Hirdetés
Kezdőlap Autó Önvezető autózás. Ma még sci-fi, sok kérdéssel
No menu items!

Önvezető autózás. Ma még sci-fi, sok kérdéssel

Nincs új a nap alatt? A hagyományos kocsikban jó ideje számos extra, több szériaelem is önállóan cselekszik. A parkoló asszisztensen túl ilyen a tempómat, a sáv- és a követési távolság tartó is. Az önvezető autó a már meglévő elemek összekapcsolásából és továbbfejlesztéséből valósul meg, számos pénzügyi, jogi és társadalmi kérdést is felvetve. Petrus Szabolcs összefoglalója.

A hardvernél fontosabb a szoftver

A terület pionírjai nem a hagyományos autógyártók. Az informatikai óriáscégek, mindenekelőtt az Apple és a Google – a Waymo nevű leányvállalatán keresztül – sokkal előbb kezdte és jóval előrébb is tart a fejlesztésben. Az autógyártók között az amerikai GM és az elektromos autózásban jelentős technológiai előnnyel rendelkező Tesla áll az élen. Mindkettőjüknek saját fejlesztése van.

Nem meglepő az Apple és a Waymo elsőbbsége annak fényében, hogy az autonóm autózás sokkal inkább informatikai, mint járműipari know-how-t igényel. Az autógyártó adja a hardvert, az informatikai cég a szoftvert. Ahogy a számítógépes programok fejlesztői sem készítenek tápegységet vagy videokártyát, úgy az Apple és a Waymo sem akar karosszériát gyártani. Együttműködési megállapodást kötnek autógyártókkal vagy egyszerűen megvesznek egy nagyobb flottát, majd az autók kisebb átalakítása után tesztelni velük a programjaikat.

A Waymo önvezető technológiájával felszerelt Chrysler Pacifica kisautót a Waymo kaliforniai Atwater-i létesítményében tesztelik. Kép / Forrás / Julia Wang / Associated Press/ Los Angeles Times

A német gyártók közül a VW-nek és a Mercedesnek is saját szoftverfejlesztő részlege van. De a német gyártók jelentős lemaradásban vannak.

Önjáró bérautók

A fejlesztésekének egyrészt a carsharing dinamikus terjedése adott nagy lökést. A szolgáltatónak hatalmas megtakarítás lenne és számos szervezési problémát oldana meg, ha az autóik a szabad óráikban elgurulnának a benzinkúthoz vagy az autómosóba, illetve önállóan oda mennének, ahol éppen a legnagyobb az igény utánuk.

Forradalom a szállítmányozásban

Még nagyobb nyomás érkezik a fejlesztőkre a teherfuvarozóktól és a személyszállító cégektől. Ha sofőr nélkül menne a kamion, a csomagküldő furgonja, a taxi, vagy a turista busz, a tulajdonos megspórolná a munkaerőköltség nagy részét. További előny lenne, hogy éjjel-nappal járhatnának a járművek. Nem kellene tekintettel lenni a sofőrök pihenő- és munkaidejére. Sokkal egyszerűbbé válna a munkaszervezés.

Problémák és kérdések sokasága

Taxisok, buszvezetők, kamionosok, futóárok – ma rengetegen élnek a vezetésből. Az autonóm autózás térnyerésével munkanélkülivé válnának. Kamatoztatható ismeret nélküli emberek tömege szakadna a munkaerőpiacra, ahol a szakma nélküli álláskeresők nehéz helyzetben vannak. Többségük a tartós munkanélküliek és így a leszakadók rétegét duzzasztja. Különösen nagy lenne a társadalmi probléma a fejlődő országokban, ahol a nyugati átlagnál többen élnek a vezetésből.

Egy Tesla Model 3, amely egy tajvani autópályán egy felborult teherautónak csapódott autopilótával

Az önjáró autó jogi kérdéseket is felvet. Ki felel, ha az autó balesetet okoz: a szoftverkészítő, akinek a terméke meghibásodott? Az autógyártó, aki az önjáró autót, mint komplett terméket a fogyasztónak eladta? Az autó tulajdonosa, aki felügyelnie kellett volna, mit tesz az autója? Mellettük, és ellenük is szólnak meggyőző érvek. Amíg a jogászok vitatkoznak, a politika törvényeket fogad el. Ahogy a fejlesztésben, úgy ebben is nagyok a különbségek. A legelőrébb az USA és Izrael van. Mindkét helyen megengedett a közúti tesztelés. Németország óvatosabb, csak kijelölt szakaszokon járhatnak az autonóm autók, feltéve, hogy sofőr ül benne és minden pillanatban át tudja venni az irányítást.

Társadalmunk, ha nem is annyira, mint néhány évtizeddel ezelőtt, de még mindig autóközpontú. Szinte minden háztartásban van kocsi. Több mint egyszerű használati tárgy. Státuszszimbólum, emóciók, élmények kötődnek hozzá. Ha nem irányítjuk, elveszik a vezetés élménye. Az autótulajdonos igénye szerint guruló nappali vagy dolgozószoba lesz. A berendezés sokkal fontosabbá válik, mint a külső megjelenés és a menettulajdonságok. Ez teljesen új kihívások elé állítja a klasszikus autógyárak fejlesztőit.

Sokan a cselekvési szabadság és a privátszféra újabb szűkülésétől tartanak. Az autó a közlekedési szabályok betartásával halad. Ha megszűnik a manuális kontroll lehetősége, véget ér a száguldás szabadsága is? Eljöhet az idő, amikor a navigáció nem csak ajánlja, hanem ki is választja, milyen utón visz célba minket az autónk? Utóbbi két félelem fiktív. Az viszont biztos, hogy a szoftver regisztrál minden megtett métert. A szoftverfejlesztő cégek számos módon élhetnek és élhetnek vissza az adatokkal.

Az önjáró autó – a szoftver meghekkelésén keresztül – új támadási felületet ad a terroristáknak és más bűnözőknek.

A carsharing és az optimális vezetési stílusról gondoskodó computer a fogyasztás csökkentésén keresztül jó a klímának. Az autonóm autózással viszont a tömegközlekedés elvesztheti az attraktivitását. Miért utaznánk vonattal vagy busszal, ha az autóban is dolgozhatunk vagy olvashatunk menet közben, viszont nem kell kimenni a pályaudvarra és a menetrendhez igazodni?

Előnyök sokaság

A felsorolt problémák mellett számos előnnyel is járna az önvezető autók elterjedése. A szoftvereket szabálykövetésre, valamint a követési távolság betartására és sávtartásra programozzák. Ráadásul egy gép sosem figyelmetlen vagy ittas, nem alszik el, és gyorsabban reagál, mint az emberi reflexek. Így a közlekedés biztonságosabbá válhatna.

Egy szoftver irányította autó sokkal jobban igazodik a közlekedési viszonyokhoz. Biztosítja a forgalom egyenletes folyását. Ezért kevesebb lenen a dugó.

Az önjáró carsharing autók térnyerésével csökkennének a parkolási gondok. A városok utcaképét nem a parkoló autók határoznák meg.

Növekedne a szabad- és persze a munkaidő is. Szabadságra menet a család az autóban például együtt tanulmányozhatná az útikönyvet. A tárgyalásra igyekvő dolgozótól viszont valószínűleg elvárná a főnöke, hogy út közben is dolgozzon, ha nem kell a vezetésre figyelnie.

Nem tudni mennyiért, de jön

Tömeges elterjedéséig sok mindent tisztázni kell Kép/Forrás/NKE/smartcitiesworld.net

Autóipari szakértők szerint az önvezető autók először – 5 éven belül – az áruszállítást, és a szervezet személyszállítást forradalmasítják. A lakossági autópiacon csak később fognak elterjedni. De az autonóm autózás az utóbbi szegmensben is az elkövetkező 20 év legfontosabb autóipari változása lesz – áll például a 21 millió taggal Európa legnagyobb autóklubja, a német ADAC friss elemzésében.

Ma még nagyon borsos lenne egy önvezető autó ára. Miután azonban a személy- és áruszállítók keresletéhez igazodva megindul és felpörög a szériagyártás, jelentősen csökkenhet az ár is, és a középréteg számára megfizethetővé válhat  a sofőrködés nélküli autózás.

Az autók rejtett kincsei

Már ma is sok autóba beépítik önvezetéshez szükséges szoftvert, amelyet a gyártó bármikor aktiválhat.

Új tendencia az autóiparban a sok extra beépítése, de csak akkor aktiválják ezeket a gyártók, ha a vásárló azt külön megveszi, vagy később kibérli. A koncepció lehetőséget ad arra, hogy akár évek múltán döntsön az autótulajdonos egy extra megvétele, vagy kibérlése mellett. Például aki többnyire csak a kisvárosban használja az autóját, ahol minden utcát ismer, évente két hétre, a nyaralás idejére, bérleti díj ellenében aktiváltathatja a navigációt.

A koncepció számos kérdést vet fel: Az autó tulajdonosáé vagy a gyártóé a nem aktivált extra? Mi történik, ha az autó gazdája meghekkeli a nem aktivált navigációt?

A koncepció komoly vitát vált ki a gyártók és beszállító között, mert előbbiek csak akkor akarnak az extrák gyártóinak fizetni, ha a vevő tényleg használja azokat.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Romlott a fizetési fegyelem, egyre több a behajthatatlan számla

Magyarországon a 2015-ös szintre esett vissza a fizetési fegyelem - közölte az EOS kintlévőség-kezelő és pénzügyi szolgáltató vállalat saját kutatása alapján.

Újra gyengül a forint, emelkedik az olaj- és a gázár

Szerdán napközben gyengült a forint a főbb devizákkal szemben, miközben emelkedett a kőolaj és a földgáz jegyzése.

Szijjártó: az újabb uniós szankciók nem sértik Magyarország érdekeit

Magyarország kivételeket kapott az Európai Unió mindazon újabb szankciós intézkedései alól, amelyek sértették volna a magyar érdekeket és veszélyeztették volna hazánk energiaellátásának biztonságát - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.

Von der Leyen: az EU kész tárgyalni a gázársapkáról

Mivel korlátozni kell a gáz elektromos áramra gyakorolt inflációs hatását, az Európai Bizottság kész megvitatni a villamosenergia-termelésre használt gáz árának felső határának megszabását - közölte az uniós testület elnöke Strasbourgban.

Hírek

Újra gyengül a forint, emelkedik az olaj- és a gázár

Szerdán napközben gyengült a forint a főbb devizákkal szemben, miközben emelkedett a kőolaj és a földgáz jegyzése.

Pénteken újabb nagy drágulás jön a hazai benzinkutakon

Mivel a Brent típusú olaj drágulásba kezdett, péntektől tovább emelkednek a hazai üzemanyagárak: a piaci benzin literjéért bruttó 7 forinttal, a piaci gázolaj literjéért pedig bruttó 16 forinttal kell majd többet fizetni.

Feketéző benzinkutasra csaptak le a NAV nyomozói – videó

Mintegy 6700 liter gázolajat adott el adózatlanul egy dél-dunántúli benzinkutas, akit üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás gyanúja miatt hallgattak ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nyomozói.

Elon Musk mégis megvásárolhatja a Twittert

Elon Musk mégis megvásárolná a Twitter közösségi médiavállalatot, méghozzá az eredeti 44 milliárd dolláros vételáron, ha az eladó eltekint a peres eljárástól.

Sztrájk kezdődött az FKF-nél, leállhat a hulladékszállítás

A BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. keretein belül önállóan működő FKF Hulladékgazdálkodási Divízióban kedd reggel előzetes bejelentés nélküli munkabeszüntetés kezdődött - közölte az FKF sajtószervezete.

Döntött a parlament: jön az Integritás Hatóság a korrupció elleni küzdelem jegyében

Autonóm államigazgatási szervként létrejön az Integritás Hatóság az európai uniós források felhasználásával kapcsolatos csalás, összeférhetetlenség, korrupció vagy más jogsértés kivizsgálása érdekében.

Putyin a világvége fegyverét is bevetheti Ukrajnában

Vlagyimir Putyin nukleáris katonai vonatot rendelt Ukrajnába. Szakértők szerint az orosz elnök arra készül, hogy egy nukleáris kísérlettel demonstrálja, kész tömegpusztító fegyvereket használni Ukrajna határainál.

Az MNB szerdán kezdi a likviditás szűkítését

A változó kamatozású likviditáslekötő betéti eszköz első tenderét szerdán, míg a rendszeresen meghirdetendő diszkontkötvény első aukcióját csütörtökön tartja a Magyar Nemzeti Bank - jelentette be a jegybank a honlapján.

Gazdaság

Az MNB szerdán kezdi a likviditás szűkítését

A változó kamatozású likviditáslekötő betéti eszköz első tenderét szerdán, míg a rendszeresen meghirdetendő diszkontkötvény első aukcióját csütörtökön tartja a Magyar Nemzeti Bank - jelentette be a jegybank a honlapján.

Kriptovalutával segítenének Oroszországnak

Oroszbarát csoportok kriptovalutában gyűjtenek pénzt, hogy az amerikai szankciókat kikerülve támogassák Oroszország háborúját Ukrajnában - derült ki egy friss kutatásból.

425 forint is lehet egy euró? Ismét a dollár a vezető menedékvaluta

Miközben ismét a dollár lett a vezető menedékvaluta, új negatív csúcsra jutott forint. Mellette a fonttól kezdve az északi országok valutáin át a régiós fizetőeszközökig nagyon erős árfolyamkilengések jellemezték és jellemzik a devizapiacot – fejttette ki Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője.

Összezárult az egyhetes betéti kamat és az alapkamat

Amint az a keddi kamatdöntés után várható volt, az alapkamattal megegyező 13,0 százalékos kamatlábbal hirdette meg egyhetes betétjét csütörtökön a Magyar Nemzeti Bank.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom