Kezdőlap Menedzser Akadémia A személyes kapcsolat üzletet hozhat
No menu items!

A személyes kapcsolat üzletet hozhat

Hiába a digitális és a távközlési forradalom, a social média előretörése, a személyes kapcsolatot és a személyes jelenlétet továbbra sem pótolja semmi az üzleti életben – hangsúlyozza a portálunk által felkeresett vezetési tanácsadó. Dr. Gonda György szerint az üzleti hálózatok kialakulásában is elengedhetetlen a kapcsolat és a bizalom.

dt. Gonda György

A 21. században jelentősen megváltozott a cégek szervezeti felépítése: amíg korábban az úgynevezett magas felépítésű, vagyis a vezetési szinteket tekintve igen tagolt cégek voltak sikeresek, ez a tendencia ma már megszűnőben van, és az úgynevezett lapos szervezetek kerülnek többségbe, ahol kevés az irányítási szint és gyors a döntéshozatal – fejti ki Gonda György. A bejegyzett vezetési tanácsadó kiemeli: az is megfigyelhető, hogy a vállalatok ma döntően projektekre szerveződnek és ezt szolgálja a szervezeti felépítésük is. Ahogy a szervezetek egyszerűsítésével csökkennek a költségek, ugyanúgy igyekeznek a folyamatok költségeit is lejjebb szorítani, és itt jön a képbe a hálózatosodás igénye.

Hálózatépítés a profitért

A vállalatok már korábban hozzákezdtek, hogy az egyes munkafolyamatok kiszervezése, az outsourcing révén csökkentsék a költségeiket. Ennek eredményeként például az egyik vezető sportszergyártónak már csak a topmenedzsmentje és a marketingrészlege tartozik saját szervezetébe, minden egyéb tevékenységet kiszerveztek.

Azokat a vállalatokat, hívjuk hálózatos cégeknek, amelyek folyamatosan részt vesznek egy-egy másik vállalat kiszervezési kiszolgálásában. Olyan ez a klasszikus hálózatosodás, mint egy pókháló. A közepén helyezkedik el az a cég, amely kiszervezte a tevékenységeit, körülötte pedig azok a beszállítók és alvállalkozók, akik a különféle szolgáltatásokat nyújtják. Ebben a rendszerben a legfontosabb a szereplők viszonylagos állandósága.

A hálózatnak az üzleti világban emellett más értelmezése is van. Japánban például a II. világháború után jöttek létre az úgynevezett Keiretsu konglomerátumok, amelynek a közepén egy nagy vállalat vagy bank áll, és körülötte nagyjából ötven-száz cég alkotja azt a nagy hálózatot, amelynek tagjai egymás között kereskednek. Ehhez kötődik az a szabály, hogy öt százaléknál többet egyik cég nem birtokolhat a másikban.

A klasszikus hálózatosodás keretében viszont az azonos – de olykor akár a más – iparágban tevékenykedő cégek, a pókhálószerű kapcsolati rendszer keretében segítik egymást, legyen szó akár beszerzésről, vagy éppen marketingről. Minél erősebb, jobb hálózata van egy cégnek, a maga ágazatán belül, annál versenyképesebb. Ezért ma már minden nagy vállalat – beleértve a bankokat és a biztosítási szektort is – igyekszik minél többfajta vállalkozással erős – de nem tulajdonon alapuló –, partneri kapcsolatot kialakítani. Jó példa erre az OTP Business, amely a szakértői tanácsadáson túl nemrég külön programot indított azzal a céllal, hogy ügyfelei visszajelzései és ötletei révén minél jobban megismerhesse a magyarországi vállalkozások igényeit és kihívásait, hogy ezáltal is tovább fejleszthesse a számukra kínált szolgáltatásait.

A hálózatépítés persze nemcsak az üzleti világban, hanem a privát szférában is megfigyelhető – igaz a magánemberként kialakított kapcsolatok gyakran az üzleti életben is szerepet kapnak. Ezért értékelődött fel rendkívüli módon a személyes networking is, aminek lecsupaszított értelmezése szerint mindenki annyit ér, amennyi a kapcsolati rendszere. Mondván, a személyes hálózat egy olyan „névjegygyűjtemény”, amely olyanokhoz biztosít összeköttetést, akiket bármikor felhívhat az ember.

A kapcsolat érték

Az üzleti életben ezért fontos, hogy valaki minél több emberrel kerüljön kapcsolatba és ezáltal piaci információkhoz, versenyinformációkhoz, megrendelésekhez jusson. Mivel természetesen a saját kapcsolati hálózatát kiépítő szereplő is része a hálózatnak, tőle is ugyanazt várják, amit ő a partnereitől. Ezért egy network akkor számít igazán értékesnek az üzleti életben, ha a hálózatban minél több területről – a szakmai kapcsolatoktól a sajtó és marketing szakemberekig – a lehető legkülönfélébb szereplők képviseltetik magukat

A szakember szerint hiába kap a közösségi-, vagyis a social media egyre nagyobb szerepet a világban, az üzleti életben ez a csatorna legfőképpen csak a reklámra használható. A legjobb network még mai is a ”jó öreg” személyes és az informatív kapcsolat. Mégpedig azért, mert például cégben még ma is abban a körben születnek meg a legfontosabb döntések, amelynek tagjai együtt járnak ebédelni, sörözni, vagy mondjuk golfozni. A magáncsatornák, az informális hálózatok jelentőségét mutatja, hogy bár minden komolyabb vállalat rendelkezik formális döntéshozatali rendszerrel, Szervezeti Működési Szabályzattal, de az informális, vagyis magánkapcsolatok továbbra is megkerülhetetlenek a döntéshozatalban.

Egy hatékony, az üzleti életben is lehetőségeket teremtő kapcsolatrendszer felépítése persze nem kis feladat. De talán még ennél is nagyobb kihívás ezeknek a kapcsolatoknak a folyamatos fenntartása, ápolása, amire sosem szabad sajnálni az időt. Ennek érdekében időnként meg kell hívni a partnereinket egy ebédre, egy vacsorára, vagy a kapcsolat jellegétől függően egy hétvégi programra. Ha a cégünk rendez egy sportnapot, vagy szponzorál egy nívós eseményt, akkor érdemes a kapcsolatainknak is felajánlani egy-egy tiszteletjegyet. De ezen túl bárkinek jól eshet az üzleti partnerétől egy jegy mondjuk egy könnyűzenei koncertre, vagy az Operába, vagy egy focimeccsre. De az, hogy mi okoz igazán örömet a partnernek, már szintén egy olyan feladat, ami a kapcsolatépítés tudományához tartozik.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

5+1 rejtekhely az Adrián – ahol garantáltan elkerülöd a tömeget

Horvátország régóta Európa egyik legkedveltebb tengerparti úti célja – nem véletlenül.

Megugrott a Ryanair negyedéves nyeresége

A Ryanair Holdings hétfőn arról jelentett, hogy a nyeresége több mint kétszeresére nőtt a június végén lezárult pénzügyi első negyedévében.

A tervezettnél korábban visszatér a Wizz Air izraeli járata

Szeptember 15. helyett már augusztus 8-tól újra repül a Wizz Air Budapest és Tel-Aviv között, hétfőn, szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap közlekedik majd.

Erősítene az elektromos modellek eladásában a KIA

Az új elektromos személyautók (ev) magyarországi piaca az idén nem várható a tavalyihoz hasonló dinamikus bővülés, miközben a szegmens 7 százalék körüli részaránya a teljes értékesítésben továbbra is elmarad az európai átlagtól; a KIA eladásaiban viszont elérheti a 12-13 százalékot az ev-k aránya -
Hirdetés

Hírek

Megugrott a Ryanair negyedéves nyeresége

A Ryanair Holdings hétfőn arról jelentett, hogy a nyeresége több mint kétszeresére nőtt a június végén lezárult pénzügyi első negyedévében.

A tervezettnél korábban visszatér a Wizz Air izraeli járata

Szeptember 15. helyett már augusztus 8-tól újra repül a Wizz Air Budapest és Tel-Aviv között, hétfőn, szerdán, csütörtökön, szombaton és vasárnap közlekedik majd.

Erősítene az elektromos modellek eladásában a KIA

Az új elektromos személyautók (ev) magyarországi piaca az idén nem várható a tavalyihoz hasonló dinamikus bővülés, miközben a szegmens 7 százalék körüli részaránya a teljes értékesítésben továbbra is elmarad az európai átlagtól; a KIA eladásaiban viszont elérheti a 12-13 százalékot az ev-k aránya -

Kamatdöntő ülést tart a monetáris tanács, foglalkoztatási adatokat közöl a KSH a héten

Kamatdöntő ülést tart kedden a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa, pénteken pedig a foglalkoztatás és munkanélküliség júniusi adatait közli a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Az EgészségAblakban pár kattintással előrébb hozható a szakorvosi időpont

Az EgészségAblak alkalmazás új funkciója segít minél korábbi szakrendelési időpontot foglalni. Ráadásul 1 millió 800 ezer szabad időpontból lehet választani.

EM: beérkeztek az első igénylések a közvilágítási pályázatra

Beérkeztek az első igénylések a közvilágítási pályázatra, a hétfőn megnyitott programban a kormány 18 milliárd forinttal támogatja a vidéki kistelepülések fejlesztéseit

Változó hitelcélok: ezért keresik legtöbben a személyi kölcsönöket

Komoly átrendeződés történt a személyi kölcsönöknél, júniusban autóvásárláshoz kerestek legtöbben szabad felhasználású kölcsönt

A strandokra is beköltözik a mozi

Road Movie 2025 címmel hét külső budapesti kerületben rendeznek ingyenes kertmozi vetítéseket, méghozzá olyan különleges helyszíneken, ahol korábban még sosem volt kültéri filmvetítés.
Hirdetés

Gazdaság

Vegyesen változott csütörtök estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Rekordszinten a bitcoin jegyzése

Rekordszintre emelkedett a bitcoin jegyzése a dollárral szemben péntek reggel az intézményi befektetők keresletének a hatására.

Még Angliában is jól pörgött a Raiffeisen Bank zöld kötvénye

Több mint 3,6-szoros túljegyzést regisztrált zöld kötvényére a Raiffeisen Bank Zrt., melyet 300 millió euró összegben bocsátott ki, megerősítve ezzel a fenntartható finanszírozás iránti...

Elfogadta az Országgyűlés az új adószabályokat: változások nem csak 2026-ra, de már az idei évre is!

A magyar gazdaság szereplői és a lakosság számára is jelentős változásokat hoz a napokban kihirdetett, új adócsomag.