Kezdőlap Fókuszban 17 év Párizsban. Franciaország, német szemmel
No menu items!

17 év Párizsban. Franciaország, német szemmel

A Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósítója 17 év után elhagyja Párizst. Mi változott két évtized alatt? – teszi fel a kérdést. „Sok minden, mégis kevés!” Az ellentmondásos válaszra cikke ad magyarázatot. Petrus Szabolcs összefoglalója.

Szeretik a forradalmat

A Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósítója

Christian Schubert egyik utolsó útja tudósítóként Párizsból Nizzába vezet. Vonattal utazik, hisz a TGV hat óra alatt teszi meg az ezer kilométert, ami kocsival legalább tíz óráig tartana. Ráadásul Marseille és Nizza között fut Franciaország legszebb vasútvonala. A Côte d’Azur parti vonal országos téma lett az elmúlt hetekben: a tartományi kormány egy német magántárságnak adta a regionális személyszállítás koncesszióját. Az állami társaság, az SNCF elvesztette az 1937-es alapítása óta élvezett monopóliumát a regionális vasúti közlekedésben!

Ami más országokban természetesnek látszik, arról a franciák sokáig hallani sem akarták. De amikor az amúgy is gyakran sztrájkoló vasutasok a COVID-válság ellenére béremelést akartak és munkabeszüntetéseket tartottak, a franciák elvesztették a türelmüket. „Ilyen Franciaország. A változások sokáig elmaradnak. Majd hirtelen, forradalmi sebességgel zajlanak le” – írja Schubert.

Század – forduló

A vasutat más vonatkozásban is jó példának tartja az elmúlt két évtizedre. Amikor 2004-ben Párizsba költözött, a Gare d’Austerlitz F-csarnoka a postavonatok rakodóállomása volt. A levél- és csomagküldés rendszere 100 éve változatlanul folyt. Ma a csarnok exkluzív rendezvények helyszíne és start-up irodaházzal bővült ki.

A 250 millió eurós beruházás a milliárdos távközlési vállalkozó, Xavier Niel projektje. „Hat évvel a nyitás után a nemzetközi hightech fontos nemzetközi bázisa vagyunk” – mondja a központ vezetője, a 36 éves Roxanne Varza, aki amúgy a Szilícium-völgyben született perzsa származású szülőktől, de kínai-francia start-upos férje jóvoltából francia állampolgár.

Az F állomás a világ legnagyobb induló campusa Kép / Forrás / CB

„A francia gazdaság az elmúlt években valóban megújult” – erősíti meg a FAZ riportere Varza szavait. A start-up központot az ország megújításának ígértével választást nyerő Emmanuel Marcon nyitotta meg röviddel győzelme után. „Ne féljetek sokat keresni!” – hívta a kezdő vállalkozókat. „A sikeretek fel fogja rázni az egész francia gazdaságot. Minden francia profitálni fog” – folytatta Macron. A korábbi elnökök sosem beszéltek hasonló hangnemben.

Macron és a sárga mellényesek

Képek / Forrás / FAZ

Macron a ’sárgamellényesek’ 2018-ban kezdődött tüntetései óta visszafogottabban beszél. Tudja, hogy a ’sárgamellényesek’ az alsó középosztály tagjait képviselik, akik jóval többen vannak, mint a sikeres vállalkozók. A jövő évi elnökválasztásra gondolva nem akarja, hogy Le Pen táborát növeljék. Az alsó középréteg tagjai a globalizáció és az ennek következtében szerkezetet váltott francia gazdaság napi megélhetési gondokkal küzdő vesztesei. Ipari munkahelyeik Ázsiába vándoroltak.

Macron a nyugdíjreform leállításával és sokmilliárdos jóléti juttatásokkal tudta lecsendesíteni a ’sárgamellényeseket’. E mellett a sztrájkok és tiltakozások megritkulásában szerepe volt a 115 ezer halálos áldozatot követelő COVID okozta sokknak is. Az elnök tudja, hogy vékony jégen táncol: az elégedetlenség mélyebb okai nem szűntek meg.

„Franciaország a család ezüstjét éli fel”

„A jövő legnagyobb kihívása a három évtizede deficites költségvetés és a növekvő államadósság kezelése” – mondta 2004-ben az akkor gazdasági miniszter, Nikolas Sarközy. Macron jóléti juttatásai és a COVID-válság felel azért, hogy a probléma tovább súlyosbodott. Az államadósság sosem látott magasságba, a GDP 116 százalékára emelkedett!

„Költségvetési és külkereskedelmi mérleg hiány egyszerre. Ikerdeficit. A legrosszabb párosítás. És már évtizedek óta tart. Franciaország a család ezüstjét éli fel” – idézi az FAZ tudósítója a neves francia közgazdászt, Jean-Marc Danielt, a párizsi elit egyetem, az ESCP professzorát.

Munkanélküliség és munkaerőhiány

Az elszegényedő Franciaországgal leginkább az észak-francia kisvárosokban és a metropoliszok elővárosi lakótelepein lehet szembesülni: nincs munkahely, bezártak az üzletek, felszámolták a postát, az iskolát és sokszor a vasútállomást is, kilátástalanság és munkanélküliség uralkodik.

Az állástalanok aránya csakúgy, mint két évtizede, 8 százalék körüli van. A képet árnyalja, hogy a fiatalok aránya Észak-Franciaországban 20 százalék, szintén, mint 2004-ben. A számok azonban nem állandóak. A 2008 világgazdasági válság után megugrott az állástalanok aránya. Macron a munkajog flexibilisebbé tételével és a duális képzés erősítéséve fordítotja meg a trendet. Az oktatási rendszer reformja különösen fontos, mert a munkanélküliség munkaerőhiánnyal párosul: hiányzik a fiatal, szakképzett munkaerő.

A sikeres Franciaország

A francia gazdaság összképét szépíti, hogy a világ 500 legnagyobb vállalata között 26 francia van, csak eggyel kevesebbet, mint német! A legnagyobb tőzsdei értékű európai cég is francia: az LVMH, a világ vezető luxusmárka-csoportja, amely a Moët pezsgőpincészet, a Hennessy konyakgyártó és a Louis Vuitton egyesüléséből alapult 1987-ben. Az LVMH értékét a szintén a luxusszegmensben aktív L’Oréal és a Hermés részvényeinek árával összeszámolva gigantikus, 770 milliárd eurót kapunk.

A hetedik legnagyobb bank a világon Kép / Forrás / Wikipedia

Nemzetközileg jegyzettek a francia bankok is. A BNP Paribas, a Société Générale, Crédit Agricole és a Groupe BPCE a világ 20 legfontosabb pénzintézete közé tartozik. Sok éves válság után felszállóágban van a két francia autókonszern, a Citroën-Peugeot-Opel csoport (PSA) és a Renault-Nissan-Mitsubishi trió is.

Az óriáscégek és a strat-upok sikerében szerepet játszhat, hogy Franciaország a World Economic Forum versenyképességi listáján a 22-ről a 16. helyre lépett elő. A digitalizáció terjedésében pedig az első a G8 államok között!

Száguldó Franciaország

Egy gyarapodó országról árulkodnak a párizsi utcaképet meghatározó infrastrukturális fejlesztések is: egyszerre épül 200 km metró és gyorsvasút, 68 állomás, egy főpályaudvar és 400 km bicikliút.

A központi pályaudvar villámgyorssá teszi az átszállást a fővárosban, jól kiegészítve a világ élvonalába tartozó nagysebességű vasutat. A TGV a 700 kilométeres Párizs-Marseille utat 3 óra alatt teszi meg! „Az utolsó párizsi hétvégénken akár le is ugorhatunk a Riviérára!” – zárja cikkét Christian Schubert, aki családjával Rómába költözik, hogy a jövőben az itáliai eseményekről tudósítsa az FAZ olvasóit.

Petrus Szabolcs

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Stratégiai partnerség a rugalmasabb csomagátvételért

A GLS Hungary csomaglogisztikai szolgáltató több mint 2000 futárból, 88 depóból, egy központi csomagszortírozó üzemből és több mint 3500 átadópontból álló hálózatával Magyarország teljes területén elérhető.

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul

A nyilvános cégadatok szerint 2024-ben a cégcsoport árbevétele 305 milliárd forint, korrigált adózott eredménye közel 40 milliárd forint vol.

December közepétől jön az éves ország- és vármegyebérlet

A bérletek körét a mentrendváltástól újabb megoldással bővítik, december közepétől váltható lesz az éves ország- és vármegyebérlet is, így nem kell havonta az új bérlet vásárlására figyelni

Újra árverésre kerül Salgótarján üresen álló híres szállodatornya

A toronyépület 84 szobás hotelként működött, ma viszont szinte szerkezetkész állapotban várja új tulajdonosát. Az árverés 270 millió forintos kikiáltási árról indul, ami négyzetméterre vetítve mindössze 75 ezer forintot jelent.
Hirdetés

Hírek

Stratégiai partnerség a rugalmasabb csomagátvételért

A GLS Hungary csomaglogisztikai szolgáltató több mint 2000 futárból, 88 depóból, egy központi csomagszortírozó üzemből és több mint 3500 átadópontból álló hálózatával Magyarország teljes területén elérhető.

A Videoton Holding idei árbevétele 300 milliárd forint körül alakul

A nyilvános cégadatok szerint 2024-ben a cégcsoport árbevétele 305 milliárd forint, korrigált adózott eredménye közel 40 milliárd forint vol.

December közepétől jön az éves ország- és vármegyebérlet

A bérletek körét a mentrendváltástól újabb megoldással bővítik, december közepétől váltható lesz az éves ország- és vármegyebérlet is, így nem kell havonta az új bérlet vásárlására figyelni

Újra árverésre kerül Salgótarján üresen álló híres szállodatornya

A toronyépület 84 szobás hotelként működött, ma viszont szinte szerkezetkész állapotban várja új tulajdonosát. Az árverés 270 millió forintos kikiáltási árról indul, ami négyzetméterre vetítve mindössze 75 ezer forintot jelent.

Fenntartható módon készülnek a bécsiek a karácsonyra

A 48er-Tandler a beérkező adományokat értékesíti, vagy adott esetben jótékonysági szervezeteknek adja.

Újabb 10 százalékkal emelkedik a szakképzésben oktatók bére 2026 január 1-jével

2020 óta ez az ötödik béremelés, 30 százalékkal kezdődött, majd folytatódott 15 százalékkal, 32 százalékkal, 21 százalékkal, most pedig újabb 10 százalékos béremelés lesz, vagyis 2010 óta két és félszeresre emelkednek a bérek.

Megtartotta vezető importőri pozícióját a Porsche Hungaria az idén

Az Audi, Cupra, SEAT, Skoda, Volkswagen és VW-haszonjárművek modelljeiből az idén 29 500-at adtak el Magyarországon, ez ötszázalékos bővülés a 2024. évihez képest.

BKK: szombattól indul a Pesterzsébet és a belváros közötti kapcsolatot biztosító az új 223E buszjárat

A fejlesztés részeként a BKK új buszsávot alakított ki a Boráros tér és a Bakáts utca között.
Hirdetés

Gazdaság

NGM: Magyarország pénzügyei rendezettek, a költségvetés stabil

Októberben (egy hónap alatt) a központi alrendszer 339,0 milliárd forint hiánnyal zárt, szemben az előző évi azonos havi 427,0 milliárd forintos hiánnyal.

10 újdonság, amit a magyar revolutosok megkaphatnak a közeljövőben

Érkeznek a hírek a sajtóban arról, hogy a Revolut megnyitotta a magyarországi fióktelepét. De azt már kevesen tudják, hogy az jogilag már évek óta...

Nem a párna a pénz legjobb helye az inflációban

Akciós bankbetétekkel rövid távon is kivédhető a pénzromlás

Óvatosan fektetnek be a magyarok, a pénzügyi műveltség és a digitális bizalom erősítésre szorul

Az XTB egy nemzetközi befektetési applikáció, amelynek világszerte több mint 2 millió felhasználója van. A befektetési szolgáltató XTB csoport több mint 1300 munkavállalót foglalkoztat.