Kezdőlap Gazdaság Az EasyJet nem kér a Wizz Airből. Nem lesz keleti-nyugati egyesülés
No menu items!

Az EasyJet nem kér a Wizz Airből. Nem lesz keleti-nyugati egyesülés

A brit fapados elutasította a magyar konkurens felvásárlási ajánlatát. Pedig az egyesüléssel mindketten nyertek volna. Az EasyJet a részvényesektől és a bankoktól remél friss tőkét.

A Wizz Air Hungary Légiközlekedési Kft. magyarországi bejegyzésű ársaság. Központi irodája Budapesten, cégközpontja Genfben van.

A brit EasyJet megerősítette, hogy felvásárlási ajánlatot kapott egy meg nem nevezett konkurenstől. Piaci pletykák szerint a Wizz Air tette az ajánlatot, vélhetően, hogy a fapadosok három főszereplős európai piacán csak a Ryan Air maradjon meg konkurenciának. Az EasyJet közleménye leszögezi, hogy világosan nemet mondtak az üzletre és azt állítják, hogy az érdeklődő ez után elállt a vásárlási szándékától.

Új befektetőkben és bankhitelben bíznak

Az EasyJet a részvénypiacról reméli az egyre sürgetőbb tőkeinjekciót. Ennek érdekében új papírokat készül kibocsátani. A menedzsment arról tájékoztatta a potenciális befektetőket, hogy szeptember 28-án kezdődik a jegyzés. A tőzsde eséssel reagált a hírre, hisz az új kibocsátással emelkedik a részvények száma és csökken a korábbi részvényesek tulajdoni hányada. Az EasyJet papírok árfolyama egyetlen nap alatt 14 százalékkal esett a londoni tőzsdén.

Johan Lundgren a tőzsdén szerezne 1,4 milliárdos  plusz tgőkét

A menedzsment célja 1,4 milliárd euró friss tőkéhez jutni. „Így képesek leszünk gyorsabban kilábalni a válságból és alkalmazkodni a post-COVID korszak viszonyaihoz” – mondta a fapados vezetője, Johan Lundgren. „A cash flow lehetősséget foga adni a beruházásokra és arra is, hogy erősebben kerüljünk ki a válságából.”

Lundgren azonban nem tagadta, hogy a mostani tőkeemelés sem lesz elegendő, ha 2022-ban ismét jelentős utazási korlátozások jönnek. Erre a forgatókönyvre is felkészülve egy 400 millió dolláros, bármikor lehívható hitelről állapodott meg egy meg nem nevezett bankkal. Az elemzőket meglepte, hogy volt olyan pénzintézet, amely kész ekkora összegű hitelt adni az EasyJetnek, amelynek már jelenleg is 2,2 milliárd euró a hitelállománya.

Az új részvények kibocsátásán keresztüli tőkeemeléshez nem kell a részvényesi közgyűlés jóváhagyása. Azonban, ha Lundgren továbbra is a vezetői székben akar maradni, meg kell győznie a részvényeseket, hogy az ő érdekükben áll a tőkeemelés. A menedzsment biztosítani tudja vele az EasyJet túlélését és ezzel a már meglévő befektetések biztonságát, még ha a tőkeemelés miatt csökkeni is fog az egy részvényre eső tulajdoni hányad.

Kelet és Nyugat egyesült volna

Az elemzők szerint az EasyJet és a Wizz Air kooperációja előnyös lenne a mindkét társaságnak. A 310, illetve 140 gépből álló flotta egyesülve megelőzné a Ryanairt. Jól ki is egészítené egymást a két társaság:

  • Az EasyJet elsősorban Nyugat-Európában erős, míg a Wizz Air a kontinens középső és dél részén, illetve a Balkánon.
  • A Wizz Air főleg a turistákra koncentrál és sokszor 10 euró alatti áron kínálja a jegyeket, amivel még a COVID ellenére is figyelemreméltó járatkihasználtságot tud elérni. Az EasyJet drágábban adja a jegyeit, de mivel számos nyugat-európai metropolisz központi repterére repül, sok jól fizető üzleti utast szállít.

Az egyik erősödik, a másik gyengül

Az EasyJetnek biztos és jelentős bevételi forrás az utazási irodákkal történő kooperáció: az üdülési csomagajánlatokban az EasyJet gépei repítik a nyaralókat a szállodáikhoz és haza, amiért a viteldíjat az utazásszervezők fizetik a légitársaságnak. A német TUI, a világ legnagyobb utazásszervező vállalata és az EasyJet évek óta szoros üzleti kapcsolatban állnak.

Mióta az utazási szektor a pandémia következtében válságban van, illetve átalakult a piac, a Wizz Air a charterszegmensben megelőzte a nyugati konkurenciáját. Idén a TUI-tól is több megrendelést kapott, mint az EasyJet, mert a repülős üdülések népszerűsége Kelet-Közép-Európában kevésbé esett vissza, mint nyugaton.

Általában elmondható, hogy nyár eleje óta a kontinens keleti- és középső részén nagyobb a repülési kedv, aminek hatására 2019-cel összehasonlítva a Wizz Air forgalma csak 5 százalékkal csökkent, míg az EasyJeté 32-vel!

Szerencsétlen időpont

Carsten Spohr a tözsdére épít az állami pénzek mellett

Az EasyJet tőkeemelési tervének sikeres végrehajtását nehezíti, hogy a Lufthansa is hasonló módon tervez pénzhez jutni. Európa legnagyobb légitársaságának menedzsmentje még nem nevezte meg az új részvények kibocsátásának időpontját. De valószínű, hogy erre a brit fapados által bejelentett szeptember 28. előtt sor fog kerülni. Ugyanis a német légitársaság vezetője, Carsten Spohr tájékoztatása szerint az államtól kapott kölcsön részbeni visszafizetésére használnák a részvényesektől remélt pénzt.

Azt már nem mondta egyértelműen, de utalt rá, hogy a kormány felé fennálló adóságukat még a szeptember 27-ei németországi parlamenti választások előtt csökkenteni akarják.

Az EasyJetnél nem tartanak attól, hogy nem lesznek elegen, akik pénzt fektetnének a válsággal küzdő szektorba. A menedzsment érvelése szerint a Lufthansa részvények többségének a törvényi előírások értelmében német kézben kell maradniuk, ezért ők alapvetően a hazai pénzpiacot szólítják meg, míg az EasyJet a nemzetközi befektetőkre számít.

Bill Franke lesz az EasyJet megmentője?

Az EasyJetnél azt sem zárják ki, hogy az amerikai milliárdos befektető, Bill Franke, akinek meghatározó részesedése van a Wizz Airben, közvetve, részvényvásárláson keresztül tervez érdekeltséget szerezni náluk, ami a Wizz Air közvetlen befolyásszerzésével ellentétben, nem lenne a brit fapados vezetése ellenére.

0Kövesse AzÜzletet a facebookon is!Tetszik

Friss

Használtautó.hu: tovább emelkedtek az árak a használtautó-piacon

Az autók közel 90 százalékát 10 millió forint alatt kínálták, de nőtt a 5-10 milliós és 10 millió forint feletti árkategóriák aránya is.

Nagy fordulat jöhet a fizetéseknél: egy törvényjavaslat szerint úszhatunk a készpénzben 

A törvényjavaslat értelmében a munkavállalók egyoldalú, írásbeli nyilatkozatban rendelkezhetnének arról, hogy a munkabért készpénzben fizessék meg számukra.

Nemzetközi kutatás: a középvállalatok a fenntarthatóság motorjai

A fenntarthatósági törekvések egyre kevésbé a jogszabályi megfelelésről, és sokkal inkább az üzleti és gazdasági értékteremtésről szólnak, a piaci verseny és a márkaérték növelésének mozgatórugóivá váltak.

Már most mérhető forgalmat hoznak az AI keresők

A hagyományos organikus forgalom továbbra is meghatározó, hiszen a teljes látogatottság több mint felét (52,9 százalék) a Google biztosítja
Hirdetés

Hírek

Használtautó.hu: tovább emelkedtek az árak a használtautó-piacon

Az autók közel 90 százalékát 10 millió forint alatt kínálták, de nőtt a 5-10 milliós és 10 millió forint feletti árkategóriák aránya is.

Nagy fordulat jöhet a fizetéseknél: egy törvényjavaslat szerint úszhatunk a készpénzben 

A törvényjavaslat értelmében a munkavállalók egyoldalú, írásbeli nyilatkozatban rendelkezhetnének arról, hogy a munkabért készpénzben fizessék meg számukra.

Már most mérhető forgalmat hoznak az AI keresők

A hagyományos organikus forgalom továbbra is meghatározó, hiszen a teljes látogatottság több mint felét (52,9 százalék) a Google biztosítja

Elindította digitális fizetés programját Magyarországon a Visa

Elindította digitális fizetés programját Magyarországon a Visa

Egy valami közös a hajléktalanokban és az élsportolókban

Egy eddig főként csak kontaktsportokból ismert agyi elváltozást, az ún. krónikus traumás enkefalopátiát azonosítottak hajléktalanokban a Semmelweis, a Torontói és az ausztrál Macquarie Egyetem szakemberei

Zuhan a kartondobozok iránti kereslet – miért rossz hír ez a gazdaságnak?

Eközben az International Paper bezárja veszteséges üzemeit – például a 89 éves savannah-i gyárat, amelynek fenntartásához 300 millió dolláros karbantartásra lett volna szükség –, és inkább új technológiákba fektet.

Átadták a 2025. év szaktanácsadói díjat az OMÉK ünnepélyes megnyitóján

A díjakat Nagy István agrárminiszter, Jakab István, az Országgyűlés alelnöke, a NATaB-elnöke és Papp Zsolt, a NAK elnöke adta át.

Az intelligens vízmegoldások segíthetnek megvédeni a magyar városokat az egyre gyakoribb villámárvizektől

Miközben a klímaváltozás hatására egyre nagyobb aggodalmat jelent a...
Hirdetés

Gazdaság

A kockázatkezelés nem játék, de tanulhat a sakkból – öt párhuzam a tábla és a tőkepiacok között

A 2008-as pénzügyi válság óta a kockázatkezelés a banki működés egyik legfontosabb területévé vált. Ma már nemcsak arról szól, hogy egy intézmény megfeleljen a szabályozói elvárásoknak, hanem arról is, hogy előre felkészüljön szélsőséges forgatókönyvekre és biztosítsa a pénzügyi szektor hosszú távú stabilitását.

Devizapiac – Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.

Nézzük a jó oldalát – Van, amiben Mészáros Lőrinc rávert Elon Muskra

Elon Musk vagyona ma már kontinensek leggazdagabbjainak elitjét utasítja maga mögé – mutat rá Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Musk 342 milliárd dollárja több, mint Afrika és Óceánia 10 országának leggazdagabb vállalkozójának együttes vagyona. Ám egy dologban meg kell hajolnia Mészáros Lőrinc előtt: a magyar top-milliárdos vagyona 10 év alatt 150-szeresére ugrott, miközben Musk, csak 38-szorosára növelte pénzét. Igaz, Mészáros vagyona európai viszonylatban még így is a középmezőnyben marad.

Az Otthon Start indulása miatt is új MNB szabályok az ingatlan- és jelzáloghitelpiacon

A Magyar Nemzeti Bank a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan átfogóan áttekintette a hazai ingatlan- és jelzáloghitelezést érintő makroprudenciális eszközeit (vagyis azokat a szabályokat, amelyek...