keresztül – sokkal előbb kezdte és jóval előrébb is tart a fejlesztésben. Az autógyártók között az amerikai GM és az elektromos autózásban jelentős technológiai előnnyel rendelkező Tesla áll az élen. Mindkettőjüknek saját fejlesztése van.

Nem meglepő az Apple és a Waymo elsőbbsége annak fényében, hogy az autonóm autózás sokkal inkább informatikai, mint járműipari know-how-t igényel. Az autógyártó adja a hardvert, az informatikai cég a szoftvert. Ahogy a számítógépes programok fejlesztői sem készítenek tápegységet vagy videokártyát, úgy az Apple és a Waymo sem akar karosszériát gyártani. Együttműködési megállapodást kötnek autógyártókkal vagy egyszerűen megvesznek egy nagyobb flottát, majd az autók kisebb átalakítása után tesztelni velük a programjaikat.

A Waymo önvezető technológiájával felszerelt Chrysler Pacifica kisautót a Waymo kaliforniai Atwater-i létesítményében tesztelik. Kép / Forrás / Julia Wang / Associated Press/ Los Angeles Times

A német gyártók közül a VW-nek és a Mercedesnek is saját szoftverfejlesztő részlege van. De a német gyártók jelentős lemaradásban vannak.

Önjáró bérautók

A fejlesztésekének egyrészt a carsharing dinamikus terjedése adott nagy lökést. A szolgáltatónak hatalmas megtakarítás lenne és számos szervezési problémát oldana meg, ha az autóik a szabad óráikban elgurulnának a benzinkúthoz vagy az autómosóba, illetve önállóan oda mennének, ahol éppen a legnagyobb az igény utánuk.

Forradalom a szállítmányozásban

Még nagyobb nyomás érkezik a fejlesztőkre a teherfuvarozóktól és a személyszállító cégektől. Ha sofőr nélkül menne a kamion, a csomagküldő furgonja, a taxi, vagy a turista busz, a tulajdonos megspórolná a munkaerőköltség nagy részét. További előny lenne, hogy éjjel-nappal járhatnának a járművek. Nem kellene tekintettel lenni a sofőrök pihenő- és munkaidejére. Sokkal egyszerűbbé válna a munkaszervezés.

Problémák és kérdések sokasága

Taxisok, buszvezetők, kamionosok, futóárok – ma rengetegen élnek a vezetésből. Az autonóm autózás térnyerésével munkanélkülivé válnának. Kamatoztatható ismeret nélküli emberek tömege szakadna a munkaerőpiacra, ahol a szakma nélküli álláskeresők nehéz helyzetben vannak. Többségük a tartós munkanélküliek és így a leszakadók rétegét duzzasztja. Különösen nagy lenne a társadalmi probléma a fejlődő országokban, ahol a nyugati átlagnál többen élnek a vezetésből.

Egy Tesla Model 3, amely egy tajvani autópályán egy felborult teherautónak csapódott autopilótával

Az önjáró autó jogi kérdéseket is felvet. Ki felel, ha az autó balesetet okoz: a szoftverkészítő, akinek a terméke meghibásodott? Az autógyártó, aki az önjáró autót, mint komplett terméket a fogyasztónak eladta? Az autó tulajdonosa, aki felügyelnie kellett volna, mit tesz az autója? Mellettük, és ellenük is szólnak meggyőző érvek. Amíg a jogászok vitatkoznak, a politika törvényeket fogad el. Ahogy a fejlesztésben, úgy ebben is nagyok a különbségek. A legelőrébb az USA és Izrael van. Mindkét helyen megengedett a közúti tesztelés. Németország óvatosabb, csak kijelölt szakaszokon járhatnak az autonóm autók, feltéve, hogy sofőr ül benne és minden pillanatban át tudja venni az irányítást.

Társadalmunk, ha nem is annyira, mint néhány évtizeddel ezelőtt, de még mindig autóközpontú. Szinte minden háztartásban van kocsi. Több mint egyszerű használati tárgy. Státuszszimbólum, emóciók, élmények kötődnek hozzá. Ha nem irányítjuk, elveszik a vezetés élménye. Az autótulajdonos igénye szerint guruló nappali vagy dolgozószoba lesz. A berendezés sokkal fontosabbá válik, mint a külső megjelenés és a menettulajdonságok. Ez teljesen új kihívások elé állítja a klasszikus autógyárak fejlesztőit.

Sokan a cselekvési szabadság és a privátszféra újabb szűkülésétől tartanak. Az autó a közlekedési szabályok betartásával halad. Ha megszűnik a manuális kontroll lehetősége, véget ér a száguldás szabadsága is? Eljöhet az idő, amikor a navigáció nem csak ajánlja, hanem ki is választja, milyen utón visz célba minket az autónk? Utóbbi két félelem fiktív. Az viszont biztos, hogy a szoftver regisztrál minden megtett métert. A szoftverfejlesztő cégek számos módon élhetnek és élhetnek vissza az adatokkal.

Az önjáró autó – a szoftver meghekkelésén keresztül – új támadási felületet ad a terroristáknak és más bűnözőknek.

A carsharing és az optimális vezetési stílusról gondoskodó computer a fogyasztás csökkentésén keresztül jó a klímának. Az autonóm autózással viszont a tömegközlekedés elvesztheti az attraktivitását. Miért utaznánk vonattal vagy busszal, ha az autóban is dolgozhatunk vagy olvashatunk menet közben, viszont nem kell kimenni a pályaudvarra és a menetrendhez igazodni?

Előnyök sokaság

A felsorolt problémák mellett számos előnnyel is járna az önvezető autók elterjedése. A szoftvereket szabálykövetésre, valamint a követési távolság betartására és sávtartásra programozzák. Ráadásul egy gép sosem figyelmetlen vagy ittas, nem alszik el, és gyorsabban reagál, mint az emberi reflexek. Így a közlekedés biztonságosabbá válhatna.

Egy szoftver irányította autó sokkal jobban igazodik a közlekedési viszonyokhoz. Biztosítja a forgalom egyenletes folyását. Ezért kevesebb lenen a dugó.

Az önjáró carsharing autók térnyerésével csökkennének a parkolási gondok. A városok utcaképét nem a parkoló autók határoznák meg.

Növekedne a szabad- és persze a munkaidő is. Szabadságra menet a család az autóban például együtt tanulmányozhatná az útikönyvet. A tárgyalásra igyekvő dolgozótól viszont valószínűleg elvárná a főnöke, hogy út közben is dolgozzon, ha nem kell a vezetésre figyelnie.

Nem tudni mennyiért, de jön

Tömeges elterjedéséig sok mindent tisztázni kell Kép/Forrás/NKE/smartcitiesworld.net

Autóipari szakértők szerint az önvezető autók először – 5 éven belül – az áruszállítást, és a szervezet személyszállítást forradalmasítják. A lakossági autópiacon csak később fognak elterjedni. De az autonóm autózás az utóbbi szegmensben is az elkövetkező 20 év legfontosabb autóipari változása lesz – áll például a 21 millió taggal Európa legnagyobb autóklubja, a német ADAC friss elemzésében.

Ma még nagyon borsos lenne egy önvezető autó ára. Miután azonban a személy- és áruszállítók keresletéhez igazodva megindul és felpörög a szériagyártás, jelentősen csökkenhet az ár is, és a középréteg számára megfizethetővé válhat  a sofőrködés nélküli autózás.

Az autók rejtett kincsei

Már ma is sok autóba beépítik önvezetéshez szükséges szoftvert, amelyet a gyártó bármikor aktiválhat.

Új tendencia az autóiparban a sok extra beépítése, de csak akkor aktiválják ezeket a gyártók, ha a vásárló azt külön megveszi, vagy később kibérli. A koncepció lehetőséget ad arra, hogy akár évek múltán döntsön az autótulajdonos egy extra megvétele, vagy kibérlése mellett. Például aki többnyire csak a kisvárosban használja az autóját, ahol minden utcát ismer, évente két hétre, a nyaralás idejére, bérleti díj ellenében aktiváltathatja a navigációt.

A koncepció számos kérdést vet fel: Az autó tulajdonosáé vagy a gyártóé a nem aktivált extra? Mi történik, ha az autó gazdája meghekkeli a nem aktivált navigációt?

A koncepció komoly vitát vált ki a gyártók és beszállító között, mert előbbiek csak akkor akarnak az extrák gyártóinak fizetni, ha a vevő tényleg használja azokat.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik
Hirdetés

Friss

Nemzetközi HRM – Tájkép csata közben

A világgazdaság fokozatosan nagyobb sebességre kapcsol. Ez azt is jelenti, hogy beindulnak az üzleti utazások, s ismét előtérbe került a nemzetközi erőforrás menedzsmenttel kapcsolatos igen sokrétű tevékenység, amely a pandémia kezdete óta Csipkerózsika álmát aludta. Dr. Gonda György Menedzserakadémiája.

Tőzsde – Történelmi csúcson nyitott a Dow Jones

Történelmi csúcson nyitott a Dow Jones ipari átlag hétfőn. A piacok továbbra is bíznak abban, hogy a kamatlábak hosszabb ideig alacsonyak maradnak, a nyersanyagok drágulása pedig felfelé húzza a bánya-, az energetikai és az acélipari vállalatok árfolyamát.

Orvhalászok gereblyéztek a Tiszán

Vádemelést javasoltak a tiszai vízirendészet rendőrei két tiszaburai orvhalásszal szemben, akik januárban a tilalom ellenére kifogtak egy nagyméretű szürkeharcsát - közölte a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság.

Koronavírus. Mentők: csak a világháborúk és ’56 okozott hasonló kihívást

Csak a világháborúk és az 1956-os forradalom állította a mostani járványhoz mérhető kihívás elé a mentőszolgálatot - mondta az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója.

Hírek

Orvhalászok gereblyéztek a Tiszán

Vádemelést javasoltak a tiszai vízirendészet rendőrei két tiszaburai orvhalásszal szemben, akik januárban a tilalom ellenére kifogtak egy nagyméretű szürkeharcsát - közölte a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Rendőr-főkapitányság.

Koronavírus. Mentők: csak a világháborúk és ’56 okozott hasonló kihívást

Csak a világháborúk és az 1956-os forradalom állította a mostani járványhoz mérhető kihívás elé a mentőszolgálatot - mondta az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) főigazgatója.

Tata – vádemelés. Százmilliós áfacsalás

Különösen nagy vagyoni hátrányt okozó, üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás miatt vádat emelt a Komárom-Esztergom Megyei Főügyészség egy férfival szemben. A cégvezető nem vallotta be a tatai társaságának értékesítésből eredő bevételét és csaknem százmillió forint áfát nem fizetett meg.

A britek törvénybe írják: a gerinces állatoknak érzelmeik vannak

Nagy-Britannia törvénybe foglalja, hogy képesek érzelmekre a gerincesek, "mindazok az állatok, amelyeknek gerincvelőjük van" - közölte George Eustice környezetvédelmi miniszter a Sunday Times című lappal.

Szerdától tovább nő a gázolaj ára

Szerdán a benzin ára nem változik, a gázolaj literenkénti átlagára viszont bruttó 2 forinttal emelkedik.

Darknet. Gyermekpornót terjesztő nemzetközi bűnszervezetre csaptak le magyar nyomozók

A rendőrök nyolc helyszínen csaptak le és négy, gyermekpornográf tartalmakat terjesztő bűnszervezethez tartozó embert fogtak el - közölte a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda. Elrendelték a négy gyanúsított letartóztatását.

Orosz vakcina – szlovák félrevezetés. Bocsánatkérést követelnek a Szputnyik V hírbehozása miatt

Bocsánatkérést követelt a szlovák állami gyógyszerfelügyelettől az orosz oltóanyagokat menedzselő Oroszországi Közvetlen Befektetési Alap (RFPI), amiért félrevezető értesüléseket terjesztett Covid-19 ellen kifejlesztett Szputnyik V-ről.

A WHO jóváhagyta a Sinopharm-vakcina alkalmazását

Jóváhagyta az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a kínai Sinopharm állami gyógyszergyár által a koronavírus ellen kifejlesztett vakcina vészhelyzeti alkalmazását - jelentették be Genfben, a szervezet székhelyén.

Zsaroló emailekre figyelmeztet az NNI

Kriptovalutát követelő zsaroló emailek miatt figyelmeztet Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (KR NNI).

Magyar vizsgálat. Szlovák miniszter: rendben vannak a Szputnyik V tesztjei

A szlovák egészségügyi minisztérium megkapta Magyarországtól a Szputnyik V bevizsgálásának eredményeit, az orosz koronavírus elleni oltóanyag tesztjei rendben vannak - jelentette be Vladimír Lengvarsky szlovák egészségügyi miniszter.

Meteorológus: extrém szeles viharokat okoz itthon a klímaváltozás

Fokozódó, extrém szélsebességű viharokat és ezzel együtt növekvő viharkárokat hoz a klímaváltozás Magyarországon - állapította meg Péliné Németh Csilla meteorológus a Másfélfok nevű oldalon közzétett cikkében.

Nitrogénművek Zrt.: megszüntették Bige László házi őrizetét

Megszüntette Bige László házi őrizetét a Nyíregyházi Törvényszék - tájékoztatott a vállalkozó tulajdonában álló Nitrogénművek Zrt.

Gazdaság

Belgiumból érkezett a K&H új vezérigazgatója

Guy Libot-t, a KBC Csoport korábbi pénzügyi szenior ügyvezető igazgatóját nevezték ki a K&H Csoport vezérigazgatójává. Az új vezető korábban már dolgozott négy évig a K&H-nál.

OTP: minden fontos mutatóban javultak az eredmények

Nagyon jó eredményeket ért el az OTP csoport az idei első negyedévben, sikerült megfelelnie a kihívásoknak - mondta Bencsik László vezérigazgató-helyettes a bank negyedéves eredményeit ismertető sajtóbeszélgetésen.

Az OTP már a második Szerbiában

Sikeresen zárult az OTP Bank két szerbiai leánybankjának integrációja: a Vojvođanska banka és az OTP banka Srbija egy bankként, Szerbia második legnagyobb pénzintézeteként működik tovább.

Takarékbank: a járvány után felpöröghet a személyi hitelezés

A járvány lecsengése után felpöröghet a személyi kölcsönök igénylése: a Takarékbanknál április közepéig kihelyezett ötmilliárd forintos volumen az év végére az ötszörösére ugorhat az otthonfelújítási programnak is köszönhetően - közölte a Magyar Bankholdinghoz tartozó pénzintézet.

Erste. 280 százalékkal nőtt az adózott nyereség

Jelentősen, 280 százalékkal, 3,9 milliárd forintról 15,1 milliárd forintra ugrott az Erste Bank adózás utáni nyeresége az első negyedévben az előző év azonos időszakához képest - hangzott el a pénzintézet első negyedéves eredményeit bemutató online sajtótájékoztatón.

Szerződésszegés. Nem fektette be ügyfelei minden pénzét a Novis

A Novis Biztosító tavaly nyolc hónapon át a nyilvántartott ügyfélszámla-egyenlegeknél kisebb arányban fektette be szlovákiai és külföldi biztosítottai befizetéseit, ezért a Szlovák Nemzeti Bank kötelezte a társaságot, hogy ügyfelei díjait a szerződésben foglaltak szerint fektesse be - közölte a Magyar Nemzeti Bank.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom