Kezdőlap Fókuszban 17 év Párizsban. Franciaország, német szemmel
No menu items!

17 év Párizsban. Franciaország, német szemmel

A Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósítója 17 év után elhagyja Párizst. Mi változott két évtized alatt? – teszi fel a kérdést. „Sok minden, mégis kevés!” Az ellentmondásos válaszra cikke ad magyarázatot. Petrus Szabolcs összefoglalója.

Szeretik a forradalmat

A Frankfurter Allgemeine Zeitung tudósítója

Christian Schubert egyik utolsó útja tudósítóként Párizsból Nizzába vezet. Vonattal utazik, hisz a TGV hat óra alatt teszi meg az ezer kilométert, ami kocsival legalább tíz óráig tartana. Ráadásul Marseille és Nizza között fut Franciaország legszebb vasútvonala. A Côte d’Azur parti vonal országos téma lett az elmúlt hetekben: a tartományi kormány egy német magántárságnak adta a regionális személyszállítás koncesszióját. Az állami társaság, az SNCF elvesztette az 1937-es alapítása óta élvezett monopóliumát a regionális vasúti közlekedésben!

Ami más országokban természetesnek látszik, arról a franciák sokáig hallani sem akarták. De amikor az amúgy is gyakran sztrájkoló vasutasok a COVID-válság ellenére béremelést akartak és munkabeszüntetéseket tartottak, a franciák elvesztették a türelmüket. „Ilyen Franciaország. A változások sokáig elmaradnak. Majd hirtelen, forradalmi sebességgel zajlanak le” – írja Schubert.

Század – forduló

A vasutat más vonatkozásban is jó példának tartja az elmúlt két évtizedre. Amikor 2004-ben Párizsba költözött, a Gare d’Austerlitz F-csarnoka a postavonatok rakodóállomása volt. A levél- és csomagküldés rendszere 100 éve változatlanul folyt. Ma a csarnok exkluzív rendezvények helyszíne és start-up irodaházzal bővült ki.

A 250 millió eurós beruházás a milliárdos távközlési vállalkozó, Xavier Niel projektje. „Hat évvel a nyitás után a nemzetközi hightech fontos nemzetközi bázisa vagyunk” – mondja a központ vezetője, a 36 éves Roxanne Varza, aki amúgy a Szilícium-völgyben született perzsa származású szülőktől, de kínai-francia start-upos férje jóvoltából francia állampolgár.

Az F állomás a világ legnagyobb induló campusa Kép / Forrás / CB

„A francia gazdaság az elmúlt években valóban megújult” – erősíti meg a FAZ riportere Varza szavait. A start-up központot az ország megújításának ígértével választást nyerő Emmanuel Marcon nyitotta meg röviddel győzelme után. „Ne féljetek sokat keresni!” – hívta a kezdő vállalkozókat. „A sikeretek fel fogja rázni az egész francia gazdaságot. Minden francia profitálni fog” – folytatta Macron. A korábbi elnökök sosem beszéltek hasonló hangnemben.

Macron és a sárga mellényesek

Képek / Forrás / FAZ

Macron a ’sárgamellényesek’ 2018-ban kezdődött tüntetései óta visszafogottabban beszél. Tudja, hogy a ’sárgamellényesek’ az alsó középosztály tagjait képviselik, akik jóval többen vannak, mint a sikeres vállalkozók. A jövő évi elnökválasztásra gondolva nem akarja, hogy Le Pen táborát növeljék. Az alsó középréteg tagjai a globalizáció és az ennek következtében szerkezetet váltott francia gazdaság napi megélhetési gondokkal küzdő vesztesei. Ipari munkahelyeik Ázsiába vándoroltak.

Macron a nyugdíjreform leállításával és sokmilliárdos jóléti juttatásokkal tudta lecsendesíteni a ’sárgamellényeseket’. E mellett a sztrájkok és tiltakozások megritkulásában szerepe volt a 115 ezer halálos áldozatot követelő COVID okozta sokknak is. Az elnök tudja, hogy vékony jégen táncol: az elégedetlenség mélyebb okai nem szűntek meg.

„Franciaország a család ezüstjét éli fel”

„A jövő legnagyobb kihívása a három évtizede deficites költségvetés és a növekvő államadósság kezelése” – mondta 2004-ben az akkor gazdasági miniszter, Nikolas Sarközy. Macron jóléti juttatásai és a COVID-válság felel azért, hogy a probléma tovább súlyosbodott. Az államadósság sosem látott magasságba, a GDP 116 százalékára emelkedett!

„Költségvetési és külkereskedelmi mérleg hiány egyszerre. Ikerdeficit. A legrosszabb párosítás. És már évtizedek óta tart. Franciaország a család ezüstjét éli fel” – idézi az FAZ tudósítója a neves francia közgazdászt, Jean-Marc Danielt, a párizsi elit egyetem, az ESCP professzorát.

Munkanélküliség és munkaerőhiány

Az elszegényedő Franciaországgal leginkább az észak-francia kisvárosokban és a metropoliszok elővárosi lakótelepein lehet szembesülni: nincs munkahely, bezártak az üzletek, felszámolták a postát, az iskolát és sokszor a vasútállomást is, kilátástalanság és munkanélküliség uralkodik.

Az állástalanok aránya csakúgy, mint két évtizede, 8 százalék körüli van. A képet árnyalja, hogy a fiatalok aránya Észak-Franciaországban 20 százalék, szintén, mint 2004-ben. A számok azonban nem állandóak. A 2008 világgazdasági válság után megugrott az állástalanok aránya. Macron a munkajog flexibilisebbé tételével és a duális képzés erősítéséve fordítotja meg a trendet. Az oktatási rendszer reformja különösen fontos, mert a munkanélküliség munkaerőhiánnyal párosul: hiányzik a fiatal, szakképzett munkaerő.

A sikeres Franciaország

A francia gazdaság összképét szépíti, hogy a világ 500 legnagyobb vállalata között 26 francia van, csak eggyel kevesebbet, mint német! A legnagyobb tőzsdei értékű európai cég is francia: az LVMH, a világ vezető luxusmárka-csoportja, amely a Moët pezsgőpincészet, a Hennessy konyakgyártó és a Louis Vuitton egyesüléséből alapult 1987-ben. Az LVMH értékét a szintén a luxusszegmensben aktív L’Oréal és a Hermés részvényeinek árával összeszámolva gigantikus, 770 milliárd eurót kapunk.

A hetedik legnagyobb bank a világon Kép / Forrás / Wikipedia

Nemzetközileg jegyzettek a francia bankok is. A BNP Paribas, a Société Générale, Crédit Agricole és a Groupe BPCE a világ 20 legfontosabb pénzintézete közé tartozik. Sok éves válság után felszállóágban van a két francia autókonszern, a Citroën-Peugeot-Opel csoport (PSA) és a Renault-Nissan-Mitsubishi trió is.

Az óriáscégek és a strat-upok sikerében szerepet játszhat, hogy Franciaország a World Economic Forum versenyképességi listáján a 22-ről a 16. helyre lépett elő. A digitalizáció terjedésében pedig az első a G8 államok között!

Száguldó Franciaország

Egy gyarapodó országról árulkodnak a párizsi utcaképet meghatározó infrastrukturális fejlesztések is: egyszerre épül 200 km metró és gyorsvasút, 68 állomás, egy főpályaudvar és 400 km bicikliút.

A központi pályaudvar villámgyorssá teszi az átszállást a fővárosban, jól kiegészítve a világ élvonalába tartozó nagysebességű vasutat. A TGV a 700 kilométeres Párizs-Marseille utat 3 óra alatt teszi meg! „Az utolsó párizsi hétvégénken akár le is ugorhatunk a Riviérára!” – zárja cikkét Christian Schubert, aki családjával Rómába költözik, hogy a jövőben az itáliai eseményekről tudósítsa az FAZ olvasóit.

Petrus Szabolcs

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Zsolnay Fényfesztivál 2025 – elvarázsolt fénykert

Fénnyel festett történelmi épületek, tüllök tengerén lebegő fénylények, interakció a mesterséges intelligenciával – a Zsolnay Fényfesztivál 2025-ben is minden érzékszervedet elvarázsolja.

Mátyás király és Dracula kultuszára alapozó élménypark létesül Csíkszeredában

Mátyás király és Dracula kultuszára építő, az erdélyi nemzetiségeket és Erdély középkorát bemutató élménypark létesül Csíkszeredában 56 millió eurós beruházással

Közlekedési beruházásokról döntött a kormány

A kormány a múlt héten döntött egy új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között, továbbá egy új cargo repülőtér építéséről.

Murakeresztúr kör az Év kerékpárútja 2025-ben

Az Év kerékpárútja címet hatodik éve dönti el szavazással a nagyközönség, idén a Murakeresztúr kör nyerte el a címet 2938 szavazattal -
Hirdetés

Hírek

Zsolnay Fényfesztivál 2025 – elvarázsolt fénykert

Fénnyel festett történelmi épületek, tüllök tengerén lebegő fénylények, interakció a mesterséges intelligenciával – a Zsolnay Fényfesztivál 2025-ben is minden érzékszervedet elvarázsolja.

Mátyás király és Dracula kultuszára alapozó élménypark létesül Csíkszeredában

Mátyás király és Dracula kultuszára építő, az erdélyi nemzetiségeket és Erdély középkorát bemutató élménypark létesül Csíkszeredában 56 millió eurós beruházással

Közlekedési beruházásokról döntött a kormány

A kormány a múlt héten döntött egy új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között, továbbá egy új cargo repülőtér építéséről.

Murakeresztúr kör az Év kerékpárútja 2025-ben

Az Év kerékpárútja címet hatodik éve dönti el szavazással a nagyközönség, idén a Murakeresztúr kör nyerte el a címet 2938 szavazattal -

A Pepsi gyártása hazatér Magyarországra

A Szentkirályi Magyarország Kft. beruházása nyomán hazatér a Pepsi gyártása, innentől kezdve a hazai boltok piacain megtalálható Pepsi termékeket import helyett helyben fogják gyártani

Újraélesztheti a hagyományos építkezést – Visszatérhet a nádtető?

A technológia bár továbbra is népszerű, a nádtetős építkezés terjedését az elmúlt évtizedekben jelentősen visszavetette a tűzveszély. Egy tűzbiztonsági áttörésnek köszönhetően azonban újra reneszánszát élheti ez a megoldás.

Befagytak a hitelkamatok, a személyi kölcsönök kamatcsökkenése is megtorpant

Alig változtak a hitelkamatok, mindössze egy bank hajtott végre nagyobb kamatmódosítást a hónap elején. Az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők drágábban juthatnak szabad felhasználású személyi kölcsönhöz, mint korábban, az átlagosnál magasabb jövedelemmel rendelkezők azonban kamatcsökkentésnek örülhetnek. A

A Mol Limo belépett a klasszikus autókölcsönzés piacára

A Mol Limo elindította hétfőn a klasszikus autókölcsönzést, a Mol Limo RENT A CAR 0–24 órában elérhető -
Hirdetés

Gazdaság

Devizapiac – Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama

Vegyesen alakult hétfő reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Családban marad a pénz: ennyit nyerhetnek a családtagok, ha közösen bankolnak

Hatékonyan menedzselhetők akár egy többgenerációs család pénzügyei is, ma már több bank is kínál erre alkalmas szolgáltatásokat. A közös bankolással akár több ezer forintot is spórolhatnak havonta, emellett a pénzügyi tudatosságot is fejleszthetik

Az MNB üdvözli a jegybanktörvény módosítását

A jegybank a jövőben kizárólag a törvényben meghatározott alapfeladatok ellátására fókuszál, elkötelezett az intézmény átlátható és hatékony működése mellett

Július 1-től újabb szigor az online számlaadat-szolgáltatásban. Itt van mire figyeljünk.

Az Online Számla rendszerbe jelentett számlaadatok pontosságának javítása érdekében újabb szigorítás várható a Nemzeti Adó- és Vámhivatal részéről a figyelmeztető- (WARNING) és hibaüzenetek (ERROR) kapcsán,