Hirdetés
Kezdőlap Menedzser Akadémia A személyes kapcsolat üzletet hozhat
No menu items!

A személyes kapcsolat üzletet hozhat

Hiába a digitális és a távközlési forradalom, a social média előretörése, a személyes kapcsolatot és a személyes jelenlétet továbbra sem pótolja semmi az üzleti életben – hangsúlyozza a portálunk által felkeresett vezetési tanácsadó. Dr. Gonda György szerint az üzleti hálózatok kialakulásában is elengedhetetlen a kapcsolat és a bizalom.

dt. Gonda György

A 21. században jelentősen megváltozott a cégek szervezeti felépítése: amíg korábban az úgynevezett magas felépítésű, vagyis a vezetési szinteket tekintve igen tagolt cégek voltak sikeresek, ez a tendencia ma már megszűnőben van, és az úgynevezett lapos szervezetek kerülnek többségbe, ahol kevés az irányítási szint és gyors a döntéshozatal – fejti ki Gonda György. A bejegyzett vezetési tanácsadó kiemeli: az is megfigyelhető, hogy a vállalatok ma döntően projektekre szerveződnek és ezt szolgálja a szervezeti felépítésük is. Ahogy a szervezetek egyszerűsítésével csökkennek a költségek, ugyanúgy igyekeznek a folyamatok költségeit is lejjebb szorítani, és itt jön a képbe a hálózatosodás igénye.

Hálózatépítés a profitért

A vállalatok már korábban hozzákezdtek, hogy az egyes munkafolyamatok kiszervezése, az outsourcing révén csökkentsék a költségeiket. Ennek eredményeként például az egyik vezető sportszergyártónak már csak a topmenedzsmentje és a marketingrészlege tartozik saját szervezetébe, minden egyéb tevékenységet kiszerveztek.

Azokat a vállalatokat, hívjuk hálózatos cégeknek, amelyek folyamatosan részt vesznek egy-egy másik vállalat kiszervezési kiszolgálásában. Olyan ez a klasszikus hálózatosodás, mint egy pókháló. A közepén helyezkedik el az a cég, amely kiszervezte a tevékenységeit, körülötte pedig azok a beszállítók és alvállalkozók, akik a különféle szolgáltatásokat nyújtják. Ebben a rendszerben a legfontosabb a szereplők viszonylagos állandósága.

A hálózatnak az üzleti világban emellett más értelmezése is van. Japánban például a II. világháború után jöttek létre az úgynevezett Keiretsu konglomerátumok, amelynek a közepén egy nagy vállalat vagy bank áll, és körülötte nagyjából ötven-száz cég alkotja azt a nagy hálózatot, amelynek tagjai egymás között kereskednek. Ehhez kötődik az a szabály, hogy öt százaléknál többet egyik cég nem birtokolhat a másikban.

A klasszikus hálózatosodás keretében viszont az azonos – de olykor akár a más – iparágban tevékenykedő cégek, a pókhálószerű kapcsolati rendszer keretében segítik egymást, legyen szó akár beszerzésről, vagy éppen marketingről. Minél erősebb, jobb hálózata van egy cégnek, a maga ágazatán belül, annál versenyképesebb. Ezért ma már minden nagy vállalat – beleértve a bankokat és a biztosítási szektort is – igyekszik minél többfajta vállalkozással erős – de nem tulajdonon alapuló –, partneri kapcsolatot kialakítani. Jó példa erre az OTP Business, amely a szakértői tanácsadáson túl nemrég külön programot indított azzal a céllal, hogy ügyfelei visszajelzései és ötletei révén minél jobban megismerhesse a magyarországi vállalkozások igényeit és kihívásait, hogy ezáltal is tovább fejleszthesse a számukra kínált szolgáltatásait.

A hálózatépítés persze nemcsak az üzleti világban, hanem a privát szférában is megfigyelhető – igaz a magánemberként kialakított kapcsolatok gyakran az üzleti életben is szerepet kapnak. Ezért értékelődött fel rendkívüli módon a személyes networking is, aminek lecsupaszított értelmezése szerint mindenki annyit ér, amennyi a kapcsolati rendszere. Mondván, a személyes hálózat egy olyan „névjegygyűjtemény”, amely olyanokhoz biztosít összeköttetést, akiket bármikor felhívhat az ember.

A kapcsolat érték

Az üzleti életben ezért fontos, hogy valaki minél több emberrel kerüljön kapcsolatba és ezáltal piaci információkhoz, versenyinformációkhoz, megrendelésekhez jusson. Mivel természetesen a saját kapcsolati hálózatát kiépítő szereplő is része a hálózatnak, tőle is ugyanazt várják, amit ő a partnereitől. Ezért egy network akkor számít igazán értékesnek az üzleti életben, ha a hálózatban minél több területről – a szakmai kapcsolatoktól a sajtó és marketing szakemberekig – a lehető legkülönfélébb szereplők képviseltetik magukat

A szakember szerint hiába kap a közösségi-, vagyis a social media egyre nagyobb szerepet a világban, az üzleti életben ez a csatorna legfőképpen csak a reklámra használható. A legjobb network még mai is a ”jó öreg” személyes és az informatív kapcsolat. Mégpedig azért, mert például cégben még ma is abban a körben születnek meg a legfontosabb döntések, amelynek tagjai együtt járnak ebédelni, sörözni, vagy mondjuk golfozni. A magáncsatornák, az informális hálózatok jelentőségét mutatja, hogy bár minden komolyabb vállalat rendelkezik formális döntéshozatali rendszerrel, Szervezeti Működési Szabályzattal, de az informális, vagyis magánkapcsolatok továbbra is megkerülhetetlenek a döntéshozatalban.

Egy hatékony, az üzleti életben is lehetőségeket teremtő kapcsolatrendszer felépítése persze nem kis feladat. De talán még ennél is nagyobb kihívás ezeknek a kapcsolatoknak a folyamatos fenntartása, ápolása, amire sosem szabad sajnálni az időt. Ennek érdekében időnként meg kell hívni a partnereinket egy ebédre, egy vacsorára, vagy a kapcsolat jellegétől függően egy hétvégi programra. Ha a cégünk rendez egy sportnapot, vagy szponzorál egy nívós eseményt, akkor érdemes a kapcsolatainknak is felajánlani egy-egy tiszteletjegyet. De ezen túl bárkinek jól eshet az üzleti partnerétől egy jegy mondjuk egy könnyűzenei koncertre, vagy az Operába, vagy egy focimeccsre. De az, hogy mi okoz igazán örömet a partnernek, már szintén egy olyan feladat, ami a kapcsolatépítés tudományához tartozik.

Hirdetés
Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Adventi szeretetvendégség az Ökumenikus Segélyszervezetnél

Egy hívás 500 forint adomány, így 4 hívás egy tál meleg ételt jelenthet egy rászorulónak.

Itt az első magyar elektromos csuklós busz

Az Electronell 18-at 2025 elején az utasok is kipróbálhatják majd a Volánbusz járatain.

HungaroControl: 6 százalékkal nő a forgalom az ünnepek alatt

A tavalyi ünnepi időszakban 32 300 légi járművet kezeltek a társaság szakemberei, az idén 1800 járattal többre számítanak.
Hirdetés

Hírek

Csökkent a 6 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

A 6 hónapos diszkontkincstárjegy-aukción az ÁKK 10,0 milliárd forintért vitt piacra állampapírt.

Vegyesen alakult kedd reggel a forint árfolyama

Kedd reggeli jegyzésén a forint erősebben áll a decemberi kezdésnél, 0,9 százalékkal az euró, 0,2 százalékkal a dollár és 1,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

Országgyűlés – Kedd a döntések napja – két tucat előterjesztés

A Pénzügyminisztérium év végével beolvad a Nemzetgazdasági Minisztériumba.

Címzetes egyetemi docensi címet kapott Feldman Zsolt

Az elismerés átadására a MATE Cselekvő Vezetők Konferenciáján került sor az intézmény kaposvári campusán.

Alig változott hétfő reggelre a forint árfolyama

Hétfő reggeli jegyzésén a forint gyengébben áll a decemberi kezdésnél, 0,3 százalékkal az euró, 0,7 százalékkal a dollár és 0,8 százalékkal a svájci frank ellenében.

A Mikulás nyomában Antalyában

A templomban található egy római kori szarkofág, amelyet halpikkelyek és akantuszlevelek díszítenek, és amelyről úgy vélik, hogy Szent Miklósé volt.

Vegyesen mozgott a forint péntek reggel

Az euró a kora esti 1,0553 dollár után 1,0568 dolláron áll péntek reggel.

Kevéssé változott szerda reggelre a forint árfolyama

Kevéssé változott a forint árfolyama szerda reggelre a főbb...

Gazdaság

Csökkentette az irányadó eurókamatokat az EKB

A kamatcsökkentést az EKB a kedvezőbb inflációs kilátásokkal és a monetáris politika transzmissziójának javulásával indokolta.

Egymillió magyar embernek van állampapírja a Magyar Államkincstárnál

Állampapírt ma már akár telefonról is, néhány kattintással lehet vásárolni a WebKincstár és a MobilKincstár felületein

A Mol részesedését az ENEOS MOL Synthetic Rubber Kft.-ben az ENEOS veszi meg

A tranzakció várhatóan 2025 első negyedévében zárul le, a hatósági jóváhagyástól függően.

Háromból két ügyfélszámla már kamatadómentes az idén is profitban fürdő brókereknél

A befektetési vállalkozásoknál összesen 298,5 ezer számla volt szeptember végén, ebből több mint 160 ezer volt a TBSZ és csaknem 32 ezer a NYESZ,.