Hirdetés
Kezdőlap Fókuszban Mit mond a szakértő, ha nincs új autó és drága a használt...
No menu items!

Mit mond a szakértő, ha nincs új autó és drága a használt kocsi?

Szakemberek egy része azt javasolja, hogy ha lehetséges, inkább halasszuk el a vásárlást addig, amíg ismét el nem érkezik a keresleti piac időszaka. Illusztrációk: Bigstock

A chiphiány és az ukrajnai háború miatti kábelhiány következtében akár 2023-ig is elhúzódhat a jelenlegi autópiaci alkatrészellátási hiány. Mivel már másfél-két évet is várni kell egy új autóra, szakértők szerint érdemes felkészülni az új helyzetre.

A globális chiphiány miatt szinte minden autógyártónak szállítási késedelemmel és ideiglenes leállásokkal kell szembenéznie. Nem véletlenül, hiszen minden új autóba rengeteg mikrochipet építenek be, amelyek az ablakmotoroktól a navigációs rendszerekig mindent vezérelnek. De miközben minden autóban legalább két-három tucat mikrochip van, amelyek az infotainment képernyőktől kezdve az üzemanyag-kezelésen át a stabilitásszabályozásig mindent vezérelnek, a luxusjárművek akár 100 vagy még több processzort is tartalmazhatnak a fedélzeten.

Nem véletlen, hogy már olyan gyártók is vannak, akik az új autók átadásánál ideiglenesen felfüggesztettek bizonyos opcionális funkciókat, vagy azokat csak utólag biztosítják az autókhoz azért, hogy a modelljeik egyáltalán a piacra kerülhessenek. A nonprofit fogyasztóvédelmi szervezet, a Consumer Reports szerint a General Motors például egyes modelleket ülésfűtés és légkondícionáló nélkül gyárt úgy, hogy a hiányzó funkciókat utólag is be lehet építeni az autóba, amint az alkatrészek rendelkezésre állnak. De ez csak egy példa a sok közül, hogy a gyártóknak és a fogyasztóknak milyen kompromisszumokat kell megkötniük azért, hogy belátható időn belül egy új autóhoz jussanak.

Csúcsöt dönt a használt autók ára, összedőlt a maradványérték számítás. Hogyan hat az újautó-átadások csúszása, a kényszerű túlfutás menedzselése a cégautók piacára és a flottaüzemeltetésre? Minden, amit a cégautóhasználat személyi jövedelemadó vonzatairól tudni kell. Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

Hiába a nagy kereslet, az autógyártók 2021-ben 1,7 millióval kevesebb járművet gyártottak, mint 2019-ben, a járvány előtti utolsó teljes évben. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az ukrajnai háború a kábelhiány mellett a félvezetők gyártásához használt neongáz globális ellátását is megzavarta. A számtalanfajta alkatrészhiány miatt az autógyártók itt-ott már szüneteltetik is a gyártást. A Toyota például még azt is bejelentette, hogy öt japán gyárában három hónapra szünetelteti a termelését.

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a járműellátás legkorábban 2022 végéig, de valószínűleg még 2023-ig sem fog visszatérni a normálisnak tekinthető szintre” – mondta Sam Abuelsamid, az autóipart nyomon követő Guidehouse Insights elemzője. “A járművek félvezető-tartalma folyamatosan növekszik, és az elektromos autózásra való átállás ezt a helyzetet a chiphiánnyal csak tovább fogja súlyosbítani.

Az új autók egyre szűkösebb kínálata pedig már ma is azt eredményezi, hogy a fogyasztók nem találnak megfelelő kínálatot – sőt nem ritkán már új kocsit sem. Ráadásul egyre gyakoribb, hogy egy-egy új modellre több, mint egy évet, vagy akár kettőt is várni kell.

Nagyon kevés olyan autó van a márkakereskedésekben, amelyet ténylegesen el lehet adni” – mondja Abuelsamid. “Ezért ha valaki arra számít, hogy a következő hat-tizenkét hónapban új autóra lesz szüksége, valószínűleg a legjobb, ha nem vár. Már most leadja a gyári megrendelést.

Abuelsamid szörnyen hangzó, de reálisnak tűnő előrejelzése egybecseng Patrick Gelsinger, az egyik legnagyobb félvezetőgyártó, az Intel vezérigazgatójának decemberi malajziai látogatása során tett megjegyzéseivel, amikor azt mondta, hogy a félvezetők iránti növekvő kereslet közepette a chiphiány 2023-ig elhúzódhat.

Annak a vevőnek, aki nem tud egy-két évet várni az új autójára, három választási lehetősége marad: nézzen meg olyan modelleket, amelyekben korábban nem gondolkodott, várjon a vásárlással, vagy javítsa meg régi autóját, ha az rossz állapotban van.

Szakemberek egy része azt javasolja, hogy ha lehetséges, inkább halasszuk el a vásárlást addig, amíg ismét el nem érkezik a keresleti piac időszaka. Már csak azért is, mert a piacon most az látszik, hogy az autógyárak úgy ellensúlyozzák a chiphiány okozta értékesítési visszaesést, hogy nagyobb hangsúlyt fektetnek az olyan drágább járművekre, amelyek komolyabb nyereségtartalommal rendelkeznek. Ezek ráadásul többségében a legújabb modellek közül kerülnek ki, ugyanis az autógyárak jellemzően nem a legújabb, hanem a már bevált chipeket használják, amiből a legnagyobb hiány mutatkozik a piacon. Ezért a három, négy, öt éves gyártási ciklusban lévő modellekhez nehezebb megszerezniük a gyártáshoz szükséges alkatrészeket. Így pedig az újabb és nagyobb volumenben előállítható járművek – teherautók, újabb SUV-ok, elektromos járművek – kapnak elsőbbséget.

Az elektromos autózáshoz kapcsolódó adózási és üzemeltetési kérdések a legjobb szakemberektől, egy szakmai konferencián 2022 június 15-én. Részletek és további információ: itt található.   

A jelenlegi helyzetben a szakértők úgy vélik, ha valaki azért vásárolna új kocsit, mert a réginek mechanikai problémái vannak, jobban jár, ha megjavíttatja a régi autóját. Mondván, általában is jobb elkerülni azt a helyzetet, amikor azért kell új autót venni, mert a régi szétesik. Most pedig azért is különösen érdemes sokáig használható állapotban tartani a régit, mert jelenleg mind az új, mind a használt autók kínálata korlátozott, miközben mindkettő ára lényegesen magasabb a szokásosnál.

A szakértői jótanácsok közé tartozik az is, hogy ha mégis autót kell venni, érdemes olyan modelleket keresni, amelyek iránt nem olyan nagy a kereslet. Mivel most a legtöbben a SUV-okat keresik, ilyenek lehetnek a szedánok és a kétkerék-meghajtású autók, miközben azokat a kevésbé felkapott márkákat és modelleket is érdemes górcső alá venni amelyek a paramétereiket tekintve hasonlóak a nagy keresletű modellekhez. Mindehhez érdemes minél több kereskedőnél érdeklődni az ajánlatokért és a keresést a lakókörzetnél messzebbre is kiterjeszteni.

Érsek M. Zoltán

Hirdetés
0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Budapest Gyógyfürdői Zrt. 2025. évi tervei  

A Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH) 2025. évi...

Pályázik a Vidék – nem csak a kocsmák és a kisboltok juthatnak pályázati lehetőséghez

3 év után újra elérhető pályázat a hátrányos helyzetű térségekben működő mikro- és kisvállalkozásoknak

Gazdag zöldségkínálat húsvét előtt

Bőséges zöldségkínálattal várják a vásárlókat a hazai boltok, a hazai termesztésű újhagyma, retek és saláta is a húsvéti asztal éke lehet.

Trump tovább vámolja Kínát, közben mézesmadzagot dob a többieknek – összefoglaló

A CNBC, amely élő folyamban követi Trump elnök kaotikus...
Hirdetés

Hírek

Trump tovább vámolja Kínát, közben mézesmadzagot dob a többieknek – összefoglaló

A CNBC, amely élő folyamban követi Trump elnök kaotikus...

Trump azonnali hatállyal 125 százalékra emeli a kínai vámot, haladékot ad a többieknek.

Donald Trump ismét posztolt a közösségi médiában, ezúttal megint Kínát vette célba. Most azt mondta, hogy 125%-ra emeli a Kínára kivetett vámot - méghozzá „azonnali hatállyal”

Kína 84%-os vámokat jelent be az amerikai árukra a Trumppal való leszámolás során. Európa is visszavág

Kína szerdán 84 százalékos megtorló vámokat vezetett be az...

Trump vámol, a kongresszusi republikánusok közül egyre többen féltik a nyugdíjasokat

A kongresszusi republikánusok már csak azért is aggódnak a...

Kínai válaszlépés: plusz vám és 18 amerikai cég feketelistán a Trump-vámok miatt

A kínai kereskedelmi minisztérium szerdán korlátozásokat vezetett be több...

Megvan a döntés: az EU visszavág az USÁ-nak a vámháborúban

Az USA elleni kereskedelmi ellenintézkedések bevezetésére irányuló bizottsági javaslat...

Devizapiac – Gyengült hétfő reggelre a forint

Gyengült hétfő reggelre a forint a főbb devizákkal szemben a péntek esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Hirdetés

Gazdaság

Szokatlan mértékű túlterheléses támadás érte az OTP-t

Nemzetközi mércével mérve is szokatlan méretű túlterheléses támadás érte csütörtökön az OTP Bank digitális ügyfélkiszolgálási felületeit

Indul a Lakhatási Tőkeprogram, emelt keretösszeggel, 300 milliárd forinttal

A Lakhatási Tőkeprogram a nagy érdeklődés miatt 100 milliárd forinttal magasabb keretösszeggel, 300 milliárd forinttal indul el.

Európai terjeszkedéséhez olasz bankot nézett ki az ING

  Fotó: popso.it Európai terjeszkedési tervéhez igazodva az ING, Olaszország felé vette az irányt, ahol a Banca Popolare di Sondrioval vette fel a kapcsolatot. Az ING Group...

Az adóelőlegből is igénybe vehető az szja-kedvezmény

Nyomtatásra, irattárolásra sincs szükség, mert a nyilatkozatot az adóhivatal automatikusan továbbítja az abban megjelölt munkáltatónak, kifizetőnek.