Mivel hat hónapja alig esik eső, a Panama-csatornában vízhiány van, és a hatóságoknak új szabályokat kellett hozniuk a világ egyik legfontosabb vízi útvonalán. Ez pedig következményekkel jár a hajózásra nézve.
Normális esetben nyáron naponta körülbelül 35 nagy hajó halad át a Panama-csatornán. Ez azért lehetséges, mert az akár 427 méter hosszú és 55 méter széles, 18,30 méteres merülésű teherhajók is beférnek a 2016-ban elkészült új zsilipekbe. Ezeknek a hajóknak még saját nevük is van: a Neopanmax osztályba tartoznak.
Jelenleg azonban éppen ezek az óriások akadnának el a csatornában – számolt be a Spiegel.
Mivel Panamában hat hónapja nem esett annyi eső, amennyi kellene, a Panama-csatornát felügyelő hatóság (ACP) vízhiányt jelentett. Ennek oka, hogy minden alkalommal, amikor a zsilipek az Atlanti-óceán vagy a Csendes-óceán felé nyílnak, vizet kell felszivattyúzni a csatornába. A csatornán minden egyes hajó áthaladásakor 200 millió liter vizet használnak fel. Amikor nincs aszály, a Gatún-tó elég vizet tárol, hogy kompenzálja a veszteséget. A hosszan tartó szárazság idején azonban az ACP-nek nincs más választása, mint csökkenteni a csatorna vízszintjét, és kevesebb hajót engedni az útvonalon.
Tehát kevesebb víz a csatornában kevesebb rakományt jelent az óriások számára. Az ACP most 13,41 méteres maximális vízmélységet garantál. Emellett naponta csak 32 teherhajót engednek az útvonalon, ami hosszabb várakozási időt eredményezhet a csatornába való behajózás előtt.
A korlátozások addig biztosan érvényben maradnak, amíg nem esik ismét elég eső. A hatóságok szerint a csatorna történetében még soha nem volt ilyen helyzet. Már készülnek a hosszú távú változásokra, amelyeket a klímaváltozás Panamában is magával hoz majd.
A hajózási ágazat számára ez rossz hír: a világ tengeri teherforgalmának mintegy öt-hat százaléka halad át az 1914-ben megnyitott építményen. A hajókat több zsilipen keresztül, részben hegyvidéki terepen, akár 25 méterrel a tengerszint fölé emelik. A 14 239 hajóátkeléssel tavaly csaknem 300 millió tonna árut szállítottak a vízi úton keresztül.
A mintegy 80 kilométer hosszú csatorna így a világ egyik legfontosabb hajózási útvonala. Több ezer tengeri mérfölddel lerövidíti a New Yorkból San Franciscóba tartó hajók útját – és akár három hét utazási időt is megspórolhat a teherhajók számára.