Hirdetés
Kezdőlap Autó Önvezető autózás. Ma még sci-fi, sok kérdéssel
No menu items!

Önvezető autózás. Ma még sci-fi, sok kérdéssel

Nincs új a nap alatt? A hagyományos kocsikban jó ideje számos extra, több szériaelem is önállóan cselekszik. A parkoló asszisztensen túl ilyen a tempómat, a sáv- és a követési távolság tartó is. Az önvezető autó a már meglévő elemek összekapcsolásából és továbbfejlesztéséből valósul meg, számos pénzügyi, jogi és társadalmi kérdést is felvetve. Petrus Szabolcs összefoglalója.

A hardvernél fontosabb a szoftver

A terület pionírjai nem a hagyományos autógyártók. Az informatikai óriáscégek, mindenekelőtt az Apple és a Google – a Waymo nevű leányvállalatán keresztül – sokkal előbb kezdte és jóval előrébb is tart a fejlesztésben. Az autógyártók között az amerikai GM és az elektromos autózásban jelentős technológiai előnnyel rendelkező Tesla áll az élen. Mindkettőjüknek saját fejlesztése van.

Nem meglepő az Apple és a Waymo elsőbbsége annak fényében, hogy az autonóm autózás sokkal inkább informatikai, mint járműipari know-how-t igényel. Az autógyártó adja a hardvert, az informatikai cég a szoftvert. Ahogy a számítógépes programok fejlesztői sem készítenek tápegységet vagy videokártyát, úgy az Apple és a Waymo sem akar karosszériát gyártani. Együttműködési megállapodást kötnek autógyártókkal vagy egyszerűen megvesznek egy nagyobb flottát, majd az autók kisebb átalakítása után tesztelni velük a programjaikat.

A Waymo önvezető technológiájával felszerelt Chrysler Pacifica kisautót a Waymo kaliforniai Atwater-i létesítményében tesztelik. Kép / Forrás / Julia Wang / Associated Press/ Los Angeles Times

A német gyártók közül a VW-nek és a Mercedesnek is saját szoftverfejlesztő részlege van. De a német gyártók jelentős lemaradásban vannak.

Önjáró bérautók

A fejlesztésekének egyrészt a carsharing dinamikus terjedése adott nagy lökést. A szolgáltatónak hatalmas megtakarítás lenne és számos szervezési problémát oldana meg, ha az autóik a szabad óráikban elgurulnának a benzinkúthoz vagy az autómosóba, illetve önállóan oda mennének, ahol éppen a legnagyobb az igény utánuk.

Forradalom a szállítmányozásban

Még nagyobb nyomás érkezik a fejlesztőkre a teherfuvarozóktól és a személyszállító cégektől. Ha sofőr nélkül menne a kamion, a csomagküldő furgonja, a taxi, vagy a turista busz, a tulajdonos megspórolná a munkaerőköltség nagy részét. További előny lenne, hogy éjjel-nappal járhatnának a járművek. Nem kellene tekintettel lenni a sofőrök pihenő- és munkaidejére. Sokkal egyszerűbbé válna a munkaszervezés.

Problémák és kérdések sokasága

Taxisok, buszvezetők, kamionosok, futóárok – ma rengetegen élnek a vezetésből. Az autonóm autózás térnyerésével munkanélkülivé válnának. Kamatoztatható ismeret nélküli emberek tömege szakadna a munkaerőpiacra, ahol a szakma nélküli álláskeresők nehéz helyzetben vannak. Többségük a tartós munkanélküliek és így a leszakadók rétegét duzzasztja. Különösen nagy lenne a társadalmi probléma a fejlődő országokban, ahol a nyugati átlagnál többen élnek a vezetésből.

Egy Tesla Model 3, amely egy tajvani autópályán egy felborult teherautónak csapódott autopilótával

Az önjáró autó jogi kérdéseket is felvet. Ki felel, ha az autó balesetet okoz: a szoftverkészítő, akinek a terméke meghibásodott? Az autógyártó, aki az önjáró autót, mint komplett terméket a fogyasztónak eladta? Az autó tulajdonosa, aki felügyelnie kellett volna, mit tesz az autója? Mellettük, és ellenük is szólnak meggyőző érvek. Amíg a jogászok vitatkoznak, a politika törvényeket fogad el. Ahogy a fejlesztésben, úgy ebben is nagyok a különbségek. A legelőrébb az USA és Izrael van. Mindkét helyen megengedett a közúti tesztelés. Németország óvatosabb, csak kijelölt szakaszokon járhatnak az autonóm autók, feltéve, hogy sofőr ül benne és minden pillanatban át tudja venni az irányítást.

Társadalmunk, ha nem is annyira, mint néhány évtizeddel ezelőtt, de még mindig autóközpontú. Szinte minden háztartásban van kocsi. Több mint egyszerű használati tárgy. Státuszszimbólum, emóciók, élmények kötődnek hozzá. Ha nem irányítjuk, elveszik a vezetés élménye. Az autótulajdonos igénye szerint guruló nappali vagy dolgozószoba lesz. A berendezés sokkal fontosabbá válik, mint a külső megjelenés és a menettulajdonságok. Ez teljesen új kihívások elé állítja a klasszikus autógyárak fejlesztőit.

Sokan a cselekvési szabadság és a privátszféra újabb szűkülésétől tartanak. Az autó a közlekedési szabályok betartásával halad. Ha megszűnik a manuális kontroll lehetősége, véget ér a száguldás szabadsága is? Eljöhet az idő, amikor a navigáció nem csak ajánlja, hanem ki is választja, milyen utón visz célba minket az autónk? Utóbbi két félelem fiktív. Az viszont biztos, hogy a szoftver regisztrál minden megtett métert. A szoftverfejlesztő cégek számos módon élhetnek és élhetnek vissza az adatokkal.

Az önjáró autó – a szoftver meghekkelésén keresztül – új támadási felületet ad a terroristáknak és más bűnözőknek.

A carsharing és az optimális vezetési stílusról gondoskodó computer a fogyasztás csökkentésén keresztül jó a klímának. Az autonóm autózással viszont a tömegközlekedés elvesztheti az attraktivitását. Miért utaznánk vonattal vagy busszal, ha az autóban is dolgozhatunk vagy olvashatunk menet közben, viszont nem kell kimenni a pályaudvarra és a menetrendhez igazodni?

Előnyök sokaság

A felsorolt problémák mellett számos előnnyel is járna az önvezető autók elterjedése. A szoftvereket szabálykövetésre, valamint a követési távolság betartására és sávtartásra programozzák. Ráadásul egy gép sosem figyelmetlen vagy ittas, nem alszik el, és gyorsabban reagál, mint az emberi reflexek. Így a közlekedés biztonságosabbá válhatna.

Egy szoftver irányította autó sokkal jobban igazodik a közlekedési viszonyokhoz. Biztosítja a forgalom egyenletes folyását. Ezért kevesebb lenen a dugó.

Az önjáró carsharing autók térnyerésével csökkennének a parkolási gondok. A városok utcaképét nem a parkoló autók határoznák meg.

Növekedne a szabad- és persze a munkaidő is. Szabadságra menet a család az autóban például együtt tanulmányozhatná az útikönyvet. A tárgyalásra igyekvő dolgozótól viszont valószínűleg elvárná a főnöke, hogy út közben is dolgozzon, ha nem kell a vezetésre figyelnie.

Nem tudni mennyiért, de jön

Tömeges elterjedéséig sok mindent tisztázni kell Kép/Forrás/NKE/smartcitiesworld.net

Autóipari szakértők szerint az önvezető autók először – 5 éven belül – az áruszállítást, és a szervezet személyszállítást forradalmasítják. A lakossági autópiacon csak később fognak elterjedni. De az autonóm autózás az utóbbi szegmensben is az elkövetkező 20 év legfontosabb autóipari változása lesz – áll például a 21 millió taggal Európa legnagyobb autóklubja, a német ADAC friss elemzésében.

Ma még nagyon borsos lenne egy önvezető autó ára. Miután azonban a személy- és áruszállítók keresletéhez igazodva megindul és felpörög a szériagyártás, jelentősen csökkenhet az ár is, és a középréteg számára megfizethetővé válhat  a sofőrködés nélküli autózás.

Az autók rejtett kincsei

Már ma is sok autóba beépítik önvezetéshez szükséges szoftvert, amelyet a gyártó bármikor aktiválhat.

Új tendencia az autóiparban a sok extra beépítése, de csak akkor aktiválják ezeket a gyártók, ha a vásárló azt külön megveszi, vagy később kibérli. A koncepció lehetőséget ad arra, hogy akár évek múltán döntsön az autótulajdonos egy extra megvétele, vagy kibérlése mellett. Például aki többnyire csak a kisvárosban használja az autóját, ahol minden utcát ismer, évente két hétre, a nyaralás idejére, bérleti díj ellenében aktiváltathatja a navigációt.

A koncepció számos kérdést vet fel: Az autó tulajdonosáé vagy a gyártóé a nem aktivált extra? Mi történik, ha az autó gazdája meghekkeli a nem aktivált navigációt?

A koncepció komoly vitát vált ki a gyártók és beszállító között, mert előbbiek csak akkor akarnak az extrák gyártóinak fizetni, ha a vevő tényleg használja azokat.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Több tízezer autó forgalmi engedélye van veszélyben

A Carnotie autókezelő platform adatai szerint a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzet alatt lejáró gépjármű forgalmi engedélyek meghoszabbítását az autótulajdonosok 12,5 százaléka halogatja. Márpedig júliustól az érvényes vizsga nélkül közlekedő autók forgalmi engedélyét elveszi az igazoltató rendőr.

Hernádi Zsolt megszólalt a tankolási limit kapcsán

A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója szerint a turistaszezon beindulása, a társaság...

Egységes parkolási rendszer jöhet Budapesten

Egységes parkolási rendszert vezetne be a Fővárosi Önkormányzat. Ha a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésén támogatja, az új egységes parkolási rendszer szeptember 5-én lép életbe Budapesten.

Az OMV is korlátozza a tankolást

Gépjárművenként legfeljebb 50 liter üzemanyag tankolható hatósági áron az OMV kutakon, a kannába, hordóba tankolt üzemanyagért pedig piaci árat számítanak fel péntektől - közölte az OMV.

Hírek

Több tízezer autó forgalmi engedélye van veszélyben

A Carnotie autókezelő platform adatai szerint a koronavírus-járvány okozta veszélyhelyzet alatt lejáró gépjármű forgalmi engedélyek meghoszabbítását az autótulajdonosok 12,5 százaléka halogatja. Márpedig júliustól az érvényes vizsga nélkül közlekedő autók forgalmi engedélyét elveszi az igazoltató rendőr.

Hernádi Zsolt megszólalt a tankolási limit kapcsán

A Mol-csoport elnök-vezérigazgatója szerint a turistaszezon beindulása, a társaság...

Egységes parkolási rendszer jöhet Budapesten

Egységes parkolási rendszert vezetne be a Fővárosi Önkormányzat. Ha a javaslatot a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésén támogatja, az új egységes parkolási rendszer szeptember 5-én lép életbe Budapesten.

Az OMV is korlátozza a tankolást

Gépjárművenként legfeljebb 50 liter üzemanyag tankolható hatósági áron az OMV kutakon, a kannába, hordóba tankolt üzemanyagért pedig piaci árat számítanak fel péntektől - közölte az OMV.

Újabb 2200 járatot törölt a Lufthansa

A Lufthansa újabb 2200 járatot törölt, miután a koronavírus-fertőzések növekedése súlyosbította a létszámhiányt, tovább fokozva ezzel az európai utazási káoszt a kritikus nyári vakációs időszak kezdetén.

Számlálóbiztosokat keres a Központi Statisztikai Hivatal

Országosan mintegy 28 ezer számlálóbiztos részvételére lesz szükség az októberben kezdődő népszámlálás lebonyolításához. A Központi Statisztikai Hivatal a települési, illetve a fővárosban a kerületi önkormányzatok jegyzőivel közösen elindította a számlálóbiztosok toborzását.

Szigorított a Mol: legfeljebb 50 liter üzemanyag tankolható

A vásárlók kiszolgálásának biztosításával és a töltőállomások zavartalan működésével indokolja a Mol, hogy péntektől normál kútoszlopon a járművekbe maximum 50 liter üzemanyagot lehet egyszerre tankolni az eddigi 100 liter helyett.

Belassult a Netflix, ami majdnem 500 ember állásába kerül

A Netflix újabb létszámleépítést jelentett be, mivel lassuló növekedéssel és megnövekedett versennyel küzd.

Gazdaság

Tovább zuhan a kriptovaluták királya

Az értékéből rohamosan vesztő bitcoin árfolyama valószínűleg 13 ezer dollárig fog lezuhanni, ami közel 40 százalékos csökkenést jelent a jelenlegi szinthez képest - állítja egy amerikai pénzügyi szakértő.

Újabb sokmilliós bírságot kapott a Raiffeisen Bank

A Magyar Nemzeti Bank 34 millió forint bírságot szabott ki a Raiffeisen Bankra, mivel az az elmúlt bő egy évben két hiánypótlási felszólítás ellenére...

MNB: új lendületre kapott a digitalizáció a pénzügyi szektorban

A járvány után újabb lendületre kapott a pénzügyi szektor digitális átalakítása: a banki termékek egyre szélesebb köre elérhető digitális módon, és az ügyfelek több mint 80 százaléka használ már digitális banki csatornákat - ismertette Szombati Anikó, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója a jegybank 2022-es FinTech és digitalizációs jelentését.

Allianz Biztosító – 61 milliós bírság

A Magyar Nemzeti Bank 35 millió forint felügyeleti és 26 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az Allianz Biztosítóra.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom