Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Lezuhant az olajár - némi korrekcióra azonban számítanunk kell!
No menu items!

Lezuhant az olajár – némi korrekcióra azonban számítanunk kell!

Tavaly az utolsó negyedévben 40 százalékkal csökkent a kőolaj világpiaci ára. Január elején egyaránt 10 forinttal olcsóbb a dízelolaj és a benzin a hazai kutaknál. Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője szerint a hazai fogyasztók az év első részében a mostani, alacsonyabb árakra számíthatnak, de enyhébb emelkedés azért várható.

Pletser Tamás

– Kicsit túlesett az olajpiac azon a szinten, ami szerintem a 2019-es átlag lesz: ezért lassú emelkedésre számítok a következő hónapok során. Természetesen két oldalról kell közelítenünk. A kereslet és a kínálat felöl. A kereseti oldalon az a legizgalmasabb kérdés, hogy mi lesz az ázsiai, illetve a globális gazdasági növekedéssel? 2019 első napján jelent meg a decemberi kínai beszerzési index, ami elég sokkolóan negatív volt: 49,4 pont, ami jelzi, hogy alapvetően a gazdasági aktivitás csökkenésére számítanak a felek. Ez három éve a legalacsonyabb érték, és nem sok jót vetít előre: azt mutatja, hogy a keresletnövekedés gyengülhet ahhoz képest, amit a piac várna.

A kínálati oldalon több érdekesség is mutatkozik. Egyrészt az OPEC a  termelését januártól  szűkítette, a másik fontos kérdés, hogy májustól vajon milyen lesz az iráni export. Ekkor jár le ugyanis a Trump elnök által 8 országnak adott az iráni bojkott alóli mentesség. Végül a harmadik, és szerintem az eddigi legnagyobb meglepetés, hogy mi lesz az amerikai palaolaj termeléssel, ami nagyon érzékeny az olajár változásra, és a kitermelés jellegénél fogva rendkívül gyorsan tud reagálni? Most azt látjuk, hogy a WTI* ára 45 dollár alatt van, miközben jellemzően 50-55 dolláros az a határ, ami alatt a palaolaj termelése már negatívba fordul. 2019-re a piac napi 1,3 millió hordós kínálat növekedéssel számol az amerikai palaolaj tekintetében. Ha ezen az alacsony, vagyis veszteséges kitermelést jelentő szinten marad az ár, nagy kérdés, hogy az amerikai palaolaj termelők milyen mértékben fogják változtatni a termelésüket.

*A WTI (West Texas Intermediate) a legfontosabb irányadó olajár az Amerikában. A NYMEX (New York Mercantile Exchange) határidős tőzsdéjén jegyzett, Amerikában kitermelt, alacsony kéntartalmú olajtípust, az úgynevezett könnyű kőolajat takarja, aminek döntő többségét az államokban finomítják és használják fel. Ebbe a típusba illik a palaolaj is.

– Az árnövelő, vagy árcsökkentő hatások milyen gyorsan gyűrűznek be a magyar piacra?

– Szinte azonnal. Persze ne feledjük, hogy mi most a nyersolaj áráról beszélünk, de az egyes termékek ára némileg el tud térni ettől. Így amikor benzint, vagy dízelt tankolunk, nem olajat, hanem terméket vásárolunk, és a kettő közti különbség azért jelentősen el tud térni egymástól. Tavaly például a dízel esetében már megtapasztalhattuk, hogy a negyedik negyedévben milyen mértékben szétnyílt a benzinnel szembeni olló.

– Ráadásul a dollár árfolyam is erősen determinálja a történetet.

– Igen, mivel az olaj árának nemzetközi jegyzése dollárban történik, ami tavaly erősödést mutatott és azóta is stabilan erős. Ugyanakkor ez is többismeretlenes egyenlet, sokat számít, hogy mi lesz a FED kamatemelésekkel és azok hatásával és általában milyen lesz a globális gazdasági kilátás. Én nem nagyon várok a dollár-forint viszonyban jelentős változást.

– Vagyis ha a következő negyedévet vesszük alapul, a magyarországi üzemanyag felhasználók stabilan a mostani, alacsonyabb árszinttel számolhatnak?

– Azt gondolom, igen. Ugyanakkor középtávon  a mostaninál valamelyest magasabb árakkal számolok. De nem hiszem, hogy elszállnak az árak Ami viszont jó eséllyel elmondható: a dízel-benzin ár közötti jelentős rés, az megmaradhat. Sőt, talán még tovább is nőhet idén.

– Ami érdekes, tavaly és a jó pár éve is felröppent a hír, hogy az üzemanyag ára literenként akár az 500 forintot is elérheti. Mire ez a rémisztgetés? 2018 végére gyakorlatilag 40 százalékkal csökkent az olaj ára.

– Azt fontos figyelembe venni, hogy az olajpiac relatíve kicsinek mondható, ami viszonylag érzékeny a változásokra. Ha mondjuk a kínálati oldalon hirtelen megváltozik valami, akkor az egész képlet gyorsan megváltozhat a drágulás, vagy az áresés irányába. Most látszik, hogy az olajár nagyon alacsony és nagy feszültséget okoz a kitermelő országokban. Ha az így kialakuló válság eszkalálódik, pillanatok alatt jelentősen növekedhetnek az árak.

Abban, hogy 2018 végén jócskán lezuhant az olaj ára, a kereslet csökkenés, a túlkínálat mellett annak is szerepe volt, hogy nagyon komoly spekuláció alakult ki az olajár emelkedésére. Mostanra ez a spekulációs nyomás, teljesen eltűnt. Azok a befektetők, akik arra játszottak, hogy áremelkedés lesz, úgymond kizáródtak a piacról, mert le kellett zárniuk a pozíciójukat és jelentős veszteségeket szenvedtek el. Így most egyelőre olyan, mintha teljesen üres lappal indulna a piac. A kérdés pedig immár az, hogy azok a befektetők, meg alapok, akik megégették magukat, mernek-e újra olajat venni az árutőzsdén úgy, hogy különben most a fundamentális kép, inkább az áremelkedés felé mutat.

Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Generációs felmérés: nem mindenki az idősektől kér tanácsot

Az Allianz Hungária Zrt. az egyes generációk különböző életterületeken való tudásmegosztását vizsgáló májusi, nem reprezentatív kutatása szerint a megkérdezettek közel 90 százaléka szokott tanácsot kérni más generáció tagjaitól, közülük közel 60 százalék nála idősebbektől és fiatalabbaktól is.

Így lehet fenntartható a termelésünk és a fogyasztásunk az ÁSZ szerint

Nem kérdés, hogy a pazarlás drága. Akkor fogyasztunk és termelünk felelősen, ha a szolgáltatások és termékek alapvető szükségleteinket kielégítik, jobb élethelyzetet teremtenek, ugyanakkor minimálisra csökken a természeti erőforrások kiaknázása, a veszélyes anyagok felhasználása, valamint a hulladék- és szennyezőanyag-kibocsátás - állapította meg friss elemzésében az Állami Számvevőszék.

Családbarát Munkahely címet kapott a METRO

Családbarát Munkahely címet kapott a METRO magyarországi áruházlánca. A nagy múltú nemzetközi vállalat elsősorban rugalmas, az egyedi élethelyzetekhez igazodó munkaidő- és juttatási megoldásaival érdemelte ki az elismerést - közölte a vállalat.

Így adózhatunk jövőre

A magyar kormány benyújtotta az Országgyűlés elé a 2023. évi költségvetési törvényjavaslatát. A BDO hazai szakértői minden eddiginél részletesebben megvizsgálták a javaslat adózást érintő változásait, amiket Orbók Ilona, a BDO Magyarország adótanácsadási üzletágának ügyvezetője foglalt össze pontokba szedve.

Hírek

Generációs felmérés: nem mindenki az idősektől kér tanácsot

Az Allianz Hungária Zrt. az egyes generációk különböző életterületeken való tudásmegosztását vizsgáló májusi, nem reprezentatív kutatása szerint a megkérdezettek közel 90 százaléka szokott tanácsot kérni más generáció tagjaitól, közülük közel 60 százalék nála idősebbektől és fiatalabbaktól is.

Családbarát Munkahely címet kapott a METRO

Családbarát Munkahely címet kapott a METRO magyarországi áruházlánca. A nagy múltú nemzetközi vállalat elsősorban rugalmas, az egyedi élethelyzetekhez igazodó munkaidő- és juttatási megoldásaival érdemelte ki az elismerést - közölte a vállalat.

Csehország az Európai Unió Tanácsának soros elnöke

Július elsejével Csehország átvette az Európai Unió Tanácsának féléves soros elnökségét Franciaországtól. Tevékenységét olyan politikai prioritások fogják vezérelni, amelyek reagálnak a jelenlegi geopolitikai helyzetre, különösen Oroszország Ukrajna elleni háborújára, valamint a konfliktus okozta gazdasági kihívásokra.

Új vezető a Microsoft Magyarország élén

Július 1-től Szabó Péter irányítja a Microsoft Magyarországot - közölte a társaság.

Újabb tíz évig ingyen roamingolhatunk az EU-n belül

Ma, július 1-jén hatályba lépett az a szabályozás, amely a következő tíz évben is lehetővé teszi, hogy többletköltségek nélkül legyen használható a mobiltelefon az Európai Unión belül tett utazások során.

Budapesti járatokat is törölni kell a repülési káosz miatt

Az európai repülőtereken tapasztalható munkaerőhiány, amely a légiforgalom nyári emelkedésével párosul, elsősorban a földi kiszolgálásban okoz fennakadásokat, ami miatt járatkésések vagy kimaradások is előfordulnak. A problémák a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is éreztetik hatásukat - közölte a Budapest Airport.

Altató- és lélegeztetőgép kartellt tárt fel a GVH – 670 milliós bírság

A Gazdasági Versenyhivatal csaknem 670 millió forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki, amiért négy jelentős piaci szereplő már a közbeszerzési kiírás előtt felosztott egymás között egy állami altató- és lélegeztetőgép tendert.

Londonban és Párizsban is folytatódik a reptéri káosz

A londoni Heathrow-n és a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren is újabb járattörlések várhatók, mivel az üzemeltetők arra számítanak, hogy az utazási káosz a nyár további részére is áthúzódik.

Gazdaság

Elindult a Széchényi MAX – az új támogatott hitelprogram

A Széchenyi kártya program MAX hiteltermékeinek a kamata 0,5-3,5 százalék között van, azaz jóval elmaradnak a piacon jellemző 10 százalék feletti kamatoktól.

Újra igényelhető nulla százalékos kkv-hitel az MFB-nél

Újra igényelhetnek nulla százalékos hitelt pénzügyi stabilitásuk megőrzésére a Közép-Magyarországi régión kívüli kkv-k a Magyar Fejlesztési Banknál.

Nem várt sokat az MNB: itt az újabb kamatemelés

Ahogy azt a keddi kamatdöntő ülést követően a Magyar Nemzeti Bank bejelentette, csütörtöktől összezárt az alapkamat és a piacon irányadónak tekintett egyhetes betét kamata. A jegybank az előző hetinél 50 bázisponttal magasabb 7,75 százalékos kamattal hirdette meg az egyhetes betétet a csütörtöki akcióra.

MNB: több százezer forintos többletköltséget jelenthet a moratóriumban maradás

A Magyar Nemzeti Bank azt javasolja az ügyfeleknek, hogy csak nehéz helyzetben, tartalékok híján lévők maradjanak a törlesztési moratóriumban, mert az több százezer forintos többletköltséget jelenthet a hiteleseknek.
Az adatkezelési tájékoztatót elolvastam és elfogadom