Kezdőlap Világgazdaság A klímaváltozás a Panama-csatornát is tönkreteheti
No menu items!

A klímaváltozás a Panama-csatornát is tönkreteheti

Konténerhajó a Panama-csatornán. Fotó: Bigstock

Mivel hat hónapja alig esik eső, a Panama-csatornában vízhiány van, és a hatóságoknak új szabályokat kellett hozniuk a világ egyik legfontosabb vízi útvonalán. Ez pedig következményekkel jár a hajózásra nézve.

Normális esetben nyáron naponta körülbelül 35 nagy hajó halad át a Panama-csatornán. Ez azért lehetséges, mert az akár 427 méter hosszú és 55 méter széles, 18,30 méteres merülésű teherhajók is beférnek a 2016-ban elkészült új zsilipekbe. Ezeknek a hajóknak még saját nevük is van: a Neopanmax osztályba tartoznak.

Jelenleg azonban éppen ezek az óriások akadnának el a csatornában – számolt be a Spiegel.

Mivel Panamában hat hónapja nem esett annyi eső, amennyi kellene, a Panama-csatornát felügyelő hatóság (ACP) vízhiányt jelentett. Ennek oka, hogy minden alkalommal, amikor a zsilipek az Atlanti-óceán vagy a Csendes-óceán felé nyílnak, vizet kell felszivattyúzni a csatornába. A csatornán minden egyes hajó áthaladásakor 200 millió liter vizet használnak fel. Amikor nincs aszály, a Gatún-tó elég vizet tárol, hogy kompenzálja a veszteséget. A hosszan tartó szárazság idején azonban az ACP-nek nincs más választása, mint csökkenteni a csatorna vízszintjét, és kevesebb hajót engedni az útvonalon.

Tehát kevesebb víz a csatornában kevesebb rakományt jelent az óriások számára. Az ACP most 13,41 méteres maximális vízmélységet garantál. Emellett naponta csak 32 teherhajót engednek az útvonalon, ami hosszabb várakozási időt eredményezhet a csatornába való behajózás előtt.

A korlátozások addig biztosan érvényben maradnak, amíg nem esik ismét elég eső. A hatóságok szerint a csatorna történetében még soha nem volt ilyen helyzet. Már készülnek a hosszú távú változásokra, amelyeket a klímaváltozás Panamában is magával hoz majd.

A hajózási ágazat számára ez rossz hír: a világ tengeri teherforgalmának mintegy öt-hat százaléka halad át az 1914-ben megnyitott építményen. A hajókat több zsilipen keresztül, részben hegyvidéki terepen, akár 25 méterrel a tengerszint fölé emelik. A 14 239 hajóátkeléssel tavaly csaknem 300 millió tonna árut szállítottak a vízi úton keresztül.

A mintegy 80 kilométer hosszú csatorna így a világ egyik legfontosabb hajózási útvonala. Több ezer tengeri mérfölddel lerövidíti a New Yorkból San Franciscóba tartó hajók útját – és akár három hét utazási időt is megspórolhat a teherhajók számára.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az adócsalás ódivatú a kiberbűnözés a divat – na meg a korrupció

Fotó: Freepik A Legfőbb Ügyészség nemrég tette közzé szokásos éves...

Nagy átalakítás a Hunguestnél: portfoliótisztítás plusz fejlesztés Bükfürdőn eladás Ausztriában

Az OPUS GLOBAL-hoz tartozó Hunguest Hotels tovább erősíti pozícióját...

Öt milliárd dolláros veszteséget jelentett a Boeingnek a sokat késlekedő 777X program

A Boeing, az Egyesült Államok repülőgépgyártó óriása, továbbra is...

Heiligenblutban terjeszkedik tovább a Hilaris Hotels

Mostantól hét szállodával várja az aktív pihenés szerelmeseit Ausztriában...
Hirdetés

Hírek

Magyar gabonasiker: van amiben a TOP kategóriában Európában

Az Akcenta szakértőinek elemzése szerint 2024-ben 1,93 milliárd euró értékben értékesítettünk gabonát külföldön (+14% éves összevetésben)

Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a kereslet felújítandó lakásokra

Budapesten a felújítandó lakások aránya az év eleje óta átlagosan 8,6 százalék, és szeptemberben is 9 százalék körül alakult.

Megduplázzák a Demján Sándor Tőkeprogramban egy vállalkozásba befektethető tőke maximális összegét

A cél a vállalkozások likviditási terheinek enyhítése, a működési biztonság és a beruházási hajlandóság támogatása.

Ezért fékezett be a magyar export

Az előző negyedévben a nagyvállalatok 3,2 százalékos exportárbevétel-növekedésre számítottak, most átlagosan 0,1 százalékos csökkenést várnak

Miskolc Ehető Erdő programja a világ hat legjobb közösségi fenntarthatósági kezdeményezése között

Az Ehető Erdő program bekerült a Green Destinations Top 100 Story Awards 2026 versenyén a világ legjobb 6 projektje közé a Thriving Communities (Virágzó közösségek) kategóriában.

1,5 milliárd forintos keretemelés a kkv-k számára

Eredetileg kétmilliárd forintos kerettel írták ki a Munkakörülmények fejlesztése című pályázati felhívás első ütemét a kis- és közepes vállalkozások számára, ám szükség volt egy másfél milliárdos keretemelésre a nagy érdeklődés miatt.

Nő a betörések kockázata a halottak napi hétvégén

Ha a telefonra érkezik riasztás vagy az okoskamerán gyanús mozgást látunk, ne menjünk egyedül „ellenőrizni”. A távfelügyelet és a rendőrség feladata a beavatkozás.

Külföldi óriáscég vásárolja fel a nagy magyarországi élelmiszergyárat

A Global Green Europe Kft. jelenleg mintegy 180 főt foglalkoztat, 2024-es forgalma körülbelül 15,5 milliárd forint volt, bár adózott eredménye 700 millió forintos veszteséget mutatott. A
Hirdetés

Gazdaság

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.

Oda az MBH kapcsolat, de marad a régi gondoskodás

Megújul a Gondoskodás Egészség- és Nyugdíjpénztár – megszűnik az MBH-val való együttműködés A mai nap első híre az volt, hogy az MBH Bank felülvizsgálta és...