Kezdőlap Gazdaság A megújuló energia Achilles-sarka: az áram tárolása
No menu items!

A megújuló energia Achilles-sarka: az áram tárolása

A megújuló forrásból származó áram gyakorta nem ott, akkor és olyan mennyiségben áll rendelkezésre, ahol és amikor szükség lenne rá. Ez nem volna gond, ha tárolni lehetne. Sok az ígéretes kutatás. Helyzetkép Petrus Szabolcs írása.

Áramot raktározni nehéz

Minden fogyasztói igény, a fűtéstől a háztartási gépek üzemeltetésén át a közlekedésig fedezhető árammal. Komoly nehézséget jelent viszont, hogy a fosszilis energiahordozókkal, az olajjal és a földgázzal ellentétben az áram tárolása még nem igazán megoldott, illetve alacsony hatékonysággal lehetséges. A tárolás kidolgozása döntően meghatározza a megújuló energia terjedésének sebességét.

Áram raktározása akkumulátorban vagy a víztárolók segítségével nehézkesnek mondható: a víz energiatárolása meglehetősen helyhez kötött. Ezzel a módszerrel a fölösleges áram segítségével egy alacsonyabban fekvő tározóból a vizet felpumpálják egy magasabban lévőbe, ha pedig ismét szükség van az áramra, visszaengedik a vizet, aminek nagy sebességű lefolyása segítségével újra áramot termelnek. A folyamat tehát komoly infrastruktúra kiépítését és természetföldrajzi feltételek teljesülését követeli meg.

Szivattyús tárolás Forrás/gesc

Akku nélkül nem megy

Az áramtárolásban az akkumulátornak jut a főszerep, azonban jelentősen növelni kell az eszköz energiatároló képességét. A fejlesztőmérnökök elsősorban az autóiparra nehezedő nyomásnak köszönhetően lázasan dolgoznak a problémán. Sikerült is jelentős fejlődét elérniük, de az igazi áttörés még várat magára.

Az Opel Ampera-e akkumulátor csomagja Kép/Fotó/Forrás/villanyautó

Az akkumulátor energiatárolási képességének legfontosabb mérőszáma a wattóra per kilogramm, hogy 1 kilónyi akku mennyi energiát tud tárolni (Wh/kg). A hagyományos, a klasszikus autókban található akkuk energiatárolási képessége 20-25 Wh/kg. Ez azt jelenti, hogy egy átlagosan 10 kilós akkuval egy 100-as izzót 6,5 óráig lehet égetni. A jelenleg legfejlettebbnek számító és például az elektroautókban alkalmazott lítium akkumulátornak közel tízszer nagyobb, 150-200 Wh/kg az energiatárolási képessége.

Ha figyelembe vesszük, hogy egy átlagos offshore szélpark 460 ezer háztartás számára elegendő energiát állít elő és egy átlagos háztartás napi 10 kWh áramot használ fel, a mai technológiával hatalmas, 23 ezer tonnás akkura lenne szükség a 460 ezer háztartás egy napi áram szükségletének tárolásához. A képet árnyalja, hogy a lakosság felhasználása folyamatos, ahogy a szél is viszonylag megbízhatóan fúj. Ezért a gyakorlatban elegendő lenne, ha a szélpark által naponta megtermelt áram 10-15 százalékát raktároznák el olyan időszakokra, amikor a háztartások sokat fogyasztanak, a szél viszont gyengén fúj. Az ehhez szükséges 3.000 tonnás akku sem kicsi, de már kivitelezhető.

Áttörés, de nem elég nagy

Az elektroautó gyártás kaliforniai pionírja, a Tesla az akkufejlesztésben is lépni szeretne. Energiatárolóit nem csak az autóihoz használja. Texasban az év eleje óta egy áramtároló állomást épít, amely 100.000 kW áram raktározására lesz képes. Ennyivel biztosítani lehet 10.000 háztarás egy napi áramigényét például egy természeti csapás miatti áramszünet idején.

Légi felvétele Tesla épülő telepéről Texasban. 20 nagy akkumulátorcsomagot látni a Bloomberg közölte képen

A Tesla áramtároló állomása jó kezdet, de ahhoz nem elég, hogy nagyobb városok és ipari fogyasztók számára is garantálja a folyamatos ellátást. Szakértők szerint – a Tesla által is alkalmazott – lítium akkuk teljesítménye nem lesz elegendő, ha az energia döntően megújuló forrásból  érkezik.

A lítiumra nem épülhet a jövő?

A lítium kevés helyen fellehető ritka fém, ezért drága, és mint minden fosszilis forrás, korlátozottan áll rendelkezésre. Ráadásul a kitermelése környezetkárosító. Bányászat nem igényel ugyan vizet, viszont a talajvízszint csökkenésével jár a bányák közelében. A legnagyobb kitermelő országban, Chilében erdők száradtak ki és egész régiók váltak mezőgazdasági művelésre alkalmatlanná.

San Pedro de Atacama várostól északra, a világ egyik legnagyobb lítium lelőhelye. A sóoldatot hatalmas, ékszerszerű medencékbe pumpálják, ahol a víz elpárolog. A végeredmény egy ezüstös por – lítium-karbonát -, amely feldolgozható és elemekké alakítható. A kitermelési folyamat hatalmas mennyiségű vizet fogyaszt egy olyan régióban, amely évente kevesebb mint egy hüvelyk csapadék hullik. Kép/Fotó/Forrás/David Maisel

Chile alatt a becslések szerint még 8 millió tonna lítiumot rejt a föld. A dél-amerikai országot Ausztráli (2,7 millió tonna), Argentína (2 millió tonna) és Kína (1 millió tonna) követi a lítiumtartalékok rangsorában. Európában csak Portugália rendelkezik számottevő, de világviszonylatban kicsinek számító mennyiséggel. Összesen 14 millió tonnára becsülik a Föld lítium tartalékát. A világ 2018-es 85 ezer tonnás felhasználását figyelembe véve tehát 165 évre elegendő van a ritka fémből. Azonban a lítium iránti igény az elmúlt 10 évben négyszeresére nőtt. Az elektroautók terjedésével és az áramtárolás fokozódó jelentőségével a következő években várhatóan még nagyobb lesz az emelkedés, ami néhány évtized alatt a források kimerüléséhez vezetne.

Minden akkumulátor, beleértve a lítiumosat is, további hátránya, hogy csak egyenáram raktározására alkalmas. A hálózatban azonban váltóáram folyik. Az átalakítás ugyan lehetséges, de technológia igényes, drága és viszonylag nagy áramveszteséggel jár.

Ötletek

A Tesla és a hagyományos autógyártók mellett energetikai vállatok k+f részlegei és kutatóintézetek sokasága dolgozik alternatív energiatarolási módszereken. A két legtöbb reménnyel kecsegtető módszer a kondenzátorok és a hidrogén segítségével történő raktározás.

Előbbi lényege, hogy amíg az akku kémiai formában tárol, addig a kondenzátor elektromos mezőben, ezért az akkunál sokkal nagy energiát képest rövid idő alatt felvenni és leadni. A hidrogén tárolás esetében a fölösleges áramból hidrogént állítanak elő, amit igény esetén árammá alakítanak vissza. A módszer hátrány, hogy az oda-vissza alakítás jelentős energiaveszteséggel jár.

A hidrogén a benzint is helyettesíti

Kép/Grafika/Forrás/mvm partner

A hidrogén-áram átalakításon alapul a hidrogén meghajtású autó működése is. A víz hidrogénből és oxigénből áll. Ha elektromos áramot vezetünk a vízbe molekulái felbomlanak hidrogénre és oxigénre. Mindkettő gázként távozik. Az energiatermelésre használt üzemanyagcellában ennek a folyamatnak éppen a fordítottja zajlik le. Az üzemanyagcellák hidrogénből és oxigénből vizet állítanak elő. A folyamat során áram és hő képződik. A melléktermék a tiszta víz. Nincs tehát károsanyag kibocsátás a termelés során. Viszont a folyamathoz energia kell. A hidrogén akkor zöld forrás, ha az energia megújuló forrásokból jönne.

 

 

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Az EU pénzügyi stabilitási mechanizmusának osztályzati kilátását a Moody’s negatívra rontotta

A Moody's a múlt héten rontotta negatívra az addigi stabilról Franciaország "Aa3" államadósság-kötelezettségeinek besorolását.

Helyreáll az ellátási lánc és a kerozinszállítás a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren várhatóan november 7-én estétől

A mostani, üzemanyagfelvétellel kapcsolatos intézkedésből az utazóközönség semmit nem érzékelt, a repülőtér fennakadás nélkül üzemelt és üzemel.

15 éves Pécs zenei szíve – családi nappal ünnepli születésnapját a Kodály Központ

A programok díjmentesen, ingyenes regisztrációs jeggyel látogathatók, melyek november 3-tól vehetők át a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. jegypénztáraiban.A jegyek a termek befogadóképességének mértékéig igényelhetők.

Bank360: Scoring – így dől el, lesz-e hiteled

A hitellel rendelkező ügyfelek adatai felkerülnek a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) adóslistájára, amely segítségével a hitelintézetek ellenőrizni tudják, hogy van-e már hitele a náluk hitelt igénylő ügyfélnek.
Hirdetés

Hírek

Az EU pénzügyi stabilitási mechanizmusának osztályzati kilátását a Moody’s negatívra rontotta

A Moody's a múlt héten rontotta negatívra az addigi stabilról Franciaország "Aa3" államadósság-kötelezettségeinek besorolását.

Helyreáll az ellátási lánc és a kerozinszállítás a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren várhatóan november 7-én estétől

A mostani, üzemanyagfelvétellel kapcsolatos intézkedésből az utazóközönség semmit nem érzékelt, a repülőtér fennakadás nélkül üzemelt és üzemel.

15 éves Pécs zenei szíve – családi nappal ünnepli születésnapját a Kodály Központ

A programok díjmentesen, ingyenes regisztrációs jeggyel látogathatók, melyek november 3-tól vehetők át a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. jegypénztáraiban.A jegyek a termek befogadóképességének mértékéig igényelhetők.

Bank360: Scoring – így dől el, lesz-e hiteled

A hitellel rendelkező ügyfelek adatai felkerülnek a Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) adóslistájára, amely segítségével a hitelintézetek ellenőrizni tudják, hogy van-e már hitele a náluk hitelt igénylő ügyfélnek.

Az Indamedia csoporthoz került a Ringier Hungary

A vezető hazai állásportál, a Profession továbbra is kizárólagosan a Ringier tulajdonában marad, a Sportal.hu sportoldal tulajdonosa továbbra is a Ringier Sports Media Group (RSMG).

Az Asiana Airlines közvetlen járatot indít Szöul és Budapest között

Új kapu nyílik Ázsia felé – Dél-Korea közvetlenül elérhetővé válik Magyarországról.  

Az ipari termelői árak 2025 szeptemberében átlagosan 0,4 százalékkal elmaradtak az előző hónaphoz képest és 2,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit

Az előző hónaphoz viszonyítva a belföldi értékesítési árak 0,5, az exportértékesítési árak 0,3 százalékkal csökkentek, így az ipari termelői árak összességében 0,4 százalékkal mérséklődtek.

Javította az OTP adósosztályzati kilátását és egyes besorolásait a Moody’s

Az EBRD kimutatása szerint Lengyelországban 14,1 százalékkal, Magyarországon 12 százalékkal volt alacsonyabb 2024 végén a rosszhitel-állomány, mint egy évvel korábban.
Hirdetés

Gazdaság

Kamatot csökkentett a Fed

Ezenkívül a központi bank úgy döntött, hogy december 1-jén befejezi az összes értékpapír-állományának csökkentését.

Van akinél nagyon komoly szja visszatérítést hozhat ez a megoldás

Az év vége közeledtével érdemes ellenőrizni az idei nyugdíjpénztári befizetéseink összegét, annak érdekében, hogy minél jobban ki tudjuk használni az szja-visszatérítés lehetőségét – hívja...

Ezt hozhatja a Széchenyi Kártya MAX+ kamatcsökkenése

A Széchenyi Kártya Program új kamatfeltételei kézzelfogható segítséget nyújtanak a hazai kkv-knak, különösen a működés finanszírozásában: a vállalkozások által fizetendő nettó kamat október 6-tól...

Tisztázzuk a vagyonadó terveket: ma egymilliárdosnak lenni már nem akkora szó, mint tíz éve

Ma már nagyjából 7000-10.000 magyar rendelkezik legalább 1 milliárd forintos klasszikus pénzügyi vagyonnal, 30.000 fő rendelkezik egymilliárdot meghaladó teljes vagyonnal, számuk pedig 2030-ra ötödével nőhet.