Hirdetés
Kezdőlap Autó Tesla: lufi vagy sosem látott sikersztori?
No menu items!

Tesla: lufi vagy sosem látott sikersztori?

A megrendelt autók kiszállítása késik. A cégalapítót, Elon Muskot lemondásra kényszerítette az amerikai tőzsdefelügyelet és 20 millió dolláros bírsággal sújtotta a Teslát. A cég az elmúlt 5 évben 2,3 milliárd dollár veszteséget halmozott fel. Honnan, hová jutott a Tesla? Mi ebben Musk szerepe? Az biztos, hogy  különös figura, a munka és az olvasás megszállottja.

A nem is olyan távoli kezdetek

A 2003-ban alapított kaliforniai elektroautó-gyártó, a Tesla a 2008-ban kifejlesztetett és 2012 óta árusított Tesla S-el jelent meg a gépjárműpiacon. A felső kategóriába tartozó tisztán elektromos meghajtású kocsiból eddig 100 ezer darab sikerült eladnia a 80 ezer eurós áron. Ezzel a Tesla egy csapásra a legsikeresebb elektroautó gyártóvá vált. A modellpaletta nem túl széles, 2015 óta még egy SUV-t  kínál a cég, a Tesla X-t, amelyből eddig 25 ezret sikerült értékesíteni.

A Teslának tehát kevés típusa van. Szakítottak a nagy gyártóknál mind gyakoribb modellfrissítéssel is. Ha valamin változtatnak, az rögtön gyártásba kerül – az autóipar egyedül álló dinamizmus.

Csődveszély, szárnyalás, veszteségek

A cég 2008-ban még a fizetésképtelenség határán állt. Az első modell sikere azonban meggyőzte a befektetőket. A cég 2010-es tőzsdei jegyzése 17 USD-ról indult. 2017-ben a 265 USD árfolyammal már a legnagyobb értékű amerikai autógyártó lett. A befektetők annak ellenére öntik a pénzt a Teslába, hogy 2012, a sorozatgyártás megkezdésé óta 2,3 milliárd USD veszteséget halmozott fel. Az idén voltak először az elbizonytalanodás jelei láthatok. A részvények árfolyama az év első felében 10%-ot esett.

A Tesla részvényárak – hullámvölgyben és hullámhegyen

Aztán nyáron jött a váratlan bejelentés: A szaúdi herceg, aki egy ideje már tudhatóan a részvények 5%-t tartja a kezében, felvásárlásra készül; a Tesla ki fog vonulni a tőzsdéről; a részvényeket magasan a piaci ár fölött, 420 USD-ért vásárolja fel – adta hírül Musk a Twitteren. Az árfolyam pillanatok alatt a magasba szökött, sokakat csábított a biztos profit. A részvények kereskedését is fel kellett függeszteni.

Amikor a Tesla alapító néhány nappal később kimerültség miatti átgondolatlan „csicsergésről” beszélt, és mindent visszavont, már az Amerikai Tőzsdefelügyelet (SEC) sem maradhatott szótlan. Eljárás indult a Tesla ellen. Ez a minap egyezséggel zárult: A cég 20 millió USD büntetést fizet, Musk lemond a felügyelőbizottság elnökségéről, a testületbe pedig két új, független tagot választanak.

A cégalapítót azonban nem kell félteni. Marad ügyvezető. Ráadásul amúgy is több vasat tart a tűzben. De erről később! Sokan egyébként nem a kimerültségét,  hanem valami egészen mást sejtenek a meggondolatlan nyári bejelentés hátterében, ugyanis a 420, ami felvásárlási árként be lett dobva Amerikában a kannabisz közismert szinonimája…

Egyes amerikai lapértesülés szerint Németország és Hollandia hatóságaival tárgyal az első nagy európai gyárának megépítéséről a Tesla, azt is tudni vélik, Magyarországon nem terveznek a közeli jövőben Tesla üzemet. Persze a meglehetősen impulzívnak látszó vezetésnél soha nem lehet tudni…

Innováció az értékesítési módszer is

A Tesla Model 3 autóját. Még nem is gyártották, máris siker lett

Az új Tesla, a Model 3, 35, illetve 45 ezer eurós (350, illetve 500 km kapacitású, 10-15 millió forint) árával, a kaliforniai gyártó első, a középosztály számára is elérhető autója. Ezzel és a kiváló marketinggel magyarázható, hogy már a sorozatgyártás megindulása előtt 400.000 darab kelt el belőle.

Unikális, de tudatos üzletpolitika a Teslánál, hogy a sorozatgyártás első néhány száz darabját a cég munkatársai vásárolják meg. Ezzel a Tesla két legyet üt egy csapásra: 1. nyilvánvalóvá teszi, milyen jók az autók, a dolgozók se vesznek mást; 2. a sorozatgyártás első fázisában elkerülhetetlenek a kisebb hibák, ekkor még kikristályosodnak olyan pontok, ahol változtatni kell, mindezzel nem szembesülnek az igazi vásárlók, minden a cégén belül marad.

Hiánygazdasági viszonyok az amerikai autópiacon

Mivel a megrendelések száma még a Tesla várakozásait is felülmúlta és a cég nem rendelkezik a nagy múltú gyártok kapacitásával, késnek a kiszállítások. Ez olyan szituációt szült Amerikában, amely csak a létezett szocializmus  gépjárműpiacán volt ismert. A néhány, már kiszállított autót jóval a vételi ár felett lehet eladni a használt autó piacon. Az első, 150 ezer dolláros kínálati ár ugyan még a hisztéria közepette is a valóságtól elrugaszkodottnak bizonyult, de 10 ezer USD profitot könnyen elkönyvelhet, aki eladja frissen vásárolt Tesláját. Ráadásul ő zsebelheti be a kaliforniai állam busás elektroautó támogatás is.

Az első 50 darab Model 3-t 2017 nyarán vehették át a cégnél dolgozó megrendelők. Ez után a 1000 helyett csak 250 készült el a többi vásárló számára. Az összes megrendelt autót a mai napig nem sikerült legyártani. A Tesla 3-ból most 40 ezer fut az amerikai utakon. Az államokbeli előrendelések teljesítését az év végére ígérik a Teslánál. Az európai kiszállítások csak ez után kezdődnek. Kérdés, hogy mindennek ismeretében mennyire reális a 2020-ig 1 millió autó gyártásáról szóló ígéret.

Közvetlenül a gyártól

Amerikában az értékesítés viszonteladókon keresztül történik, akik szabadon határozzák meg az eladási árat, a beszerzési árra pedig ráteszik a maguk hasznát is. Néhány államban a gyártóknak egyenesen tilos a közvetlen autóeladás. Aki kocsit akar venni, betér egy független autótelepre, kipróbálja a kiszemelt járművet, ritkább esetben kifizeti, gyakrabban azon melegében hitelt vesz fel, majd el is hajt az új autójával. A Tesla ezzel a gyakorlattal is szakított: 1. kizárólag közvetlenül értékesít; 2. a bemutatótermekben csak kipróbálni lehet, megrendelni online kell; 3. hitelüzleteket nem bonyolít, autó csak fizetés ellenében van.

A Tesla szellemi terméke közkincs

Egy autó szabadalmak sokasága. Ezeket féltve őrzik a hagyományos gyártok. Nem úgy a Tesla. A cégfilozófia szerint az újítások közkinccsé tétele ugyan segíti a konkurenciát, viszont előbbre viszi az elektroautózást is. Ez pedig létkérdés, hisz korán sem lefutott meccs, hogy ezé, vagy éppen a hidrogén meghajtású autóké a jövő. Ha az elektroautónak sikerül az áttörés, abból a terület legdinamikusabb fejlődő cégeként leginkább a Tesla fog profitálni.

A kreativitásnak nem szabnak határt

Ha felmerül egy probléma csak az a fontos, hogy mielőbb meg legyen oldva, akár a legunortodoxabb módon is. Az, hogy „nem szokás így csinálni”, „ez máshogy szerepel a szakmai protokollban” nem érv. Minden megoldás alkalmazható, legyen az akár egy ragasztószalag a barkácsáruházból. Ez a szemlélet rengeteg felesleges kiadástól menti meg a céget, és a dolgozók kreativitását is serkenti. A fejlesztők megbeszélésein csak műszaki érvek és szempontok jönnek elő.

Sokat ad, de sokat is követel

A Tesla az elitegyetemek legtehetségesebb végzőseire vadászik álomba illő fizetést kínálva nekik. Mindehhez olyan döntési jogosítványokat kapnak szinte rögtön, amiről más autógyártók dolgozói nem is álmodhatnak. Ennek nem mond ellent, hogy a cégalapító és -vezető, Musk a legapróbb részletekig belefolyik a munkafolyamatokba. Mindent tudni, érteni akar. Ebben segíti legendásan gyors felfogóképessége. Nem ritka, hogy műszaki, beszerzési részletkérdésekben is maga hozza meg a végső döntést.

A Teslánál dolgozni mégsem fenékig tejfel. Musk egy érzéketlenségéről híres munkamániás maximalista.  Folyamatos csúcsteljesítmény vár el alkalmazottaitól is. Aki nem teljesít, vagy hibázik, rögtön repül. Ez azonban sokszor nem is akkora tragédia. Az ex-teslásokat a három nagy detroiti autógyártó rend szerint tárt kapukkal várja.

Supercharger – megújuló energiával

Az autó is energiát vesz fel. A Tesla ezt a piacot is magának követeli. Egyrészt a kaliforniai cég saját töltőhálózatot épített ki Supercharger néven, amelyből szinte kizárólag megújuló forrásból származó energia kerül az autókba. Nem akarják a véletlenre bízni, hogy a teslások tényleg ezt használják-e. Ezért egy olyan rendszert fejlesztettek ki a cégnél, amely 20 perc alatt 50%-ra tudja tölteni az akkumulátort. És, ami még ennél is fontosabb, az első Tesla tulajdonosok életre szóló töltési jogot kaptak! Ez ma már nem jár, de a Tesla imázsát tovább emelő marketingfogás hátas kitart.

Másrészt Musk két napkollektor és energiatároló rendszert gyártó, telepítő, üzemeltető céget is alapított, a Power Wall-t és a Solar City-t. Így otthon is tiszta forrásból lehet tölteni az autókat.

A megszállott cégalapító

Ki az az  Elon Musk? Zseni, megszállott. Forrás: Sky News

A cégalapító, Musk egy egyedülálló figura. Dél-Afrikában született. Nem akart sorkatona lenni az akkor még apardheid rendszer seregében. Kapóra jött, hogy anyja lévén kanadai állampolgár is volt. Azonban nem töltött sok időt az észak-amerikai országban, egyetemre már az USA-ba járt. Igaz, csak alapdiplomát, bachelor végzettséget szerzett. Unta a felsőoktatást, vállalkozni akart.

Első próbálkozása rögtön nagyot szólt. A PayPal ma már fogalom az online világban. A fizetési rendszert 2002-ben 1,5 milliárd USD-ért adta el az eBay-nek.

Musk jelenleg a Tesla és az említett két, a napenergiában utazó cég mellett két futurisztikus ötlet megvalósításán dolgozik.

Hyperloop – Musk egyik álma a sok közül

Az egyik a Hyperloop. Egy csőposta szerű személy- és áruszállító eszköz, amely 600 km-t 35 perc alatt tenne meg. Az ötletet a Los Angeles és San Francisco közötti időrabló ingázás adta Musknak. A két kaliforniai metropolisz között már zajlik a tervezés. A Hyperloop valószínűleg belátható időn belül valóság lesz. Egy hasonló projekten, igaz csak áruszállítási céllal, Svájcban is dolgoznak.

Bizonytalanabb a SpaceX jövője, amely az űrrepülést tenné mindenki számára elérhetővé egy másik, lakható bolygóra. Verne regényekbe illő ötlet. Az viszont tény, hogy a cég műholdakhoz és a Nemzetközi Űrállomáshoz üzemeltet már egyfajta charter járatokat. Az sem kizárt, hogy a felső tízezer vállalkozó kedvű tagjainak az űrturizmus a lá Charles Simonyi is igénye lenne.

Ha már egy tudományos-fantasztikus írót említettünk. Egyetlen dolog van, amire Musk a napi 12-16 óra munka mellett is fordít időt: az olvasás. Igazi könyvmoly. Az irodalomból merítem az ötleteket – mondja, amikor sikerei, kreativitása forrása felől érdeklődnek.

 

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik
Hirdetés

Friss

Karácsony: “Az életünkért küzdünk”. Fővárosi – BKIK közös terv a kilábalásért

Közös fővárosi gazdasági kilábalási stratégián dolgozik együtt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és a fővárosi önkormányzat a budapesti vállalkozásokkal - jelentették be a szervezetek vezetői a KKVHÁZ Zrt. és a BKIK közös online konferenciáján.

Tőzsde – Vegyes kezdés New Yorkban

Csekély változással, vegyes indexekkel indult a kereskedés szerdán az amerikai értékpapírpiacokon a negyedéves eredmény beszámolói szezon első jelentéseit megelőző kivárás keretében.

Erjedt konzerv miatt riasztott a Nébih

Rosszul tisztított, héjat és szárrészt is tartalmaz, erjedt szagú, utóíze pedig kellemetlen, savanyú, ezért fogyasztásra alkalmatlan a Görögországból származó, 820 grammos HELCOM Gyümölcssaláta - közölte a Nébih.

OECD: nemzetközi kooperációban kell újjáépíteni a világgazdaságot

A koronavírus-járványra és drámai következményeire való tekintettel a gazdaság új alapokra helyezett újjáépítését javasolja az OECD a krízishelyzetekkel szembeni ellenállóképesség erősítése érdekében.

Hírek

Keresik az év magyar hídját – szavazás

Az idei Év Hídja versenyben tíz ívhídra lehet szavazni, többek között a Tisza-tónál lévő Eger patak feletti kerékpároshídra, a szolnoki Tiszavirág gyaloghídra vagy a Varasdi völgy 30 méteres mélysége felett átívelő hídra - közölte a Hidászokért Egyesület és a Közlekedéstudományi Egyesület.

A Várba költözik a Pénzügyminisztérium – lezárult a közbeszerzés

Lezárultak az egykori Magyar Királyi Pénzügyminisztérium Szentháromság téri épületegyüttese rehabilitációjának második ütemére kiírt közbeszerzési eljárások - közölte a Pénzügyminisztérium.
Támogatott tartalom

Köszönet a kórházak dolgozóinak – itt az ideje, hogy közösen segítsünk!

A MARSO Kft. és a KLEBER abroncsmárka közös akcióban fejezte ki köszönetét a kórházak dolgozóinak: 12 intézmény számára tett lehetővé, hogy négy új abroncshoz kettő áráért jussanak hozzá, mintegy 23 millió forint értékben.

Bitcoin. Soha nem látott magasságokban az árfolyam

Rekordszintre, 64 ezer dollár fölé emelkedett a bitcoin jegyzése, miközben szerdán a Nasdaq piacra kerül bevezetésre a legnagyobb amerikai kriptotőzsde, a Coinbase Global Inc. részvénye.

Katás adómentesség – áprilisban is

Márciusra és áprilisra sem kell megfizetni a katát mintegy 120 ezer vállalkozásnak. Az adómentesség tízmilliárd forintot hagy az április elejéig zárva tartó üzleteknél és szolgáltatóknál, a vendéglátásban, a turizmusban, valamint a szabadidő ágazatban tevékenykedő kisvállalkozásoknál - közölte Tállai András.

Orbán: megvan a 3 millió beoltott Magyarországon

Hárommillió beoltott, újabb mérföldkő - jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök a Facebook-oldalán kedden.

Létrejött a Nemzeti Állatvédelmi Tanács

Közös érdekünk, hogy az állatvédelem és az állatjólét ügye Magyarországon a jövőben is biztos pillérekre, tudományos és szakmai alapokra épüljön - jelentette ki Nagy István agrárminiszter a Nemzeti Állatvédelmi Tanács alakuló ülésén.

Szja-bevallás. Hamarosan lejár egy fontos határidő

A NAV automatikusan elkészíti az szja-bevallási tervezeteket, de akinek nincs ügyfélkapu-regisztrációja, annak szerda éjfélig kérnie kell a tervezet postázását - hívta fel a figyelmet az adóhatóság.

Viharral, kiadós esővel és hóval – hidegfront érkezik

Markáns hidegfront érkezik viharos széllel, kiadós csapadékkal - közölte az Országos Meteorológiai Szolgálat veszélyjelzésében. Keddre a viharos szél miatt másodfokú figyelmeztetéseket is kiadtak. A magasabb hegyekben akár 10-20 centiméteres hótakaró is kialakulhat.

Fennakadások voltak a Vodafone-nál

Technikai probléma miatt fennakadásokat tapasztalhattak a Vodafone ügyfelei hétfőn délelőtt az ország keleti és déli részén a 2G és 3G szolgálatások működésében. A szolgáltató szakemberei azóta elhárították a problémát - közölte a távközlési vállalat.

Orvhalászat a Dunán: több faj is a kihalás szélére került

Az orvhalászat sodorja a kihalás szélére a Duna tokhalfajait. A hat tokhalféléből kettő már kihalt, négy súlyosan veszélyeztetett - jelentette a Természetvédelmi Világalap (WWF).

Koronavírus – Kambodzsában börtön jár a bujkáló fertőzötteknek

Akár öt év börtönt is kaphatnak ezentúl Kambodzsában azok az igazolt koronavírus-fertőzöttek, akik nem fordulnak orvoshoz - jelentette be az ország igazságügyi minisztériuma.

Gazdaság

Az ÁSZ szabályosnak találta az MNB gazdálkodását

Szabályszerűen működött a Magyar Nemzeti Bank 2018-ban és 2019-ben: irányítási, döntéshozatali és ellenőrzési rendszere, valamint gazdálkodási keretei is megfeleltek a jogszabályi előírásoknak - állapította meg az Állami Számvevőszék.

Újabb mérföldkőhöz ért a szuperállampapír

Átlépte az 5500 milliárd forintot a Magyar Állampapír Pluszba (MÁP+) befektetett megtakarítások értéke  - jelentette be a pénzügyminiszter.

Költségvetés – PM: 1144 milliárd forint az államháztartás első negyedévi hiánya

A járványügyi védekezés, a vakcinabeszerzések és a gazdaság újraindítását szolgáló intézkedések következtében 1144,1 milliárd forintos hiánnyal zárt március végén az államháztartás központi alrendszere - közölte a Pénzügyminisztérium.

Szja-bevallás. A NAV a tervezetek átnézésére figyelmeztet

Az szja-bevallási tervezet már csaknem egy hónapja elérhető a weben keresztül, a tervezetet mindenképpen érdemes átnézni, szükség esetén módosítani és beküldeni - hívta fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal

MNB – 36 milliós bírság a CIG biztosító korábbi vezetőinek

Személyi felelősségük is volt abban, hogy a cég az olaszországi határon átnyúló tiltott tevékenységet végzett, ezért a Magyar Nemzeti Bank összesen 36 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki a CIG EMABIT korábbi felsővezetőire, illetve szakmai vezetőire - közölte a jegybank.

Okostelefonos fizetés. A K&H bevezeti a Google Pay-t

Elsőként vezeti be a Google Pay okostelefonos fizetési megoldást a K&H Magyarországon. Ez újabb lendületet adhat a bankkártyás, azon belül is az okostelefonos fizetéseknek - közölte a pénzintézet.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom