Hirdetés
Kezdőlap Autó Önvezető autózás. Ma még sci-fi, sok kérdéssel
No menu items!

Önvezető autózás. Ma még sci-fi, sok kérdéssel

Nincs új a nap alatt? A hagyományos kocsikban jó ideje számos extra, több szériaelem is önállóan cselekszik. A parkoló asszisztensen túl ilyen a tempómat, a sáv- és a követési távolság tartó is. Az önvezető autó a már meglévő elemek összekapcsolásából és továbbfejlesztéséből valósul meg, számos pénzügyi, jogi és társadalmi kérdést is felvetve. Petrus Szabolcs összefoglalója.

A hardvernél fontosabb a szoftver

A terület pionírjai nem a hagyományos autógyártók. Az informatikai óriáscégek, mindenekelőtt az Apple és a Google – a Waymo nevű leányvállalatán keresztül – sokkal előbb kezdte és jóval előrébb is tart a fejlesztésben. Az autógyártók között az amerikai GM és az elektromos autózásban jelentős technológiai előnnyel rendelkező Tesla áll az élen. Mindkettőjüknek saját fejlesztése van.

Nem meglepő az Apple és a Waymo elsőbbsége annak fényében, hogy az autonóm autózás sokkal inkább informatikai, mint járműipari know-how-t igényel. Az autógyártó adja a hardvert, az informatikai cég a szoftvert. Ahogy a számítógépes programok fejlesztői sem készítenek tápegységet vagy videokártyát, úgy az Apple és a Waymo sem akar karosszériát gyártani. Együttműködési megállapodást kötnek autógyártókkal vagy egyszerűen megvesznek egy nagyobb flottát, majd az autók kisebb átalakítása után tesztelni velük a programjaikat.

A Waymo önvezető technológiájával felszerelt Chrysler Pacifica kisautót a Waymo kaliforniai Atwater-i létesítményében tesztelik. Kép / Forrás / Julia Wang / Associated Press/ Los Angeles Times

A német gyártók közül a VW-nek és a Mercedesnek is saját szoftverfejlesztő részlege van. De a német gyártók jelentős lemaradásban vannak.

Önjáró bérautók

A fejlesztésekének egyrészt a carsharing dinamikus terjedése adott nagy lökést. A szolgáltatónak hatalmas megtakarítás lenne és számos szervezési problémát oldana meg, ha az autóik a szabad óráikban elgurulnának a benzinkúthoz vagy az autómosóba, illetve önállóan oda mennének, ahol éppen a legnagyobb az igény utánuk.

Forradalom a szállítmányozásban

Még nagyobb nyomás érkezik a fejlesztőkre a teherfuvarozóktól és a személyszállító cégektől. Ha sofőr nélkül menne a kamion, a csomagküldő furgonja, a taxi, vagy a turista busz, a tulajdonos megspórolná a munkaerőköltség nagy részét. További előny lenne, hogy éjjel-nappal járhatnának a járművek. Nem kellene tekintettel lenni a sofőrök pihenő- és munkaidejére. Sokkal egyszerűbbé válna a munkaszervezés.

Problémák és kérdések sokasága

Taxisok, buszvezetők, kamionosok, futóárok – ma rengetegen élnek a vezetésből. Az autonóm autózás térnyerésével munkanélkülivé válnának. Kamatoztatható ismeret nélküli emberek tömege szakadna a munkaerőpiacra, ahol a szakma nélküli álláskeresők nehéz helyzetben vannak. Többségük a tartós munkanélküliek és így a leszakadók rétegét duzzasztja. Különösen nagy lenne a társadalmi probléma a fejlődő országokban, ahol a nyugati átlagnál többen élnek a vezetésből.

Egy Tesla Model 3, amely egy tajvani autópályán egy felborult teherautónak csapódott autopilótával

Az önjáró autó jogi kérdéseket is felvet. Ki felel, ha az autó balesetet okoz: a szoftverkészítő, akinek a terméke meghibásodott? Az autógyártó, aki az önjáró autót, mint komplett terméket a fogyasztónak eladta? Az autó tulajdonosa, aki felügyelnie kellett volna, mit tesz az autója? Mellettük, és ellenük is szólnak meggyőző érvek. Amíg a jogászok vitatkoznak, a politika törvényeket fogad el. Ahogy a fejlesztésben, úgy ebben is nagyok a különbségek. A legelőrébb az USA és Izrael van. Mindkét helyen megengedett a közúti tesztelés. Németország óvatosabb, csak kijelölt szakaszokon járhatnak az autonóm autók, feltéve, hogy sofőr ül benne és minden pillanatban át tudja venni az irányítást.

Társadalmunk, ha nem is annyira, mint néhány évtizeddel ezelőtt, de még mindig autóközpontú. Szinte minden háztartásban van kocsi. Több mint egyszerű használati tárgy. Státuszszimbólum, emóciók, élmények kötődnek hozzá. Ha nem irányítjuk, elveszik a vezetés élménye. Az autótulajdonos igénye szerint guruló nappali vagy dolgozószoba lesz. A berendezés sokkal fontosabbá válik, mint a külső megjelenés és a menettulajdonságok. Ez teljesen új kihívások elé állítja a klasszikus autógyárak fejlesztőit.

Sokan a cselekvési szabadság és a privátszféra újabb szűkülésétől tartanak. Az autó a közlekedési szabályok betartásával halad. Ha megszűnik a manuális kontroll lehetősége, véget ér a száguldás szabadsága is? Eljöhet az idő, amikor a navigáció nem csak ajánlja, hanem ki is választja, milyen utón visz célba minket az autónk? Utóbbi két félelem fiktív. Az viszont biztos, hogy a szoftver regisztrál minden megtett métert. A szoftverfejlesztő cégek számos módon élhetnek és élhetnek vissza az adatokkal.

Az önjáró autó – a szoftver meghekkelésén keresztül – új támadási felületet ad a terroristáknak és más bűnözőknek.

A carsharing és az optimális vezetési stílusról gondoskodó computer a fogyasztás csökkentésén keresztül jó a klímának. Az autonóm autózással viszont a tömegközlekedés elvesztheti az attraktivitását. Miért utaznánk vonattal vagy busszal, ha az autóban is dolgozhatunk vagy olvashatunk menet közben, viszont nem kell kimenni a pályaudvarra és a menetrendhez igazodni?

Előnyök sokaság

A felsorolt problémák mellett számos előnnyel is járna az önvezető autók elterjedése. A szoftvereket szabálykövetésre, valamint a követési távolság betartására és sávtartásra programozzák. Ráadásul egy gép sosem figyelmetlen vagy ittas, nem alszik el, és gyorsabban reagál, mint az emberi reflexek. Így a közlekedés biztonságosabbá válhatna.

Egy szoftver irányította autó sokkal jobban igazodik a közlekedési viszonyokhoz. Biztosítja a forgalom egyenletes folyását. Ezért kevesebb lenen a dugó.

Az önjáró carsharing autók térnyerésével csökkennének a parkolási gondok. A városok utcaképét nem a parkoló autók határoznák meg.

Növekedne a szabad- és persze a munkaidő is. Szabadságra menet a család az autóban például együtt tanulmányozhatná az útikönyvet. A tárgyalásra igyekvő dolgozótól viszont valószínűleg elvárná a főnöke, hogy út közben is dolgozzon, ha nem kell a vezetésre figyelnie.

Nem tudni mennyiért, de jön

Tömeges elterjedéséig sok mindent tisztázni kell Kép/Forrás/NKE/smartcitiesworld.net

Autóipari szakértők szerint az önvezető autók először – 5 éven belül – az áruszállítást, és a szervezet személyszállítást forradalmasítják. A lakossági autópiacon csak később fognak elterjedni. De az autonóm autózás az utóbbi szegmensben is az elkövetkező 20 év legfontosabb autóipari változása lesz – áll például a 21 millió taggal Európa legnagyobb autóklubja, a német ADAC friss elemzésében.

Ma még nagyon borsos lenne egy önvezető autó ára. Miután azonban a személy- és áruszállítók keresletéhez igazodva megindul és felpörög a szériagyártás, jelentősen csökkenhet az ár is, és a középréteg számára megfizethetővé válhat  a sofőrködés nélküli autózás.

Az autók rejtett kincsei

Már ma is sok autóba beépítik önvezetéshez szükséges szoftvert, amelyet a gyártó bármikor aktiválhat.

Új tendencia az autóiparban a sok extra beépítése, de csak akkor aktiválják ezeket a gyártók, ha a vásárló azt külön megveszi, vagy később kibérli. A koncepció lehetőséget ad arra, hogy akár évek múltán döntsön az autótulajdonos egy extra megvétele, vagy kibérlése mellett. Például aki többnyire csak a kisvárosban használja az autóját, ahol minden utcát ismer, évente két hétre, a nyaralás idejére, bérleti díj ellenében aktiváltathatja a navigációt.

A koncepció számos kérdést vet fel: Az autó tulajdonosáé vagy a gyártóé a nem aktivált extra? Mi történik, ha az autó gazdája meghekkeli a nem aktivált navigációt?

A koncepció komoly vitát vált ki a gyártók és beszállító között, mert előbbiek csak akkor akarnak az extrák gyártóinak fizetni, ha a vevő tényleg használja azokat.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Matolcsy György: az infláció legyőzése a legfontosabb

Az infláció a jegybankok legnagyobb ellensége, annak legyőzése a legfontosabb lépés a fenntarthatóság felé a pénz területén - írta a Magyar Nemzeti Bank elnöke legújabb írásában.

KSH: gyorsult az agrárárak emelkedése novemberben

Tavaly novemberben tovább gyorsult a mezőgazdasági felvásárlási árak emelkedése, átlagosan 27,2 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat az októberi 26,1 százalékos drágulás után - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal.

Immár letilthatja az MNB a csaló pénzügyi szolgáltatók honlapjait

A Magyar Nemzeti Bank a befektetők érdekeinek védelmében január közepétől ideiglenesen elrendelheti a jogosulatlan pénzügyi szolgáltatók honlapjainak elérhetetlenné tételét.

A globális piacra segíti a startupokat a Startup Campus

A nemzetközi piacra lépés tudáshátterét és piaci kapcsolatrendszerét biztosítva támogatja az innovatív ötletekkel, megoldásokkal rendelkező vállalkozásokat a Startup Campus. Kovács Zsolt ügyvezető igazgató szerint manapság az egészségügyi projektek iránt mutatkozik a legnagyobb nemzetközi igény, de minden ígéretes innováció eséllyel pályázik a befektetők érdeklődésére.

Hírek

A szupergazdagok megduplázták vagyonukat a járvány alatt

Kétszeresénél is nagyobbra növelte vagyonát a világ 10 leggazdagabb embere a pandémia kezdete óta - írta a The Guardian online kiadása.

Idén is meghirdeti az UNICEO a Live Communication díjat

Az UNICEO idén is meghirdeti a Live Communication díjat, hogy a vállalatok, szakmai szervezetek stratégiájába illeszkedő, "élő kommunikációs" megoldásokat, rendezvényeket elismerje, hiszen minden rendezvénynek komoly szerepe van a cégek stratégiai, marketing és HR céljainak elérésében.

Csalás. Felfüggesztett börtönt kapott Szakoly volt polgármestere

Költségvetési csalás miatt egy év hat hónap, két évre felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte a Nyíregyházi Törvényszék Szűcs Gabriellát, a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Szakoly korábbi független polgármesterét.

Életveszélyes a Balaton jege – a rálépőket büntetik

Életveszélyes jelenleg a Balaton jegén tartózkodni, ezért tilos rálépni. A szabályszegőket 50 ezer forintig terjedő helyszíni bírsággal vagy szabálysértési eljárás indítása mellett akár 150 ezer forint pénzbírsággal is sújthatják - figyelmeztetett a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság.

Oltási igazolvánnyá alakul a védettségi igazolvány – rövidül a karantén

Február 15-étől oltási igazolvánnyá alakul át az oltási igazolvány - jelentette be a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Kormányinfón. A kormány azt javasolja, hogy mindenki oltassa be magát a koronavírus ellen.

Sztrájkra készülnek a mozdonyvezetők

A mozdonyvezetők nem fogadják el, hogy tavaly jelentősen csökkent a reálkeresetük a 2021. évi nulla százalékos béremelés, és az "elszabadult" infláció miatt. A veszteség kompenzálására fejenként 546 ezer forint kifizetését követelik, és mivel eddig a munkáltatóval nem tudtak megegyezni, sztrájkra készülnek - közölte a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke.

Hatvan autóst fogtak a buszsávokban – két nap alatt

Hétfőn és kedden folytatódott a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) közös akciója, amelyben a buszsávok használatát ellenőrzik. Az ellenőrzés során a rendőrök az autóbuszsáv jogosulatlan használata miatt 60, buszöbölben való megállás miatt 3 helyszíni bírságot szabtak ki, egy sofőrt pedig, akinek az autója is ki volt vonva a forgalomból, feljelentettek.

Tíz százalékkal nőnek a bérek a MÁV-Volán-csoportnál

A hároméves bérmegállapodásnak megfelelően január 1-jétől 10 százalékkal nőnek az alapbérek a MÁV-Volán-csoport társaságainál. A munkáltatói járulékterhek csökkentéséből származó megtakarítást a csoport a bérminimumok növekedése miatt felmerülő bértorlódások kezelésére használja fel - közölte a MÁV.

Gazdaság

Matolcsy György: az infláció legyőzése a legfontosabb

Az infláció a jegybankok legnagyobb ellensége, annak legyőzése a legfontosabb lépés a fenntarthatóság felé a pénz területén - írta a Magyar Nemzeti Bank elnöke legújabb írásában.

Immár letilthatja az MNB a csaló pénzügyi szolgáltatók honlapjait

A Magyar Nemzeti Bank a befektetők érdekeinek védelmében január közepétől ideiglenesen elrendelheti a jogosulatlan pénzügyi szolgáltatók honlapjainak elérhetetlenné tételét.
Támogatott tartalom

Profi segítség nélkül könnyű elvérezni a pénzpiacokon

Olyan időszakon vagyunk túl, amit még senki nem tapasztalt meg korábban. Az azonban világosan kiderült, hogy aki bizonytalan helyzetben hirtelen, vagy megalapozatlan döntést hozott, sokat veszíthetett – meséli Simon Péter, a Raiffeisen Befektetési Alapkezelő Zrt. vezérigazgatója, akit a zöld befektetésekről is kérdeztünk.

MAKISZ: uniós direktíva értékelheti fel a követeléskezelői tevékenységet

Magyarországon is a követeléskezelői tevékenység felértékelődéséhez vezethet, hogy az Európai Parlament és a Tanács, felismerve, hogy a nemteljesítő hitelek magas aránya milyen súlyos veszélyeket rejt a bankszektor és a teljes gazdaság számára, 2021 végén elfogadta azt a hitelgondozókra és a hitelfelvásárlókra vonatkozó irányelvet, amit a tagállamoknak 2023. december 29-ig kell a nemzeti jogukba átültetniük. A Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetsége (MAKISZ), üdvözli az irányelv elfogadását, és javasolja a direktívában foglaltak kiterjesztését a nem hitelmegállapodásból eredő egyéb követelésekre is.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom