Jön az országos Deutschlandticket Németországban: a 49 euróba kerülő havi bérlet – a 9 eurós jegy utódja – április 3-tól lesz megvásárolható. De hol és meddig érvényes, illetve hogyan beszerezhető?
A német autóklub, az ADAC közlése szerint a tömegközlekedési eszközökre szóló 49 eurós havi bérlet május 1-től lesz érvényes. A hivatalos értékesítés azonban a tervek szerint már április 3-án elkezdődik. A Deutschlandticket chipkártyaként vagy mobiltelefonos jegyként lesz kapható, továbbá egy átmeneti időszakban a tervek szerint papíralapú, QR-kóddal ellátott formában is kínálják majd.
Az új jegy 49 eurós árával sokkal olcsóbb, mint sok más bérlet a német nagyvárosi területeken. Az ár azonban úgynevezett bevezető ár. Ezért a későbbiekben emelésre lehet számítani.
Mivel a szövetségi kormány több milliárd euróval támogatja a közlekedési vállalatokat, hogy kompenzálja a 49 eurós jegy által okozott bevételkiesést, a projekt uniós szinten állami támogatási jogi kérdéseket vet fel, ezért még az Európai Bizottság jóváhagyására is szükség van.
Meddig lesz érvényes?
Mivel havi bérletről van szó, a Deutschlandticket csak havi előfizetés formájában érhető el. Automatikusan megújul, ha a tulajdonos nem mondja le időben. Elődjéhez, a 9 eurós tickethez hasonlóan ez is személyre szóló jegy, és nem átruházható. Az előfizetés havonta felmondható. Hat év alatti gyermekeknek nincs szükségük jegyre.
Hol lesz érvényes?
A 49 eurós jegy Németország-szerte érvényes lesz az összes helyi tömegközlekedési buszon, villamoson és vonaton, illetve a regionális vonatokon. Nem lehet használni az első osztályon, valamint nem lesz érvényes a ICE, IC, EC és a Flixtrain vonatokon.
Hol vásárolható meg?
A Deutschlandticket a tervek szerint bármelyik nagy német tömegközlekedési vállalatnál megvásárolható lesz személyesen és az interneten is. Online elővásárlásra a hivatalos oldalon is lesz lehetőség.
Meddig marad 49 euró?
A 49 eurós jegyre kétéves bevezető időszakot terveznek. De már a második évtől – azaz 2024-től – drágulhat a jegy. A tervek szerint ugyanis árdinamizálást hajtanak végre: az előfizetési díj automatikusan az infláció mértékével emelkedne.