Hirdetés
Kezdőlap Világgazdaság Európai Green Deal - Jön a CO2 adó és a környezetvédelmi vám
No menu items!

Európai Green Deal – Jön a CO2 adó és a környezetvédelmi vám

CO2 adó bevezetését tervezi Ursula von der Leyen, aki egyszerre akar a klímavédelem éllovasa és a gazdaság védelmezője lenni.

Európai klímaerőd’ – ez az új szlogen Brüsszelben. Nem hangzik olyan jól, mint a Green Deal a ’zöld fordulat’. Pedig mindkettő ugyan azt takarja. Az Európai Bizottság (EB) elnöke az EU-t 2050-re klímasemleges államszövetséggé változtatná.

A terv központi eleme a cél elérése érdekében az európai CO2 adó bevezetése. A néhány ország már alkalmazza: Nagy-Britanniában 21€/tonna, a kontinensen Franciaországban 44€/tonna, svédeknél a legmagasabb, 120€/tonna, igaz rengeteg szektoriális kedvezmény van, Németországban 2021-től 10€/tonna adót kell fizetniük a szennyező cégeknek.

Az új szlogennél a régi jobban hangzott                                       Kép/Forrás: CV – DBA European Union

Az összeurópai adóval minden drágulna, ami árt a klímának: az autózás, a fűtés, a fogyasztás, a termelés. Utóbbit különösen sújtaná az új közteher. Von der Leyen azonban segítséget ígér a kontinens ipari termelőinek versenyképességük megőrzéséhez.

Európa fizet. A világ profitál?

Sok vállalatnak már ma is problémát jelent, hogy külföldi versenytársaiknál sokkal szigorúbb környezetvédelmi előírások betartása mellett kell termelnie. Cserébe viszont az európai polgárok közvetlenül profitálhatnak a szűrőknek és az alacsonyabb károsanyag kibocsátásból, ay tisztább levegőből. A klímavédelem esetében ez részben másként lenne. Az európaiak a szigorúbb előírásokkal, drágább termeléssel és közlekedéssel, valamint az emelkedő CO2 adóval az egész bolygó klímájáért tennének.

A legborúlátóbb forgatókönyv szerint mégis mindenki veszítene: Európából a fejlődő országokba vándorolna a termelés, kontinensen tehát munkahelyek sokasága szűnne meg, külföldön pedig a mai európainál alacsonyabb környezeti standardok mellett, azaz klímaszennyezőbben készülnének a termékek.

CO2 importvám – bonyolultabb, mint gondolnánk

Ennek elkerülése érdekében az EB egy ’Carbon Border Tax’ (CBT) bevezetését tervezi. A speciális vám a kontinens magas klímavédelmi standardot teljesítő iparát lenne hivatott védeni az olcsó importtól. Mértéke megegyezne az európai CO2 adójával. Így garantálva lennének az azonos versenyfeltételek.

Elméletben jól hangzik. A probléma, hogy az európai adó mértéke az előállítás során előállt CO2-tól függne. Ezt tehát a vám kiszabásához minden importáru esetében meg kellene állapítani. Alapanyagoknál, mint az acél, vagy az alumínium lehetséges. Viszont sok száz alkotóelemből felépülő kész termékeknél, mint egy autó, vagy egy gép aligha megvalósítható. Ez túlmenően az európai vámhatóságnak azt is tudnia kellene, milyen CO2, vagy más környezetvédelmi adók terhelték a terméket a gyártási országban, ugyanis ennek összegét – a kettős adóztatást tiltó nemzetközi szabályok miatt – le kellene vonni a CBT-ből.

Von der Leyen bekeményít

Ursula von der Leyen

Emmanuel Macron

Tudomásul kell vennünk, hogy a klímabarát termelésnek ára van. Nem kell viszont elfogadnunk, hogy az olcsón, de környezetszennyező kínai termékek elárasszák az európai piacot” – indokolja Ursula von der Leyen, miért támogatja az adminisztratív nehézségek ellenére is a CBT-t. Mint legfontosabb szövetségese a tagállami vezetők közül Emmanuel Macron francia elnök.

Phil Hogen

Az EB elnökasszonya elsősorban Pekingnek és Washingtonnak akarja világossá tenni, hogy az EU nem fogja engedni, hogy visszaéljenek az európaiak környezetvédelem iránti elkötelezettségével.

Paolo Gentiloni

Von der Leyen az EB kereskedelmi biztosa, Phil Hogen feladatává tette, hogy minden eszközzel lépjen fel a ’tisztességtelen kereskedelmi praktikák’ ellen.

A gazdasági biztost, Paolo Gentilonit pedig az európai CO2 adó és a CBT részletszabályainak mielőbbi kidolgozásával bízta meg.

A legtöbb fejtörést mindkét esetben a termékek CO2 lábnyomának megállapítása okozza a jogszabály íróinak. Szektoronkénti és terméktípusonkénti átlagok meghatározásban gondolkoznak. Az egyenkénti meghatározás még az európai termékek esetén is túl nagy munka lenne.

Kritikák és javaslatok – válaszok

Gabriel Felbermayr

CBT-t először csak olyan árukra kellene bevezetni, amelynél könnyebben megállapítható, mekkora az előállításuk CO2 igénye, mint például az acél, a metál, vagy a vegyipari termékek – javasolja a jónevű német Kieli Világgazdasági Kutatóintézet (IfW Kiel) elemzője, Gabriel Felbermayr. „Ez a CO2 adó által leginkább sújtott gazdasági szereplőknek segítene.” A legjobb megoldásnak persze azt tartaná, ha az EU elérné, hogy a legfontosabb kereskedelmi partnerei maguk is CO2 adót vezessenek be.

Von der Leyen párttársai, a német konzervatívok közül sokan az amerikai válaszlépésektől tartanak. „Trump keresve se találhatna jobb indokot újabb importkorlátozások bevezetésére” – mondja az Európai Parlament CDU/CSU csoportjának vezetője. Angelika Nieber attól tart, hogy Washington visszatér egy korábban elvetett tervhez és büntetővámokkal fogja sújtani az európai autókat.

A német törvényhozás konzervatív frakciója, tehát Merkel és von der Leyen párttársai ugyan támogatják az EU nagyratörő klímaterveit, de meg akarják akadályozni, hogy az ipari viselje ennek szinte minden terhét. Ezért a legenergia-intenzívebb iparágak termelői esetében alacsonyabb CO2 adót és kedvezményes áram árat akarnak kiharcolni.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Adventi szeretetvendégség az Ökumenikus Segélyszervezetnél

Egy hívás 500 forint adomány, így 4 hívás egy tál meleg ételt jelenthet egy rászorulónak.

Itt az első magyar elektromos csuklós busz

Az Electronell 18-at 2025 elején az utasok is kipróbálhatják majd a Volánbusz járatain.

HungaroControl: 6 százalékkal nő a forgalom az ünnepek alatt

A tavalyi ünnepi időszakban 32 300 légi járművet kezeltek a társaság szakemberei, az idén 1800 járattal többre számítanak.

Mit mond a Századvég? – A belső kereslet növekedése támogathatja a gazdasági bővülést

2024-ben 0,7, 2025-ben 2,6, 2026-ban pedig 3,1 százalékkal bővülhet a magyar gazdaság
Hirdetés

Hírek

Csökkent a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

A 6 hónapos diszkontkincstárjegy-aukción az ÁKK 10,0 milliárd forintért vitt piacra állampapírt.

Vegyesen alakult kedd reggel a forint árfolyama

Kedd reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a decemberi kezdésnél, 0,9 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 1,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Országgyűlés – Kedd a döntések napja – két tucat előterjesztés

A Pénzügyminisztérium év végével beolvad a Nemzetgazdasági Minisztériumba.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Feldman Zsolt

Az elismerés átadására a MATE Cselekvő Vezetők Konferenciáján került sor az intézmény kaposvári campusán.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint gyengébben áll a decemberi kezdésnél, 0,3 százalékkal az euró, 0,7 százalékkal a dollár és 0,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

A Mikulás nyomában Antalyában

A templomban található egy római kori szarkofág, amelyet halpikkelyek és akantuszlevelek díszítenek, és amelyről úgy vélik, hogy Szent Miklósé volt.

Vegyesen mozgott a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0553 dollár után 1,0568 dolláron áll péntek reggel.

Kevéssé változott szerda reggelre a forint árfolyama

Kevéssé változott a forint árfolyama szerda reggelre a főbb...

Gazdaság

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

A kamatcsökkentést az EKB a kedvezőbb inflációs kilátásokkal és a monetáris politika transzmissziójának javulásával indokolta.

Egymillió magyar embernek van állampapírja a Magyar Államkincstárnál

Állampapírt ma már akár telefonról is, néhány kattintással lehet vásárolni a WebKincstár és a MobilKincstár felületein

A Mol részesedését az ENEOS MOL Synthetic Rubber Kft.-ben az ENEOS veszi meg

A tranzakció várhatóan 2025 első negyedévében zárul le, a hatósági jóváhagyástól függően.

Háromból két ügyfélszámla már kamatadómentes az idén is profitban fürdő brókereknél

A befektetési vállalkozásoknál összesen 298,5 ezer számla volt szeptember végén, ebből több mint 160 ezer volt a TBSZ és csaknem 32 ezer a NYESZ,.